Autor Wątek: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.  (Przeczytany 21493 razy)

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4538
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« dnia: 2016.11.17, 15:09:16 »
Umieściłem pierwszy z artykułów o obsłudze timexowych trybów graficznych. Link: http://speccy.pl/articles.php?article_id=52

Kolejna część zostanie opublikowana mniej więcej za 2 tygodnie.

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1833
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #1 dnia: 2016.11.17, 15:22:01 »
Fajnie zobaczyć nowy artykuł na portalu.  :)
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6839
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #2 dnia: 2016.11.17, 15:29:18 »
Nooo, i to na taki ciekawy temat :)
W części drugiej będą jakieś assemblerowe tricki?

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6658
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #3 dnia: 2016.11.17, 15:35:50 »
Jest co poczytać.Bardzo ciekawy artykuł. Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy.
Teraz już wiem, dlaczego mój Timex 2048 vel. 128k STAVI krzaczy niektóre demka.
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6839
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #4 dnia: 2016.11.17, 15:37:59 »
To raczej nie przez dodatkowe tryby graficzne? Timexy mają inne timingi i się przez to do ZX-owych dem zbytnio nie nadają.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6658
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #5 dnia: 2016.11.17, 15:42:40 »
To też, ale cała obsługa trybu 128k w tym Timex-ie od STAVI-ego jest robiona "na partyzanta".
Niby on działa jako 128kb, ale do pełnej kompatybilności mu jeszcze daleko. Ot, taka ciekawostka.
Ale przeróbka ta była praktykowana lata temu i to w spartańskich warunkach, więc nie ma się co dziwić.
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6839
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #6 dnia: 2016.11.17, 15:46:10 »
OK, chwytam - demo czy gra niby wykrywa sprzęt 128K, a tu zonk, bo jakiś bank pamięci jest obsługiwany inaczej, niż powinien ;)
Ja tak samo schrzaniłem rozszerzenie swojego pierwszego Timexa do 144KB. Brak drugiego ekranu, i to już wystarczyło, by się spor softu krzaczyło (lub np. nie było muzyczki w grze).

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6658
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #7 dnia: 2016.11.17, 15:55:37 »
Więc ja uważam,że zostawmy Timex-om 48 kb RAM, niech mają i długo bezawaryjnie działają.
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6839
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #8 dnia: 2016.11.17, 16:10:00 »
I tak, i nie - według mnie.
Timex ma dodatkowe tryby graficzne i 48KB staje się drastycznie mało. Niby divIDE/divMMC rozwiązuje ten problem, ale nie do końca - jak dodąd brak API, koniec, kropka.
Rozszerzanie pamięci przez dokładanie dodatkowych płytek jest i nieestetyczne, i niebezpieczne (zwarcia, przeciążenie oryginalnego zasilacza), czasami też koliduje z wpinanymi interfejsami. Nie wspominając o komplikacjach z serwisowaniem takiego mutanta.
Natomiast rozszerzanie z użyciem wbudowanego mechanizmu stronicowania? Czemu nie? Nie będzie to kompatybilne z niczym (oprócz softu pisanego specjalnie dla TC2068), za to nie wymaga praktycznie żadnych dodatkowych cudactw - miejsce na kości pamięci jest na płytce (do 192KB), MMU jest w układzie PAL, pozostaje kilka bajpasów, diodek i rezystorów. Ale by to zrobić, trzeba by pewnie pogadać z Yarkiem, bo on wie sporo na ten temat.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6658
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #9 dnia: 2016.11.17, 16:16:28 »
A nie lepiej poczekać na SLAM w wersji z trybami TIMEX-a i ew.zrobić klona TC 2048 ?
W dobie dzisiejszych możliwości i wypuszczaniu klonów, trochę mi by było żal przerabiać Timex-a, nawet tylko wstawiając kilka diod ew. rezystorów.
Nawet ostatnio jak naprawiałem jedną sztukę, to wyciągnąłem przeróbkę na 80 kb (a'la późny Bajtek) i doprowadziłem o do stanu pierwotnego.
Użytkownik nie zauważył :)
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4538
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #10 dnia: 2016.11.17, 20:57:06 »
aby ten offtop nie poszedł na marne :D to dodam, że dzięki przeróbce Timexa na 128 (o ile tak można powiedzieć), możliwe było odpalenie interlejsowej rozdzielczości 512x284.

pear

  • *****
  • Wiadomości: 5511
  • Miejsce pobytu:
    Będzin
  • Z80 only
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #11 dnia: 2016.11.18, 06:30:12 »
Procesor to jeszcze był w stanie obsłużyć ? :o To już jest 24 KB pamięci do przeorania.
ZX/Enterprise/CPC/Robotron/C128D

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4538
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #12 dnia: 2016.11.18, 09:58:13 »
24kb na pewno nie dał rady obsłużyć w ciągu ramki, ale.. to służyło tylko i wyłacznie do wyświetlania obrazków, migających... ale dało się.

Sposób działania tego trybu był następujący:
- dane zostały załadowane do banku 5 i 7.
- włączony został tryb HiRes (OUT 255,6)
- przy wyświetlaniu co ramkę trzeba było ustawić bit mówiący, z którego videoramu ma być wyświetlany obraz... i tyle.

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #13 dnia: 2016.11.18, 11:15:26 »
Linki do emulatorów SpecEmu i Eighty One nie działają...
W dawnych czasach, gdy miałem Unipolbrita 2086, bawiłem się trochę multikolorem i hiresem. Nie pamiętam w jaki sposób się o takich fajnych możliwościach Timexów dowiedziałem (nie było jeszcze internetu), ale była to informacja niepełna, bo o dwóch ekranach przełączanych bitem 0 nie wiedziałem.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4538
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
« Odpowiedź #14 dnia: 2016.11.18, 11:29:05 »
Dzięki za info - poprawiłem linki do emulatorów.