Autor Wątek: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)  (Przeczytany 20459 razy)

lasero

  • *
  • Wiadomości: 17
  • Miejsce pobytu:
    Łódź
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #45 dnia: 2019.11.21, 16:41:33 »
Dla ZX 48 poprawny kabel to: mini-jack stereo (smartfon) z mostkiem L+R we wtyczce <> mini-jack mono (ZX)
Oczywiście po stronie odtwarzacza, nie może być włączonych żadnych efektów poprawiających dźwięk, dostosowujemy tylko metodą prób i błędów głośność odtwarzania i musi działać bez względu na to czy to jest komputer czy smartfon czy inny odtwarzacz.

Taki kabel trzeba polutować samemu bo raczej gotowego się nie kupi - i stąd wasze problemy ze słabym sygnałem.
Najprościej kupić wtyk mini-jack mono oraz kabel, który ma z obu stron wtyczkę mini-jack stereo, obciąć z jednej strony wtyczkę mini-jack stereo i w jej miejsce przylutować wtyczkę mono miksując kanały lewy + prawy.

Aha. W komputerze mamy głośność Wave i głośność ogólną Master. Wave zawsze na maksa a dostosowujemy głośność ogólną.



Odtwarzacz Winamp w Windows domyślnie steruje głośnością Wave więc w tym programie robimy głośność na 100% a manipulujemy w mikserze Windows głośnością Master.

P.S. Najlepiej wyłączyć kontrolę głośności w Winamp i zrestartować program.

Nie pomyślałem żeby zrobić z jednej strony mini jack mono , a z drugiej stereo spróbuję z takim przewodem spiąć komputer z smartfonem ciekawe czy poprawi się jakość sygnału
Timex 2048 + Just Nano SD + Simple AY IF + TZX Duino

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #46 dnia: 2019.11.22, 02:39:37 »
Złącza słuchawkowe mini-jack kart dźwiękowych w komputerach, smartfonach czy odtwarzaczach MP3 są zawsze stereo. Nawet jak odtwarzamy plik WAV mono to i tak jest rozbijany na kanał lewy i prawy. Nie wiem czy jest wtedy identyczny na obu kanałach czy może karta dźwiękowa zmniejsza amplitudę o połowę na każdy kanał. W temacie o mono i stereo na taśmie Phonex pisze aby w przypadku magnetofonów używać tylko jednego kanału:
żeby uniknąć odejmowania sygnałów na skutek nieidentyczności torów L i P i na skutek innego skosu głowicy. Jeśli nie da się wyciszyć jednego kanału - samplować stereo, a potem używać tylko jednego kanału (drugi można wyzerować programem). Najlepiej używać prawego, jest dalej od krawędzi taśmy.
No ale temat dotyczy odtwarzacza cyfrowego jakim jest smartfon a zresztą w innym temacie ikci poleca przejściówkę mini-jack stereo na mini-jack mono w której kanały L+R są połączone - jak w moim kablu i wyraźnie pisze iż tak działa mu lepiej z każdym komputerem:
Masz rację, z całą pewnością są w środku połączone co wedle tego co tutaj było pisane, nie jest idealnym rozwiązaniem,
ale opieram się na własnych doświadczeniach  ZX Spectrum + magnetofony różnych typów lub inne źródła sygnału (laptop, MP3)
i to u mnie najlepiej pracowało. Zaznaczam: nie na jednym komputerze ale na różnych modelach ZX Spectrum.
Jestem "pisko-zbokiem" i najwięcej frajdy sprawia mi samo wczytywanie programu do ZX Spectrum oczywiście zwieńczone sukcesem,
ale później chętnie resetuję maszynkę i wczytuję kolejny program :)  (Żona ma mnie już naprawdę dość)
Więc skoro dla ikci i dla mnie taki kabel ze zsumowanymi kanałami L+R lepiej działa więc coś jest na rzeczy i chyba żadne odejmowanie sygnałów nie występuje.

Chyba porobię testy i ponagrywam dźwięk z różnych odtwarzaczy różnymi kablami i porównam wykresy wave w programie do obróbki dźwięku, bo sam jestem ciekaw dlaczego taki kabel jest lepszy  :)

Myślę iż to o czym pisze kolega Phonex to problem fazowy z przesunięciem w czasie: Co to jest faza i dlaczego jest tak ważna?, który powstaje w momencie gdy zmiksujemy dwie identyczne ścieżki gdzie jedna jest przesunięta o kilka milisekund. Uważam iż w przypadku fizycznego zmiksowania (zlutowane kanały L+R) takie przesunięcie czasowe nie występuje i dlatego gry wczytują się lepiej.
« Ostatnia zmiana: 2019.11.22, 03:03:06 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #47 dnia: 2019.11.22, 15:16:59 »
Zwarte kanaly L+R sa swietna metoda do zjarania wzmacniacza. Dlatego jedyna uniwersalna i sluszna metoda jest uzycie kabla/adaptera stereo do mono i ewentulanie wzmacniacza dla sygnalu mono. Wszystko zalezy do czego sie podlacza, jakiego zrodla uzywa i jak odtwarza pliki.
Ja uzywam kabla zwyklego kabla mono z laptopem i dziala, ale nie znaczy, ze na innym bedzie dobrze.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #48 dnia: 2019.11.22, 16:07:33 »
Ja tam jeszcze nigdy nie zjarałem żadnego sprzętu audio bo nigdy nie daję głośności ogólnej na FULL. Nie wiem, być może w moim klonie Bajt są po prostu wytrzymałe rosyjskie chipy ale przecież ikci pisał iż testował swój kabel z różnymi komputerami ZX oraz różnymi odtwarzaczami - laptop, odtwarzacz MP3 itd. i niczego nie zjarał.

Czy nie jest przypadkiem tak iż każde wyjście słuchawkowe w sprzętach audio ma ograniczoną moc tak, że nie da się spalić urządzenia wyjściowego jakim są słuchawki lub nasz ZX? Mam starą kartę ISA SoundBlaster AWE64 i tam oprócz zielonego wyjścia słuchawkowego jest również czarne wyjście dźwięku - jak dobrze pamiętam chyba wzmocnione. Więc jakby podłączyć do takiego wyjścia to może i by się coś zjarało ale przez wyjście słuchawkowe?
Tak chyba mam rację - poniżej opis złącz AWE64 i zdjęcie. Line Out to złącze zielone (słuchawkowe) i wyraźnie pisze, że podłączamy tam głośniki aktywne (powered speakers) lub zewnętrzny wzmacniacz (external amplifier) a w złączu czarnym leci sygnał z wbudowanego w kartę AWE64 wzmacniacza (built-in power amplifier).
« Ostatnia zmiana: 2019.11.22, 16:19:33 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6838
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • PCBway
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #49 dnia: 2019.11.22, 19:12:17 »
„Line out” nie jest wyjściem słuchawkowym. Jest ono wyjściem liniowym. Wyjściem na słuchawki jest „speaker out” albo „ear”.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #50 dnia: 2019.11.22, 20:11:27 »
„Line out” nie jest wyjściem słuchawkowym. Jest ono wyjściem liniowym. Wyjściem na słuchawki jest „speaker out” albo „ear”.
Dobra, jak zwał tak zwał - chodzi o to iż zielone wyjście mini-jack w kartach dźwiękowych nie jest wzmocnione. Ja zawsze podłączam tam albo słuchawki albo głośniki aktywne lub inny sprzęt nagłaśniający.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6838
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • PCBway
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #51 dnia: 2019.11.22, 22:00:29 »
No właśnie, nie „jak zwał, tak zwał”, bo potem ktoś podłączy niskoimpedancyjne (16-32 Ohmow) słuchawki do wyjścia linowego i puści sprzęt grający z dymem. Takie słuchawki powodują zwarcie i przeciążają wyjście. Wyjścia liniowe są projektowane dla sprzętu wysokoimpedacyjnego. Do tego zakres napięć wyjściowych jest tylko od 1.4Vp-p do ok. 3.5Vp-p.

Swoją droga, aby coś wgrać do ZXa, musi on dostać sygnał na poziomie od 4 do 10 Vp-p. Impedancja wejściowa wejścia EAR jest ok 1kohma.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1261
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #52 dnia: 2019.11.23, 10:32:08 »
Ja tam jeszcze nigdy nie zjarałem żadnego sprzętu audio bo nigdy nie daję głośności ogólnej na FULL. Nie wiem, być może w moim klonie Bajt są po prostu wytrzymałe rosyjskie chipy ale przecież ikci pisał iż testował swój kabel z różnymi komputerami ZX oraz różnymi odtwarzaczami - laptop, odtwarzacz MP3 itd. i niczego nie zjarał.

Czy nie jest przypadkiem tak iż każde wyjście słuchawkowe w sprzętach audio ma ograniczoną moc tak, że nie da się spalić urządzenia wyjściowego jakim są słuchawki lub nasz ZX? Mam starą kartę ISA SoundBlaster AWE64 i tam oprócz zielonego wyjścia słuchawkowego jest również czarne wyjście dźwięku - jak dobrze pamiętam chyba wzmocnione. Więc jakby podłączyć do takiego wyjścia to może i by się coś zjarało ale przez wyjście słuchawkowe?
...

To nie jest kwestia czy się spali odbiornik, ale źródło!
Co to za pomysł, żeby zwierać wyjścia dwóch wzmacniaczy, bo do tego się to sprowadza. Z lewym i prawym wyjściem z telewizora czy wieży już byś nie próbował, prawda?

Ratuje was, zwieraczy, tylko to że sygnał jest mono, więc na wyjściu obu kanałów jest takie samo napięcie, więc nie płynie między nimi żaden prąd. No i może staranność konstruktora, który zastosował zabezpieczenie na wyjściu ;)
W każdym razie, jest to ryzykowne, nie powinno się tak robić. Jak włączy się sygnał z różnymi L i P, lub przypadkiem przesunie się w mikserze "balans" na L lub P, a nie ma zabezpieczenia - telefon/laptop/magnetofon może zadymić!

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #53 dnia: 2019.11.23, 13:52:30 »
Ten kabel L+R mam już kilkadziesiąt lat. Nie pamiętam dokładnie dlaczego połączyłem L+R ale to raczej nie był przypadek, widocznie nie mogłem wgrać żadnej gry z czegoś - albo to była karta dźwiękowa SoundBlaster i zielone Line Out albo magnetofon kasetowy SONY z wyjściem słuchawkowym PHONES.

Przez ostatnie kilkanaście lat używam tego samego kabla z odtwarzaczem MP3 SansaClip aby wgrywać gry do mojego klona ZX. Odtwarzacz ma wyjście słuchawkowe.

Teoretycznie nie powinno się łączyć L+R ale jeśli chodzi o ZX to z praktyki mojej i ikci wynika iż można a nawet trzeba :-)

Jeśli chodzi o zmianę balansu to mało prawdopodobne - zwłaszcza w odtwarzaczu MP3 - mój chyba nawet nie ma takiej opcji bo i po co? Nawet jeśli by była to nie widzę potrzeby włączania tylko słuchawki lewej albo tylko prawej. Z suwaka balance korzystałem tylko kiedyś przez chwilę w Windows aby zobaczyć do czego to służy i prawdę mówiąc od tamtej pory nigdy tego nie używam.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

lasero

  • *
  • Wiadomości: 17
  • Miejsce pobytu:
    Łódź
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #54 dnia: 2019.11.25, 18:05:52 »
W czasach ZX-a wykorzystywano typowe wzmacniacze głośnikowe zasilane najczęściej z 6-9 z 220-470µF na wyjściu. W magnetofonach były głośniki 4-8 omów, w polskich końcówki były na UL1482 czy UL1497. Nawet mała płytka na LM386 czy coś w tym stylu powinna coś pomóc. Zwłaszcza, że nawet są polutowane gotowce za grosze.
Np. zestaw BTE165 Wzmacniacz LM386
Dzisiaj odebrałem ten wzmacniacz (LM386) (numer katalogowy - BTE-158) zmontowałem i zrobiłem pierwsze testy. Smartfon z programem PlayZX wczytuje na razie wszystko. Głośność na wzmacniaczu ustawiona na 25% zasilam go 5v zasilaczem impulsowym 800mA. Na wejściu musi być kabel jack stereo. Na wyjście dolutowałem przewód z jackiem mono który podłączam do komputera. Cena na alledrogo 10zł + przesyłka
Timex 2048 + Just Nano SD + Simple AY IF + TZX Duino

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6838
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • PCBway
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #55 dnia: 2019.11.25, 21:39:03 »
Niby OK, ale TZXduino i tak jest lepszym rozwiązaniem, albo moduł BT wsadzony wprost do ZXa. Zaxon coś takiego pokazał nie tak dawno.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #56 dnia: 2019.11.26, 10:12:03 »
Dzisiaj odebrałem ten wzmacniacz (LM386) (numer katalogowy - BTE-158) zmontowałem i zrobiłem pierwsze testy.
Po co ta plątanina kabli i jeszcze zasilacz, łooo matko  ???

Kup sobie jakiś dobry odtwarzacz MP3 i jak coś zrób kabel L+R i po kłopocie. Ja ze swojej strony mogę polecić SansaClip V1. Można na niego wgrać alternatywne oprogramowanie RockBox, które potrafi wgrywać pliki TAP (temat o odtwarzaczu TAP i kompilacja steev'a - link). RockBox nie zastępuje oryginału dzięki czemu można na przemian uruchamiać oryginalne firmware (przycisk |<< + Power) lub RockBox.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

lasero

  • *
  • Wiadomości: 17
  • Miejsce pobytu:
    Łódź
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #57 dnia: 2019.11.26, 17:02:19 »
do wczytywania używam na co dzień Just nanao sd. Wzmacniacz potrzebowałem do wzmocnienia sygnału z magnetofonu ponieważ sygnał był za cichy chciałem zobaczyć co mam nagrane na kasetach
Timex 2048 + Just Nano SD + Simple AY IF + TZX Duino

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #58 dnia: 2019.11.26, 19:17:39 »
do wczytywania używam na co dzień Just nanao sd.
No ale to już chyba nie ma nic wspólnego z wczytywaniem gier za pomocą złącza audio a z odtwarzacza MP3 jest dokładnie jakby z magnetofonu, kolorowe paski na borderze i ciekawe loadery gier.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
« Odpowiedź #59 dnia: 2019.11.26, 19:50:24 »
No dobra tylko SansaClip V1 to historia, a na nowych Rockbox nie dziala. A do telefonu jedynym prawidlowym rozwiazaniem jest wzmacniacz.