Z tego co pamiętam to Prodatron uzasadniał niechęć do tworzenia wersji SymbOSa na Speccy tym że system atrybutów kolorów zmuszałby go do trzymania się podziałki co 8 punktów, w ustalaniu rozmiarów i pozycji okien, a jednym z jego założeń w tym systemie jest swoboda co do 1 punktu. No ale z taką kartą przy ZX już by tego problemu nie było. Ale czy to wystarczy by poświęcił część swego czasu na taką wersję dla garstki posiadaczy która takie coś do ZX-a sobie kupi?
Co do płynności animacji to wersja beta Symbosa na CPC z taką kartą uwidacznia że płynność animacji nie dorównuje tej z MSX2. Jest o połowę wolniej. Może by tam trzeba jakieś sprzętowe DMA dodać aby dane z partycji trafiały od razu do karty grafiki zamiast wpierw przez procek do RAMu, a dopiero z niej przez to samo złącze do karty. Zresztą ten format pliku z animacjami ma 16 kolorów na piksel, a i to ciągle bez dźwięku. Moim zdaniem lepiej było by dodać dźwięk niż więcej kolorów. Choć jak na mój gust to prościej się w takie rzeczy bawić na 16bitowcu. Wtedy przeskakujemy wąskie gardło jakim jest słaby procek. Bez niego płynnych animek na 8bit nie będzie.
Moim zdaniem kino nieme to było fajne ale 100 lat temu. Kiedyś go spytałem czy nie lepiej zmniejszyć ilość klatek, tak aby trzymając się ograniczenia przesyłu ok 160KB na sek na porcie rozszerzeń, powiększyć obraz na cały ekran i dodać dźwięk. Z moich obliczeń wynikało że 8 klatek na sek i 11khz dałoby się zmieścić. Programem do konwersji filmów ustawiałem takie ograniczenia dla filmików wyświetlanych w telefonku, i moim zdaniem dawało się to oglądać. Nie wykazał zainteresowania moim pomysłem.