ZX Spectrum > MUZYKA

Beeper i głośność

(1/4) > >>

Abrimaal:
Beeper jako 1-bitowy generator teoretycznie powinien odtwarzać wszystkie dźwięki z jednakową głośnością.
Tak jest w przypadku większości utworów - poniżej przykład z gry Dark Fusion.
Słuchając utworu wydaje się on bardzo dynamiczny, perkusja gra mocno, basy cicho, glide'y pośrednio,
lecz po załadowaniu utworu w .wav do edytora widać, że ogólna głośność jest stała:



Jednak słuchając muzyki z North Star (tego samego autora), wyraźnie słychać, że pod koniec ona się ścisza.
Po załadowaniu pliku .wav do edytora widać około 8 poziomów głośności. Jaki trick został tutaj użyty?


Szuwarek:
teoretycznie mozna uzyskac 15 stopni glosnosci ale nie wiem czy to wyjdzie na tym Twoim wykresie, sprobuj.

jesli to o to chodzi to moge przyblizyc najprostrza metode.

w zalaczniku masz zgranego deflektora z regulacja glosnosci tu wszystkie kanaly regulowane sa jednoczesnie (mam nadzieje bedzie to dobrze slychac) ale ocywiscie nic nie stoi na przeszkodzie zeby regulowac glosnosc pojedynczego kanalu lub kazdego osobno.

http://atari.pl/deflektor.rar

---
albo tak: http://atari.pl/deflektor_vol.mp3

Abrimaal:
Deflektor to ten sam tracker, co North Star, którego używał Ben Daglish.
Również Tim Follin w swoich utworach na beeper regulował głośność.
Tutaj Star Tip 2 (3 kanałowy) i powiększenie zaznaczonego fragmentu.





W utworach z większą ilością kanałów tego już nie widać na wykresie.
Poniżej Agent X 2 (na sam beeper bez perkusji z AY)
Ściszenia widoczne są tylko w momentach gdy wchodzi "syrena" (zaznaczone żółtą linią)



Widać, że można regulować głośność, lecz w jaki sposób?
Impuls na beeper wysyła się przez bit 3 lub 4 portu 254 (OUT 254,8 lub OUT 254,16)
Przynajmniej Timex 2048 tak ma, że OUT 254,8 wysyła sygnał tylko na wyjście MIC,
a OUT 254,16 na wyjście MIC i na wewnętrzny głośnik,
jednak to z pewnością nie ma wpływu na głośność emitowanego dźwięku.

Nadal nie mam pojęcia jak tego dokonano,
powiadasz o 16 poziomach głośności - nawet gdyby sample były 4bitowe,
to odtwarzane przez 1bitowy układ, byłyby "spłaszczone" do jednakowej głośności, czy ja już całkiem zgłupiałem?  :-\ :-X
Różna głośność wymagałaby różnego napięcia podawanego na beeper, a tego chyba nie da się osiągnąć wysyłając 0 lub 1.

Szuwarek:
ja znam 2 sposoby, pierwszy najlatwiejszy ten ktory masz w moim poscie wyzej dziala mniej wiecej tak:
kanal jest na liczniku 8 bitowym, cyklicznie zmniejszasz licznik i jesli sie przepelni ustawiasz go na pierwotna wartosc oraz zerujesz beepera, czekasz VOLUME czasu i ustawiasz beepera, czekasz 16-VOLUME czasu i kolejny kanal. ot i cala magia.

Abrimaal:
Teraz to już kompletnie nic nie pojmuję, mógłbyś trochę jaśniej?
Czekanie z wysyłaniem impulsów obniżyłoby jedynie wysokość dźwięku.
Może jakoś byś to przedstawił "na osi czasu", jak ma się czas operacji na liczniku do długości sampla/dźwięku?

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej