forum speccy.pl
Komputery z Z80 => TIMEX => Wątek zaczęty przez: skoti w 2017.11.22, 20:52:35
-
Mam takiego pacjenta. Nie wiem gdzie był trzymany ale wygląda fatalnie.
Wstępnie wymyty w izo. Masa korozji. Fotki przed i po pierwszym myciu na szybko.
Wszystkie elektrolity do wymiany.
Modulator do kosza.
Złącze video do kosza
Stabilizator do kosza.
Uszkodzona jest też cewka. Czy ona ma parametry takie jak w zx ?
Trzymajcie kciuki :-)
-
Nie, cewka jest inna. Tu masz moje wypociny z reverse engineeringu:
http://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=2295.msg30856#msg30856
-
Tragedii niema, widziałem gorsze i działające :)
Szkoda IZO, ja robię kąpiel w wannie w płynie do mycia naczyń.
-
Ładnie wygląda, a resztki rdzy w okolicach modulatora przetrzyj WD40. Powinna puścić, ale następnie pozostałości po WD40 zmyj izopropanolem. A obudowy Timexa nie dotykaj rozpuszczalnikami, nawet benzyną ekstrakcyjną, bo rozpuścisz ją.
Kwarc 14MHz też wymień. Coś strasznie zaśniedziały jest. Gniazda zasilania, EAR i MIC też do wymiany.
-
Tragedii niema, widziałem gorsze i działające :)
Szkoda IZO, ja robię kąpiel w wannie w płynie do mycia naczyń.
To już kolejna płyta z elektroniką, którą próbuję doczyścić izopropanolem i nie sprawdza się za bardzo.
Jak jest dużo syfu to wszystko się rozmazuje i dodatkowo izo zostawia biały nalot.
I chyba rzeczywiście spróbuję ją umyć z jakimś detergentem.
-
Ładnie wygląda, a resztki rdzy w okolicach modulatora przetrzyj WD40. Powinna puścić, ale następnie pozostałości po WD40 zmyj izopropanolem. A obudowy Timexa nie dotykaj rozpuszczalnikami, nawet benzyną ekstrakcyjną, bo rozpuścisz ją.
Kwarc 14MHz też wymień. Coś strasznie zaśniedziały jest. Gniazda zasilania, EAR i MIC też do wymiany.
WD mam spróbuję. Kwarc też zakwalifikowałem do wymiany. Gniazda EAR i MIC są gdzieś do dostania ? Video znalazłem na TME.
Obudowa to już osobny temat. Wygląda słabo :(
-
Gniazda EAR i MIC są gdzieś do dostania ?
Są w TME. Szukaj po symbolu S6/BB PC (CL1384)
-
Może to głupie, ale jakieś kilka lat temu, płytę od wzmacniacza audio myłem na ręcznej myjce samochodowej. Przeszła wszystkie programy mycia.
Płyta po wysuszeniu, sprawdzeniu i naprawie, działa we wzmacniaczu kolegi do dziś :)
-
Jak brud nie chce puścić wodą z płynem, to używam pianki do czyszczenia plastików (komputerów).
-
Może to głupie, ale jakieś kilka lat temu, płytę od wzmacniacza audio myłem na ręcznej myjce samochodowej. Przeszła wszystkie programy mycia.
Płyta po wysuszeniu, sprawdzeniu i naprawie, działa we wzmacniaczu kolegi do dziś :)
Jak żona nie widzi, wrzucić do zmywarki. :D
-
Chcę zamówić kondensatory w TME i 1uF nie mają teraz w tym rozmiarze.
Czy kondensatory C23 , C24 i C49 mogę z 1uF zamienić na 2,2 uF ?
C23 i 24 są w sekcji zasilania i tu raczej nie będzie problemu natomiast C49 jest na lini RESET przy CPU i tego nie jestem pewien.
-
Efektem będzie dłużej czarny ekran po resecie.
-
Pacjent żyje :)
Płyta umyta. Wymienione kondensatory i jedna dioda 1n4148 tam gdzie było najwięcej rdzy. Kwarce działają, więc nie wiem czy zaczepiać.
Martwią mnie trochę dwie sprawy:
1. Duchy przy literach i pionowa kreska z prawej strony
2. EAR jes głuche. Nie reaguje na sygnał.
Na razie zwalam winę na brak cewki. Muszę ją jakoś naprawić.
Jest jakiś program diagnostyczny w tap pdobny do tych z romów ?
Czy romy diagnostyczne od zx działają na timexie ? Nie mam jak sprawdzić. Nie chcę wylutowywać eproma.
-
Przy braku cewki nie ma napięcia -0.7V, więc jak masz płytę z tranzystorem w obwodzie EAR, to słusznie, że nie działa.
Tak, ROM-y diagnostyczne działają na TC2048, tylko niekoniecznie się wszystko dobrze zdiagnozuje ;)
Lepszego obrazu raczej nie otrzymasz. Wymień kondensator przy wyjściu composite, jeśli tego dotąd nie zrobiłeś. Obwódki wokół liter pozostaną (jest na to rada, ale muszę najpierw poeksperymentować), ale może pomyśl o zrobieniu wyjścia RGB - będzie troszkę lepiej.
-
Przy braku cewki nie ma napięcia -0.7V, więc jak masz płytę z tranzystorem w obwodzie EAR, to słusznie, że nie działa.
Tak, ROM-y diagnostyczne działają na TC2048, tylko niekoniecznie się wszystko dobrze zdiagnozuje ;)
Lepszego obrazu raczej nie otrzymasz. Wymień kondensator przy wyjściu composite, jeśli tego dotąd nie zrobiłeś. Obwódki wokół liter pozostaną (jest na to rada, ale muszę najpierw poeksperymentować), ale może pomyśl o zrobieniu wyjścia RGB - będzie troszkę lepiej.
A więc dobrze podejrzewałem że tu może być problem. Dzięki.
Jeżeli chodzi o elektrolit C25 100uF to jest wymieniony. Właśnie czytam o RGB do timexa. Modulator już nie wróci na tą płytę.
-
Na razie zwalam winę na brak cewki. Muszę ją jakoś naprawić.
Opis naprawy cewki w Timexie http://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=1901.msg34400#msg34400 (http://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=1901.msg34400#msg34400)
-
Sukces !
A więc cewka naprawiona. Urwane były odprowadzenia uzwojeń ze środkowego pinu i rdzeń od podstawki.
Ponieważ było krótko musiałem pin wyciągnąć do góry :)
Jeszcze trochę czyszczenia i płyta jak nowa.
Napięcia OK. EAR ożyło. Pionowy pasek z prawej strony zniknął.
Dzięki za wszystkie rady :)
-
A jednak drobny problem. Brak brighta. Pomierzyłem i wychodzi że padnięty ztx313.
Czy 2N2222 nadaje się jako zamiennik ?
-
Moim zdaniem nada się dowolny NPN o podobnych parametrach. Osobiście wsadził bym któryś z serii bc546-bc550. 2n3904 też podejdzie. Sprawdź tylko kolejność wyprowadzen.
-
Pytanie dlaczego padł ?
Sprawdź, czy z PAL-a wychodzi sygnał Bright.
-
Pytanie dlaczego padł ?
Sprawdź, czy z PAL-a wychodzi sygnał Bright.
Biorąc pod uwagę w jaki stanie była płyta to spodziewam się wszystkiego.
-
Jeszcze apropo zamienników na wiki jest coś takiego jeszcze:
https://faqwiki.zxnet.co.uk/wiki/Replacement_Components
-
OK Bright wrócił ale jest jakiś taki niezbyt mocny.
W przypadku wymiany tranzystora Q3 na 2n2222 należy go wlutować odwrotnie w niż footprint na PCB.
-
Diodę jeszcze sprawdź. Też mogła paść.