speccy.pl
Facebook Like


SPECCY.PL

[SPECCY.PL PARTY 2020.1]

[WIKI SPECCY.PL]
Polecamy

PIXEL HEAVEN 2020
AYGOR
Forum ZX Spectrum
[WSPÓŁCZESNE KLONY] Odp: Harlequin Superfo 128 wysłana przez ACULA2 Dzisiaj o 20:10:57
[PROGRAMOWANIE] Odp: [ZX81] Wyzwanie programistyczne nr 1 wysłana przez tooloud Dzisiaj o 12:25:04
[PROGRAMOWANIE] Odp: [ZX81] Wyzwanie programistyczne nr 1 wysłana przez Klaud Dzisiaj o 12:15:46
[RÓŻNOŚCI] Odp: Linki do zabawnych obrazków. wysłana przez ZbyniuR Dzisiaj o 12:05:26
[PROGRAMOWANIE] Odp: [ZX81] Wyzwanie programistyczne nr 1 wysłana przez tooloud Dzisiaj o 11:58:40
[PROGRAMOWANIE] [ZX81] Wyzwanie programistyczne nr 1 wysłana przez Klaud Dzisiaj o 10:11:34
[RÓŻNOŚCI] Odp: Spójrzcie na YouTube... wysłana przez ZbyniuR Dzisiaj o 05:18:14
[RÓŻNOŚCI] Odp: Spójrzcie na YouTube... wysłana przez ZbyniuR Dzisiaj o 03:06:31
Archiwum plików ZX Spectrum
[Demoscena] Dodano "speccy.pl party 2020.1 invitation rev2" z roku 2020 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: speccy.pl. Dodany przez Tygrys, 2020-01-07 22:43:41
[Demoscena] Dodano "Silence of the AY" z roku 1995 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Kriss, Drozol, Pyza, Bigyo. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-13 10:05:34
[Demoscena] Dodano "The Ravers Paradise" z roku ???? dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Maniu, Kriss, Angelo, RadXcellent, Pyza. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-10 12:45:43
[Demoscena] Dodano "Judgment Day 3" z roku 1993 dla komputera ZX Spectrum 48K Autorzy: Muad'dib, Drozol. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-10 12:30:35
[Demoscena] Dodano "Coca-Cola Demo" z roku 1990 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: Frank Dux. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-10 12:28:55
[Demoscena] Dodano "Constant II - The Second Voice Preview" z roku 1994 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: Ilyad. Dodany przez Pyza^Illusion, 2019-11-10 12:17:12
[Demoscena] Dodano "Xeniusaurus Rex" z roku 2019 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2019-09-25 21:54:45
[Demoscena] Dodano "Strange Movements of Sandkings" z roku 2018 dla komputera ZX Spectrum 48K Autor: Joker. Dodany przez John Dalthon, 2019-09-25 21:52:44
Więcej...
Projekt: Bajtek Redux
NewsBajtek był dla wielu podstawowym źródłem wiedzy informatycznej w latach ‘80 i i początku lat ‘90. Czasopismo ukazowało się w latach od 1985 do 1996 roku. Faust, twórca projektu Bajtek Redux właśnie opublikował kolejny numer -- 7/86, odnowionego czasopisma. Zachęcamy do czytania oraz wsparcia projektu! Dotychczas odnowiono następujące numery Bajtka:
, , , ,
, , , oraz najnowszy
Oprócz Bajtków, odnowione zostały: Komputer 1/1986 oraz IKS 1/1986.

Faust, twórca projektu, udzielił naszemu portalowi krótkiego wywiadu dotyczącego tworzenia Reduxów.

Skąd pomysł na odnowienie Bajtków?

Z ich braku - podczas każdej z przeprowadzek z mieszkania do mieszkania, w których metodycznie ubywało mi starych czasopism, aż w sumie zostałem z niczym. Ładnych parę lat temu trafiłem na RetroReaders z ich kolekcją magazynów. Niestety materiały zeskanowane mają najczęściej to do siebie, że jakościowo zbliżone są do tego, co się skanowało - stąd ich jakość, zwłaszcza tych starszych numerów, jest dla mnie niewystarczająca. A tu już krok do tego, aby rozebrać skan na czynniki pierwsze i ponownie złożyć, starając się zachować wygląd oryginału (ale też zaingerować tam, gdzie uznałem to za konieczne lub nieszkodzące).

Jak wygląda praca nad reduxem, co należy robić?

Praca w zasadzie niczym się nie różni od standardowego procesu składu, z uwzględnieniem narzuconej makiety i nieprzygotowanych plików tekstowych. W pierwszej kolejności stary numer w bitmapie trafia do oprogramowania OCR, potem następuje pierwsza korekta, czyli usuwanie błędów najczęściej związanych z miejscami, których algorytmy programu nie są w stanie sobie poradzić (czasami ogranicza się to do drobnych poprawek - kropka na przecinek, a czasami trzeba uzupełniać całe akapity), następnie materiał jest wlewany na kolumnę i uzupełniany materiałem graficznym, jeśli jest taka możliwość nowym a najczęściej recyklowanym ze starego numeru (np. rysunki techniczne są wykonywane na nowo, "zapchajdziury" p. Podulki koloryzowane jeszcze raz), największym problemem są zdjęcia redakcyjne, które po prostu nie są do odzyskania - np. zdjęcia z Targów, imprez czy też wywiadów, są nie do odtworzenia, a jakość materiału jest wybitnie niezadawalająca. Gdzieś w międzyczasie przetwarzam także zamieszczone listingi - postępowanie z nimi jest dokładnie takie same jak z tekstem, z tym, że jest z nimi znacznie więcej pracy - ocr'y wybitnie nie lubią wydruków zamieszczanych w gazetach, najczęściej próbując je interpretować a to jako tabele, a to jako błędy. Największą upierdliwością jest wyszukiwanie znaków "zero i jeden", które programy, w końcu do konwersji tekstu, a nie komend dla komputerów interpretują jako "l" i "O".
I to w zasadzie jest tyle, w normalnym cyklu produkcyjnym wysyłałbym plik do drukarni, tutaj przygotowuję PDF'a. Ostatnia kosmetyka to dodawanie odsyłaczy wewnątrz dokumentu.

Jak długo trwa praca nad jednym numerem? Czy to jest projekt jednoosobowy?

Z tym bywa różnie, czasami numer wymaga naprawdę minimalnego wkładu pracy, czasami trzeba mu poświęcić znacznie więcej uwagi. Praca nad numerem może trwać paredziesiąt godzin, jak i parenaście. Najwięcej dłubania jest z mapami, najmniej z tekstem.
Sam skład/grafika to praca jednoosobowa, we sprawdzanie listingów i poprawki techniczne zawsze staram się wprowadzić osoby, które w danej platformie czują się najlepiej. Przez długi czas finalną korektę listingów wykonywał Andys (były newsman z EmuDreams.pl), w ostatnim numerze kwestie rysunków technicznych rozwiązywał Duddie (ze speccy.pl), w pracach nad reduksami pomagał także Ramos i osoby z AtariOnLine (Bluki).

Dziękuję za wyjaśnienia oraz życzę kolejnych sukcesów w projekcie Redux!

Z Faustem kilka zdań zamienił Krystian Włosek

Zachęcamy do dyskusji na temat Reduxów na naszym forum.

5
PopoCop dnia 01.09.2012 19:48:30

Ciekawa inicjatywa, ale jedna rzecz mi się nie podoba - wstawianie innej ilustracji, bo oryginalna nie bardzo pasowała do artykułu (opis "Ant Attack" w Bajtku 4/85). Wydaje mi się, że te odnowione czasopisma powinny jak najbardziej przypominać oryginalne wydania i nawet jeśli ówcześni redaktorzy dawali niepasujące ilustracje, to trzeba to uszanować.

Abrimaal
Abrimaal dnia 19.09.2012 23:19:26

Dodam, że wszystkie nr-y "Bajtka" są dostępne na portalu Atari w formacie djvu (Irfan View otworzy), więc nie trzeba skanować.
http://atarionlin...biblioteka

kastor
kastor dnia 03.10.2012 11:12:31

Świetna inicjatywa , pozdrawiam!

englewdem
englewdem dnia 21.07.2018 11:28:06

а где вы взяли эту инфуZ przymrużeniem oka

englewdem
englewdem dnia 21.07.2018 18:20:51

Попробую также?

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?