forum speccy.pl

ZX Spectrum => PROGRAMOWANIE => Wątek zaczęty przez: Tygrys w 2016.11.17, 15:09:16

Tytuł: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2016.11.17, 15:09:16
Umieściłem pierwszy z artykułów o obsłudze timexowych trybów graficznych. Link: http://speccy.pl/articles.php?article_id=52

Kolejna część zostanie opublikowana mniej więcej za 2 tygodnie.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2016.11.17, 15:22:01
Fajnie zobaczyć nowy artykuł na portalu.  :)
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2016.11.17, 15:29:18
Nooo, i to na taki ciekawy temat :)
W części drugiej będą jakieś assemblerowe tricki?
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2016.11.17, 15:35:50
Jest co poczytać.Bardzo ciekawy artykuł. Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy.
Teraz już wiem, dlaczego mój Timex 2048 vel. 128k STAVI krzaczy niektóre demka.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2016.11.17, 15:37:59
To raczej nie przez dodatkowe tryby graficzne? Timexy mają inne timingi i się przez to do ZX-owych dem zbytnio nie nadają.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2016.11.17, 15:42:40
To też, ale cała obsługa trybu 128k w tym Timex-ie od STAVI-ego jest robiona "na partyzanta".
Niby on działa jako 128kb, ale do pełnej kompatybilności mu jeszcze daleko. Ot, taka ciekawostka.
Ale przeróbka ta była praktykowana lata temu i to w spartańskich warunkach, więc nie ma się co dziwić.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2016.11.17, 15:46:10
OK, chwytam - demo czy gra niby wykrywa sprzęt 128K, a tu zonk, bo jakiś bank pamięci jest obsługiwany inaczej, niż powinien ;)
Ja tak samo schrzaniłem rozszerzenie swojego pierwszego Timexa do 144KB. Brak drugiego ekranu, i to już wystarczyło, by się spor softu krzaczyło (lub np. nie było muzyczki w grze).
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2016.11.17, 15:55:37
Więc ja uważam,że zostawmy Timex-om 48 kb RAM, niech mają i długo bezawaryjnie działają.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2016.11.17, 16:10:00
I tak, i nie - według mnie.
Timex ma dodatkowe tryby graficzne i 48KB staje się drastycznie mało. Niby divIDE/divMMC rozwiązuje ten problem, ale nie do końca - jak dodąd brak API, koniec, kropka.
Rozszerzanie pamięci przez dokładanie dodatkowych płytek jest i nieestetyczne, i niebezpieczne (zwarcia, przeciążenie oryginalnego zasilacza), czasami też koliduje z wpinanymi interfejsami. Nie wspominając o komplikacjach z serwisowaniem takiego mutanta.
Natomiast rozszerzanie z użyciem wbudowanego mechanizmu stronicowania? Czemu nie? Nie będzie to kompatybilne z niczym (oprócz softu pisanego specjalnie dla TC2068), za to nie wymaga praktycznie żadnych dodatkowych cudactw - miejsce na kości pamięci jest na płytce (do 192KB), MMU jest w układzie PAL, pozostaje kilka bajpasów, diodek i rezystorów. Ale by to zrobić, trzeba by pewnie pogadać z Yarkiem, bo on wie sporo na ten temat.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2016.11.17, 16:16:28
A nie lepiej poczekać na SLAM w wersji z trybami TIMEX-a i ew.zrobić klona TC 2048 ?
W dobie dzisiejszych możliwości i wypuszczaniu klonów, trochę mi by było żal przerabiać Timex-a, nawet tylko wstawiając kilka diod ew. rezystorów.
Nawet ostatnio jak naprawiałem jedną sztukę, to wyciągnąłem przeróbkę na 80 kb (a'la późny Bajtek) i doprowadziłem o do stanu pierwotnego.
Użytkownik nie zauważył :)
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2016.11.17, 20:57:06
aby ten offtop nie poszedł na marne :D to dodam, że dzięki przeróbce Timexa na 128 (o ile tak można powiedzieć), możliwe było odpalenie interlejsowej rozdzielczości 512x284.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: pear w 2016.11.18, 06:30:12
Procesor to jeszcze był w stanie obsłużyć ? :o To już jest 24 KB pamięci do przeorania.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2016.11.18, 09:58:13
24kb na pewno nie dał rady obsłużyć w ciągu ramki, ale.. to służyło tylko i wyłacznie do wyświetlania obrazków, migających... ale dało się.

Sposób działania tego trybu był następujący:
- dane zostały załadowane do banku 5 i 7.
- włączony został tryb HiRes (OUT 255,6)
- przy wyświetlaniu co ramkę trzeba było ustawić bit mówiący, z którego videoramu ma być wyświetlany obraz... i tyle.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2016.11.18, 11:15:26
Linki do emulatorów SpecEmu i Eighty One nie działają...
W dawnych czasach, gdy miałem Unipolbrita 2086, bawiłem się trochę multikolorem i hiresem. Nie pamiętam w jaki sposób się o takich fajnych możliwościach Timexów dowiedziałem (nie było jeszcze internetu), ale była to informacja niepełna, bo o dwóch ekranach przełączanych bitem 0 nie wiedziałem.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2016.11.18, 11:29:05
Dzięki za info - poprawiłem linki do emulatorów.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.06.12, 12:50:13
Tak się zastanawiam jak to jest z tymi kolorami w Hiresie. W emulcu jaki mam, niby jest a jednak nie ma Timexa.

tzn wiem jakie są kombinacje, ale czy to są te jaśniejsze czy ciemniejsze wersje tych kolorów, czy można to gdzieś ustawić?
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2019.06.13, 18:32:17
A jaki masz emulec? bo bez tego zgadywanie zostaje :)
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.06.13, 19:47:16
Speccy 1.9  Timexy są na liście maszyn do wyboru, ale jak je wybieram to nic się nie zmienia i nadal zostaje wcześniejszy wybór. Może nie mam ROMów czy coś.

Mniejsza o emulec, jestem ciekaw czy te kolorki w hiresie są tymi jasnymi czy ciemnymi, czy można to zmieniać?
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: KWF w 2019.06.14, 08:56:01
Wywołanie portu 255, znaczenie bitów dla hi-res:

Cytuj
Bits 3-5: Sets the screen colour in hi-res mode.
              000 - Black on White     100 - Green on Magenta
              001 - Blue on Yellow     101 - Cyan on Red
              010 - Red on Cyan        110 - Yellow on Blue
              011 - Magenta on Green   111 - White on Black

EDYTA: W sumie zapomnialem o najwazniejszym, w hi-res "bright" jest wlaczony a "flash" wylaczony. Oba te parametry sa niezmienne.

I o hi-colour

Cytuj
The hi-colour screen uses the data area of screen 0 and screen 1 to create a 512x192 pixel screen. Columns are taken alternately from screen 0 and screen 1. The attribute area is not used. In this mode all colurs, including the BORDER, are BRIGHT, and the BORDER colour is the same as the PAPER colour.
Źródło: https://www.worldofspectrum.org/faq/reference/tmxreference.htm (https://www.worldofspectrum.org/faq/reference/tmxreference.htm)
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.06.14, 12:14:52
Dzięki za Edytę, właśnie to chciałem wiedzieć. :)
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.09.24, 22:19:04
Wiem o istnieniu dwóch Timexów przerobionych na 128k. Jednego miał mój grupowy kolega Kriss, drugiego DC Pak/Exodus. Oba przerobione były przez STAVI i nie zauważyliśmy, aby tam coś było nie tak z kompatybilnością. Owszem, demka z multikolorem miały pewne przesunięcia i bodaj jakaś tam jedna gra nie działała - to wszystko.
Natomiast na którymś meetingu powstał pomysł wykorzystania dodatkowych możliwości Timexa i 2 videoramów i tak powstał tryb HRS (skrót od Hi-Res) o rozdzielczości 512x384, choć to raczej dwa obrazy monochromatyczne 512x192 w interlace. Strzelam, że były to okolice roku 1998/1999. Autorami pomysłu byli DC Pak i Maniu. Powstało dobrych kilka dysków z obrazkami przekonwertowanymi z Amigi. Też to mam gdzieś na dyskietkach. W dzisiejszych czasach na nikim by to już chyba nie zrobiło wrażenia, ale wtedy to było ŁAŁ.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.09.24, 23:30:40
Wrzuciłbyś na ftp te obrazki :) Z programikiem do ich wyświetlania najlepiej.
Tytuł: Odp: Timex i obsługa grafiki - obsługa programowa.
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.09.25, 19:35:30
Oczywiście to zrobię... jak tylko dorwę sprawnego Spectruma. Mój już 7 lat leży u Yarka. Leży też tam Timex, który poszedł do przeróbki... Nie jest łatwo to odzyskać :D Ostatnio mnie natchnęło i może zaopatrzę się w JS128 u Zaxona. No ale jeszcze muszę/musimy trochę poczekać.