Autor Wątek: programy graficzne  (Przeczytany 57975 razy)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #30 dnia: 2012.03.08, 23:28:26 »
Pentagon SL. Wcześniejsze modele nie miały takiego trybu.

Tak - to jest nadal 16 (a właściwie 15) standardowych kolorów.

O organizacji ekranu w tym trybie pisałem tu: http://www.speccy.pl/forum/index.php/topic,321.msg3043.html#msg3043
Rozumiem, choć zrobiłbym to inaczej - całkowicie mogli pozbyć sie bitów BRIGHT i FLASH a w ich miejsce wstawić dodatkowe 8 kolorów, po 4 bity na INK i PAPER.
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #31 dnia: 2012.03.09, 07:14:22 »
Ale rozumiem, że jesteś inżynierem, znasz się na projektowaniu układów elektronicznych i wiedziałbyś dokładnie jak swoją przeróbkę zrealizować przy tych założeniach i ograniczeniach jakie istniejący produkt na ciebie narzuca?

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #32 dnia: 2012.03.09, 08:14:18 »
Cały problem rosyjskich klonów i dodawanych przez nie rozszerzeń polega na tym, że większość tych rozszerzeń to dokładnie to - rozszerzenia. Były w różnych okresach tworzenia różnych konstrukcji "dopinane" do istniejącej elektroniki tak, aby uzyskać efekt możliwie najniższym kosztem "inżynierskim". Stąd m.in. taka a nie inna organizacja pamięci w trybie 16col.

Co do twojej sugestii na temat usunięcia bitów BRIGHT i FLASH itd. to najwyraźniej nie przeczytałeś (a jeśli tak, to bez zrozumienia) opisu, który cytowałem. Tryb 16 kolorów nie ma palety i każdy bajt pamięci adresuje dwa piksele ekranu. Każdy piksel ma 3 bity RGB i 1 bit intensity (czyli BRIGHT). Przy czterech bitach na kolor dostajesz nierównomierną paletę (któraś składowa będzie większa) stąd zastosowanie bitu intensity podbijającego wartość wszystkich trzech składowych równomiernie jest jak najbardziej sensowne. Jedyne zastrzeżenie konstrukcyjne to umieszczenie tych bitów tam, gdzie w normalnych atrybutach jest BRIGHT i FLASH, co powoduje, że piksele adresowane są w bajcie tak: RLRRRLLL (L- lewy, R - prawy). Póki jednak bajt zawiera bezpośrednią informację o kolorze a nie odniesienie do CLUTa z paletą to twoja koncepcja jest całkowicie bez sensu.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #33 dnia: 2012.03.09, 23:02:49 »
Czytałem, każdy pixel w dowolnym z 15 kolorów - to jest ten tryb Pentagon SL,
natomiast ja dawno (około roku 1990) pomyślałem
(choć słusznie zauważyłeś, że nie znam się na elektronice i tworzeniu układów)
o takim trybie: 4 bity na INK i 4 na PAPER, a kolory byłyby zdefiniowane w atrybutach (jak w C64 hires),
wtedy pozwoliłoby to na mniej widoczne colour clash.
Podczas gdy kolory 0-7 byłyby standardowe, przy intensywności składowych około 75&, tak jak w Spectrum,
nowe byłyby 100% jednego + 50% innych, co dałoby np.
100%R + 50%G = Pomarańczowy
100%B + 50%R = Fioletowy
50%R + 100%G = Brązowy itd.

Choć jeśli ktoś skonstruuuje ULA+, taki tryb nie będzie potrzebny.
Dla mnie ten chip już istnieje, jeśli istnieje w emulatorach, to znaczy że istnieje.
Podobnie, jak redukcja migania gigascreen w emulatorach - i nikt na nią nie narzeka.
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #34 dnia: 2013.02.12, 00:17:30 »
Mam pytanie troszkę z innej beczki. - Nie raz widziałem programy na PC do konwertowania obrazków BMP GIF IFF na formaty zjadliwe na 8iobitowcach,
A czy są jakieś programy które konwertują między formatami z jednego 8bitowca na format dla innego? Albo nawet do wyświetlania na 8bitowcach formatów z innych 8bitowych platform?  Na ile sprawnie i jak szybko to działa? Czy bez PC się nie obejdzie?

Słyszałem że są progsy na PC do konwertowania grafik z C64 na Atari które generują też kod do scalaka od grafy w AXE tak by wyglądało to niemal jak na C64. A czy są podobne do przenoszenia miedzy innymi platformami?
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4537
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #35 dnia: 2013.02.12, 09:14:39 »
Ja dopisałem do  programu dla ZX81 możliwość oglądania BMP.


RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #36 dnia: 2013.02.12, 10:20:10 »
Cytuj
A czy są jakieś programy które konwertują między formatami z jednego 8bitowca na format dla innego?

Robi się to w dwóch krokach - zapisujesz w jednym programie (np. emulator) obrazek z Atari do GIF a GIF konwertujesz na program Spectrum (jakiś konwerter) . Rozumiem że chciałbyś by był to jeden krok i jedna aplikacja.

Generalnie nasuwa mi się pytanie - po co? ;) ale jak chcesz to możesz sprawdzić program BMPtoSCR naszego kolegi LCD. Pisze obrazki w formatach Spectrumowych, Timexowych, Samowych i nie wiem czy jakiegoś C64 czy Atari też nie obsługuje.

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #37 dnia: 2013.12.28, 00:56:32 »
Czy istnieje jakis program graficzny do "popixelowania" dla zx spectrum w środowisku Mac OSx? (szczerze to nic nie wygooglalem) cos jak wspomniany wczesniej  ZX Paintbrush.
Ew. Jak stworzyc sobie preset w PS żeby robic taką grafike? Rozumiem ze rozdzialka to 256x192 ale jak dalej… kolory - ? rgb?? ale mozna uzyc tylko 15 barw??? Czy jest jakas opcja w photoshop (moze plugin) która/y ułatwi mi nie uzywanie wiecej jak 2 kolorow (tlo/wypelnienie) w bloku 8X8??



sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #38 dnia: 2013.12.28, 11:18:38 »
Póki niema grafików to wrzucam co znalazłem:
Paleta zx spectrum w formacie ACT (adobe) http://axsin.zxq.net/dl/ZX%20Spectrum.zip
Graficy na forum: at0m , slayer , Piesiu , CaT (-Man)

W wywiadziez Piesiem http://speccy.pl/articles.php?article_id=16 jest wspomniany program GrafX2, sprawdzilem na stronie i jest wersja pod MacOS
« Ostatnia zmiana: 2013.12.28, 12:07:46 wysłana przez sect0r »
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #39 dnia: 2013.12.28, 12:49:10 »
Paleta zx spectrum w formacie ACT (adobe) http://axsin.zxq.net/dl/ZX%20Spectrum.zip

Palet paletą, ale jakiś "szablon", który automatycznie podzieli obszar na kwadraty 8x8 i nie pozwoli tam umieszczać więcej niż 2 kolory??? O bright'cie już nie wspomnę :/
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #40 dnia: 2013.12.28, 13:22:07 »
Dzięki Sect0r. Wczoraj nawet wygooglalem tego grafx2 ale chyba oczy zawiodły i nigdzie nie znalazlem wersji na mac. A dzisz owszem, juz mam, działa i wieczorkiem się pobawie. Niestety z tego co wyczytałem w wywiadzie program tez nie ma możliwości ograniczania użycia kolorów w blokach co dla początkującego ;) grafika zx spectrum może być kłopotliwe, ale jest zajaw więc… A czy ten pecetowy ZX paintbrush ma taką opcje?
Za paletę dzięki, przyda się ale wątpie żeby ps mialo jakies wsparcie dla robienia grafiki dla zx spectrum, choć nadal podtrzymuje pytanie.

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #41 dnia: 2013.12.28, 13:56:14 »
ZX Paintbrush posiada funkcje która nie pozwala na użycie więcej niż 2 kolorów w kwadracie 8x8px, to jeszcze dodatkowo można wyswietlić siatkę pomocniczą atrybutów.
Swoją drogą, chyba wystarczy  w PS nałożyć warstwe z szachownicą 32x24 i się po prostu pilnować :D
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #42 dnia: 2013.12.28, 14:48:42 »
Chyba tak, tragedi nie ma zeby się wtedy pilnowac...

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #43 dnia: 2013.12.28, 18:13:01 »
Tak przy okazji warto spojrzeć sprawna ręka grafika jest w stanie wyciągnąć ze spektrusia :D
http://www.youtube.com/watch?v=T9UtPgJaptA&feature=youtu.be
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 580
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #44 dnia: 2013.12.28, 19:39:22 »
Graficy na forum: at0m , slayer , Piesiu , CaT (-Man)

O Pyzie/Ilsn zapomniałeś...
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC