Autor Wątek: TAP vs TZX  (Przeczytany 26740 razy)

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #15 dnia: 2011.11.26, 11:24:09 »
>Jak lubisz patrzeć jak się gra wczytuje to se wyłącz opcję flashloadingu dla TAP'ów.  Efekt ten sam

No nie ten sam, bo istnieją custom loaders. A oznacza to niestandardowe wczytywanie screena , przewijające się liczniki, a nawet animacje czy proste gry podczas wczytywania. Polecam Technician Ted albo Joe Blade 2. W tapie wszystko to jest utracone i na chama zastąpione standardowym loaderem.

Co do tego, że ktoś z innego środowiska nie łapie wszystkiego w 5 minut to normalne :) Ja tak samo mam z Amigami (do tej pory zmieniam wirtualne dyskietki bo emulacji twardego dysku nie kumam) czy z Atari. Problem leży w tym, że ludziom się nie chce pisać przyjaznych tutoriali dla laików.

A snapshot? Wszystko fajnie dopóki się nie okaże, że program jest typu multiload :)

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #16 dnia: 2011.11.28, 13:33:10 »
Panowie, każdy ma to, co lubi.... I każdy ma tam jakieś swoje racje.

No mniej więcej o to mi chodzi, bo miałem na myśli to, że nawołuję do wypuszczania nowych gier w obu formatach (niezależnie od tego, że TZX to container - wiem), a nie tylko w jednym.
To tak dla sprostowania.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #17 dnia: 2011.11.28, 16:51:44 »
I tu się chyba wszyscy zgadzamy  :D

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #18 dnia: 2011.12.03, 05:02:57 »
Może trochę obok tematu - zachciało mi się zrobić własny loader, na razie do jednej gry.
Wkurza mnie to, że na emulatorach screen ukazuje się na ułamek sekundy, to poprawiłem, że czeka na wciśnięcie klawisza.

i teraz mam loader w Basic zapisany jako snapshot w jednym pliku,
a resztę gry (bez loadera) jako tzx w drugim. Jak to teraz połączyć w całość?
Czy jedyna możliwość to WAV2TZX (loader zapisać jako wav i razem z grą puścić z Winamp'a do WAV2TZX)?
AY Music, ULA plus.

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #19 dnia: 2011.12.03, 08:03:50 »
i teraz mam loader w Basic zapisany jako snapshot w jednym pliku,

A po co w snapshocie? Nie mogłeś tego w .tap nagrać?
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #20 dnia: 2011.12.03, 13:10:50 »
Skoro masz program w Basicu zapisany w snapshocie, to czy nie możesz po prostu utworzyć pustego pliku tzx (Spectaculator to robi) i nagrać program komendą SAVE , tak samo jakbyś to zrobił z prawidziwym Spectrumem i taśmą?

Poźniej do połączenia dwóch plików tzx polecam program Tapir, bo niestety żaden znany mi emulator tego nie robi.


Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #21 dnia: 2011.12.03, 20:16:04 »
W takim razie muszę użyć innego emu, bo Spin zapisuje tylko snapshoty.
AY Music, ULA plus.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #22 dnia: 2011.12.03, 21:55:03 »
Wygląda na to że tak. Teoretycznie Spin powinien nagrywać programy bo to bardzo podstawowa funkcja, ma nawet odpowiedni przycisk, tylko że nic nie działa. Wygląda to na niedokończoną robotę.

Jeszcze raz więc polecam Spectaculator.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #23 dnia: 2012.04.18, 08:15:15 »
Cytuj
Tzx przechowuje informacje o loaderze. Czasem ciekawie jest popatrzyć na wczytującą się grę.
A czy TAP nie przechowuje informacji o loaderze?
Cytuj
TZX pozwala zachować od zapomnienia zabezpieczone programy, jak je wydawca stworzył....
Cytuj
Jeśli będę miał obraz w TZX, zawsze jestem w stanie go przywrócić (czyt. nagrać ponownie) na tę samą kasetę - zakładam, że nie jest uszkodzona, i cieszyć się nią dalej. TAP niestety nie przechowa mi oryginalnej gry.
Cytuj
No nie ten sam, bo istnieją custom loaders. A oznacza to niestandardowe wczytywanie screena , przewijające się liczniki, a nawet animacje czy proste gry podczas wczytywania. Polecam Technician Ted albo Joe Blade 2. W tapie wszystko to jest utracone i na chama zastąpione standardowym loaderem.
Nie rozumiem dlaczego w formacie TAP nie można przechować programu jak je wydawca stworzył...
Pobrałem obie gry z WOS'u w formacie TZX, przerobiłem na TAP, porównałem odczytywanie TZX i TAP obu gier w Spectaculator z wyłączoną opcją flashloading. W obu przypadkach nic nie zostało utracone, loadery są jak je wydawca stworzył zarówno w TZX jak i w TAP więc nie rozumiem o co tu się spieracie? Jedyna różnica to w Technican Ted.TAP musiałem zatrzymać magnetofon po wczytaniu pierwszego bloku i ponownie wcisnąć PLAY aby następny blok się wczytał ale nie ma mowy o utracie oryginalnego loadera.

P.S. Poproszę o przykłady gier TZX których nie da się przerobić na TAP bez utraty oryginalnego loadera. Chętnie przetestuję, zamienię na TAP i posprawdzam czy jest jakaś różnica w czasie wczytywania :-). Oczywiście chodzi o pliki TZX w których wykonano backup z prawdziwej taśmy.
« Ostatnia zmiana: 2012.04.18, 09:21:34 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #24 dnia: 2012.04.18, 09:23:36 »
hm... U mnie ZX Spin  0.666 jak i 0.7s zapisują do tapów bez żadnych problemów, a przynajmniej w obu przypadkach działa SAVE "rom" CODE 0,16384

$ dirtap.exe save_zxspin*.tap

ZX Spectrum TAP format analyzer 1.04a (c) 1996 Busy soft
Linux port and safe endian correction (c) 2002 Tritol

File: save_zxspin07.tap  (length 16409 bytes)
  Offset     Len Flg Type Name          Len   Add   Bas
 ------- ------- --- ---- ---------- ------ ----- -----
       0      17   0 code rom         16384     0 32768
      21   16384 255 body
 ------- ------- --- ---- ---------- ------ ----- -----
   16409   16405 End of save_zxspin07.tap  16384 Items:2

File: save_zxspin666.tap  (length 16409 bytes)
  Offset     Len Flg Type Name          Len   Add   Bas
 ------- ------- --- ---- ---------- ------ ----- -----
       0      17   0 code rom         16384     0 32768
      21   16384 255 body
 ------- ------- --- ---- ---------- ------ ----- -----
   16409   16405 End of save_zxspin666.tap  16384 Items:2

Total summary of 4 item(s) in 2 file(s):
 ------- ------- --- ---- ---------- ------ ----- -----
   32818   32810                      32768
 ------- ------- --- ---- ---------- ------ ----- -----


Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #25 dnia: 2012.04.18, 09:53:32 »
Więc jedyna różnica między TAP a TZX to odstępy między blokami. Inna sprawa, że takiego Technican Ted.TAP i tak nie otworzysz z DivIDE w Fatware012. Po wybraniu NMI i LOAD "" loader nie idzie dalej i zatrzymuje się na ekranie jak w załączniku.

P.S. Program hdfmonkey Gasman'a ma problemy z utworzeniem obrazu HDF w niektórych wielkościach np. 1MB. Próbowałem przed chwilą w ramach testu stworzyć obraz HDF 1MB z grą Technican Ted.tap (po zmianie nazwy na krótką tech.tap) i w emulatorach z DivIDE po kliknięciu NMI, wybraniu gry TAP i wykonaniu polecenia LOAD "" pojawia się Tape loading error. Gdy utworzę obraz HDF o wielkości 16MB wtedy wszystko jest OK.
hdfmonkey create tech.hdf 16MB
hdfmonkey put tech.hdf tech.tap
« Ostatnia zmiana: 2012.04.18, 11:08:29 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #26 dnia: 2012.04.18, 11:29:32 »
Pobrałem obie gry z WOS'u w formacie TZX, przerobiłem na TAP, porównałem odczytywanie TZX i TAP obu gier w Spectaculator z wyłączoną opcją flashloading. W obu przypadkach nic nie zostało utracone, loadery są jak je wydawca stworzył zarówno w TZX jak i w TAP więc nie rozumiem o co tu się spieracie?

Prawdopodobnie o sprzęt. Nie o emulatory.
Na komputer wgrasz z TAPa. Używając divIDE. A z TZX nie. Ale TAP i TZX to tylko skróty myślowe.
TAP i TZX to containery. Chodzi o to, co zwyczajowo się do nich wrzuca.

A zwyczajowo do TAP wrzuca się programy z loaderem ROMowym, a do TZX wrzuca się programy z loaderem 'custom'.
No i divIDE wczyta tylko loadery ROM.

The KOHEU.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #27 dnia: 2012.04.18, 11:54:21 »
do YERZ: ok, sprawdź mój plik który załączyłem wcześniej Technican Ted.tap, wrzuć go na swoje DivIDE w FATware i zobacz czy ci się wczyta po wybraniu NMI, i LOAD "".
Mi w emulatorach z DivIDE zatrzymuje się na loaderze jak napisałem wcześniej. Być może w relanym DivIDE będzie OK.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #28 dnia: 2012.04.18, 11:59:06 »
Prosta kwestia w kontekście TAP/TZX i DivIDE - jeśli dany program używa własnego loadera a nie skacze do ROMu to nie ma fizycznej możliwości, żeby standardowe haki do ładowania z taśmy mogły go wrzucić z karty. Po prostu DivIDE przechwytuje wejście do procedur LD_BYTES/SA_BYTES (a właściwie kawałek za tym wejściem) i firmware ładuje w takiej sytuacji odpowiednie dane z pliku. Jeśli program używa custom-loadera to po prostu DivIDE nie wie, że następuje próba odczytu z taśmy i na tym się sprawa kończy.

To czy haki w DivIDE obsługują tylko TAP czy również TZX (ze standardowym loaderem) to już wyłącznie kwestia firmware'u.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: TAP vs TZX
« Odpowiedź #29 dnia: 2012.04.18, 12:43:43 »
Tak, jeśli chodzi o DivIDE to racja ale to stwierdzenie:
Cytuj
W tapie wszystko to jest utracone i na chama zastąpione standardowym loaderem.
jest chyba nieprawdziwe co dowodzą moje powyższe testy z plikami Joe Blade 2 i Technician Ted.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники