Nowości i informacjeWe wrześniowej (201509) aktualizacji
AYGOR, tym razem dość duże przetasowania i zmiany. Muzycy, których przybywa (folder Musicians) został podzielony na podfoldery wg alfabetu. Wzorem jest tu archiwum
HVSC, prowadzone od wielu lat. W AYGOR przybyło kilkadziesiąt utworów z klasycznych gier, lecz folder Games nie jest podzielony, tak jak w HVSC. W AYGOR zawiera on tylko muzykę anonimowych i niezidentyfikowanych autorów pochodzącą z gier, więc plików jest i będzie znacznie mniej. W HVSC zawiera on również muzykę, której autorzy są znani.
Poważniejsze zmiany wprowadzane są systematycznie w samych plikach .ay. Oprócz ujednolicenia pisowni i definiowania czasu odtwarzania, najbardziej ewolucyjna do tej pory jest zamiana nieużywanego pola FadeLength na SysPresets.
FadeLength w starszych odtwarzaczach miało na celu wyciszanie utworu pod koniec, w dzisiejszych nie jest to używane. Dzięki tej zmianie format .ay będzie mógł obsługiwać różne chipy muzyczne, różne taktowania Z80 i chipów, różne konfiguracje.
Dwa bajty pola SysPresets definiują konfigurację sprzętu dla każdego utworu. SysPresets bazuje na pojedynczych bitach i zawiera predefiniowane ustawienia (presety) identyfikacji sprzętu. Niższy bajt dotyczy ogólnych ustawień, wyższy przeznaczony jest dla konfiguracji chipów muzycznych.
Format .ay został opracowany w czasach, gdy Amiga była królową komputerów. Jak jego nazwa wskazuje, miał on grać muzykę z chipu AY. Emulację beepera wprowadzono później i do dziś nie ma zdefiniowanego wzorca, aby w każdym emulatorze grał on identycznie. Kolejnym krokiem było rozszerzenie standardu o muzykę z Amstrada CPC, lecz tylko graną na przerwaniach. Po wprowadzeniu presetów i dostosowaniu odtwarzaczy możliwe będzie prawidłowe odtwarzanie sampli i digi z CPC.
Standard Turbosound (2xAY) dla ZX Spectrum jest już obsługiwany przez jeden z odtwarzaczy. W AYGOR testowo znajduje się kilkadziesiąt utworów dla chipu SAA 1099, używanego m.in. w SAM Coupe. Jest to muzyka z E-trackera (format .cop) z dołączonym playerem w kodzie Z80. Jeśli chip SAA jest podłączony do tych samych portów i jego wewnętrzny zegar jest tak samo taktowany, nie ma różnicy w jakości dźwięku, która byłaby zależna od taktowania samego Z80. Nieprawidłowości w odtwarzaniu będą miały miejsce przy częstości przerwań znacznie odbiegającej od 50Hz.
Stosunkowo niedawno wprowadzono do produkcji kartę z chipem SAA, dołączaną do ZX Spectrum jako trzeci generator dźwięku. Pomimo, że używa tych samych portów, co SAM Coupe, w konfiguracji ZX Spectrum+SAA uwzględnione powinno być inne taktowanie Z80, emulacja beepera i AY. Wartości presetów muszą być różne dla obu konfiguracji, gdyby muzycy zechcieli użyć jednocześnie SAA i natywnego generatora z ZX.
SysPresets ułatwia także identyfikację Turbosound i CPC. Identyfikacja CPC dotychczas odbywa się przez odczyt portów z kodu. Po ustawieniu odpowiedniego presetu, wartości te będą odczytywane z nagłówka. Inne wartości mogą być przydatne do synchronizacji czasu odtwarzania beepera i sampli, czyli "fine tuning", a także do zdefiniowania specyficznych wartości dla konstrukcji bazujących na ZX Spectrum.
Zaktualizowany także został pakiet AY Maker, do tworzenia i edycji plików .ay.
Do pobrania tutaj.
Wartości presetów dla obsługiwanych konfiguracji, dla ułatwienia podaję binarnie:
MPU CPU
00000000 00000000 = 0 = ZX Spectrum (beeper i AY).
00000001 00000000 = 256 = ZX Spectrum TurboSound
00001000 00000000 = 2048 = ZX + SAA
00000000 000XXXXX = fine tuning Z80 dla ZX
00000000 00100000 = 32 = ZX Spectrum NTSC
XXXXXXXX 1XXXXXXX = nie ZX Spectrum
00000000 10000000 = 128 = Amstrad CPC (muzyka na przerwaniach, taktowanie AY= 1MHz)
00000000 10000001 = 129 = Amstrad CPC (pełna emulacja dla digi, sampli itp)
00000001 10000000 = 384 = CPC, 2xAY
00000000 10000010 = 130 = SAM Coupe (muzyka 50Hz)
00000000 10000010 = 131 = SAM Coupe (pełna emulacja)
Strona AYGOR na
Facebook