Autor Wątek: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny  (Przeczytany 16600 razy)

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 3185
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #15 dnia: 2018.03.17, 18:56:35 »
nic nie sugeruję, ale w niedzielę na Retrosinclair w Hackroom122 będzie TC2144 czyli http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.tc2144/index-pl.html

dużo sprzętu mało czasu.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #16 dnia: 2018.03.17, 19:15:55 »
Komputer 6-86 s13 - ZX +80KB
Komputer 12-87 s21-22 - Różnice między Timex i Spectrum

Bajtek 1-87 s5 - mini test Timex 2048
Bajtek 11-89 s12 - AY do ZX
Bajtek 3/4-90 s13 - płytka AY do Spectrum,   s30 test FDD 3000
Bajtek 5/6-90 s18 - Tryby graficzne w Timex
Bajtek 7/8-90 s25 - Timex klawiatura i kempston ,  s30 AY inaczej
Bajtek 9/10-90 s15 - ZX Spectrum + 80K+AY,  s16 Przełączanie banków pamięci w Timex
Bajtek 11/12-90 s15 - Timex 2048  + 80K
Bajtek 9-92 s37 - test Timex 128

Obawiam się że wszystkie te +80K oznaczają +32K co razem daje 80K, a nie 48+80=128K.
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 3185
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #17 dnia: 2018.03.17, 19:21:23 »
tak, 80k to jest dodatkowe 32k, mam takiego speccy.
dużo sprzętu mało czasu.

KWF

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #18 dnia: 2018.03.17, 19:34:39 »
Obawiam się że wszystkie te +80K oznaczają +32K co razem daje 80K, a nie 48+80=128K.

Dokładnie, ponieważ to najprostsza przeróbka. Zostaje 16KB "dolnego RAMu" . A górny podmienia się na 4464, dołącza przełącznik banków tak, aby obie połówki (2x32KB) były dostępne. W sumie masz: 16KB + 2 x 32KB = 80KB. W tej przeróbce masz inne banki niż w 128K.
« Ostatnia zmiana: 2018.03.17, 20:02:00 wysłana przez Klaud »
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1641
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #19 dnia: 2018.03.17, 19:47:09 »
Ok dzieki o to mi chodziło. Najpierw sprobuje sam zrobic 80k

A zeby zrobic przelaczanie bankow sygnalizowane diodami i te 128k totez byl opis w bajtku czy juz samemu dojść?
moje marzenie: Timex 2048 128K

KWF

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #20 dnia: 2018.03.17, 19:51:01 »
Przeróbkę do 128K i wskaźnik banków możesz spróbować oprzeć, o to co jest na tych stronach:
1. 48k to 128k rebuild
2. Bank LED map

Nawet kiedyś zrobiłem przymiarkę do tej przeróbki, z AYkiem na pokładzie. Całość montowana pod procesor.

« Ostatnia zmiana: 2018.03.17, 20:07:33 wysłana przez Klaud »
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 3185
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #21 dnia: 2018.03.17, 20:29:36 »
Yarek robił 144k = 16 + 4 * 32 (+ AY) i chyba takie coś jest prościej zrobić, po prostu przełączasz jeden z czterech banków po 32k, 16tka dolna zawsze zostaje.
dużo sprzętu mało czasu.

KWF

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #22 dnia: 2018.03.17, 20:30:49 »
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6650
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #23 dnia: 2018.03.17, 21:04:13 »
Chyba ta przeróbka na 144kb pamięci, jest w Timex-ie najsensowniejsza i prosta.
Przebudowa na 80kb, to trochę "sztuka dla sztuki".
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #24 dnia: 2018.03.18, 00:56:07 »
Dokładnie, ponieważ to najprostsza przeróbka. Zostaje 16KB "dolnego RAMu" . A górny podmienia się na 4464, dołącza przełącznik banków tak, aby obie połówki (2x32KB) były dostępne. W sumie masz: 16KB + 2 x 32KB = 80KB. W tej przeróbce masz inne banki niż w 128K.

Tak. Ale niektóre TC2048 mają 2x4464 jak górny RAM, wykorzystywany tylko w połowie. Wtedy przeróbka na 80K jest bardzo prosta.
Za to przeróbka na 128K wymaga m.in. wymiany dolnego RAM-u (2x4416) na 2x4464. Trzeba oczywiście dorobić rejestr i odciąć A15 od SCLD. Yarkowa rozbudowa do 144K polega na wykorzystaniu dwóch dodatkowych miejsc na RAM, wykorzystywanych w płytach obsadzonych 4x4416 jako górny RAM, a w wersji 2x4464 pozostawionych jako puste.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #25 dnia: 2018.03.18, 06:26:27 »
Myślę że w takich przeróbkach mniej ważne jest czy łatwo to zrobić, a bardziej istotne jest to ile softu na tym będzie działało.
A skoro na tym 144K, zadziała tylko to co sobie sam napiszesz, i jeśli dobrze zrozumiałem to te "migające" tryby graficzne na tym nie chodzą,
na tym do 80K tylko kilkadziesiąt gier przerobionych z wersji 128K na taką postać by na tych 80K zyskiwało muzykę (był już kiedyś na forum taki wątek i lista tych gier),
a na128K działają tysiące gier, programów i demek. To chyba najsensowniej jest przerobić na to ostatnie. :)

A wygląda na to że w gazetach tego nie było, a na tych Yarkowych stronkach jest.

A tak z ciekawości spytam, czy da się zrobić takie rozszerzenie na ZX128K (czyli extra 80K RAM + extra 16K ROM + AY3 + Kempston), w zewnętrznym karcie bez potrzeby dłubania czy lutowania w środku?
Bo jak na mój rozum jeśli tak, to byłby to największy hit sprzedaży.
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

KWF

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #26 dnia: 2018.03.18, 08:54:12 »
A tak z ciekawości spytam, czy da się zrobić takie rozszerzenie na ZX128K (czyli extra 80K RAM + extra 16K ROM + AY3 + Kempston), w zewnętrznym karcie bez potrzeby dłubania czy lutowania w środku?
Bo jak na mój rozum jeśli tak, to byłby to największy hit sprzedaży.

Dla dużego Timexa (czytaj seria: 2068) TAK, ale z pewnymi ograniczeniami. Dla małego (2048) dałoby się, gdyby dodatkowy jeden sygnał (/BE) był dostępny na złączu krawędziowym, a którego tam nie ma. Bez wewnętrzej ingerencji nie ma szas na totalnie zewnętrzny moduł.

Zresztą chyba pisałem o tym, w innym wątku: TC/TS2068 emulator 128K
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #27 dnia: 2018.03.18, 10:34:13 »
A czy da się ten jeden sygnał pociągnąć na zewnątrz?  Wydaje mi się że zawsze to lepiej mniej dłubać w środku niż więcej.  Czy w ZX48 też tak jest jak w Timexie?
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

KWF

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #28 dnia: 2018.03.18, 10:47:33 »
Timex Computer 2048 i 2068 oraz Unipobrit 2086 mają ten sam układ SCLD. Sygnał /BE jest więc dostępny na jednej z jego nóżek w każdym z tych modeli.

http://speccy.pl/wiki/index.php?title=Sygnał_BE

W ZX Spectrum, nie ma takiego "ficzera" w ULA.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1641
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
Odp: Timex 2048 128K przeróbka jestem chętny
« Odpowiedź #29 dnia: 2018.03.18, 11:00:04 »
z tego co ja pamiętam to timexa miałem 128k a nie 144k , nie pamiętam żeby mi coś nie wchodziło z gier, piszecie że timingi są niezgodne z zx128 to jakim cudem można było taką modyfikację wykonać, na pewno rom miałem wymieniony i zaprogramowany
przełączenie banków to nie listwa z diodami led a dwie diory czerwona i zielona, zielona oznaczała przeączanie na wyższa pamięć, czerwona to power czyli standard

przyjmuję że opisy z bajtka to były podstawą do tej rozbudowy

przeglądam bajtkite co mam ale tam tylo same atari i commodore  ;D :D
moje marzenie: Timex 2048 128K