Autor Wątek: SAM Coupe  (Przeczytany 41669 razy)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #15 dnia: 2012.01.16, 17:02:05 »

512x192 to nadal 24 kilo ekranu do obróbki.

Hmm... Nie do końca. Sam miał cztery tryby. Trzy 256x192 i czwart 512x192.
Tryb zgodności ze Spectrum to oczywiści 6912 bajtów. Tryb atrybutów 8x1 to 2x6144. Trzeci to pełny kolor czyli 16 kolorów z palety - 4bity na piksel - w sumie 24 kilo. Ostatni to hi-res - tam były 4 kolory z palety - 2 bity na piksel - przy dwa razy większej liczbie pikseli to nadal 24 kilo.

Tego nie wiedziałem, że w hires są 2 bity/px. Dziś sprawdziłem na emu - rzeczywiście, standardowo bez zmiany palety są 4 kolory - czarny, niebieski, czerwony i biały. Cały czas byłem przekonany, że tryb hires jest monochromatyczny.
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #16 dnia: 2012.01.16, 17:21:33 »
@Abrimaal Całkiem monochromatyczny w sytuacji posiadania dużej ilości pamięci byłby użyteczny rzadziej niż taki jaki jest. W hi-resie zrobiłem kiedyś engine do obsługi magów dyskowych - taki (wydawało mi się wtedy) porządny - cały w asmie, z obsługą myszki itp. Do niczego tego nie użyłem, ale w czterech kolorach wyglądało całkiem ładnie :)

Z innej beczki - sprawdziłem zeszyt, o którym pisałem a'propos ETrackera... Niestety to nie ten zeszyt o którym myślałem. Tutaj są tylko jakieś mało istotne notatki z projektowania UI trackera i moje odręczne tłumaczenie z angielskiego części Technical Manuala - zupełnie nie pamiętam w jakim celu je popełniłem biorąc pod uwagę to, że wtedy też bez problemu radziłem sobie z wersją oryginalną ;)

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #17 dnia: 2012.01.16, 17:48:10 »
sprawdziłem zeszyt, o którym pisałem a'propos ETrackera... Niestety to nie ten zeszyt o którym myślałem.

Zaraz zaraz... czy dobrze kojarzę, że opis ETrackera był w częściach w Sam Paper'rze? Parę miesięcy temu przeglądałem wszystkie numery dla powspominania starych dobrych czasów i tak mi coś chodzi po głowie. A przy okazji, czy ostatnim SP był nr 14?

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #18 dnia: 2012.01.16, 17:52:59 »
@kky A nie mam pojęcia... SP widziałem parę pierwszych numerów. Potem już dałem sobie spokój z magami w których wszędzie było to samo ;)

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #19 dnia: 2012.01.16, 18:31:04 »
A proszę bardzo. Na dyskietce jest komplet - normalny ETracker 1.2, oficjalny kompilator i "comp" - ten daje ciut większe pliki wynikowe i nie pozwala na użycie niektórych opcji - nie pamiętam dokładnie czego, ale Ziutek się obywał ;) Za to player jest szybszy.


Uuuu... Przestał mi chodzić emulator po wymianie na nowego PC-ta. I nie działa po reinstalacji.
Jaka jest najnowsza wersja SimCoupe?

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #20 dnia: 2012.01.16, 18:43:36 »
Ja mam 1.0. Simon robił jakieś rozszerzenia, ale nie było nowszego releasu.

A jakby komuś brakowało manuala do ETrackera to jest na NVG: ftp://ftp.nvg.unit.no/pub/sam-coupe/docs/manuals/software/E-Tracker%20Manual.pdf

To jest skan oryginalnego angielskiego manuala (miałem jedną sztukę takiego ;)).

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #21 dnia: 2012.01.16, 21:51:09 »
Jak czytam Your Sinclair to zainteresowanie Samem ze strony wydawcow gier bylo niewielkie.
Nawet teraz zeby wprowadzic nowa konsole, przygotowuje sie dedykowane tytuly.
Moze MGT powinno poszukac autorow w Polsce  :D
Fakt, ze Gameboy dzialal na Z80, wiec cos z tego procka mozna bylo jeszcze wyciagnac, ale 8bit szlo juz do lamusa.
Szkoda, ze Sam nie pojawil sie jako ZX128. Do dzis nie rozumiem, dlaczego Sinclair prze tyle lat nie ruszyl grafiki w ZX, choc Timex zrobil to juz w 1983/4.



matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #22 dnia: 2012.01.16, 22:50:29 »
Cytuj
Jak czytam Your Sinclair to zainteresowanie Samem ze strony wydawcow gier bylo niewielkie.

A kto chciałby zainwestować w pomysł dwóch gości? Oni na prawdę wymyślili koncepcję we dwóch. I z wywiadów wynika, że nie do końca mieli koncepcję marketingową, co przełożyło się na szybki pad najpierw jednej a potem drugiej firmy.

Cytuj
Nawet teraz zeby wprowadzic nowa konsole, przygotowuje sie dedykowane tytuly.

Konsole to są zupełnie inne pieniądze i nie robi się ich kilkuosobowymi zespołami. W tamtych czasach niszowy komputer miał jeszcze szansę się przebić. Niszowa konsola już nie.

Cytuj
Moze MGT powinno poszukac autorow w Polsce  :D

Myśmy się sami zgłosili. Niestety chwilę potem już nie było z kim rozmawiać.

Cytuj
Fakt, ze Gameboy dzialal na Z80, wiec cos z tego procka mozna bylo jeszcze wyciagnac, ale 8bit szlo juz do lamusa.

Po pierwsze - procesor w GameBoyu to nie do końca Z80 - to jest bardziej rozszerzone 8080. Po drugie GameBoy miał przyzwoitą - jak na ten rozmiar i parametry - grafikę. To w ośmiobitówkach było najważniejsze - jeśli miało się na nich dać zrobić przyzwoite gry musiały mieć sprzętowe wsparcie grafiki a nie tylko bitmapowy ekran i procesor.

Cytuj
Szkoda, ze Sam nie pojawil sie jako ZX128.

Jak na rynek wchodziło 128 koszt wyprodukowania ASICa z parametrami jak w Samie był jeszcze zbyt duży. Przez te raptem kilka lat przemysł nie stał w miejscu i dało się za w miarę przyzwoite pieniądze zrobić to, co było w Samie. Ale fakt - sprzęt z parametrami Sama jakieś 3-4 lata wcześniej miałby szansę na znacznie większy sukces niż w swoim czasie.

Cytuj
Do dzis nie rozumiem, dlaczego Sinclair prze tyle lat nie ruszyl grafiki w ZX, choc Timex zrobil to juz w 1983/4.

Nie chcę gdybać, ale mam wrażenie, że obawiali się diametralnej zmiany, która złamałaby zgodność z istniejącą biblioteką software'u.

Co do Timexa... Z czystej ciekawości... Ile jest programów na czystego, nierozszerzanego Timexa, które wykorzystują jego rozszerzoną grafikę?

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #23 dnia: 2012.01.16, 23:41:39 »
Jak czytam Your Sinclair to zainteresowanie Samem ze strony wydawcow gier bylo niewielkie.

Szkoda, ze Sam nie pojawil sie jako ZX128.

Chyba jedyna gra wydana przez znaną firmę to Prince of Persia. Nie wiem jak Lemmings, czy to dzieło Psygnosis, licencja, czy amatorska robota.
O tym, że Sam powinien wyjść zamiast ZX128 napisałem zaczynając temat. Atari ST miałby konkurenta.
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #24 dnia: 2012.01.17, 00:23:53 »
Zarówno Lemingi jak i Prince of Persia to licencje - nie były z tego co pamiętam fizycznie robione przez duże firmy tylko przez ludzi ze sceny Samowej.

Sabe^OLB

  • **
  • Wiadomości: 53
  • Miejsce pobytu:
    Bydgoszcz
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #25 dnia: 2012.01.17, 11:53:54 »
A ja nie do końca zgodzę się, że Sam powinien wyjść zamiast ZX128. Mimo że ZX128 nigdy nie miałem, to jednak strasznie się śliniłem na jego widok/wszelkie wzmianki o nim i jakby nie patrzeć przyniósł sinclairowcom dużo dobrego - o wiele więcej niż Sam Coupe. Mimo mojego ogromnego sentymentu do Sama (kupiłem jeden z pierwszych egzemplarzy w Polsce), muszę z przykrością stwierdzić, że nie było dla niego miejsca w komputerowym świecie. Ani wtedy gdy powstał, ani te kilka lat wcześniej. Wszystko rozłożyło się przez to, o czym pisze Mat - dwóch zapaleńców postanowiło zbudować sobie komputer - myślę, że i tak mieli dużo szczęścia, że o tym komputerze dowiedział się świat, bo takich zapaleńców jest/było pewnie znacznie więcej. Zacisnęli pasa, obniżyli koszty, zbudowali, poinformowali o tym komputerową prasę i... na tym się skończyło.

PS. Mogli oszczędzić np. na długości przewodu do zasilacza - wystarczyłoby kasy na jakieś wspomaganie grafiki albo szybszy procesor :)



YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #26 dnia: 2012.01.17, 12:01:36 »
Nigdy nie miałem, ale to jednak spectrumowa rodzina, jakby nie patrzeć.
Jak zawsze podkreśla Velesoft, jest to druga wersja gumiaka, z pominięciem modelu 128K.

Jakby Rosjanie zaczęli robić klona, to może scena by się ruszyła. Skoro są dema na Evę, ATM oraz Pentagona SL...?

Tak czy inaczej, ustawiam się tu na pozycji sympatyka, który jednakowoż maszyny nie posiada. ;)

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #27 dnia: 2012.01.17, 12:19:15 »
Ja też mimo wszystkiego, co napisałem jestem sympatykiem. Bardzo miło wspominam czasy Sama i development na tymże. Maszynka mimo mankamentów miała potencjał - szybsze taktowanie całości załatwiłoby większość problemów :)

Czytałem gdzieś, że ktoś robi ASICa bez błędów, które ten podobno miał (nigdy się w nie nie wpakowałem więc się nie wypowiem) - może ktoś zrobi klona całości tylko szybszego ;)

Sabe^OLB

  • **
  • Wiadomości: 53
  • Miejsce pobytu:
    Bydgoszcz
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #28 dnia: 2012.01.17, 12:36:14 »
Zastanawiam się w sumie, skąd się wziął mój sentyment do Sama - żeby go nabyć musiałem długo wiercić dziurę w brzuchu moim sponsorom, potem specjalnie jechałem do Warszawy (byłem nieletni, więc pod opieką rodzicielki), zostałem tam na noc u ciotki, z którą NIGDY nie utrzymywaliśmy żadnych kontaktów (żeby rozejrzeć się na giełdzie), a i tak byłem zmuszony do kupna jedynego egzemplarza, jaki był wtedy dostępny W CAŁEJ POLSCE - z 256mb ramu i bez stacji dysków.
Co gorsze, po powrocie do domu odkryłem, że ktoś buchnął kasetę demo z pudełka - liczne telefony oraz listy do sklepu sprawiły, że po 2-3 miesiącach mogłem się "wreszcie" cieszyć pierwszymi programami/grafikami stworzonymi dla Sama.
Może właśnie przez te trudne chwile tak miło go wspominam? :) Choć możecie mi wierzyć, że totalny brak JAKICHKOLWIEK programów w czasach, gdy wszyscy znajomi zachwycali się Mega'lo'manią, Lotusem, Centurionem i dziesiątkami wspaniałych demek na Amidze, bardzo mnie bolał :)


Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #29 dnia: 2012.01.17, 14:10:04 »
@Sabe^OLB   To samo kiedyś czułem na myśl o ZX 128, choć wtedy widziałem go tylko na zdjęciach (w tamtych czasach jechałem tylko od czasu do czasu na pożyczonym gumiaku, Timeksie i Unipolbricie). Miałem nawet już kupować +3, ale nie udało mi się go nigdzie znaleźć. Wtedy pojawił się Sam i po prostu musiałem go mieć. Oczywiście doskwierał brak oprogramowania, więc już na początku przeniosłem na niego wszystko co miałem z ZX-a, podłączyłem AY-greka, przerobiłem na swoje potrzeby emulator z Lerm Software (AY musiał być podłączony pod inne porty, więc trzeba było dorobić kod poprawiający odwołania do niego). Na początku był to więc taki niby Spectrum 48 + AY + stacja 3,5''  :) A jak wyszła The Lyra 3, to kumpel spectrumowiec też sobie kupił Sam-a  :D

W końcu po kilku (niewielu) latach padł mi ASIC, sklep Europa w stolicy zniknął, serwis bodaj w Łowiczu też i przygoda się skończyła. Aż do czasów pierwszego emulatora na PC, wtedy wszystko na nowo odżyło. Dziś mój Sam ma się dobrze: ma wymieniony ASIC, parę zrobionych przeze mnie własnoręcznie interfejsów oraz SD HxC Floppy Emulator (choć flop też jest nadal sprawny). Jak coś na niego piszę, to na PC w emulatorze, a potem sprawdzam efekty na właściwym sprzęcie.

Sentyment do Sam-a mam ogromny. Pewnie też ze względu na trud, jaki trzeba było włożyć w zdobycie oprogramowania do niego. Trudno zliczyć, ile razy jeździłem w tym celu do Warszawy. Mimo to brak oprogramowania nie bolał mnie aż tak bardzo. Dzięki temu każda nowość bardziej cieszyła ;) Oprócz tego co nieco sam napisałem (a to daje mnóstwo satysfakcji), do oglądania i słuchania miałem sporo demek na AY-greka, a w Lotusa mogłem pograć u jakiegoś kumpla z Amigą ;)
« Ostatnia zmiana: 2012.01.17, 14:21:33 wysłana przez kky »