ZX Spectrum > SOFTWARE

Gra na kasetkę microdrive

<< < (3/4) > >>

Rzeznik:
Łeeee, to już prawie trzy latka jak bawiłem się w kasetki microdrive, ten czas to jednak płynie za szybko.
https://youtu.be/ZFnBd3kkWmA

Rzeznik:
Nudzę się dzisiaj w robocie, więc napisałem krótki poradnik, jak najprościej nagrać Manic Miner na kasetkę MDV, ręcznie, bez użycia żadnych "dedykowanych" programów.

Myślę, że dzięki temu każdy zrozumie jakieś podstawy. o co tutaj chodzi.

Ważne info - w ZX 48 wszystkie komendy LOAD, MERGE, SAVE, LINE, CODE, CLEAR, CAT mają odpowiedniki na klawiszach, nie wklepujemy ich ręcznie tylko wprowadzamy komendę skrótem klawiszowym!

Najważniejsze info jest takie, że napęd MDV mimo, że przypomina magnetofon, to jednak dużo więcej ma wspólnego ze stacją dyskietek, na takiej  kasetce każdy plik MUSI mieć swoją inną od pozostałych nazwę, inaczej nic nie będzie działać. Druga sprawa, nie możemy w takim przypadku używać w stosunku do MDV już oklepanych być może komend LOAD "", LOAD ""CODE, trzeba zmienić przyzwyczajenia i nauczyć  się do używania komend z nazwami plików - LOAD *"m";1;"nazwa", LOAD *"m";1;"nazwa" CODE

1. Ściągamy Manic Miner z internetu:
https://www.worldofspectrum.org//pub/sinclair/games/m/ManicMiner.tap.zip
Polecam ściągnąć akurat tą wersję, gdyż sam ją przerobiłem w emulatorze chwilę temu i nie przysporzyła żadnych problemów.

2. Wrzucamy plik MANIC.TAP na TZXDuino lub nagrywamy na magnetofon - to bardzo ważne, nie da się przerzucić żadnych danych na kasetkę MDV, nie posiadając ich w innej formie...

3. Podłączamy ZX INTERFACE 1 i napęd MDV do ZX, wkładamy kasetkę do napędu, potem podłączamy magnetofon lub TZXDuino

4. Sprawdzamy czy jest miejsce na kasetce MDV - komenda CAT 1 (komenda pokaże wszystkie pliki na kasetce i pokaże również ile jest na niej wolnego miejsca) lub formatujemy kasetkę komendą:

FORMAT "m";1;"nazwakasetkijakąchcęmieć"

5. Jest już ok 40KB wolnego miejsca na kasetce lub jest ona sformatowana? Jeśli tak, wklepujemy w BASICU ZX

MERGE""

i uruchamiamy magnet lub TZXduino - po chwili, po pierwszych "paskach" załaduje się loader Manic Minera - pierwsza część z pobranego wcześniej TAP'a i pojawi się na ekranie OK - wyłączamy magnetofon/robimy pauzę tzxduino i wklepujemy komendę LIST

6. Widzimy to co na załączniku nr .1 poniżej - jak widać to chyba najprostszy możliwy loader gry - najpierw mamy ustawienie RAMTOP - to bardzo ważne, potem "śmieci" zmieniające kolory, potem dwie kolejne komendy ładowania load""code, z których pierwsza ładuje obrazek, a druga dane gry - obrazkiem nie będziemy się zajmować, jest on zbędny, skupmy się na danych. Zresztą zawsze można go dograć potem, to nie jest magnetofon, tutaj nic nie musi być jedno po drugim, może być drugie po pierwszym ;) Kolejna komenda to uruchomienie gry.

7. Przerabiamy loader pod kasetkę MDV, zostawiając tylko jego istotne elementy, w zasadzie to można dać teraz reset ZX i po prostu wklepać komendy na nowo. Pamiętamy oczywiście, że przy MDV  , plik musi mieć nazwę, poprzedzoną odpowiednia komendą, więc zakładamy sobie, że późniejszy plik z danymi gry nazwiemy potem po prostu DATA.

załącznik 2 to już przerobiony loader, przepisujemy go i zgrywany na kasetkę MDV, komendą

SAVE *"m";1;"MANIC" LINE 1

(to LINE 1 na końcu oznacza, że po załadowaniu LOADER ma się automatycznie uruchomić)

tłumacząc LOADER dokładniej:

linia 10 - ustawienie RAMTOP
linia 20 - załaduj z napędu mdv o numerze 1, plik DATA
linia 30 - uruchom grę

8. Teraz czas na plik danych. Popatrzmy na załącznik nr.3

Ten załącznik pokazuje całą strukturę pliku MANIC.TAP (jpg został zrobiony przy pomocy emulatora SPECTACULATOR, który bardzo ładnie pokazuje wszystkie potrzebne dane) widzimy tam, że gra składa się z LOADERA (Program: ManicMiner), obrazka (Bytes: MM) i pliku danych (BYTES MM1). Widzimy w jpg, że plik MM1 ładuje się od adresu 32768 i ma długość 32768 bajtów, to najważniejsze info.

Żeby nasz Manic Miner z MDV się uruchomił musimy jakoś przerzucić plik MM1 na kasetkę MDV i nazwać go DATA. Czyli tak
- Ustawiamy magnetofon/ pauzujemy tzxduino na pozycji wgrania pliku BYTES: MM1
- na ZX wklepujemy komendy, najpierw CLEAR 30000 (tak jak jest w loaderze, zatwierdzamy ENTEREM, pokaże się OK), następnie wklepujemy LOAD""CODE i komputer będzie oczekiwał na dane z magnetu.
- wgrywamy plik BYTES: MM1 z magnetofonu, po załadowaniu na ekranie mamy OK
- zgrywamy wgrane dane na kasetkę MDV komendą:
 
SAVE *"m";1;"DATA"CODE 32768,32768
 
Skąd te cyferki na końcu - to wiemy z załącznika nr.3 - zgrywamy po prostu na kasetkę, to co się przed chwilą wgrało z magnetofonu, de facto robiąc po prostu zrzut 32768 bajtów danych poczynając od adresu 32768 pamięci. Pozytywną formą takiego zapisu jest również to, że w nagłówku pliku w  ten sposób zawrzemy informację, od jakiego adresu należy go ładować i ile to będzie danych - w skrócie unikniemy w ten sposób wklepywania tych danych później w LOADERZE.

Jeśli operacja się udała to jesteśmy w "domu" i możemy powoli uruchomiać MANIC MINER z mdv.

9) po resecie komputera wklepujemy sobie CAT 1, żeby zobaczyć czy wszystko mamy na kasetce, powinny tam być pliki MANIC i DATA. Teraz wklepujemy
LOAD *"m";1;"MANIC" - jeśli wcześniej przy zgrywaniu LOADERA nie daliśmy LINE 1 przy SAVE to po prostu się on załaduje i pokaże OK i trzeba wklepać RUN żeby go wykonać, jeśli daliśmy to LOADER uruchomi się sam, załaduje resztę danych i uruchomi grę.

To na tyle, na początek wystarczy, miłych bojów z innymi tytułami :)

PS - bardzo dużą wiedzę o loaderach, plikach, danych i obrazkach daje artykuł Ikciego dostępny tutaj - https://www.speccy.pl/articles.php?article_id=49 wprawdzie jest o przerzucaniu gier z taśmy na dyskietkę ale przecież z MDV postępuje się po prostu analogicznie.

damik:
Fajny poradnik, dzięki  :)

Ten sposób chyba zadziała jedynie z grami posiadającymi prosty loader w Basic'u.

Rzeznik:
Czyli większość scrackowanych tap'ów z WOS ;) , oczywiście tych ładowanych jednorazowo, bez żadnych dogrywanych leveli itp.


Gryzor:
W tym problem, najpierw trzeba zdobyc/zrobic odpowiednie TAPy, zeby dalo sie prosto przerobic na Microdrive, a potem mozna przepchnac przez RS. Bylo pare programow do tego, np.:
https://www.angelfire.com/games6/atari2600/spxfr/index.html
Na pewno szybciej niz wgrywanie przez EAR.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej