Autor Wątek: Przeróbka na 128k  (Przeczytany 28866 razy)

Damianx

  • *****
  • Wiadomości: 657
  • Miejsce pobytu:
    Pruszków
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #15 dnia: 2012.06.09, 13:29:57 »
A nie prosciej zrobic to jak nasz forumowy kolega velesoft

http://velesoft.speccy.cz/zx/external_128kb_upgrade/index.htm

ja mam coś takiego zrobionego do swojego gumiaka i mam 512 kb.
ta wersja jest co prawda stara i wsad też jest nowszy ,ale działa i to całkiem fajnie.
co do softu to sporo gier rozpoznaje że ma więcej ramu bo częsciowo zgodne to jest ze 128k.
ja zamknąłem się w koszcie mniejszym niż 100 (płytka kosztowała ok 57 zł z przsyłka) gala zaprogramował mi Lotharek.
Spectrum512k - Spectrum+128k - +2A - +3 Pear Ay - TC2048 S-VIDEO - Didaktik Gama80k\192k- A4000\060 - A1200\030 - A600\9tails - CD32 - A500 GVP Impact II - C64\SD2IEC\DualSID - Atari130XE\SIO2SD\Stereo - CA2001 - CPC6128\HXC - Atari Mega Ste UltraSatan.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4537
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #16 dnia: 2012.06.09, 13:41:31 »
To rozszerzenie Velesofta, do którego link podałeś, ma pewną mało ciekawą cechę, cytuję:
"D3 is unused (on real ZX128 machines select videoram 1/2). This upgrade can't support videoram switching. It is used only first videoram."

Cała zabawa polega na tym aby mieć zgodną ze 128k maszynkę.

Damianx

  • *****
  • Wiadomości: 657
  • Miejsce pobytu:
    Pruszków
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #17 dnia: 2012.06.09, 13:43:56 »
zgadza się to jest największa wada tego rozwiązania.
ale i tak fajne.
Spectrum512k - Spectrum+128k - +2A - +3 Pear Ay - TC2048 S-VIDEO - Didaktik Gama80k\192k- A4000\060 - A1200\030 - A600\9tails - CD32 - A500 GVP Impact II - C64\SD2IEC\DualSID - Atari130XE\SIO2SD\Stereo - CA2001 - CPC6128\HXC - Atari Mega Ste UltraSatan.

martin381

  • *****
  • Wiadomości: 1213
  • Miejsce pobytu:
    JAROCIN
  • Gdzie jestem.....dokąd zmierzam....dokąd
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #18 dnia: 2012.06.11, 18:12:00 »
Kiedyś trafił się mi zx spectrum plus przerobiony podobno na 128kb, nigdy go nie uruchomiłem w tym trybie bo dodatkowa płytka była
połączoną wieloma kynarowymi przewodami z główną a znaczna większość tych połączeń była zerwana.
Było też trochę przecięć sciezek i przemostkowań na płycie.
Miał 16 sztuk pamięci 4164(64k x 1) osadzonych w oryginalnych miejscach pamięci 4132 i 4116.
Fotki płytki w załącznikach, w tym dużym wolnym miejscu był znany muzykom scalak AY8912

A był jeszcze precyzyjny potencjometr z kondensatorem i  scalaczkiem (na dalszych fotach)


KTOŚ COŚ WIE O TAKIEJ PRZERÓBCE
« Ostatnia zmiana: 2012.06.11, 18:30:14 wysłana przez martin381 »
Spectrusie  i akcesoria(rożne  , przechodnie , nie tylko komputerki) , miałem w rękach ISSUE 1 , Harlequin , poszukuję spektrusia którego zmajstrowałem 28 lat temu , AX81 , ZXUNO , ICOM IC7000  call sign SQ3PLR

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #19 dnia: 2012.06.11, 18:58:58 »
Brzmi i trochę wygląda jak przeróbka STAVI, z tym, że u nich raczej takiej kaszany nie uświadczyłeś - vide smarki zamiast lutów :P
Dwa ostatnie zdjęcia przedstawiają wspomniany przeze mnie kiedyś trymer do ustawiania wysokości brzmienia AY. O ile pamiętam na płycie jeszcze był jakiś scalak leżący plecami na drugim. Chyba muszę swojego rozkręcić i porównać.
No i w miejscu ROMu powinien EPROM siedzieć.
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

martin381

  • *****
  • Wiadomości: 1213
  • Miejsce pobytu:
    JAROCIN
  • Gdzie jestem.....dokąd zmierzam....dokąd
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #20 dnia: 2012.06.11, 20:02:35 »
Faktycznie był eprom,  innego scalak nie pamiętam.
A te komentarze typu  vide smarki zamiast lutów to daruj sobie kolego, to jest kupa złomu i nie widzę potrzeby, aby go dla Ciebie restaurować.
Za merytoryczne uwagi dziękuję dla dobra wszystkich forumowiczów
Spectrusie  i akcesoria(rożne  , przechodnie , nie tylko komputerki) , miałem w rękach ISSUE 1 , Harlequin , poszukuję spektrusia którego zmajstrowałem 28 lat temu , AX81 , ZXUNO , ICOM IC7000  call sign SQ3PLR

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #21 dnia: 2012.06.11, 22:49:08 »
A te komentarze typu  vide smarki zamiast lutów to daruj sobie kolego, to jest kupa złomu i nie widzę potrzeby, aby go dla Ciebie restaurować.

Ups... W żadnym wypadku nie chciałem Ciebie urazić. Szczerze to myślałem, że po prostu takie coś wewnątrz zastałeś, czyli, że ktoś wcześniej w tym grzebał i takie zostawił. Koniecznie muszę swojego rozkręcić i fotkę strzelić, bo wydaje mi się na 90%, że to przeróbka STAVI była. Zresztą w tamtych czasach (lata 88-95) chyba tylko oni robili takie rzeczy na większą skalę (pomijam kilku domorosłych fachmanów, którzy sami sobie zrobili, lub paru kolegom). Ciekaw jestem ile tego zrobili - pamiętam, że zawsze mieli tam kilka do zrobienia, a miałem z nimi kontakt łącznie ze 3 lata. Później Yarek się tym zajmował...
Zresztą jak byłaby możliwość przerobienia kolejnych to gorąco namawiam - naprawdę warto. Mimo, że timingi (głównie chodzi o multikolory/bordery) pozostają z 48k, to gry znacznie ożywają nie tylko o muzykę, ale i o dodatkowe efekty (porównajcie sobie wersje Robocopa lub Grell & Falla). Nie wspomnę już o tym, że kupa wspaniałych gier wyszła tylko na 128k (dalsze części Dizzy, SpaceGun, RodLand, Pang, Total Recall, HeroQuest, BattleCommand i chyba najśliczniejsza platformówka jaka powstała The Addams Family). Dodam, że kompatybilność sięga 99%. Nie chciały mi działać niektóre programy bez oryginalnego ROM'u Sinclaira na 48 (całe szczęście, że miałem MacFace, gdzie można było sobie ROM oryginalny wgrać i miałem w sumie 100% emulację).
Oczywiście można polować na jakieś szare +2 (sam będę próbował, ewentualnie jak miałby ktoś do odsprzedania za rozsądne pieniądze, to jestem chętny), ale raczej trzeba mieć szczęście, aby coś upolować i nie przepłacić powyżej 300zł, a tyle mógłbym ewentualnie dać za komplet.
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

VELESOFT

  • ****
  • Wiadomości: 272
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #22 dnia: 2012.06.14, 23:06:23 »
To rozszerzenie Velesofta, do którego link podałeś, ma pewną mało ciekawą cechę, cytuję:
"D3 is unused (on real ZX128 machines select videoram 1/2). This upgrade can't support videoram switching. It is used only first videoram."

Cała zabawa polega na tym aby mieć zgodną ze 128k maszynkę.

With external memory expansion is impossible use next videoram as on ZX128. But my upgrade is compatible with ZX128, only user show always first videoram (no problem, big part of zx128games use only first videoram). Memory expansion on my web page is old version, yet exist new better version with best compatibility and support 128 or 512kB ram (pentagon 128/pentagon 512 comaptibility). Also 128rom 32kB can be used.
« Ostatnia zmiana: 2012.06.14, 23:19:09 wysłana przez VELESOFT »

VELESOFT

  • ****
  • Wiadomości: 272
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #23 dnia: 2012.06.14, 23:17:33 »
Here is schematic and firmware for GAL chip 20v8 with ZX48 to 128kB upgrade + AY support.
http://velesoft.speccy.cz/other/48to128upgrade_with_ay.zip

Upgrade is for all ZX Spectrum 16/48 models and more documentations here:
http://hw.speccy.cz/128krebuild.html (but here is old upgrade without AY support).
All dram chips must be replaced with 16x DRAM4164....

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #24 dnia: 2012.06.14, 23:32:18 »
big part of zx128games use only first videoram

Niestety, zdecydowana większość dem jednak używa 2nd screen'a, więc tu problem jest już większy.
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

martin381

  • *****
  • Wiadomości: 1213
  • Miejsce pobytu:
    JAROCIN
  • Gdzie jestem.....dokąd zmierzam....dokąd
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #25 dnia: 2012.06.17, 18:50:18 »
Znalazłem taką przeróbkę na 128k z AY8912 i kempston

http://www.union.com.pl/artur/
Spectrusie  i akcesoria(rożne  , przechodnie , nie tylko komputerki) , miałem w rękach ISSUE 1 , Harlequin , poszukuję spektrusia którego zmajstrowałem 28 lat temu , AX81 , ZXUNO , ICOM IC7000  call sign SQ3PLR

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #26 dnia: 2012.06.17, 20:11:44 »
To, że są schematy i materiały na ten temat już dawno wiadomo choćby ze strony Yarka (wspomniany przez Ciebie link również). Okazuje się jednak, że część z nich jest zablokowana (ktoś wspominał, że ma kopię tego serwisu?).

http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.to128k/index-pl.html
http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.tc2144/index-pl.html

Pytanie tylko, czy ktoś podjąłby się takiej przeróbki?...
Aha... w ekstremalnym przypadku mogę udostępnić swojego Plusa, jak i Timexa 2048 przerobionego na 128k przez STAVI.
« Ostatnia zmiana: 2012.06.17, 21:00:30 wysłana przez Pyza^Illusion »
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

andy

  • *****
  • Wiadomości: 1065
  • Miejsce pobytu:
    Kielce Wsch.
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #27 dnia: 2012.06.17, 23:19:43 »
Skoro ULA od +2 jest dostępna - może warto pomyśleć o jakiejś płytce? ULA, Z80A, AY, ROM, 4xRAM i trochę "drobnicy" ;)
« Ostatnia zmiana: 2012.06.17, 23:23:10 wysłana przez andy »
pzdr
a.
POKE 35899,0  ZX 81, ZX Spectrum +, +2, Harlequin, ZX Max 48 & 128, Spider 48, Chrome 128, TC 2048, divIDE, CPC 464

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #28 dnia: 2012.06.18, 19:08:20 »
Obawiam sie dwie sztuki :-)

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: Przeróbka na 128k
« Odpowiedź #29 dnia: 2015.01.27, 17:50:23 »
Dobra,wzialem sie za to po "swojemu", poki co wymienilem pamieci na SRAM,


jutro trzeba bedzie z jakas logika pokombinowac.
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993