Autor Wątek: O mrugających 'trybach graficznych'  (Przeczytany 64755 razy)

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
O mrugających 'trybach graficznych'
« dnia: 2013.02.25, 11:44:31 »


Wydzieliłem OFFTOPy z wątku o obrazkach na CPC: http://speccy.pl/forum/index.php/topic,883.0.html


---------------------

@Sir David Technika jest dość popularna, ale ma jedną poważną wadę, której nie widać na zrzutach z emulatora  - niezależnie od tego jak to zrobisz obraz wyraźnie mruga. I nie ma możliwości, żeby to obejść - co najwyżej można próbować zminimalizować przygotowując dwa obrazki tak, żeby nie było zbyt dużych różnic w kolorach. Tyle, że wtedy robienie czegoś takiego przestaje mieć sens. A mrugające może i jest niebrzydkie, ale mruga i denerwuje ;)
« Ostatnia zmiana: 2013.02.25, 15:35:04 wysłana przez Tygrys »

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #1 dnia: 2013.02.25, 12:06:59 »
@matofesi  Wiem na czym to polega i jak w praktyce wygląda :) Jakiś czas temu wymyśliłem dla Sama dość fajny tryb interlace zwiększający liczbę kolorów, chyba nikt w taki sposób jeszcze tego nie robił (przynajmniej na Samie). Na razie widział to tylko Yerzmyey i podobno był pod wrażeniem. Mruganie owszem denerwuje, ale jeżeli dzięki temu obrazek fajniej wygląda, to można ten fakt jakoś przeboleć ;)

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #2 dnia: 2013.02.25, 13:07:13 »
Nie wiem, co w tym temacie można jeszcze wymyślić poza hardwarem, który zbuforuje i zmiksuje kolejne ramki. Jak dla mnie mruganie jest absolutnie nieakceptowalne ;)

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #3 dnia: 2013.02.25, 14:29:33 »
@matofesi  W takim razie co powiesz o demie Mescaline Synesthesia?  :)

A co można jeszcze wymyślić w tym temacie? Można to robić na różne sposoby w zależności od tego, co się chce uzyskać. Jeżeli podwojenie rozdzielczości w poziomie lub w pionie, to sposób jest chyba jeden i nie ma się nad czym rozwodzić. Ale chcąc zwiększyć liczbę kolorów, można wymyślać różne rozwiązania. Na przykład, tak jak wspomniałeś, przygotować dwa obrazki, żeby nie było zbyt dużych różnic w kolorach. Kiedyś próbowałem i rzeczywiście wyszło mało ciekawie. Albo tak, jak jest to zrobione w RGB Viewer'rze na Samie. Podejście zupełnie inne i efekt też zupełnie inny. Tutaj się zgodzę, że wygląda to "absolutnie nieakceptowalnie". A można jeszcze inaczej i co najważniejsze, lepiej. Owszem będzie migać, ale efekt i tak jest wart zobaczenia, przynajmniej jako ciekawostka. Nie chciałbym na razie publicznie rozpowszechniać swojego rozwiązania, bo zamierzam je wykorzystać w jakimś przyszłym demie. Ale z ciekawością podpatruję, jak to robią na innych maszynach. Np. w demie Numen na małe Atari. A skoro ZbyniuR o tym wspomniał, to chętnie zobaczę też na CPC.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #4 dnia: 2013.02.25, 14:44:12 »
@matofesi  W takim razie co powiesz o demie Mescaline Synesthesia?  :)

A co mam powiedzieć? Ładne, ale mruga jak skurczybyk ;)

Ja rozumiem koncepcję (sam zresztą się tym kiedyś bawiłem), rozumiem efekt, który ma być w zamyśle osiągnięty. Ja po prostu nie akceptuję wyniku ;)

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #5 dnia: 2013.02.25, 15:17:22 »
A co mam powiedzieć? Ładne, ale mruga jak skurczybyk ;)

Nic dodać, nic ująć :) Według mnie nawet mimo mrugania, jest naprawdę warte obejrzenia.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #6 dnia: 2013.02.25, 15:21:27 »
Jest warte obejrzenia, bo ładnie liczy efekty z pikselem 4x4 w realtime'ie. A do tego miksuje kolorki. Podobnego trybu używa Paralactica, ale mnie osobiście już tak nie podchodzi - MS jest bardziej spójne :)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #7 dnia: 2013.02.26, 18:33:01 »
Jeśli chodzi o zrobienie screenshotu z 2 migających screenów, ja robię to może dość skomplikowaną metodą, ale efekt jest idealny. Gdy obrazek jest wyświetlany (w emulatorze), wciskam Print Screen, wklejam go do przeglądarki i zapisuję jako .png (.bmp też może być), następnie do skutku wciskam Print Screen, aż uda mi się uchwycić drugi składowy screen. Zapisuję go tak samo.
Później w Photoshop (może być inny edytor z obsługą layer-warstwy), nakładam pierwszy na drugi, ustawiam przezroczystość layer 1 na 50%, łącze warstwy (flatten image) i zapisuję, wtedy jest doskonały.
W Spin 0.666 i Unreal można włączyć "reduce flicker", wtedy obraz nie miga i daje się zapisać jako jeden screenshot.
« Ostatnia zmiana: 2013.02.26, 18:35:00 wysłana przez Abrimaal »
AY Music, ULA plus.

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1260
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #8 dnia: 2013.02.26, 21:25:19 »
W Spin 0.666 i Unreal można włączyć "reduce flicker", wtedy obraz nie miga i daje się zapisać jako jeden screenshot.

Czemu mi się nie udaje?
Spin 0.666 zapisuje jeden składowy obrazek, nawet jak włączę "reduce gigascreen flicker".

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #9 dnia: 2013.02.27, 03:23:05 »
W ten sposób możesz zapisać tylko screenshot dla PC. Na pełnym ekranie wciskasz Print Screen, wchodzisz np. do Irfan View, wklejasz i zapisujesz jako png/bmp.
Screenu giga czy multicolor dla Spectrum nie da się zapisać z menu Spin (File/Save Current Screen lub Save Binary), bo zapisuje to, co w danym momencie znajduje się w pamięci ekranu, czyli pojedynczy obrazek 6912B.
AY Music, ULA plus.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #10 dnia: 2013.02.27, 03:28:40 »
Nie wiem, co w tym temacie można jeszcze wymyślić poza hardwarem, który zbuforuje i zmiksuje kolejne ramki. Jak dla mnie mruganie jest absolutnie nieakceptowalne ;)
Chciałbym właśnie o coś zapytać dotyczącego hardware. Przeglądałem ostatnio snapshoty z80 w ZX Blockeditor i jedno pole mnie zaciekawiło "Double Interrupt Frequency". Nigdy nie słyszałem o czymś takim, czy w ZX jest możliwa zmiana częstotliwości wywoływania przerwań?
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #11 dnia: 2013.02.27, 07:15:10 »
W prawdziwym - w żadnym wypadku. Przerwania generuje ULA i robi to raz na ramkę.
Chyba, że dopniesz własny generator i będziesz generował drugie przerwanie w środku ramki i jeszcze podawał jakiś sygnał, który pozwoli jeodróżnić od systemowego.
« Ostatnia zmiana: 2013.02.27, 07:17:58 wysłana przez matofesi »

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1260
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #12 dnia: 2013.03.04, 14:00:29 »
Na pełnym ekranie wciskasz Print Screen, wchodzisz np. do Irfan View, wklejasz i zapisujesz jako png/bmp.

Dzięki :D
Nie wpadłem na to, chociaż sposób znam.
Jak chciałem komuś pokazać, to zrobiłem zdjęcie komórką...

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #13 dnia: 2013.04.04, 19:19:53 »
Rozumiem ze to mruganie w mescaline i w paralactika to same operacje na atrybutach ?
Kurcze na razie odpalalem na emu i mruga to jak cholera, ale efekt jest cudowny :D
Screeny statyczne/mrugajace w tych demkach nie wywoluja juz u mnie takiego zachwytu jak efekty.
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: O mrugających 'trybach graficznych'
« Odpowiedź #14 dnia: 2013.04.04, 19:53:43 »
W emulatorach Spin i Unreal nie powinien migać - u mnie te 2 dema chodzą idealne, jednak monitor musi być zsynchronizowany na 50 Hz. 
AY Music, ULA plus.