forum speccy.pl
ZX Spectrum => POWITANIA => Wątek zaczęty przez: skoti w 2017.08.31, 23:07:14
-
Witam.
Jak to zwykle bywa po latach wróciły wspomnienia. Miałem kiedyś rosyjskiego bajta a teraz przygarnąłem z a.... lekko chorego +2a.
Po myciu, czyszczeniu , dmuchaniu i wymianie ramu śmiga jak nowy.
-
Gratuluję :)
Witamy serdecznie na forum :)
-
Cześć.
-
Hej,
Pochwal się tym +2A :) Zdjęcia przed i po remoncie poproszę.
-
Cześć skoti :).
-
Teraz żałuję, że nie zrobiłem fotek przed remontem i w trakcie.
Komputer startował dość nietypowo. Zaglądając na stronę http://hardware.speccy.org/reparar-i.html (http://hardware.speccy.org/reparar-i.html) okazuje się, że uszkodzony ram
najczęściej daje objaw w postaci czarnego ekranu z białą ramką. Mój miał inne zdanie i wyświetlał odwrotnie - biały ekran z czarną ramką :)
Zaprogramowałem kostkę romem diagnostycznym z https://github.com/brendanalford/zx-diagnostics/wiki/Firmware (https://github.com/brendanalford/zx-diagnostics/wiki/Firmware) i odpaliłem maszynę.
Przywitał mnie popiskiwaniem, pomrugał ekranem po czym pokazał wszystkie paski na borderze na czerwono. A więc ram do wymiany.
Na płycie pojawiły się podstawki a w podstawkach nowe kości. Wymieniłem wszystkie cztery na jednakowe. Ponowne uruchomienie i okazało się, że
na romie diagnostycznym wszystko jest OK. Przechodzi wszystkie testy. Płytę główną miałem z głowy.
Przyszła pora na klawiaturę. Miała problemy z zacinaniem się niektórych klawiszy. Po rozebraniu aż mi się słabo zrobiło :) Znowu szkoda że nie zrobiłem fotek. Takiego syfu to już dawno nie widziałem. Resztki jedzenia, szczątki robali i inne niezidentyfikowane rzeczy. Po wyczyszczeniu śmiga jak nowa.
Na koniec magnetofon. Brak reakcji przy ładowaniu z kasety. Żadnych pasków, nic głucho. Rozebrałem wyczyściłem pomierzyłem kable wymieniłem elektrolity i d...a nadal cisza. Odłożyłem temat na parę godzin po czym wróciłem z miernikiem i sukces okazało się, że problem jest z masą a dokładnie masa między elektroniką a resztą magnetofonu jest tylko przez śrubkę (genialne). Wyczyszczenie, dokręcenie i obsmarkanie jej cyną załatwiło problem.
Zostały mi w zasadzie dwie rzeczy:
1 Stan złączy krawędziowych - są w fatalnym stanie i nie mam pomysłu co z nimi zrobić ?
2 Klapka magnetofonu jest matowa i ma sporo śmieci dookoła których też za bardzo nie ma się jak pozbyć.
-
Zaxon napisał artykuły o regeneracji złącz krawedziowych:
http://speccy.pl/articles.php?article_id=34 (http://speccy.pl/articles.php?article_id=34)
Ładnego masz "czarnucha" :)
-
Zaxon napisał artykuły o regeneracji złącz krawedziowych:
http://speccy.pl/articles.php?article_id=34 (http://speccy.pl/articles.php?article_id=34)
Ładnego masz "czarnucha" :)
Dzięki za linka fajny art.
-
Minęło już sporo czasu od Twojego postu i nie wiem, czy "problem klapki" jest jeszcze aktualny. Jeżeli tak - to ja rozwiązałem go w następujący sposób:
a) wyciągniecie szybki z plexi na zewnątrz:
* zmatowienie papierem 1000, potem 1500, potem 2500
* polerka z wykorzystaniem pasty mocno ściernej oraz polerującej (detailingowe zboczenie :))
Szybka wygląda jak nowa (no, prawie jak nowa - najgłębszych rys nie wyprowadzałem, niemniej po polerowaniu praktycznie nie są widoczne) :)
b) wytarte miejsca pod szybką potraktowałem środkiem do regeneracji plastików zewnętrznych (Koch Chemie lub Mothers) - nie jest idealnie, ale przetarcia nie rzucają się w oczy.
Jeżeli chcesz, możesz mi wysłać samą szybkę to wypoleruję ją free of charge (30 minut pracy) :)
-
Hmm chyba poproszę o regenerację klapki u Ciebie.
Polerujesz ręcznie czy jakaś polerka na wiertarke?
-
... pierwsza faza ręcznie (papier wodny na koreczku szlifierskim) - potem maszynowo (polerka i zestaw padów) :)
Nie ma sprawy - jeżeli chcesz proszę o kontakt na priv i dogadamy szczegóły (dostawa osobista również wchodzi w grę - mieszkam w BB, pracuję w Katowicach a często bywam w większych miastach w Polsce).
-
Witam.
Jak to zwykle bywa po latach wróciły wspomnienia. Miałem kiedyś rosyjskiego bajta a teraz przygarnąłem z a.... lekko chorego +2a.
Po myciu, czyszczeniu , dmuchaniu i wymianie ramu śmiga jak nowy.
Witojże, witoj! :-)
-
Minęło już sporo czasu od Twojego postu i nie wiem, czy "problem klapki" jest jeszcze aktualny. Jeżeli tak - to ja rozwiązałem go w następujący sposób:
a) wyciągniecie szybki z plexi na zewnątrz:
* zmatowienie papierem 1000, potem 1500, potem 2500
* polerka z wykorzystaniem pasty mocno ściernej oraz polerującej (detailingowe zboczenie :))
Szybka wygląda jak nowa (no, prawie jak nowa - najgłębszych rys nie wyprowadzałem, niemniej po polerowaniu praktycznie nie są widoczne) :)
b) wytarte miejsca pod szybką potraktowałem środkiem do regeneracji plastików zewnętrznych (Koch Chemie lub Mothers) - nie jest idealnie, ale przetarcia nie rzucają się w oczy.
Jeżeli chcesz, możesz mi wysłać samą szybkę to wypoleruję ją free of charge (30 minut pracy) :)
Jasne :) Odezwę się na priv. Dzięki.
-
... wiem, że odgrzewany kotlet (i dział nie ten - jednak otwieranie nowego wątku chyba nie ma sensu :)) Dla potomnych. Klapka po regeneracji wygląda tak :)
-
Powiem Ci, że robi wrażenie :o
-
Ta druga sie troche rozmazala, moze za duzo chemii, ale ogolnie wyglada ladnie :)
-
Super wyglada. Dzieki za przypomnienie. Mialem ze swoja zrobic porzadek.
-
Ta druga sie troche rozmazala, moze za duzo chemii, ale ogolnie wyglada ladnie :)
... to ta sama klapka - starałem się zrobić lepsze zdjęcie - jak widać nie wyszło :)
-
Bo lepsze jest wrogiem dobrego :)
Świetna robota!
-
Toż to wygląda ładniej niż oryginał.
Ile trwa taka operacja przywracania blasku ?
-
... no to w takim razie - wymontowywać i podsyłać do mnie. Zrobię polerkę dla dobra ogólnego :)
-
Toż to wygląda ładniej niż oryginał.
Ile trwa taka operacja przywracania blasku ?
Ta jakąś godzinkę (ale testowałem różne materiały, sposoby polerowania itp). Zakładam, że po dopracowaniu technologii - zmieszczę się w 20 minutach :)
Na razie wypolerowałem wszystko co miałem i nie mam na czym ćwiczyć :P