forum speccy.pl
ZX Spectrum => HARDWARE => Wątek zaczęty przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.03.09, 09:47:25
-
Rozmawiałem z JADem i poleca on takie oto urządzenie:
CGA/EGA/YUV to VGA Arcade HD-Converter PCB
http://www.jammaboards.com/store/cga-ega-yuv-to-vga-arcade-hd-converter-pcb-gbs-8220-gbs-8220.html
http://www.ebay.ie/itm/250899698913?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
(http://www.jammaboards.com/store/images/thumbnails/1/120/GBS-8220_WM_480x484_LR.jpg)
Polecają to również amigowcy, którzy też używają 'mrugających' trybów graficznych. Ponoć na tym - NIE MRUGA.
Zakładamy z Jadem, że po podłączeniu do tego ZX Spectrum 128 / Timex, nie tylko otrzymamy porządny obraz VGA, ale w dodatku efekty/obrazki w GigaScreen będą statyczne.
Rozważam.
PS: Tylko Duddie musiałby nam zrobić do tego kable z wyjściami chinch, jak rozumiem. Za kwotę.
.
-
Tu jakaś instrukcja:
http://www.jammaboards.com/arcade_manuals/GBS-8220_CGA_to_VGA_HD-Converter.pdf
-
A ja jak zwykle zadam głupie pytanie... ale po co??? Kupicie sobie takie konwertery, podłączycie i... będziecie jedynymi dwoma userami Spectrumów na świecie, którym gigascreen nie będzie mrugał ;)
Ale co tam... każdemu jego porno :P ;)
-
U mnie nie mruga, ja mam Evę.
Do rzeczy.
Nie ogarniasz całokształtu problemu, który sami tu przedstawiacie, od pewnego czasu.
1) Telewizory CRT się kończą.
2) Monitory RGB CRT się kończą.
3) Pozostają tylko monitory VGA - i to praktycznie wszystkie są LCD.
4) Wciąż tu słyszę zgrzytanie zębów, że na LCD to napewno gigascreen mruga.
5) Więc teraz wszystkie te problemy znikają, bo komu się ostatni TV pojara, ten ma ciekawą możliwość wyjścia z trudnej sytuacji.
-
Eeee... Ja nie mówię tylko, że "na LCD to napewno gigascreen mruga". Gigascreen ze swojej natury (i mówię o prawdziwym gigascreenie a nie wynalazkach typu EVO wspomagany hardware'owo) nie ma prawa nie mrugać. Mruga wszędzie - na CRT również tylko tam jest to odrobinę mniej irytujące.
Dla mnie cała konstrukcja gigascreena jest chora i uważam, że jak się już robi hardware, który powoduje, że taki tryb nie mruga, to należało po prostu pójść krok dalej i przerobić to na jakiś normalny tryb graficzny z większą liczbą kolorów nie wymagający specjalnego konwertowania grafiki i wspomagania sprzętowego, żeby przyzwoicie wyglądała ;)
-
Ooo, jest też w Polsce:
http://allegro.pl/konwerter-cga-vga-hot-spot-wszystkie-monitory-fv-i2190951036.html
-
Chciałbym takie coś podłączyć do mojego klona "Bajt" ale prawdopodobnie nie zadziała. Temat poruszałem na forum Jarka A. http://yarek.com/forum/index.php?topic=194.0 (http://yarek.com/forum/index.php?topic=194.0)
Jeśli chodzi o Amigę i Atari to działa:
GBS-8220 działa z:
Atari ST - http://www.youtube.com/watch?v=X6v89LahLc8 (http://www.youtube.com/watch?v=X6v89LahLc8)
Amiga 3000 - http://www.youtube.com/watch?v=ARh1zfiKvGw (http://www.youtube.com/watch?v=ARh1zfiKvGw)
A na tej stronie są inne podobne konwertery: http://www.euromatic.com.pl/index.php?section=sell&categoryId=3 (http://www.euromatic.com.pl/index.php?section=sell&categoryId=3)
-
O wiele prostszym i tańszym rozwiązaniem tak na szybkiego jest zastosowanie zwykłego grabbera video ---> USB, jakość obrazu zadowalająca , jedyną wadą jest to że do tego potrzebny jest komputer PC ... ale jak to mówią od biedy będzie jak TV padnie ...
(http://obrazki.elektroda.net/41_1274693238.jpg)
-
Nic nie zastapi CRT 100Hz 8)
-
Chciałbym takie coś podłączyć do mojego klona "Bajt" ale prawdopodobnie nie zadziała.
Osobiście nie widzę możliwości, by nie zadziałało ze sprzętem, który ma monitorowe wyjście RGB, takie czy inne.
No chyba, że tam jest tylko antena - wiem, że przeróbki antena=>monitor RGB były czynione, sam mam takiego Spectrum 16K, ale tu się nie wypowiadam, bo się nie znam.
-
A ja jak zwykle zadam głupie pytanie... ale po co???
No jak to po co? Żeby na stole, pod monitorem 15", który od lat się kurzy, stał ZX z joystickiem i można było nawalać w Jumping Jacka!
-
Ktoś z was przetestował to urządzenie? Pytam bo mam. Ja je próbowałem z małym atari (z VBXE więc pełne RGB dostępne) i były problemy z sync. Chętnie bym wykorzystał bo się kurzy - jak to podłączyć do 48?
-
Ktoś z was przetestował to urządzenie? Pytam bo mam. Ja je próbowałem z małym atari (z VBXE więc pełne RGB dostępne) i były problemy z sync. Chętnie bym wykorzystał bo się kurzy - jak to podłączyć do 48?
E no nie, jak do 48k, to musiałoby mieć modyfikację polegającą na wyprowadzeniu również monitora.
Gumiak i Plus miały tylko telewizor/antenę.
-
Odgrzebuję temat, ale czy ktoś z szanownego grona forumowiczów mógłby się podzielić schematem podłączenia Spectrum +3 do GBS 8220? Czy może po prostu łącze w ten oto sposób:
Spectrum - GBS 8220 złącze RGBS
Pin 7 (Red) -> Pin R
Pin 6 (Green) -> Pin G
Pin 8 (Blue) -> Pin B
Pin 4 Composite Sync -> Pin S
Pin 2 GND -> Pin GND
-
O ile dobrze pamiętam trzeba jeszcze w GBS podłączyć piny od HSYNC i VSYNC, oraz doregulować pokrętłami, aby wyświetlać prawidłowo sygnał BRIGHT.
-
O ile dobrze pamiętam trzeba jeszcze w GBS podłączyć piny od HSYNC i VSYNC, oraz doregulować pokrętłami, aby wyświetlać prawidłowo sygnał BRIGHT.
A skąd "wyciągnąć" HSYNC i VSYNC? Opieram się na takiej rozpisce pinów:
(http://i.imgur.com/eKKNMgm.png)
Źródło -> http://mts.speccy.cz/doc/128_rgb.pdf
-
Nie mogę teraz odnaleźć ani kabla, ani GBSa - odkąd kupiłem monitor z wejściami scart, nie korzystam z niego.
Pamiętam, że wszystkie PINy z GBSowego kabla podpinałem, chociaż teraz nie jestem pewien czy napewno to był +3 czy szarak. Korzystałem z rozpiski PINów właśnie z tej strony i pamiętam, że coś mi się nie zgadzało. Jednak metodą prób i błędów uzyskałem bardzo czysty, wyraźny obraz.
-
Mam ten konwerter i działa z moim klonem ZX. W klonie mam na wyjściu RGB sygnał zespolony SYNC. Działa bez żółtego kabelka - a to jest chyba VS.
Podłącz do pinu numer 4 (szary kabelek na zdjęciu) sygnał Composite Sync i powinno być dobrze.
-
Mam ten konwerter i działa z moim klonem ZX. W klonie mam na wyjściu RGB sygnał zespolony SYNC. Działa bez żółtego kabelka - a to jest chyba VS.
Podłącz do pinu numer 4 (szary kabelek na zdjęciu) sygnał Composite Sync i powinno być dobrze.
Dziękuję, dziś sprawdzę ten sposób podłączenia.
-
Udało się?
Ja mam podłączone tak (proszę, nie oceniajcie jakości lutowania, robiłem to dwa lata temu, dziś wyszłoby lepiej):
7 - kabelek czerwony
3 - nic
5 - kabelek żółty
2 - kabelek czarny
4 - kabelek szary
1 - nic
6 - kabelek zielony
8 - kabelek niebieski
Działa mi z szarakiem i +3, tylko potencjometry trzeba inaczej dla obu modeli poustawiać.
-
Do czego jest potrzebny żółty ?
Do złącza SCART go nie podłączyłem http://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=82.msg4621#msg4621 (http://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=82.msg4621#msg4621)
-
Jeśli mnie pamięć nie zawodzi, w szaraku potrzebowałem do VSYNC, bo inaczej obraz mi latał. Teraz myślę, że być może źle wydedukowałem podczas testowania na sucho, coś nie kontaktowało (tj. szary kabel) i tak sobie wykalkulowałem. :D
-
Udało się?
Udało się, ale nie do końca. Pojawia się obraz ale bardzo niestabilny, czasami wyświetlają się cztery "pulpity" z +3, od czasu do czasu na moment pojawi się ładny obraz, ale zaraz po tym ekran gaśnie i wyświetla się komunikat "No signal". Wybrałem się w odwiedziny do znajomych gdzie sprawdziłem komputer podłączony do TV przez kabel SCART i wszystko działa. Zatem problem leży albo po stronie złącza/kabla w GBS, albo w samym GBS. Chociaż to dziwne, bo z Amigą działa bez zarzuty, ale jutro się upewnię czy aby na pewno nic się nie zmieniło.
-
Udało się, ale nie do końca. Pojawia się obraz ale bardzo niestabilny, czasami wyświetlają się cztery "pulpity" z +3, od czasu do czasu na moment pojawi się ładny obraz, ale zaraz po tym ekran gaśnie i wyświetla się komunikat "No signal".
Spytaj gościa na forum jak podłączył +3e, widać na zdjęciach iż zrobił to za pomocą kabla VGA od monitora - uciął z jednej strony wtyczkę D-Sub i przylutował złącze DIN: +3e (http://foro.speccy.org/viewtopic.php?f=8&t=4062) tylko nie wiem czy złącze RGB w +3 jest takie samo jak w +3e
A jak nie to może daj rezystory 68om na R, G, B i SYNC
-
+3e (http://foro.speccy.org/viewtopic.php?f=8&t=4062) tylko nie wiem czy złącze RGB w +3 jest takie samo jak w +3e
A jak nie to może daj rezystory 68om na R, G, B i SYNC
Też znalazłem ten wpis na foro.speccy.org. Jak przebrnę przez rejestrację w tym dziwnym języku to poproszę autora o schemat, a na razie spróbuję opcji z rezystorami.
-
...tylko nie wiem czy złącze RGB w +3 jest takie samo jak w +3e
Ymmm... Przecież +3e to jest standardowe +3 (albo +2A) z wymienionym ROMem i ewentualnie dodanym kontrolerem HDD. Cała reszta powinna być dokładnie taka sama.
-
Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc. Rozwiązanie problemu okazało się tak głupie, że aż genialne (żartuję). Źródłem zakłóceń był wtyk DIN (notabene nowy), którego piny miały średnicę nieco mniejszą niż te we wtyku z kabla DIN - SCART, który posiadam. Na drugiej wtyczce obraz jest a co ważniejsze jest stabilny. Co prawda przez ekran przepływają zakłócenia przypominające fale, ale nie są one jakoś mocno uciążliwe. Wydaje mi się, że objawia się tu niedoskonałość samego scandoublera. Podłączenie wykonałem według poniższego schematu.
Ja mam podłączone tak (proszę, nie oceniajcie jakości lutowania, robiłem to dwa lata temu, dziś wyszłoby lepiej):
7 - kabelek czerwony
3 - nic
5 - kabelek żółty
2 - kabelek czarny
4 - kabelek szary
1 - nic
6 - kabelek zielony
8 - kabelek niebieski
Działa mi z szarakiem i +3, tylko potencjometry trzeba inaczej dla obu modeli poustawiać.
-
A patrzyłeś czy bez żółtego kabelka działa bo chyba nie masz synchronizacji pionowej w złączu RGB?
-
A patrzyłeś czy bez żółtego kabelka działa bo chyba nie masz synchronizacji pionowej w złączu RGB?
Dziwna sprawa, ale bez podłączenia żółtego kabla (VSYNC) obraz ma tendencję do przewijania się w pionie. VSYNC podłączyłem pod pin nr 5 w gnieździe DIN, które według rozpiski, umieszczonej przeze nie wcześniej w tym temacie, nie robi nic. Podejrzewam, że GBS 8220 potrzebuje aby jakieś napięcie pojawiało się na pinie VSYNC, ale w tym momencie strzelam, bo nie jestem aż mocno obeznany z elektroniką, a o sygnałach video to wiem tyle, że są.
W każdym razie działa, muszę poszukać tylko nowej, pewnej, wtyczki DIN,, bo szkoda psuć kabel SCART. Może kiedyś dorobię się miejsca na TV.
-
Jak nie masz wprawy z wtyczką, czasem warto kupić i poświęcić na ten cel gotowy kabel z wtyczką din8 po obu stronach i nie dłubać przy wtyczce, a uciąć przewód i lutować poszczególne kabelki. Zakryć rurką termokurczliwą i voila.
-
Dziwna sprawa, ale bez podłączenia żółtego kabla (VSYNC) obraz ma tendencję do przewijania się w pionie. VSYNC podłączyłem pod pin nr 5 w gnieździe DIN, które według rozpiski, umieszczonej przeze nie wcześniej w tym temacie, nie robi nic. Podejrzewam, że GBS 8220 potrzebuje aby jakieś napięcie pojawiało się na pinie VSYNC, ale w tym momencie strzelam, bo nie jestem aż mocno obeznany z elektroniką, a o sygnałach video to wiem tyle, że są.
Zaraz, jeśli schemat który podałeś w poście na początku jest dobry to znaczy, że na pinie numer 5 w ZX masz 12V i puszczasz to do GBS na synchronizację ???
Popatrz na moje zdjęcie - używam dokładnie tego samego złącza w GBS do podłączenia klona ZX i działa bez żółtego kabelka więc na pewno GBS nie potrzebuje żadnego napięcia na VS.
-
Jak nie masz wprawy z wtyczką, czasem warto kupić i poświęcić na ten cel gotowy kabel z wtyczką din8 po obu stronach i nie dłubać przy wtyczce, a uciąć przewód i lutować poszczególne kabelki. Zakryć rurką termokurczliwą i voila.
Wprawę mam, tylko wtyk był lipny i "lotał" w gnieździe. Kabel chętnie bym kupił i poświęcił (przy pełni księżyca na rozstajnych drogach) ale nigdzie takowego nie znalazłem.
Zaraz, jeśli schemat który podałeś w poście na początku jest dobry to znaczy, że na pinie numer 5 w ZX masz 12V i puszczasz to do GBS na synchronizację ???
Popatrz na moje zdjęcie - używam dokładnie tego samego złącza w GBS do podłączenia klona ZX i działa bez żółtego kabelka więc na pewno GBS nie potrzebuje żadnego napięcia na VS.
Tak, puściłem w GBS'a 12V i o dziwo przetrwał. Podłączyłem, według Twojego schematu, ale też, zgodnie z otrzymaną tu wcześniej sugestią, dołożyłem oporniki, na RGB i SYNC. Do kompletu zmieniłem zasilacz scandoublera na mocniejszy, bo nie miałem pewności, że ten z którego korzystałem daje na wyjściu obiecane 2A. Efekt jest taki, że działa, co prawda, tego lekkiego pływania nie dało się usunąć, ale chyba taki urok tego chińskiego urządzenia. Kończąc temat, mam jeszcze pytanie, gdzie kupić, porządne wtyki 8 DIN? Ten, z którym miałem problem, zakupiłem w Cyfronice, ale może po prostu trafił mi się kiepski egzemplarz.
-
Efekt jest taki, że działa, co prawda, tego lekkiego pływania nie dało się usunąć, ale chyba taki urok tego chińskiego urządzenia.
Nie zgadzam się albo trafił Ci się jakiś felerny egzemplarz GBS. U mnie nic nie pływa a jedyna wada jaką ma GBS to te białe kropki o których pisałem.
-
Owszem pływa, gdy zasilacz jest marny. Na dobrym zasilaczu obraz jest stabilny.
-
U mnie nic nie pływa a jedyna wada jaką ma GBS to te białe kropki o których pisałem.
Można się ich pozbyć, wymagana duża precyzja lutowania. Oczywiście, w tej chwili, na szybko nie mogę znaleźć odnośnika. Sam nie próbowałem, te kropki, aż tak bardzo nie przeszkadzają.
-
Tutaj https://ianstedman.wordpress.com/2015/01/25/gbs-82xx-experiments-part-2/ (https://ianstedman.wordpress.com/2015/01/25/gbs-82xx-experiments-part-2/) jest post o usuwaniu białych kropek. Niestety to nie jest ten artykuł, o którym myślę. Nie mogę go nigdzie odnaleźć :( Tamten traktował stricte o zx spectrum i białych kropkach.
-
Tutaj https://ianstedman.wordpress.com/2015/01/25/gbs-82xx-experiments-part-2/ (https://ianstedman.wordpress.com/2015/01/25/gbs-82xx-experiments-part-2/) jest post o usuwaniu białych kropek. Niestety to nie jest ten artykuł, o którym myślę. Nie mogę go nigdzie odnaleźć :( Tamten traktował stricte o zx spectrum i białych kropkach.
Panie, o kropkach to ja jako pierwszy napisałem rozwiązanie na tym i innych forach ;) a Ty coś słabo szukasz - nawet w tym temacie w poście #20 pear podał link do tematu gdzie jest rozwiązanie:
Usuwanie białych kropek (http://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=82.msg22218#msg22218)
-
Bo pod latarnią jest najciemniej ;) I jest poniedziałek rano. Szukałem angielskich słów, a nie polskich. Dzięki. EOT z mojej strony.
-
Udało się, ale nie do końca. Pojawia się obraz ale bardzo niestabilny, czasami wyświetlają się cztery "pulpity" z +3, od czasu do czasu na moment pojawi się ładny obraz, ale zaraz po tym ekran gaśnie i wyświetla się komunikat "No signal".
Witam ponownie.
Prawie udało się nam podłączyć nasze nowe +2A do GBSa, i mamy objawy identyczne jak te opisane powyżej.
Widzę w tym wątku taką podpowiedź:
7 - kabelek czerwony
3 - nic
5 - kabelek żółty
2 - kabelek czarny
4 - kabelek szary
1 - nic
6 - kabelek zielony
8 - kabelek niebieski
w szczególności "5 - kabelek żółty". Z tym, że wg rozpiski tam jest +12V, co też zostało tu już podniesione:
Zaraz, jeśli schemat który podałeś w poście na początku jest dobry to znaczy, że na pinie numer 5 w ZX masz 12V i puszczasz to do GBS na synchronizację ???
Przechodząc do ad remu, czy na pewno mogę podłączyć żółty kabelek od GBSa do pinu 5 we wtyczce DIN-8, czy nie usmażę w ten sposób GBSa, czy są potrzebne jakieś oporniki, itp.
Widziałem też wskazówkę żeby kręcić potencjometrami - czy w tym wypadku jest istotna?
Z góry dziękuję (a jeśli tu nikt nie odpowie pozwolę sobie otworzyć nowy wątek).
Pozdrawiam,
Tomek D.