forum speccy.pl
Komputery z Z80 => TIMEX => Wątek zaczęty przez: jack_świdnik w 2020.08.31, 18:25:27
-
nabyłem niedawno kolejnego Timexa 2048 :P
brałem w sumie w ciemno zakładając że padnięty
po wizualnej analizie wnętrza że nic nie było grzebane podłaczyłem i obraz ok, zostawiłem tak włączonego może z godzinkę na oryginalnym zasilaczu timexowym
po wyłaczeniu i włączeniu mam takie obrazki za każdym razem
timex stracił mi kolory i obraz jest rozmazany
-
Kondensatory C35, C36 i C37 oraz reszta elektrolitów do wymiany. Warto także przeczyścić złącza RCA papierem ściernym 600 lub 800.
-
Powody mogą być dwa:
- nie działa przetwornica - do wymiany C21 (22uF) i tranzystor ZTX750 (może być zamiennie ZTX751 lub ZTX753),
- miałem jeden egzemplarz, który na kwarcu kodera PAL miał fabrycznie równolegle nalutowany kondensator - po usunięciu kondensatora cienie zniknęły.
-
Ok kondensatory to wiem ze do wymiany
Ale zanim zacze grzebać to wysle jutro foty
Z tego co wiem to ten czlowiek co mi sprzedał mowil ze probowal podlaczac jakis zasilacz 9v obawiam sie ze z + w środku
-
foty
https://photos.app.goo.gl/ZKhHv3nYE7qqS4j76 (https://photos.app.goo.gl/ZKhHv3nYE7qqS4j76)
-
Stan nawet niezly. Raczej nikt w nim nie grzebal, wiec pomierzy napiecia, wymienic kondensatory, naprawic przetwornice, jesli padla i cieszyc sie nowym nabytkiem.
-
wymieniłem kondensatory i bez zmian, nie mam tego tranzystor muszę zamówić
dam znać za jakiś czas
-
Proponuję sprawdzić na innym TV jeszcze.
-
Najsampierw, to ja bym sprawdził napięcia jakie wychodzą z przetwornicy.
Bo się może okazać, że tranzystor jest sprawny.
-
Warto też sprawdzić oscyloskopem czy jakaś składowa zmienna nie biega na wyjściu przetwornicy.
Zasilanie 5V też warto przy tej okazji sprawdzić pod tym względem. :)
-
Wymień kwarc
-
kwarce są dwa tylko który mam wymienić?
wymieniłem stabilizator 7805 napięcie na nim to 12,91 i 5,28 takie same jak na starym
monitor jest dobry bo mam pod ręką dwa timexy inne i jest ok
mogę trazystor wyciągnąć z któregos i sprawdzić
oscyloskopu nie posiadam zresztą nie potrafiłbym się nim obsługiwać
ściągnąłem schemat i zobacze napięcia są na elementach przetwornicy
tranzystor podmieniłem i to nie to
-
kwarce są dwa tylko który mam wymienić?
Od koloru to jest ten 4,43... MHz.
-
Czasem (mając mniej szczęścia) trzeba dobierać kwarc wymieniając go więcej niż jeden raz albo dodać mały trymer czy dobrać jakiegoś małego "pikusia" na stałe by kolor dobrze zaskoczył.
Głównie to dotyczy enkodera na ADku, ale i Motorole (Takie jak w tym Timex'ie) też bywają wybredne, miałem kiedyś w modulatorze do Amigi podobny przypadek.
Czasem sam kwarc się potrafi "rozjechać" po mocnym upadku komputera i niekoniecznie ze starości ;)
-
kwarce są dwa tylko który mam wymienić?
Od koloru to jest ten 4,43... MHz.
podmieniłem ten kwarc z drugiego timexa i jest dalej to samo a chyba nawet jeszcze gorzej
jak dotknę palcem styki tego kwarcu to obraz jest ok dziwne
nagrałem filmik zaraz go puszcze
-
https://photos.app.goo.gl/mhL76YQgb7JTSSDW7 (https://photos.app.goo.gl/mhL76YQgb7JTSSDW7)
ten tranzystor i kwarc z płyty tej uszkodzonej wlutowałem do drugiej i tamta za każdym razem odpala z ładnym obrazem
więc tranzystor i kwac jest ok
posumowuje co wymieniłem taką metadą czołgową robie :) za Waszymi wskazówkami
- wszsytkie kondensatory na nowe elektrolityczne tanie z lokalnego sklepu napęcie na 25V a nie na 16V innych nie mieli
- nowy stabilizator
- kwarc z drugiego timexa
- tranzystor Q1 z drugiego timexa
zawsze mogę wysłać komuś tak zawsze robiłem ale chciałbym w końcu sam naprawić :)
-
Podejrzewałbym te kondensatorki przy kwarcu/MC1377 - w pierwszym rzucie C31-C33, potem pozostałe.
-
Ale ja wsie kondzioki wymieniłem, te 3szt to mam 22uF 25V wymieniać na inne?
-
Nie chodzi o elektrolity. C31-C33 są ceramiczne o odpowiadają za optymalne warunki pracy kwarcu.
-
Wymiana elementów na oślep nie ma sensu. Moim zdaniem, należałoby zacząć od pomierzenia charakterystycznych napięć na poszczególnych układach i w miejscach newralgicznych, a następnie obwąchać oscyloskopem, czy przebiegi są takie, jak podane w instrukcji serwisowej. Co z tego, że ona jest po portugalsku, rysunki są zrozumiałe w każdym języku.
-
Jeśli nie masz dostępu do odpowiednich przyrządów i oscyloskopu to pozostaje metoda kolejnych eliminacji ;)
Wymień na początek C33 na inny kondensator ceramiczny w przedziale od 12-47 pF (dobrać eksperymentalnie).
Potem wymień te 220pF C31 i C32 na nowe jeśli to nic nie da.
Jeśli poprzednie działania zawiodą to warto podmienić Motorole MC1377 z tego drugiego Timex'a na próbę.
-
ok, jutro będę dalej walczył
będę miał tez jutro oscyloskop ale analogowy i bardzo stary to się pobawię
poszukam tej instrukcji serw
mam też taką płytkę zx spectrum issue 4S na części
-
W podobnym stanie Issue 4S udało mi się przywrócić do życia.
-
... dramatu nie ma, choć w okolicach ROM ścieżki dostały po tyłku :( Nie rozumiem jak można tak się znęcać nad sprzętem... Więcej już tych płyt nie będzie.
-
To nie ja, taką dostałem jak kupowałam inne w zestawie
Raczej na szrocie nikt tym sie nie przejmuje
-
Wiem, że to nie ty 😁 Po prostu smutno mi się robi, jak ktoś tak masakruje te bidulki... Szkoda ich na testy z lutownicą - jest sporo innego dziadostwa do nauki - te zasługują na więcej uwagi.
Ordynator kiedyś o tym pisał... A Ty ratuj ile się da... Jak trzeba będzie pomóc w reanimacji, to się pomoże 😁
-
Ratować za wszelką cenę można Timexy, a Spectrumów jest od metra w milionach. Nie przesadzajmy z ich „ratowaniem”. Sam mam kilka płyt i kanibalizuję je na części, jeśli nie mam innego wyjścia.
-
Ok kazdy ma jakąś wizję ratowania garów. Ja wole timexy od zx. Ale to pewnie wszyscy wiedzą :D
Spoko pożyczę tylko parę elementow z tej plytki a jak uzdrowie timexa to ta plytka pewnie powędruje do któregoś magika z forum. Tylkk o koszty naprawy sie boję bo to będzie wyzwanie :D
-
To fakt - każdy ma swoją. Moja jest taka, że każde z tych urządzeń jest warte poświęcenia czasu i środków na przywrócenie do pełni zdrowia 😁
W przypadku ZX48 nie widzę powodów do kanibalizacji innych komponentów niż ULA czy elementy obudowy (w modelu z 3 niesprawnych robimy 2 działające). Ale jak już wspomniałeś - to indywidualna sprawa każdego, nie mnie oceniać 😁
A ten płyty 4S naprawdę szkoda - nie zrobili jej takich milionów jak 3/3B 😜
-
Zabawa z Timexem jest przednia, szczególnie z lutowaniem odłażących ścieżek od laminatu. Więc powodzenia i nie przesadź z lutowaniem.
Swego czasu Maryjan przesłał mi płytę Timexa w stanie totalnej agonii bez wizji na jej ożywienie i bez SCLD. Akurat była mi potrzebna do innych celów i w stanie uśmiercenia już zostanie na zawsze, ze względu na ilość zniszczeń na niej.
[OT] Jak ktoś chciałby bawić się w "wskrzeszanie zmarłych", to będę miał 2 lub 3 płyty po kanibalizacji za przysłowiowe fistaszki. [end OT]
-
oczywiście jestem chętny na te płyty
-
możliwe że na C33 mam rezystor ? :o
okok to kondensator a wygląda jak rezystor
-
To jest kondensator osiowy (ceramiczny), a jego wartość jest opisana kodem paskowym. Tak kiedyś wyglądały kondensatory osiowe.
https://www.electronics-tutorials.ws/capacitor/cap_5.html
-
tak tak, wiem już
wylutowałem i zmierzyłem miernikiem
-
dobrze że mam sklep elektroniczny obok siebie :D
kupilęm cały szereg kondensatorów ceramicznych
założyłem 12pF i kolory są, obraz stabilny
założyłem 10pF i też jest ok
eee tylko chwilowo parę minut stabilny obraz
-
Dotykasz palcem i jest dobrze ? To obejrzyj dobrze PCB i sciezki przy kwarcu.
-
Wymień kondensatory C31 i C32 (220pF) i potem kombinuj z dobieraniem C33.
Zmień też kwarc 4,43MHz na nowy.
Sprawdź też oscyloskopem czy coś na zasilaniu MC1377 nie szmaci.
-
Ok. Moze ktos mi podesłać serwisowke do timexa?
już znalazłem jest tu na forum, podaję link
https://www.retroreview.com/tc2048_service_manual.pdf (https://www.retroreview.com/tc2048_service_manual.pdf)
-
Wymień kondensatory C31 i C32 (220pF) i potem kombinuj z dobieraniem C33.
Zmień też kwarc 4,43MHz na nowy.
Sprawdź też oscyloskopem czy coś na zasilaniu MC1377 nie szmaci.
wymieniłem C31 i C32 na 220pF nowe i dalej to samo lub jeszcze gorzej, pojawiła się kreska pionowa po lewej stronie i restarty samoczynne
potem podminiłem kwarc na ten z płyty zx co mam i jak narazie jest ok, kolory są ale szału nie ma
brakuje mi intensywności kolorów, za dużo jest fioletowego i niebieskiego
nie udało mi się dziś załatwić oscyloskopu, dalsze boje dopiero w poniedziałek
-
dostałem dziś taki oscyloskop, trochę kombajn, kompletny z sondami
pobawiłem się trochę i nie mam pojęcia jak go uruchomić na potrzeby timexa/zx spectrum
nada się w ogóle?
-
Fajny Ci on ;) analogowy. A sondy masz? Przynajmniej jedną? Jak ona jest opisana x1 czy x10, a może ma przełącznik? Podpinasz ją do złącza BNC po lewej opisanego CH1 (kanał 1), a jej końcówkę pomiarową do miejsca, które chcesz mierzyć. W necie powinno być masa filmików instruktażowych jak używać oscyloskopu, np. https://www.youtube.com/watch?v=OFGm-Pel4Hg
-
mam cały komplet wszystkie sondy, instrukcję w ang ale i tak nic nie rozumie
udało mi się złapać jakąś sinusoide
muszę filmiki pooglądać
-
Sprawdzales obraz z innego Timexa ? Moze szukasz dziury w calym.
-
Tak na innych Timex-ach jest obraz ok
Jutro wyśle jakieś porownanie. Monitory tez zmieniłem
-
podłaczyłem drugiego timexa do tego samego monitora tym samym zasilaczem i ten sam interfejs
i prawidlowy obraz powinien być taki, więc widać różnicę w kolorach
początkowo timex się uruchamia ok ale po kilku sekundach obraz właśnie się kaszani, dotykając kwarc się porawia
mam oscyloskop ale nie wiem które mam punkty zmierzyć gdzie przyłożyć sondę
-
Strony 7 i 8 instrukcji serwisowej pokazują przebiegi na poszczególnych nogach MC1377.
-
Te strony sobie wydrukowalem i pomierzylem scalaka
przy każdej nodze takia sama jest sinusoida lub sie zmienia lekko. Albo ten oscyloskop jest uszkodzony albo ja nie potrafie go ustawić
-
A klips sondy do masy podłączyłeś?
-
A klips sondy do masy podłączyłeś? --- no nie :-[
oo to teraz coś zaczyna się dziać, porównam te przebiegi ze sprawnym timexem
-
Nie mogę na to patrzeć :o
Trzymaj się Timex :-[
-
Zupelnie jakby chirurg trzymal odwrotnie skalpel :-)
-
:D To tylko dwa "kabelki". Jeden jest już chyba dobrze podłączony, to teraz zostaje macać tym "patyczkiem". Da radę. Zresztą Jacek ma przecież kilka Timexów :D
-
przyjąłem do wiadomości że ten wątek jest o tym jak nie naprawiać timexów
możecie się smiać dowoli, nie przeszkadza mi to
przyznaję się że jestem amatorem i wszystkiego nie umie, ale timexa z dymem żadnego jeszcze nie puściłem i nie mam zamiaru
mam jeden egzemplarz w którym mam wszytkie układy w podstawkach i w nim sam uruchomiłem AY z sukcesem
tak jak mówiłem zawsze wysyłałem do kogoś celem naprawy ale tym razem próbuję swoich sił
wątek o amatorach przeczytałem i tyle mojego, ja walcze dalej
mam narzędzia, lutować też potrafię, niestety nie mam wiedzy elektronika żeby poprawnie obsługiwać oscyloskop
problemu w tym timexie nie usunąłem dalej jest to samo co na początku wątku
- czasem żółty ekran
- często rozmazany ekran
-
Jako kompletny amator pozwolę sobie na odpowiedź :)
Nie, to nie jest wątek o tym jak nie naprawiać Timexa. To jest wątek o tym, że przed naprawami trzeba opanować podstawy działania narzędzia. Gdybyś na forum dekarzy zaczął opisywać, że przybijasz blachodachówkę młotkiem, tylko ciężko Ci tą wąską częścią obucha trafiać w gwoździe, to przyznasz chyba, że komuś tam ręce by pewnie opadły ;)
Oscyloskop to w uproszczeniu taki większy woltomierz, więc jeśli ktoś próbuje zmierzyć napięcie przykładając tylko jedną końcówkę pomiarową, jednocześnie bierze się za naprawę elektroniki, to ja się reakcji peara nie dziwię. Musisz pooglądać trochę więcej materiałów na temat pracy z oscyloskopem, bo zaraz będziesz miał problem np. z dobraniem podstawy czasu (sam widzisz, że na tym sprzęcie jest sporo przełączników i pokręteł, które pewnie do czegoś służą ;) ) Dopiero potem weź się za badanie przebiegów.
-
... całkiem poważnie i bez złośliwości ostrzegam przed próbą pomiaru w gniazdkach ściennych.
-
Timexa przecież w ten sposób nie popsuje, a oscyloskop chyba pożyczony ;)
-
to jest sonda i ta "druga" końcówka co ma być podlaczona do masy
dla mnie to nie było oczywiste, w woltomierzu masz dwa przewody zakończone konkretnymi końcówkami do pomiaru
przebiegi złapałem i są podobne to tych jak w instrukcji ale tylko dla pinu 1 i 2 i 20 a reszta to ciężko coś złapać na tym oscyloskopie
na drugim egzemplarzu jest to samo
podmienie układ MC na inny i sprawdzę
-
Timexa przecież w ten sposób nie popsuje, a oscyloskop chyba pożyczony ;)
eee, w gniazdach instalacji elektrycznej nie zamierzam grzebać oscyloskopem, skąd te pomysły macie
a oscyloskop jest już mój, dostałem gratis bo miał być zutylizowany
-
Takiego Teka tez bym przygarnął, jakby ktoś oddawał do utylizacji.
Nie wierzę, ze na tym Teku nie jesteś w stanie zobaczyć sygnałów z generatora PAŁ, który na wyjściu niea sygnałów o jakiś hiper częstotliwościach. Pobaw się podstawą czasu.
-
sygnały na tym MC są oczywiście złapałem nawet bardzo ładne przebiegi ale nie tylko na 3-4 pinach a na reszszcie są bardzo małe
raczej już pogrętła obczaiłem, wiem którymi mogę kręcić da się to wyczuć
mam też drugi oscyloskop analogowy i mały cyfrowy chińczyk składany to porównam ale dopiero w przyszłym tygodniu
porobie Wam foty z tych przebiegów z opisem
-
Ludzie to dziwne rzeczy utylizują. Pomijam, że pewnie dałoby się go sprzedać za ludzkie pieniądze, ale już nawet oddać - komuś na pewno się przyda, zamiast trafić na wysypisko (jakoś nie wierzę, że recykling u nas działa).
PS: Jakbyś miał więcej takich do utylizacji, to ja jestem w kolejce za Klaudem :) Teraz się męczę na jakimś ruskim, który jest za wolny nawet do ZX'ów.
-
wróciłęm do swojego timexa i nie mam pojęcia co zrobiłem ale już działa stabilnie
testuje dziś już ze 2 godz, wcześniej to po paru chwilach tracił kolory
to co zrobiłem to:
- wymienione kondensatory
- nowy stabilizator
- nowy kwarc
- tranzystor Q1
- poprawiłem kilka lutów w okolicy stabilizatora
miałem wymieniać układ MC ale już nie zdążylem, udało mi się kupić nawet nowy w lublinie
przebieg z oscyloskopu jako złapałem mniej więcej pokrywa się z tym co jest w dokumnetacji pin 1, pin 2 i pin 20 da się złapać a reszta to loteria na tym oscyloskopie, nie znam się
winny jestem wam zrzuty z oscyloskopu, tu pin 2 i 1 z tego mc
nieważne dla mnie jak to zrobiłem i co ale ważne że mi działa timex :)
-
Nienawidzę takich napraw, gdzie nie bardzo wiadomo co pomogło, bo zawsze obawiam się, że problem wróci i będę musiał zaczynać całą ścieżkę od nowa. Ale najważniejsze, że się udało i oby służył jak najdłużej :)
-
tak jak pisałem któreś z tych pozycji
- kondensatory
- stabilizator
- kwarc
- tranzystor Q1
- kilka lutów w okolicy stabilizatora
ten egzemplarz trafia na ścianę i raczej tak zostanie, oczywiście mogę pokolei wlutować stare elementy i stwierdzić że to bylo to ale nie mam na to czasu
osobiście uważam że przyczyną tych braku kolorów były niekontakty w okolicy stabilizatora
miernikiem sprawdzałem napięcia na wszystkich układach oraz napięcia na przetwornicy z innego podobnego wątku na speccy bodajże thor miał problem z odpaleniem timexa
a tak to na co dzień mam inny egzemplarz w którym mam wszsytkie układy w podstawkach, dołożyłem płytkę od rubikos-a z ay i ten używam
może niedługo będzie rozbudowa do 80kb wg stron bajtka
-
kolejny timex w mojej kolekcji z boxie tym razem, w sumie to pierwszy co mam w kartonie :)
wizualnie w środku to nówka sztuka na zewnątrz w miarę ale brak jest koloru i połowa klawiszy nie działa
-
Brak koloru to normalka, zwykle jest to spalony tranzystor w przetwornicy. Z rzadka kwarc 4,43 albo jakiś inny element. Najprościej sprawdzić, czy na MC1377P jest +12V, czy może tylko tyle, ile zasilacz daje.
Co do klawiszy, to może tylko tasiemka, a może... no cóż. Bądźmy dobrej myśli ;)
-
kolor się pojawia jak chwilę po stoi włączony
12,2V jest na tym mc na 4 nodze od dołu z prawej strony nie wiem która to wg nr 14?
podmieniłem całą górną obudowę z innego timexa razem z tasiemką i działa
tasiemka sprawdzę ale mam dwie różne złacza, odwrotnie zamontowane ?
-
tasiemka jest sprawna, podmieniłem na inną i jest lepiej nie działają tylko klawisze 7,8,I,K,L
w sumie nigdy nie rozbierałem klawiatury w timexach, nie miałem takiej potrzeby, szkoda mi tej naklejki
-
Udaje się czasem naklejkę Timex'a zdjąć, tylko trzeba podgrzać lekko suszarką do włosów, ale z wyczuciem.
Potem delikatnie odklejać, tylko zachować odpowiedni kąt podczas odklejania by jej nie zdeformować.
Nim zaczniesz odklejać naklejkę z klawiatury sprawdź wpierw czy nie ma gdzieś na złączu klawiatury zimnego lutu lub czy ścieżka nie pękła gdzieś w tej okolicy kiedy odginasz to złącze.
-
Klawiatura bardzo ładna, ale naklejka sfatygowana. Nie przejmowałbym się za bardzo taką naklejką i jednak otworzył klawiaturę.