Autor Wątek: scena rosyjska - początki ?  (Przeczytany 12518 razy)

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: scena rosyjska - początki ?
« Odpowiedź #15 dnia: 2014.01.26, 11:37:25 »
Fajny art o historii rosyjskiej zx demosceny http://www.mustekala.info/node/921

Demo "Your song is quiet"
Może ktoś mi wyjaśnić na jakiej zasadzie to jest wszystko rysowane.
Czy na podstawie użytych narzędzi jesteście w stanie przybliżyć technikę tworzenia tego dzieła ?
SjAsm
Unrealspeccy
Vortex Tracker
bge
bmp2scr
alasm
MegaLz
Gluk
pngconv
Laser Compact
« Ostatnia zmiana: 2014.01.26, 11:57:17 wysłana przez sect0r »
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

twip

  • **
  • Wiadomości: 61
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa, PL
Odp: scena rosyjska - początki ?
« Odpowiedź #16 dnia: 2014.01.26, 12:16:05 »
Ciekawa technika rysowania. Nie znam się na tym, ale trochę to wygląda tak, jakby w każdej klatce rysowana była losowa linia sposród 8 w segmencie. Przy okazji dodawane są jakieś losowe przesunięcia do obrazu i te rysowane linie tworzą dość ciekawy efekt w czasie (trochę jak motion blur). Tak to mi wygląda, a jak jest naprawdę to nie mam pojęcia. :)
ZX Spectrum+, "szarak" +2, DivIDE+, Speccy2010, "chlebak" C64 + SD2IEC i plany na więcej...

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: scena rosyjska - początki ?
« Odpowiedź #17 dnia: 2014.01.26, 12:18:21 »
Ale jakby było losowo, to za każdym razem wyglądałoby chyba inaczej
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: scena rosyjska - początki ?
« Odpowiedź #18 dnia: 2014.01.26, 13:55:24 »
No takie demo to jest naprawdę wyższa szkoła jazdy :)

Po pierwsze mamy tu gigascreen - w poszczególnych klatkach piksele są rysowane raz na biało, raz na niebiesko, raz na granatowo itp. Ponieważ szybko to jest zmieniane to widzimy je wszystkie naraz, tylko mrugające. Zazwyczaj takie mruganie przeszkadza ale można powiedzieć że tutaj zostało wykorzystanie jako efekt artystyczny.

Część grafiki jest rysowana jako sprajty (np. teksty w tle) ale większość to animowana grafika wektorowa i to  niekiedy w 3D.

No i stosowane są jakieś rozmycia tak że zamiast prostych linii widzimy te rozproszone piksele.


twip

  • **
  • Wiadomości: 61
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa, PL
Odp: scena rosyjska - początki ?
« Odpowiedź #19 dnia: 2014.01.26, 15:56:28 »
Ale jakby było losowo, to za każdym razem wyglądałoby chyba inaczej
Zależy to zapewne od wielu czynników. Poza tym może się wydawać, że działa tak samo, a różnice są ledwo dostrzegalne. No i kwestia generacji tych liczb losowych - jeśli jest stałe ziarno generatora to jest szansa, że demo będzie w tych samych warunkach wyglądać identycznie, mimo "losowości". Nie znam się natomiast na programowaniu ZX Spectrum, więc traktuj moje wywody z dystansem. :)
ZX Spectrum+, "szarak" +2, DivIDE+, Speccy2010, "chlebak" C64 + SD2IEC i plany na więcej...

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: scena rosyjska - początki ?
« Odpowiedź #20 dnia: 2014.01.26, 19:14:18 »
Moim zdaniem (nie zaglądałem w kod, ale strzelam :p) poszczególne klatki nie są rysowane w całości, tylko np co 2,4,8 linię, resztę rysują w kolejnych klatkach. W ten sposób można obrobić "cały" ekran a pozostałości wyglądają jak blur (rozmycie).
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: scena rosyjska - początki ?
« Odpowiedź #21 dnia: 2014.01.26, 19:30:07 »
Chcecie powiedzieć że każdy pixel w takiej produkcji jest stawiany osobno ?
No bo przecież nie są tam umieszczone całe $creeny

Produkcje z arta http://vimeo.com/user1002233/videos
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: scena rosyjska - początki ?
« Odpowiedź #22 dnia: 2014.01.26, 20:39:00 »
Mam na myśli, że w pamięci jest np 4 wersje owej "twarzy" i rysowanie odbywa się na zasadzie:
1 - zrzut co 4 linię (w pionie) obrazka pierwszego
2 - zrzut co 4 linię (ale linię poniżej) obrazka drugiego
3 - analogicznie dalej...
 i od nowa pierwsza linia, ale obrazka drugiego etc. (oczywiście nie pikselami tylko całymi bajtami).

Nie trzeba wtedy malować całego obrazka tylko jego część w trakcie ramki. Efekt "ruchu" jest zamierzony i tak naprawdę ukrywa niedoskonałości sprzętu, czy raczej niemożność pokrycia grafiką całego ekranu w ramce. Zresztą widać u autorów absolutne olanie "mieszczenia się w ramce". Niektóre efekty nawet jak dało by się zrobić płynne to specjalnie zrobione są ta metodą, aby całość miała jakąś spójność i się nie "kłóciła" w odbiorze.

Grafika niekoniecznie zapisana jest jako zwykły obrazek. Odpowiednio przygotowany programik, w trakcie produkcji mógł powybierał bajty różne od zera i zapisać w postaci 3 bajtów: dwa pierwsze to adres oraz trzeci to właściwy bajt grafiki. Wydaje się, że to zwiększy "objętość", ale kreskowany rysunek jest na tyle prosty, że mogłoby się to opłacić...

Pamiętam jak DC Pak/Exodus mówił o swoich efektach "plotowych", że przed każdą klatką nie czyścił całego ekranu, tylko miejsca, gdzie poprzednio punkty stawiał. Zyskiwał na tym nieco czasu, więc może gra warta świeczki.
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...