Autor Wątek: Joystick dla +2  (Przeczytany 19237 razy)

micnow

  • *
  • Wiadomości: 13
  • Miejsce pobytu:
    proszę uzupełnić/please update
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #15 dnia: 2011.11.16, 21:12:01 »
to jeszcze pytanie, w niektórych grach tak przygotowany joystick, w innych (też obsługujących joystick grach) nie działa, dlaczego? mamy jeszcze jakieś 2 rodzaje joysticków do ZX Spectrum w zależności od gry?

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #16 dnia: 2011.11.17, 07:22:54 »
W Spectrum można było podłaczyć dwa standardy joysticków. Jeden do Kempston znany z innych komputerów, który podłączało się do przeznaczonego do tego interface, lub Sinclair dostępne był w postaci 'ZX Interface 2', a póżniej wbudowywane w modele 128 +2 i nowszych.  'Sinclair 1' był mapowany na klawisze 1 2 3 4 5, zaś 'Sinclair 2' -- odpowiednio 6 7 8 9 0.

Ty zrobiłes sobie 'przelotkę' z joyów standardu Kempston do Sinclair. W grach często sprawdzane jest naciśnięcie 'fire' w dla kilku standardów, a wykrycie któregoś z nich ustawia sterownanie na tenże. Nie wszystkie gry tak mają, zatem czasami musisz ręcznie wybrać sterowanie na Sinclair 1 lub 2, w zależności od numeru portu, do którego podpiąłeś joya.
« Ostatnia zmiana: 2011.11.17, 08:07:12 wysłana przez Tygrys »

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #17 dnia: 2011.11.17, 07:59:15 »
Gwoli ścisłości - joysticki standardu Sinclair to nie "+2 i nowsze". Pierwszy raz taki standard pojawił się w ZX Interface 2 dostępnym on września 1983 - tam właśnie siedziały dwa takie porty plus port cartridge'a.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #18 dnia: 2011.11.17, 08:07:35 »
MAT: oczywiście masz rację, dzięki za przypomnienie.

Duddie

  • ****
  • Wiadomości: 402
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #19 dnia: 2011.11.17, 13:45:27 »
Panowie, nie mieszajmy standardów joysticków od strony obsługi programowej (Sinclair, Kempston, Cursor itp) i sprzętowej (Atari i Amstrad). Amstrad po wykupieniu Sinclaira wprowadził swój standard sprzętowy - czyli pozamieniane piny. Wystarczy przelotka i zwykły joystick od Atari będzie działał.
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum+, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2/+3, Timex 2048, Unipolbrit 2086, FDD3000, Timex Terminal 3000, PlusD, Multiface 128, Multiface +3, divIDE Plus, IF1+microdrive

micnow

  • *
  • Wiadomości: 13
  • Miejsce pobytu:
    proszę uzupełnić/please update
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #20 dnia: 2011.11.17, 17:55:34 »
Ja już nic z tego nie rozumiem ;-) Wczytuje Bounty Bob - wszystko działa super, wczytuje na przykład Wall Kong - ustawiam sterowanie joystick - nie działa, wczytuje Subterranean Nightmare - działa wszystko poza skokiem po skosie, joystickiem można skakać tylko w górę, klawiaturą również na boki..  Ten komputer jest pełen tajemnic  :P

DDX

  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Miejsce pobytu:
    proszę uzupełnić/please update
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #21 dnia: 2012.02.29, 15:49:59 »
Duddie juz wprawdzie poruszyl te kwestie, ale mysle, ze warto jeszcze raz o tym przypomniec, bo widzialem tez w innych watkach (i w starszych i w nowszych) na forum, ze niektorzy nadal standardowe joysticki (takie jak np. do Atari) mylnie okreslaja mianem "standardu Kempston".
Tak wiec przejsciowka do joyow do ZX+2, ZX+2A/B, ZX+3, to nie jest zadna "przejsciowka z Kempstona na Sinclaira" (nie mieszajmy standardu interfejsow ze standardami gniazdek/wtyczek joystickow), tylko jest to przejsciowka ze standardowego joya na ten wydziwniony (a raczej wycwaniony - "kupujcie wylacznie nasze joye"), wprowadzony do nowych modeli Sinclaira po przejeciu przez Amstrada.

W kwestii wad i zalet stndardu Kempston vs Sinclair. Fire + kierunki w interfejsach Sinclair1 i Sinclair2 odpowiadaja pewnym klawiszom mumerycznycm na klawiaturze, w z zwiazku z czym mozna ich uzywac nie tylko w tych programach, w ktorych w wyborze jest Sinclair1 lub/i Sinclair2, ale rowniez w tych bez tego wyboru, ale gdzie jest mozliwosc definiowania klawiszy... ewentualnie rownez tam, gdzie nie ma takiej mozliwosci, ale przypadkowo korzysta sie z tych samym klawiszy mumerycznych ktorym odpowiadaja Sinc1 lub/i Sinc2.
Kolejna duza zaleta interfejsow Sinclair jest to, ze nie koliduja z innymi interfejsami, jak to ma nierzadko miejsce w przypadku Kempstona.
Wada interfejsow Sinclair jest to, ze nie moze z nimi dzialac joystickowy autofire.

Za to w przypadku Kempstona autofire moze dzialac, chociaz nie zawsze musi. Zalezy to od tego, jak w danym przypadku zostal zaprojektowany/zrealizowany konkretny interfejs. Przykladowo z tym zastosowanym w TC2048 (dla przypomnienia: Timex Computer 2048 - nie ma czegos takiego jak "Timex 2048") autofire nie dziala! Jest mozliwa niezbyt skompliwowana  przerobka, ktora zmieni ten stan rzeczy (wymiana jednego scalaka + pare drobniejszych zmnian).
Wada interfejsu standardu Kempston jest juz wyzej wspomniana mozliwosc kolizji adresow z innymi interfejsami (tym bardziej, ze ogromna wiekszosc interfejsow joysticka standardu Kempston z lat 80-tych miala niepelne adresowanie!). BTW Bardzo sprytnie problem ten rozwiazano w przypadku komputera DidaktikM, w ktorym to wbudowany interfejs st. Kempston jest akywny tylko w przypadku wlozenia wtyczki do gnizda j. Kempston... niestety musialo sie to odbyc kosztem zastosowania niestandardowych gniazd joystickow, ale i tak podoba mi sie to sprytne rozwiazanie. Robi sie przejsciowke z gniazda niestandardowego na standardowe DB-9 i juz po sprawie :).

Na zakonczenie dodam, tak gwoli scislosci, ze tych standardow joystickow do ZX Spectrum bylo wiecej niz tylko Kempston i Sinclair (co zreszta widac np. w grach)... chociaz faktcznie na szeroka skale przyjely sie glownie te 2.
pozdrawiam
DDX

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #22 dnia: 2012.10.29, 16:24:33 »
Załączam schemat przedrutowania SJS na standard ATARI.

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 580
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #23 dnia: 2012.10.29, 18:40:47 »
Wada interfejsow Sinclair jest to, ze nie moze z nimi dzialac joystickowy autofire.
Niestety to nie jedyna wada. Chcąc grać na dwa dżoje na dwóch portach sinclaira komputer źle interpretuje kombinację kierunków poruszania się dwóch graczy.  Sprawdzałem na różnych kompach. 
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #24 dnia: 2012.10.29, 19:07:59 »
A dokladniej ? Gralem wiele razy na dwa joye i nie pamietam zadnych problemow, poza walka o lepszy joy  :D

andy

  • *****
  • Wiadomości: 1068
  • Miejsce pobytu:
    Kielce Wsch.
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #25 dnia: 2012.10.29, 20:05:51 »
'Sinclair 1' był mapowany na klawisze 1 2 3 4 5, zaś 'Sinclair 2' -- odpowiednio 6 7 8 9 0.
A nie odwrotnie?
pzdr
a.
POKE 35899,0  ZX 81, ZX Spectrum +, +2, Harlequin, ZX Max 48 & 128, Spider 48, Chrome 128, TC 2048, divIDE, CPC 464

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 580
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #26 dnia: 2012.10.29, 20:50:20 »
A dokladniej ? Gralem wiele razy na dwa joye i nie pamietam zadnych problemow, poza walka o lepszy joy  :D
To objawia się w grach widzianych z góry, np. Ikari, gdy często chodzi się po ukosach. Próbujesz jednym ludem iść do góry, podczas gdy drugi gracz idzie np. na ukos w lewo-dół a on cię nie słucha i idzie na ukos w prawo-góra.
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #27 dnia: 2012.10.29, 21:16:05 »
To chyba blad gry, kazdy joy to oddzielny port, nie bardzo widze jak to moze zle dzialac. Ale mam i +2 i IF2 wiec sprawdze przy okazji.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6846
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #28 dnia: 2012.10.29, 21:25:19 »
Oddzielny port, ale ze skrzyżowaniami w matrycy. Faktycznie "skosy" są kolizyjne, wystarczy rzucić sobie okiem na schemat matrycy klawiatury.
Ale można temu zaradzić - poprzez odcięcie diodami między matrycą a joystickiem.

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 580
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: Joystick dla +2
« Odpowiedź #29 dnia: 2012.10.30, 18:51:41 »
To chyba blad gry, kazdy joy to oddzielny port, nie bardzo widze jak to moze zle dzialac. Ale mam i +2 i IF2 wiec sprawdze przy okazji.
Ten problem nie pojawi się np. w Tetris 2 - tam nie ma ukosów. Pamiętam że sprawdzałem grając jednym graczem na klawiaturze, by wyeliminować np. wadę interfejsu. Jest dokładnie to samo. Dziwi mnie przy tym że nikt tego wcześniej nie wychwycił ::)
« Ostatnia zmiana: 2012.10.30, 18:54:00 wysłana przez Ilyad »
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC