Autor Wątek: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum  (Przeczytany 18154 razy)

ediman

  • **
  • Wiadomości: 66
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« dnia: 2017.11.09, 11:20:02 »
Witam
Mam banalne pytanie, jak w prawdziwym Spectrum wpisuje się POKE w grach.
Pamiętam że chyba trzeba wczytać grę specjalna komendą żeby później można było wpisać POKE?
Może mi to ktoś łopatologicznie wyjaśnić wraz z odpowiednimi komendami?
Szukałem w necie ale znalazłem tylko info jak to robić w emulatorach.

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #1 dnia: 2017.11.09, 11:27:50 »
Zamiast LOAD "" wpisujesz MERGE "". Jeśli loader nie był zabezpieczony, to po wczytaniu możesz go wylistować (LIST) i przed ostatnim RANDOMIZE USR wpisać POKE'a.
Ten sposób nie zadziała jeśli program ładujący jest zabezpieczony - po załadowaniu przez MERGE "" może się zawiesić lub nie dać wylistować.
Wtedy można wpisywać POKE używając programu COPY COPY.
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6839
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #2 dnia: 2017.11.09, 11:47:43 »
Żeby załadować zabezpieczony loader, ja kiedyś używałem programu OPENER. Był absolutnie genialny.
« Ostatnia zmiana: 2017.11.09, 11:53:57 wysłana przez trojacek »

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #3 dnia: 2017.11.09, 12:29:53 »
Pytanie może podstawowe ale problem wcale nie banalny.

Bo jakieś 90% gier było zabezpieczone rozmaitymi, różnymi trickami przed wczytaniem loadera instrukcją MERGE.

Dotyczy to zarówno oryginalnych wersji z custom loaderami typu Speedlock jak i polskich wersji crackerskich od Billa Gilberta itp. Trzeba się trochę znać by łamać takie zabezpieczenia. W którymś starym Bajtku był spory artykuł na ten temat, który zresztą w swoim czasie wywołał oburzenie czytelników że Bajtek promuje piractwo ;)

Ja ze swojej strony mogę chyba polecić by wejść na World Of Spectrum i pobrać stamtąd wersję .tap. Są to bardzo często już odbezpieczone wersje gier, bez żadnych zabezpieczeń.

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1833
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #4 dnia: 2017.11.09, 12:44:36 »
Jeśli gra ma zabezpieczony loader, ale blok CODE nie "wchodzi" na interpreter BASICa, to można napisać własny. W dużej liczbie przypadków wystarczy odczytać początek adresu z nagłówka. Ale do tego potrzebne jest narzędzie. Albo samemu napisać taki analizator nagłówka. Mając ten adres możemy zaryzykować CLEAR adr-1: LOAD "" CODE adr. [Tu wlasne POKE]: RANDOMIZE USR adr. I jest szansa, że zadziała. A jak nie, to zaczyna się kombinowanie. Analiza loadera, potrzebne narzędzie albo ZX BASIN na PC. Tak czy siak, dużo kombinowania. Prościej będzie pod emulatorem wczytać grę, wpisać POKE poprzez grzebanie w pamięci - prawie każdy emulator na to pozwala i zapisać snapshota. Są toole, które przerabiają SNA i Z80 na TAPy. No ale znowu.... kombinowanie. Można jeszcze inaczej: wyposażyć się w jakąś wersję Multiface. Znowu, wydatek. Chyba najprościej, jak już napisano: pobrać odbezpieczoną wersję z internetu :)
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #5 dnia: 2017.11.09, 13:07:57 »
Albo wspomoc sie dopalaczem typu Multiface czy jakies divXXX - wcisakamy NMI i wpisujemy co trzeba.

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 580
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #6 dnia: 2017.11.09, 13:21:21 »
Jeżeli korzystasz z interfejsu typu Divide, to polecam zainstalowanie Esx-dos'a. W większości gier w formacie .trd, Rosjanie już dawno dorobili poke-loadery.
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 3187
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #7 dnia: 2017.11.09, 13:37:38 »
W którymś starym Bajtku był spory artykuł na ten temat, który zresztą w swoim czasie wywołał oburzenie czytelników że Bajtek promuje piractwo ;)

to był cały cykl (siedem części) - jest on od numeru 1/88 (Zamiast pirackiej flagi) - bardzo fajna lektura.
dużo sprzętu mało czasu.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #8 dnia: 2017.11.09, 14:59:09 »
Jest jeszcze taka opcja, względnie prosta, skuteczna pewnie w jakichś 90% przypadków

1) Wczytujemy grę do emulatora
2) W emulatorze wstawiamy POKE
3) Zapisujemy snapshot
4) Używamy programu typu Z802TZX ( http://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=358.0 )
 aby ze snapshota zrobić obraz taśmy

Metoda ta nie będzie skuteczna dla programow typu multiload, które nie doczytują danych z taśmy.

Z tym że nie jest to wpisanie POKE'a na prawdziwym Spectrum tylko przygotowanie obrazu taśmy pod prawdziwe Spectrum na pececie ;)

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 3187
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #9 dnia: 2017.11.09, 17:43:16 »
no to już bliżej na ZXie zrobić to na multiface albo z poziomu ESXDOS'a na DivIDE/MMC, snapshot, poke...
dużo sprzętu mało czasu.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6658
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #10 dnia: 2017.11.09, 18:21:45 »
Min. do takich celów złożyłem sobie klona Multiface 128 :)
Ale nie jest to najtańsze rozwiązanie, choć komfortowe.
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 3187
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #11 dnia: 2017.11.09, 20:37:06 »
no - do tego on służy - ja mam oryginał multiface128, muszę tylko obczaić bo znalazłem doatkowe papiery do tego i jakieś softy.
dużo sprzętu mało czasu.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6658
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #12 dnia: 2017.11.09, 20:47:05 »
To jak Znajdziesz, wrzuć jakieś skany na forum.
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 3187
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #13 dnia: 2017.11.09, 21:22:49 »
to są rzeczy do GENIE, LIFEGUARD etc
dużo sprzętu mało czasu.

ediman

  • **
  • Wiadomości: 66
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
« Odpowiedź #14 dnia: 2017.11.11, 22:22:20 »
Zamiast LOAD "" wpisujesz MERGE "". Jeśli loader nie był zabezpieczony, to po wczytaniu możesz go wylistować (LIST) i przed ostatnim RANDOMIZE USR wpisać POKE'a.
Ten sposób nie zadziała jeśli program ładujący jest zabezpieczony - po załadowaniu przez MERGE "" może się zawiesić lub nie dać wylistować.
Wtedy można wpisywać POKE używając programu COPY COPY.

OK sciafnalem three weeks in paradise z worldofspectrum
Wpisuję MERGE"" loader sie laduje
na pozycji 5 znajduje sie RANDOMISE USR
wpisuje POKE 50027,201
i co dalej?