forum speccy.pl

ZX Spectrum => WSPÓŁCZESNE KLONY => Wątek zaczęty przez: matofesi w 2012.11.01, 18:59:05

Tytuł: Spectrum na V6Z80P
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.11.01, 18:59:05
Kolejny argument za zakupem V6 - dzisiaj Alessandro opublikował nową wersję core'a Spectrum, która odtwarza timingi Pentagona 128. Jeszcze nie testowałem jak to działa, ale z opisu wynika, że powinno robić wszystko to, co potrafi Pentagon wliczając oczywiście pamięć i porty bez contention. Core się rozwija i jak rozumiem Alessandro ma szeroko zakrojone plany w tym przede wszystkim dodanie porządnych opcji konfiguracji przed odpaleniem tak, żeby nie trzeba było trzymać kilku wersji w eepromie.
Tytuł: Odp: Spectrum na V6Z80P
Wiadomość wysłana przez: RCL w 2012.11.01, 19:12:55
Jak przetestujesz, daj znać. Jeśli z tego urządzonka da się zrobić Pentagon (i klasyczny Spectrum), to kupię je sobie na gwiazdkę.
Tytuł: Odp: Spectrum na V6Z80P
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.11.01, 19:20:24
Przetestuję dzisiaj wieczorem/w nocy. Na razie oczywiście nie ma TR-DOSa więc używanie tego z programami na Pentagona jest mocno ograniczone. Wysłałem pytanie w tej sprawie - zobaczymy co autor odpowie.

Co do klasycznego Spectrum - rdzenie robiące 48k i 128k działają co do taktu a jako system/pamięć masowa zastosowany został residos (a w najnowszej wersji rdzenia esxdos) dostosowane do obsługi karty SD. Całość chodzi całkiem zgrabnie i jeśli rozwój będzie szedł dalej tak jak idzie, to za chwilę może to być na prawdę fajne rozwiązanie do odpalania softu dla różnych wersji Spectrum i jego klonów.
Tytuł: Odp: Spectrum na V6Z80P
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.11.01, 21:58:59
Właśnie oglądam sobie demka z Pentagona... Eye Ache chodzi ślicznie. Teraz leci właśnie fullscreenowa aminacja z końcówki Rage - też wygląda dokładnie tak jak ją widziałem na dobrym emulatorze.

Jedyny problem to to, że na moim telewizorze obraz jest dość mocno przesunięty w prawo w porównaniu z tym, co wyświetlają rdzenie 48K i 128K - Alessandro twierdzi, że dokładnie taki sygnał generuje prawdziwy Pentagon. Jeśli tak jest to będę z tym żył - nie będę regulował geometrii dla każdego rdzenia osobno bo w tym telewizorze (stary model Sony) robi się to głęboko w menu serwisowym ;)
Tytuł: Odp: Spectrum na V6Z80P
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.11.02, 19:50:18
I właśnie problem przesuniętego w prawo obrazu został rozwiązany - w najnowszej wersji rdzenia pentagona obraz jest wyświetlany tak jak w oryginale - 32 piksele bordera z lewej i 24 z prawej :)
Tytuł: Odp: Spectrum na V6Z80P
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.12.28, 07:53:12
Nie wiem jak jest w oryginalnym pentagonie, ale u mnie obraz przesunięty jest nie tylko w prawo, ale i w dół. Mniej więcej o tyle samo, co w prawo. To zupełnie nie przeszkadza, ale za to w trybie 128k mam po bokach wąskie, czarne pasy. Jakby cały obraz był nieco za mały. Na szczęście większość gier i dem ma czarne tło i wtedy tego nie widać, ale jednak coś jest nie do końca dobrze. Tym bardziej, że w trybie 48k jest w porządku.
Tytuł: Odp: Spectrum na V6Z80P
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.12.28, 08:06:36
Na ile rozumiem całą tę kwestię, to pasy, przesunięcia itp. są wynikiem wtłaczania oryginalnych timingów w ograniczenia FPGA - konstrukcja nie była do tego projektowana stąd dzieją się takie rzeczy.
Tytuł: Odp: Spectrum na V6Z80P
Wiadomość wysłana przez: azesmbog w 2013.01.01, 20:22:56
I właśnie problem przesuniętego w prawo obrazu został rozwiązany - w najnowszej wersji rdzenia pentagona obraz jest wyświetlany tak jak w oryginale - 32 piksele bordera z lewej i 24 z prawej :)
Ne-ne-ne...
(http://www.worldofspectrum.org/rusfaq/pent.gif)
w oryginale - 72 piksele(36 tacts)  bordera z lewej i 56(28 tacts) z prawej :)
Tytuł: Odp: Spectrum na V6Z80P
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2013.01.02, 10:26:41
Ok. Walnąłem się przepisując wartości podane w mailu przez Alessandro - pisał oczywiście o 36 i 28, ale jednak pikselach. Najwyraźniej pokręcił takty z pikselami, co w ostatecznym rozrachunku nie ma strategicznego znaczenia - najważniejsze jest to, że core wyświetla obraz tak jak oryginał.