forum speccy.pl

Komputery z Z80 => TIMEX => Wątek zaczęty przez: steev w 2018.01.28, 01:12:57

Tytuł: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.01.28, 01:12:57
Można testować. (https://sourceforge.net/projects/fdd3000e/files/v_0.2/)
CP/M i TOS4 działają (przynajmniej u mnie)
Wszelkie uwagi mile widziane.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2018.01.29, 11:08:25
Postaram się potestować emulator w ciągu kolejnych dni - obrazy dyskietek mam na domowym komputerze.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Trahald w 2018.01.30, 19:56:43
Chwile się pobawiłem. Sprawdzalem wersje pod Win.
Wszystko wyglądało że działa jak powinno.
Jedyny problem był na starcie - Fuse uruchomił się z aktywną Beta 128 a nie Fdd3000 ale nie wykluczone że to jakieś pozostałości konfiguracji z jakichś starych prób. Ale przez chwile miałem zagwoozdkę czemu nie działa  :D
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2018.01.30, 20:03:05
Tez chcialem potestowac, ale 7z  hwilowo mnie powstrzymal.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2018.01.30, 20:31:09
Sprawdzone pod win 10 64bit. Trochę pobawiłem się obrazami ZX Shareware. Problemów brak. Podziękować!!

PS. Tylko dźwięku pracującej stacji mi brakuje, tak bardzo przyzwyczajony jestem do FDD3000 jako sprzętu a nie wersji emulowanej. :)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.01.31, 00:35:37
Tez chcialem potestowac, ale 7z  hwilowo mnie powstrzymal.
Prosz :)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Ilyad w 2018.02.01, 23:48:49
Steev: mam dwa pytania:
1. Jak ten nowy emulator uruchomić tak "krok po kroku" ?
2. Czy będzie działał w konfiguracji 128k + stacja Fdd3000 ?
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.02.02, 00:22:31
Steev: mam dwa pytania:
1. Jak ten nowy emulator uruchomić tak "krok po kroku" ?
Zakładam, że chodzi o wersję windowsową :

Uruchomić.
Wejść w options / peripheral / disks
odznaczyć wszystko, zaznaczyć fdd3000
(wymuszony reset)
wejść w media/disks/fdd3000/A i wybrać opcję włożenia dyskietki (wyłącznie obraz .DSK)
wejsć w machine / reset fdd3000

Jeśli obraz dyskietki jest z napędu 640k, należy najpierw zmienić typ napędu w opcje/dyski.

2. Czy będzie działał w konfiguracji 128k + stacja Fdd3000 ?
Nie.
Konfiguracji dla +128 i +3 nie implementowałem.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2018.02.02, 08:21:41
Nie dziala z win 8.1, na razie tyle wytestowalem.
Tryby zgodnosci nic nie poprawiaja.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Ilyad w 2018.02.02, 11:36:32
Steev: Działa !. Dobra robota I WIELKI PLUS.
Może jednak dałoby się podrasować emulator do obsługi 128k + Fdd3000 ? Kiedyś miałem taką konfigurację i to był mocny sprzet.
Dziękuję i pozdrawiam.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2018.02.02, 14:08:10
W win xp fuse sie uruchamia, ale obrazu
dyskietki nie pokazuje.

Robie tak jak podane zostało 3 posty wyżej.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.02.02, 18:22:47
Nie dziala z win 8.1, na razie tyle wytestowalem.
Tryby zgodnosci nic nie poprawiaja.
Jaki komunikat błędu?
Może Twoja winda źle znosi aplikacje 32 bitowe?
Mogę wygenerować paczkę dla 64 bitów...
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.02.02, 18:24:18
Steev: Działa !. Dobra robota I WIELKI PLUS.
Może jednak dałoby się podrasować emulator do obsługi 128k + Fdd3000 ? Kiedyś miałem taką konfigurację i to był mocny sprzet.
Dziękuję i pozdrawiam.
Mam w planach.
Ale grzebanie w bebechach FUSE to nic przyjemnego...
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2018.02.02, 19:29:59
Nie ma kodu bledu, jest tylko komunikat ze takich programow, nie obsluguje, doslownie nie pamietam.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.02.03, 00:29:43
Nie ma kodu bledu, jest tylko komunikat ze takich programow, nie obsluguje, doslownie nie pamietam.
W załączeniu masz wersję dla WIN64
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.02.03, 00:34:55
I jeszcze link do filmu (https://youtu.be/yxannp8PNCU)
(który powinien pojawić się w pierwszym wpisie ale technologia zrobiła wbrew :))
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2018.02.03, 11:40:10
Ta wersja pod win8.1 działa.
Zauważyłem tylko że bardzo wolno wykonuje polecenia TOSa.

I jeszcze ciekawostka, wczytałem mozgprocesor, nastepnie zresetowałem komputer,
wczystalem inna dyskietę, reset fdd i nastepuje znowu wczytanie mozgprocesora.

Wyszedłem więc w ogóle z Fuse i uruchomiłem go powtórnie, wczytałem jakąś
dyskietkę robie CAT, a on znowu uruchamia mi mozgprocesora.

Dziwne.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.02.03, 12:19:43
Niestety procedury obsługi dyskietek z FUSE są jakie są.
Można chyba jeszcze delikatnie poprawić czasówki, choć pola do manewru pozostało niewiele
Mam wersję alternatywną 'na tapecie' ale wymaga jeszcze sporo pracy.

Co do dyskietki - powiedziałbym, że dyskietka która próbujesz załadować jest uszkodzona albo w dziwnym formacie.
Spróbuję pozmieniać w ten sposób dyskietki u mnie i popatrzę.
W każdym razie dyskietkami  zarządza całkowicie FUSE, może to jakiś jego ukryty feature :)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.02.05, 09:52:06
Steev: Działa !. Dobra robota I WIELKI PLUS.
Może jednak dałoby się podrasować emulator do obsługi 128k + Fdd3000 ? Kiedyś miałem taką konfigurację i to był mocny sprzet.
Dziękuję i pozdrawiam.
Coś takiego?
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2018.02.05, 11:00:37
Ta wersja chodzi na moim win8.1 64bit, mimo ze jest 32 bitowa.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.02.05, 13:59:40
Może dlatego, że teraz  była inna wersja kompilatora.
Do mingw-w64 było ostatnio sporo poprawek..
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2018.02.14, 12:28:32
Ta wersja pod win8.1 działa.
Zauważyłem tylko że bardzo wolno wykonuje polecenia TOSa.
Ta wersja ma zmodyfikowane czasy w procedurach dostępu do dysku.
Działa zdecydowanie szybciej :)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.08.15, 20:43:11
Steev: Działa !. Dobra robota I WIELKI PLUS.
Może jednak dałoby się podrasować emulator do obsługi 128k + Fdd3000 ? Kiedyś miałem taką konfigurację i to był mocny sprzet.
Dziękuję i pozdrawiam.
Coś takiego?

Wąski, aleś Ty mnie teraz zaimponował!!! :D Trochę się pomęczyłem z konfiguracją, ale - damn it! - działa! :D Wolno trochę, ale działa... Przydałyby się dźwięki jak napęd po ścieżkach zasuwa - joke :D
Muszę troszkę teraz pokombinować jak wygląda to z zapisem.
Kawał solidnej roboty!
Pozdrawiam!
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.08.17, 23:14:53
Dzięki :)
Ciut niżej był link do szybszej wersji.
Też była za wolna? :)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.09.12, 03:46:11
I jeszcze link do filmu (https://youtu.be/yxannp8PNCU)
(który powinien pojawić się w pierwszym wpisie ale technologia zrobiła wbrew :))

Na filmiku widać, jak zgłasza się "TOS V E.2", czy to jakaś modyfikacja A.2?
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.09.12, 08:28:00
I jeszcze link do filmu (https://youtu.be/yxannp8PNCU)
(który powinien pojawić się w pierwszym wpisie ale technologia zrobiła wbrew :))

Na filmiku widać, jak zgłasza się "TOS V E.2", czy to jakaś modyfikacja A.2?
E jak Emulator :)
Standardowy TOS, przeszlifowane numery.
BTW, modyfikowałem pamięć interfejsu, nie TOS.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.10.26, 20:33:48
No i niestety...
Uruchamiam sobie So-So_4, do A "wkładam" dysk 620k, do B leci 140k. Chcę przegrać pliki z A na B i mi nawet listy plików nie wyświetla w oknie roboczym, a cały czas "dyskietka" w użyciu (zielona ikona na dole). Po Breaku trzeba resetować cały emulator itp. Próbowałem też inne konfiguracje i niestety lipa. Pomyślałem, że to będzie najszybszy sposób jak najpierw pozgrywam dyskietki jakie mam, a potem skopiuję pod emulatorem do stanu jaki być powinien. Chyba muszę poczekać na GOTEKa od Zaxona...
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.10.26, 20:58:15
A czy So-So Copy obsługuje dyski 620 KB?
Może jest tak, że program próbuje czytać bezpośrednio ścieżkę z katalogiem i nie znajduje jej, stąd brak listy plików?
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.10.26, 21:30:46
So-So_4 obsługuje. "Całe życie" go używałem :D
Żeby nie było - katalog z plikami czyta. Dopiero po zaznaczeniu plików i Transfer pojawia się okno robocze i nic się więcej nie dzieje.
Kolejna informacja... Emu odpalam na WinXP. Mam takiego starego laptopa, którego przystosowałem sobie wyłącznie do pracy ZX. MS-DOS/Win98SE (zgrywanie dyskietek) oraz WinXP do uruchamiania emulatorów.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.26, 22:50:12
No i niestety...
Uruchamiam sobie So-So_4, do A "wkładam" dysk 620k, do B leci 140k. Chcę przegrać pliki z A na B i mi nawet listy plików nie <...>
Ustawiłeś w FUSE stację A: jako 640k?
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.10.27, 19:56:06
No tak. Ustawione A na 80tr ds i B na 40tr ss. Zresztą próbowałem teraz na innych obrazach .dsk i ciągle jakieś problemy. Błędy nr 34 a nawet 74, który oznaczał chyba uszkodzoną dyskietkę/brak.
Dodam, że problem dotyczy So-So Copy 4, bo w zasadzie katalogi są odczytywane, "dyskietki" są widoczne, pliki z obu dyskietek można uruchomić z programu START lub z "palca", natomiast kopiowanie w SO-SO się nie udaje.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.27, 20:33:55
Ciekawe.
Możesz załączyć Twoją wersję kopiera?
Sprawdzę u siebie jak to wygląda.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.10.27, 22:34:51
Używałem So-So_4 z 80Track Utils ładujących się do stacji, oraz z pliku jakiegoś, który miałem na dyskietce (czyli dwa źródła), oraz podpiętych dyskietek z grami z mojego katalogu na FTP u TDU.

ftp://babel.no-ip.pl/FDD3000%20dsk/Pyza/ (http://ftp://babel.no-ip.pl/FDD3000%20dsk/Pyza/)

Tu możesz pobrać. Utils.dsk, wymagany jest też START z tej dyskietki, aby uruchomić So-So, a także inne dyskietki...

A może inaczej. A Ty próbowałeś So-So_4?
Myślałem, że może coś nie działa np na WinXP, ale dzisiaj próbowałem też na Win7 i ta sama sytuacja.
Inna sprawa, że czasem podczas pracy potrafi się coś zwiesić jak na realnym sprzęcie, tylko na realnym mogły wystąpić błędy odczyty zapisu magnetycznego, a tutaj jest wszystko cyfrowo. Raz się system z dyskietki załaduje, innym razem niekoniecznie... Nie wiem od czego to zależy.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.27, 22:43:01
Nie, kopierów chyba nie próbowałem...
Ta wersja emulatora korzysta z wewnętrznej emulacji 177x FUSE, a zmusić ją do współpracy było ciężko (czasówki się rozjeżdżały). Jutro postaram się sprawdzić, gdzie tkwi problem...

Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.10.27, 22:56:45
Przed chwilą spróbowałem operacje na .dsk, obie 40tr ss i też zwiecha. Popróbuję jeszcze z BASICowego MOVE.

edit.: Z BASIC'a, poprzez MOVE, mogę kopiować normalnie, więc emu nie uwzględnia pewnie jakichś własnych procedur poszczególnych programów (choć w sumie to się nie znam, więc się wypowiem :D).
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.28, 11:18:15
Ooooo..K.
Więc jest zabawnie:
- SO-SO2 działa, ale nie umie w dyski 640 (przy próbie kopiowania źle odczytuje dane o pliku)
- SO-SO4 działa i nie działa.
Na moim devtoolu działa i kopiuje, ale nie mogę zmienić dysku docelowego (na FUSE też nie - nie reaguje na naciśnięcie klawisza 'A')
Kopiowanie n plików wygląda więc tak - włóż dysk źródłowy, włóż dysk docelowy, włóż dysk źródłowy, włóż dysk docelowy, włóż dysk źródłowy, włóż dysk... (tu jest miejsce w którym przegryzasz kabel zasilania komputera)
Na FUSE chce działać (modulo zmiana dysku docelowego) ale przy uruchomieniu kopiowania FDC FUSE dostaje polecenie RESTORE i się zapętla:
=TI397= setDriveCfg: drive: 0 b-side:no doubled:1 headup:1
=TI397= : old current_drv: 0x557d348bff80
=TI397= : new current_drv: 0 : 0x557d348bff80
-FDD3000- set command : RESTORE
-FDD3000- get status : MOTOR_ON RTYPE/SPIN-UP DRQ/INDEX BUSY  (PC=0x1beb)
-FDD3000- get status : MOTOR_ON RTYPE/SPIN-UP BUSY  (PC=0x1beb)
-FDD3000- get status : MOTOR_ON RTYPE/SPIN-UP DRQ/INDEX BUSY  (PC=0x1beb)
-FDD3000- get status : MOTOR_ON RTYPE/SPIN-UP BUSY  (PC=0x1beb)
FDC powinien dobić 'głowicą' 'stacji' do ścieżki zero i wygenerować przerwanie, albo odpuścić i zgłosić błąd.
U mnie się kręci ad mortem defecatam.

Zatem albo gdzieś mam jakiś subtelny błąd, albo kolejna czasówka w FUSEowym FDC nie zgrywa się z emulatorem stacji dysków.
W skrócie - nic co by się dało połatać na cito :(
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.10.28, 12:14:52
Odnośnie So-So_4, to przełączanie sOurce i tArget robi się inaczej, niż we wcześniejszych wersjach, bo "czwórka" obsługuje 4 napędy. O i A zatem należy przyciskać razem z numerem napędu, czyli klawiszami 1-4 (np. a+1=target A, o+3=source C).
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2019.10.28, 12:22:48
O i A zatem należy przyciskać razem z numerem napędu, czyli klawiszami 1-4 (np. a+1=target A, o+3=source C).

Dzięki!. Trzydzieści lat czekałem na tę informację! Teraz wiem czemu miałem problemy wtedy i dzisiaj. :D
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.28, 12:45:22
Odnośnie So-So_4, to przełączanie sOurce i tArget robi się inaczej, niż we wcześniejszych wersjach, bo "czwórka" obsługuje 4 napędy. O i A zatem należy przyciskać razem z numerem napędu, czyli klawiszami 1-4 (np. a+1=target A, o+3=source C).
Faktycznie, tak działa.
Jeśli potrzebujesz narzędzia do mielenia dyskami w trybie oldskoolowym  (gwarantujemy także brak dźwięku i brak udogodnień jeśli chodzi o klawiaturę) to mogę jutro przekompilować Nemo pod windę. (Ale możesz też rozważyć różne narzędzia do manipulacji obrazami dysków :) )
Kiedy uda mi się zmusić do działania FUSE - niezbyt prędko...
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.10.28, 13:20:01
Jeśli potrzebujesz narzędzia do mielenia dyskami w trybie oldskoolowym  (gwarantujemy także brak dźwięku i brak udogodnień jeśli chodzi o klawiaturę) to mogę jutro przekompilować Nemo pod windę. (Ale możesz też rozważyć różne narzędzia do manipulacji obrazami dysków :) )

Cokolwiek to jest, to Nemo...
Inne narzędzia do obrazów dysków? Np. jakie? Bo coś nie mogę sobie przypomnieć nic, oprócz DOSowego CPCTRANS.
Coś tam próbowałem SCADM naszego kolegi forumowego, ale on mi plików .DSK nie otwiera (chyba jest możliwy tylko eksport dyskietki SAMowej do TOSu).
W ostateczności mogę jechać komendami z palca, czyli FORMAT, MOVE, LET...
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.28, 15:49:52
Cokolwiek to jest, to Nemo...
Nie EMulatOr :)
Działa klawiatura, ekran i FDD3000 (oraz zapis-odczyt do SNA i Z80)

Inne narzędzia do obrazów dysków? Np. jakie? Bo coś nie mogę sobie przypomnieć nic, oprócz DOSowego CPCTRANS.
Coś tam próbowałem SCADM naszego kolegi forumowego, ale on mi plików .DSK nie otwiera (chyba jest możliwy tylko eksport dyskietki SAMowej do TOSu).
Owszem, miałem na myśli SCADM (wydawało mi się, że coś było poprawiane w temacie DSK, ale mogę się mylić - nie śledzę zbyt uważnie), oraz  tomato (https://sourceforge.net/projects/fdd3000e/files/tomato/) (tu najlepiej wyeksportować cały dysk do folderu a potem tworzyć obrazy dyskietek z wybranymi plikami)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.10.29, 22:32:14
Pobawię się tym TOMATO. Zobaczę co to warte... :D

Natomiast szukając alternatywy uruchomiłem Disk Managera i tam próbowałem kopiować/usuwać pliki. No i porażka również. Zawiesza się jak w So_So... Reset "kompa" nie pomaga, bo chyba sypie się coś w "stacji" - trzeba wyjść z emulatora i uruchamiać ponownie.
Co ciekawe, jednego pliku o nazwie DMCONFIG.BAS z dysku A nie mogłem przegrać komendą MOVE *"dmconfig.bas" TO ":nazwa_dysku_b" bo wyskakiwał komunikat o błędzie: "nazwa_dysku_b.DIR has wrong type". WTF? Inne pliki można w ten sposób kopiować...
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2019.10.29, 23:07:43

Co ciekawe, jednego pliku o nazwie DMCONFIG.BAS z dysku A nie mogłem przegrać komendą MOVE *"dmconfig.bas" TO ":nazwa_dysku_b" bo wyskakiwał komunikat o błędzie: "nazwa_dysku_b.DIR has wrong type". WTF? Inne pliki można w ten sposób kopiować...

MOVE kopiuje pliki tylko "z plusem". W nazwie musi być + albo ?
MOVE "bez plusa" służy do kopiowania katalogów.
W tym przypadku np. MOVE *"dmconfig.ba?" TO ":nazwa_dysku_b"
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.29, 23:10:41
Pobawię się tym TOMATO. Zobaczę co to warte... :D
Daj znać jeśli znajdziesz jakieś błędy, usunę od ręki...

Natomiast szukając alternatywy uruchomiłem Disk Managera i tam próbowałem kopiować/usuwać pliki. No i porażka również. Zawiesza się jak w So_So... Reset "kompa" nie pomaga, bo chyba sypie się coś w "stacji" - trzeba wyjść z emulatora i uruchamiać ponownie.
Sigh...
Mam nadzieję że znajdę na dysku ten emu FDC który chyba jeśli mnie pamięć nie myli być może zupełnie prawdopodobne że jednak dopisałem do końca.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.10.29, 23:17:21
MOVE kopiuje pliki tylko "z plusem". W nazwie musi być + albo ?
MOVE "bez plusa" służy do kopiowania katalogów.
W tym przypadku np. MOVE *"dmconfig.ba?" TO ":nazwa_dysku_b"

Nie do końca tak jest. To powinno też działać:

MOVE *"dmconfig.bas" TO ":nazwa_dysku_b:dmconfig.bas"
No i przypadek bardziej ogólny:

MOVE *"plik.a" TO "plik.b"
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2019.10.29, 23:45:04
@steev
Co do TOMATO, to poczytałem trochę i nawet chciałem spróbować, ale mi wyskoczył z brakiem jakiegoś .dll'a. Po wczytaniu się dalej stwierdziłem, że szybciej przekopiuję pliki na realnym sprzęcie i ponownie zgram dyskietkę do .dsk, niż poprzerzucam "z palca" te wszystkie pliki pomiędzy obrazami .dsk.
Podobne możliwości ma Yarkowy (DOS'owy) QTRANS... Chyba nie do końca o to mi chodziło :)

edit: swoją drogą... przy przegrywaniu plików na dysk PC, ten TOMATO pozostawia automatycznie jakoś nagłówki, aby przy ponownym wrzuceniu na "dyskietkę" pozostały adresy itp. ?? Czy trzeba sobie zapisywać na kartce i potem odtwarzać? :)

@trojacek
Faktycznie działa. Choć ten przypadek "ogólny" kopiuje plik na tej samej dyskietce zmieniając nazwę. Przydatność dyskusyjna, ale tu pewnie chodzi o to, że MOVE nie wymaga + czy ?.

SCADM - o ile poczytałem/wywnioskowałem - posiada obsługę plików .dsk, ale chyba nie obsługuje dyskietek TOS, tylko format DOS z +3.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2019.10.29, 23:54:14

Nie do końca tak jest. To powinno też działać:

MOVE *"dmconfig.bas" TO ":nazwa_dysku_b:dmconfig.bas"

Podawanie całej ścieżki oczywiście działa. Ale jeżeli jako target podaje się tylko ":nazwa_dysku_b", tak jak w przytoczonym przypadku, to z lewej musi być + lub ?
Poza tym "z plusem" jest mniej pisania :)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.10.30, 00:18:44
Podawanie całej ścieżki oczywiście działa.

Oczywiście.
Chciałem sprostować to, co napisałeś wcześniej (tu - poniżej), bo uważałem, że wprowadzasz w błąd:

MOVE kopiuje pliki tylko "z plusem". W nazwie musi być + albo ?
MOVE "bez plusa" służy do kopiowania katalogów.

2x NIE. Używanie "wildcards" (+, ?) oznacza jedynie, że jako źródło może (choć nie musi) występować większa liczba obiektów i w związku z tym po TO nie może wystąpić nazwa pliku.


Faktycznie działa. Choć ten przypadek "ogólny" kopiuje plik na tej samej dyskietce zmieniając nazwę. Przydatność dyskusyjna,

Hmm...
MOVE *"moj_plik.txt" TO "moj_plik.bak"To tylko jeden z przykładów.

Cytuj
ale tu pewnie chodzi o to, że MOVE nie wymaga + czy ?.

Dokładnie.
Ogólna zasada jest dość logiczna - ile elementów wybierze się wyrażeniem pomiędzy MOVE * a TO wpływa na konstrukcję wyrażenia po TO.

MOVE * jeden_plik TO jeden_plik
MOVE * jeden_plik TO ścieżka:jeden_plik

MOVE * wiele_plików TO ścieżka
MOVE * jeden_katalog TO ścieżka (ten casus muszę jeszcze sprawdzić)

Lewy argument może być też oczywiście poprzedzony ścieżką (:etykietą dysku, nazwą katalogu, łańcuchem katalogów - w dowolnej kombinacji).

Inny przypadek to kopiowanie do CH_A i CH_B, ale to raczej mało interesujące zagadnienie.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.30, 00:28:58
@steev
Co do TOMATO, to poczytałem trochę i nawet chciałem spróbować, ale mi wyskoczył z brakiem jakiegoś .dll'a.
Eh? Nie powinien. Czego konkretnie mu brakuje?

edit: swoją drogą... przy przegrywaniu plików na dysk PC, ten TOMATO pozostawia automatycznie jakoś nagłówki, aby przy ponownym wrzuceniu na "dyskietkę" pozostały adresy itp. ?? Czy trzeba sobie zapisywać na kartce i potem odtwarzać? :)
Możesz wyeksportować dyskietkę z zachowaniem nagłówków plików (żeby np. zbudować z nich nowe obrazy) albo bez nich (jeśli potrzebujesz po prostu treści pliku)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.30, 09:24:54
Eh? Nie powinien. Czego konkretnie mu brakuje?
Brakuje mu skompilowania jako 'static' :/
Ta wersja (https://sourceforge.net/projects/fdd3000e/files/tomato/tomato_0.1.2_bin_win.zip/download) powinna działać bez marudzenia.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: buzzugreg w 2021.08.15, 20:29:33
Witajcie,

podszedłem do tematu migracji zawartości dyskietek 3' do obrazów DSK w celu:

1. używania emulatora Steev'a FDD3000
2. przeniesienia plików do PC w celu ich edycji

Do przeniesienia użyłem:

 Stacja FD-1 + Greaseweazle (FW: v0.21) + HxC Floppy Emulator v2.5.6.6
 
Do wyodrębnienia pojedyńczych plików użyłem:

 tomato-win v0.1.2
 
Pytanie:

Przemigrowane pliki tekstowe (.asm, .bas) wyświetlane
już na PC w edytorze tekstowym zawierają nadmiarowe dane
binarne (krzaki). Tu przykłady z obrazów bajtka dla pliku asm:

ŞŻ‚    ORG   25217
Ś LOAD   CALL   DR_ON
Č    LD   (#2150),HL
Ň    DI
Ü    EX   DE,HL
,   CALL   PRZEP
6   LD   HL,#0000
@   LD   (#214E),HL
J   LD   A,#03
T   LD   (#2102),A
h   CALL   #0CC1
r   LD   HL,(#2147)
|   AND   A
†   JR   NZ,ERROR
   CALL   #0603
š   EX   DE,HL
¤   RET
®ERROR   LD   IY,#5C3A
¸   LD   HL,#210D

a tu dla bas:

 ę********************
  ę*   KONFIGURACJA   *
  ę*  DISK  MANAGERA  *
 ( ę*    ver.1.00 E    *
 2 ę********************
 <> Úç:çç:Ů°"7":ý°"32767":ő"         LOADING...":ď*"dim.bin"Ż:ű
 FM ńBASE=°"60479":úľBASEÉŻ"É"Ĺľ(BASE+Ľ§)ÉŻ"É"Ëő"INCORRECT PROGRAM VERSION!!!":â
 P4 ő"GLOBAL ATTRIBUTES:":í°"1E3":úKÉ°"-1"ËôBASE+°"2",K
 Z5 ű:ő"LOCAL ATTRIBUTES:":í°"1E3":úKÉ°"-1"ËôBASE+°"3",K
 d5 ű:ő"EXTRA ATTRIBUTES:":í°"1E3":úKÉ°"-1"ËôBASE+°"4",K

z moich dyskietek jest podobnie:

Őî
    ORG   62000
    LD   IX,16383
    LD   DE,6912
(    LD   A,255
2    SCF
<    JR   LDBYT
P LDED2   CALL   LDED1
Z    RET   NC
d LDED1   LD   A,4
n LDDELA   DEC   A
x    JR   NZ,LDDELA
‚    ADD   A,A
Ś LDSAMP   INC   B


Nie ma znaczenia czy exportuje opcją -export czy -sexport.
 
O co może chodzić ? Czy tomato dodaje to znaki, czy jest to błąd konwersji ?



PS1.

Obrazy dysków z Bajtka pobrałem z ftp'a speccy.pl
z katalogu Mickiego:

  bajtek1_side_ab.img
  bajtek2_side_ab.img


PS2.
 Steev: czy posiadasz udostepniałeś buldy fuse-fdd3000 i tomcato dla Linux'a ?

Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2021.08.15, 22:37:07
Przemigrowane pliki tekstowe (.asm, .bas) wyświetlane
To nie są pliki tekstowe :)
Pliki basicowe są zapisywane w postaci stokenizowanej,
pliki assemblerowe mają dodane z przodu numery wierszy i jakieś dodatkowe kody środowiska.

Nie ma znaczenia czy exportuje opcją -export czy -sexport.
O co może chodzić ? Czy tomato dodaje to znaki, czy jest to błąd konwersji ?
sexport odcina nagłówek TOS (cóż, przynajmniej powinien, tydzień temu poprawiałem kod bo mi nie działało ;) )
Tomato nic nie dodaje, nie jest to błąd konwersji tylko jak wyżej.

Steev: czy posiadasz udostepniałeś buldy fuse-fdd3000 i tomcato dla Linux'a ?
Na SourceForge są źródła (błogosławieństwo i przekleństwo linuksa - każdy jest inny :) )
Dla tomato powinno wystarczyć qmake && make.
Dla Fuse jest to już bardziej skomplikowane, bo najpierw musisz nałożyć patch na Fuse (czyli plus minus wkopiować plik z patchem do folderu ze źródłami Fuse i odpalić, piszę z pamięci, patch -p1 < plik.diff ) a dopiero potem go skompilować (czyli w wersji minimum - ./configure && make)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2021.08.15, 22:46:33
Cytuj
a tu dla bas:

 ę********************
  ę*   KONFIGURACJA   *
  ę*  DISK  MANAGERA  *
 ( ę*    ver.1.00 E    *
 2 ę********************
 <> Úç:çç:Ů°"7":ý°"32767":ő"         LOADING...":ď*"dim.bin"Ż:ű
 FM ńBASE=°"60479":úľBASEÉŻ"É"Ĺľ(BASE+Ľ§)ÉŻ"É"Ëő"INCORRECT PROGRAM VERSION!!!":â
 P4 ő"GLOBAL ATTRIBUTES:":í°"1E3":úKÉ°"-1"ËôBASE+°"2",K
 Z5 ű:ő"LOCAL ATTRIBUTES:":í°"1E3":úKÉ°"-1"ËôBASE+°"3",K
 d5 ű:ő"EXTRA ATTRIBUTES:":í°"1E3":úKÉ°"-1"ËôBASE+°"4",K

Got perl? ;)

./listbasic.pl plik.bas > plik.txt
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: buzzugreg w 2021.08.16, 12:05:38
Steev dzięki za odpowiedź i za naprowadzenie.

Ale... przynajmniej w przypadku plików bas które posiadam po konwersji poleceniem -export, listabasic.pl nie działa. Kończy się komunikatem:

listbasic.pl hi2lo.bas > hi2lo2.bas
Line: 10 : Len: 2560
Dups po wierszu

z różnymi wartościami, w zależności od pliku.

Żeby działał, muszę usunąć pierwsze 7 bajtów z pliku bas i dopiero wtedy użyć listabasic.pl:

 dd if=hi2lo.bas of=hi2loOk.bas bs=1 skip=7

listbasic.pl hi2loOk.bas > hi2lo2Ok.bas
Line: 10 : Len: 29
Line: 12 : Len: 45
Line: 20 : Len: 26
Line: 25 : Len: 97
Line: 28 : Len: 39
Line: 29 : Len: 75
Line: 30 : Len: 13
Line: 40 : Len: 36
Line: 50 : Len: 23
Line: 53 : Len: 125
Line: 55 : Len: 24
Line: 60 : Len: 57
Line: 70 : Len: 70
Line: 80 : Len: 71
Line: 90 : Len: 104
Line: 95 : Len: 10
Line: 100 : Len: 3
Line: 110 : Len: 39
Line: 115 : Len: 2
Line: 120 : Len: 25

i dopiero wtedy tekst jest już cacy:

  10  BORDER 1: PAPER 1: CLS : INK 6
  12  PRINT AT 10,10; FLASH 1;"TRY AND GUESS"
  20  LET a=INT (RND*100)+1
  25  PRINT AT 15,5;"THE NUMBER IS BETWEEN";AT 18,10;"0";" AND ";100: PAUSE 150: CLS
  28  INPUT "HOW MANY ATTEMPTS DO YOU WISH ?  ";c
  29  IF c>17 THEN  CLS : PRINT AT 6,6;"DON'T BE RIDICULOUS!": PAUSE 50: GO TO 10
  30  FOR J=1 TO c
  ...

Popracuję jeszcze nad tematem, chociażby żeby znaleźć multiplatformowe zastępstwo polecenia dd. Do tego posprawdzam więcej źródeł.

PS. Skąd wiem że trzeba usunąć 7 bajtów... ?
      Porównałem pliki .bas po konwersji parametrem -export i -sexport
      Są różne :|

PS2. Dlaczego więc nie przekonwertowałem wszystkiego używając tomato z opcją -sexport ?
       A no niestety, tomato wywala się na tym obrazie dysku gdy użyje parametru -sexport,
       konwertując (na szczęście) 1 plik bas, który posłużył do porównania.
       (z parametrem export konwertuje wszystkie pliki z obrazu)

./tomato-win.exe -open nn-a_scp.dsk -sexport e2

TOs MAnipulation TOol. v0.1.2

C : open
o : Opened file nn-a_scp.dsk
C : sexport
o : File address.bas saved as e2/address.bas
Segmentation fault

Temat pobadam, bo jakoś tak bardziej komfortowo pracuje mi się w vscode  :)
Przeanalizuję pliki ASM - może podobnie da się je przekonwertować.

Pozdrawiam

Greg
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2021.08.16, 20:30:42

PS. Skąd wiem że trzeba usunąć 7 bajtów... ?
      Porównałem pliki .bas po konwersji parametrem -export i -sexport
      Są różne :|
Oczywiście.
Jeden zawiera dodatkowy nagłówek TOS, drugi nie.

C : open
o : Opened file nn-a_scp.dsk
C : sexport
o : File address.bas saved as e2/address.bas
Segmentation fault
Yup.
Wywala się zapewne na pliku o serowej długości.
Poprawkę mam już gotową, ale jeszcze nie wrzuciłem na SF.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: buzzugreg w 2021.08.16, 21:06:23
plik address.bas przeszedł (ma 1070 bajtów), po nim jest address.rec - on ma 0 bajtów i tu jest seg fault.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: pawelb w 2021.11.09, 00:08:24
Temat dość stary (ostatnia aktywność na repo 2019) ale czy masz jakiś sposób by Emulator FDD3000 skompilować pod Ubuntu 20.04?
Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2021.11.09, 00:29:32
Nie ma tam nic non-GPL z tego co pamiętam, więc nie widzę przyczyny dla której miałoby to się nie udać.
Jakie błędy Ci się pojawiają?
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: pawelb w 2021.11.09, 11:18:40
Jeszcze nie podchodziłem do tematu.  Pod wine mi chodzi ale traci fokus na klawiaturę po wybraniu opcji w menu.
Stąd pytanie czy da się do Linuxem. Czy jak będziesz miał czas to może byś skompilował go pod ubutnu 20.04?
Pozdr.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2021.11.09, 12:03:26
Ten emulator został stworzony pod linuksem.
Więc jeśli ubuntowcy nie wymyślili czegoś dziwnego, to powinno się udać...
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2021.11.09, 16:47:31
Wymyślili.
Natomiast dało się skompilować (wersję 1.5) nie jako pakiet, ale solo. U mnie się uruchamia :)

Instrukcja w dużym skrócie :

options/peripheral/disk - zaznaczyć fdd300 (tylko)
media/disk/fdd3000/a - wybrać dysk do załadowania
reset fdd3000
reset zx spectrum
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: pawelb w 2021.11.10, 01:33:26
Super!!! Bardzo dziękuję za pomoc. Skompilowany pod 64bit na ubuntu natywnie działa.
A paczkę DEB mogę w wolnej chwili wygenerować.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2023.08.29, 23:51:07
Nieśmiało donoszę, że emulator (https://sourceforge.net/projects/fdd3000e/files/v_0.2.1/) dorobił się subwersji 0.2.1 i naumiał współpracy z dużymi Timexami (TC/TS2068)

Nie pamiętam komu zawdzięczam ROMy do TI, ale jeśli to czyta - jeszcze raz gorąco dziękuję :)
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: pawelb w 2023.08.30, 17:32:20
Cześć,
 z dostępnych mi źródeł fuse-1.6 dla debian :  https://salsa.debian.org/berto/fuse-emulator/-/tree/debian/1.6.0+dfsg1-2?ref_type=tags (https://salsa.debian.org/berto/fuse-emulator/-/tree/debian/1.6.0+dfsg1-2?ref_type=tags)
Nie kompiluje się na Debianie.
Z analizy wynika że brakuje kluczowego katalogu ./roms który dograłem z https://github.com/plrguez/fuse-od-source (https://github.com/plrguez/fuse-od-source)  co pozwoliło na zaaplikowanie patcha od Ciebie  oraz jakiegoś powiązania z fdd3000disk_file co objawia się błędem:
Cytuj
../fuse.c: In function `setup_start_files`
../fuse.c:590:47: error: `settings_info` has no member named `fdd3000disk_file`
 590 |   start_files->disk_fdd3000 = settings_current.fdd3000disk_file;
W Debianie kompiluje za pomocą polecenia: debdebuild -b -uc -usuild -b -uc -us
Ponieważ się to Tobie kompiluje wnioskuję że mam inne źródło kodu.
Chciałbym zrobić paczkę debianową która będę mógł sobie instalować z mojego repo.
Czy możesz mi podesłać adres URL kodu lub sam kod z którego kompiluje się na Linux Debian 11.0 ?


Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2023.08.30, 19:34:35
Zarówno źródła FUSE jak i libspectrum biorę z SourceForge (https://sourceforge.net/projects/fuse-emulator/files/) (źródła udostępnione przez autorów FUSE)
Patch jest tworzony dla tych źródeł.
fdd3000disk_file jest zdefiniowany w pliku settings.dat, na podstawie którego makefile tworzy właściwy pliki źródłowy (tu settings.c)
Spatchowane źródła w załączniku.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Trahald w 2023.09.02, 22:44:15
Wygląda że brakuje pliku debugger/commandl.c ale bez problemu można dorzucić ze żrodeł z SourceForge.

Będe musiał sprawdzić sposób w jaki zgrywałem dyskietki 640k. Otwierają się w SCADM, ale w Fuse wywala błąd: "Failed to open disk image: Cannot open disk image"
Pewnie mu się coś w nagłówku nie podoba, bo 160k działają bez problemu.
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: steev w 2023.09.03, 00:15:13
Głupie pytanie : zmieniłeś w FUSE rodzaj stacji dysków na DSDD?
Tytuł: Odp: FDD3000 v0.2
Wiadomość wysłana przez: Johnny Red w 2023.09.03, 09:39:52
Wygląda że brakuje pliku debugger/commandl.c ale bez problemu można dorzucić ze żrodeł z SourceForge.

Będe musiał sprawdzić sposób w jaki zgrywałem dyskietki 640k. Otwierają się w SCADM, ale w Fuse wywala błąd: "Failed to open disk image: Cannot open disk image"
Pewnie mu się coś w nagłówku nie podoba, bo 160k działają bez problemu.

I see no problems with the images I use. All works fine for me. 2048 or 2068 "machines".

Głupie pytanie : zmieniłeś w FUSE rodzaj stacji dysków na DSDD?

I don't change this setting and I can use both formats in any drive.

Anyhow, thank you for this update. ZEsarUX creator don't what to implement FDD emulator on his emulator.
Now we only need Terminal 3000 emulation :)