Autor Wątek: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)  (Przeczytany 12125 razy)

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Jonathan Cauldwell  - twórca Arcade Game Designer, który to jest przyczynkiem do powstania wielkiej ilości krapowatych (moim zdaniem) gier, ukończył swoją książkę o pisaniu gier. I nie - nie jest to instrukcja do AGD, lecz dokument opisujący realizację różnych zagadnień w asemblerze. Można w niej znaleźć informacje jak zrealizować HUD, AI przeciwników, sprite, dźwięk, sterowanie (joy, klawiatura) itp.

Moim zdaniem pozycja warta przejrzenia.

PDF z plikiem dodałem jako załącznik.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #1 dnia: 2016.04.06, 15:55:53 »
No dobra... rzuciłem okiem... W rozdziale o generowaniu liczb losowych gość sugeruje użycie dolnych 8KB ROMu jako tabeli danych losowych. To samo w kawałku o generowaniu szumu na beeperze.

Wszystko inne wygląda podobnie i tak jakoś mało "książkowo" - bardziej jak zbiór sugestii i kawałków kodu. No i 97 stron na "książkę" z tak szerokim zakresem tematów???

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #2 dnia: 2016.04.06, 16:56:41 »
Przecież to jest bardzo stare  ;D

No i zgadzam się - jest to zbiór luźnych przemyśleń i fragmentów kodu z własnych gier. Wiele podstawowych rzeczy w ogóle nie jest poruszonych. Ponadto zakłada się że czytelnik zna już dobrze asembler.

Przejrzeć można ale do nauki bym odradzał.

anton

  • ****
  • Wiadomości: 351
  • Miejsce pobytu:
    Nowa Sól
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #3 dnia: 2016.04.06, 22:10:35 »
A może któryś z kolegów znający asma napisałby jakiś poradnik dla początkujących jak stworzyć krok po kroku jakąś grę np. Platformówkę było by fajnie  : :D
lista moich komputerów nie mieści się tutaj.

selur

  • *
  • Wiadomości: 10
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #4 dnia: 2016.04.14, 20:35:22 »
gdzie mozna znalezc ciekawe materialy (jakies rutynki, proste gry, sprajty programowe itd.) dotyczace pisania gier na ZX spectrum?

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek

selur

  • *
  • Wiadomości: 10
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #6 dnia: 2016.04.14, 21:18:38 »
Dobra to moze sprecyzuje..  8)
Szukam glownie polskojezycznych materialow, najlepiej dla poczatkujacych odnosnie procedur graficznych, muzycznych, sprajtowych stosowanych w grach czyli np. listingi z opisem co, gdzie, jak itp.
Ewentualnie czy ktos podzieli sie jakimis ciekawymi zbiorami "zrodel" itd.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #7 dnia: 2016.04.14, 21:46:15 »
Z polskojęzycznymi to jest trudno raczej, chyba że się samemu napisze ;-)
Jeżeli chcesz - można wspólnie coś takiego zrobić, ważne aby ktoś 'napędzał' piszącego.

A póki co - przyjrzyj się artykułom w dziale PROGRAMOWANIE na portalu - http://speccy.pl/articles.php?cat_id=3


selur

  • *
  • Wiadomości: 10
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #8 dnia: 2016.04.14, 23:20:29 »
Dobre artykuly ale troche malo tego jak na popularnosc ZX'a.

btw jesli ktos ze Speccy.pl  przygotowuje jakas gre na Retrokomp 2016 to chetnie dolacze jako support graficzny jesli bede mogl zajrzec w projekt  ;)

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #9 dnia: 2016.04.15, 12:21:56 »
Nie wiem nic o żadnych materiałach po polsku poza tym co jest na speccy.pl a trochę siedzę w temacie. :)

Pisać jakieś tutoriale sam nawet trochę kiedyś chciałem ale mi przeszło.  Nie ma dla kogo. Kumatych ludzi którzy chcieli by na poważnie się wziąć za temat nie bardzo widać, a napracować się po to by ktoś to potem na szybko przejrzał na tablecie w kiblu zwyczajnie mi się nie chce.

Są dostępne na WOS kody źródłowe niektórych gier, w tym moich (advanced search/source code). Ale dla początkującego może to być za trudne.

Jak chcesz napisać grę Selur to po prostu zacznij i pytaj o konkretne rzeczy w trakcie. Ja np. postaram się odpowiedzieć i widzę w tym większe sens niż pisać eleboraty w próżnię.

selur

  • *
  • Wiadomości: 10
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #10 dnia: 2016.04.15, 22:26:05 »
Szkoda.. liczylem na to, ze Spectrum jest lepiej opisany przez polska literature niz np. Amiga.
Wyglada na to, ze najlepsza literature na naszym podworku ma Atari.

Zaczne pisac cokolwiek, jak opanuje wiekszosc rzeczy zwiazanych z grafika, a to bez dobrej literatury troche potrwa.
Co do elaboratow to faktycznie polski gamedev mimo ogolnego rozkwitu retro wyglada biednie, choc jest pewna grupka Polakow, ktora wciaz tworzy gry na rozne sprzety  ;D

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #11 dnia: 2016.04.19, 13:33:27 »
O ile cos mi uknelo, to nawet angielska literatura na temat zaawansowanego programowania gier na ZXa jest slaba.Oczywiscie bylo mnostwo ksiazek o programowaniu w Basicu, ale na poziomie assemblera wszystkie ograniczaly sie na prostych operacjach typu przesun kawalek ekranu lub zrob "beep".
O trickach typu stos, kilka kanalow dzwieku, floating bus  mozna poczytac dopiero teraz w artykulach lub forach. Nieco wiecej informacji bylo w magazynach YS, SU, ale to dalej nie ksiazka. Chyba lepsze ksiazki mieli juz Rosjanie i Czesi - moge sprawdzic archiwa, jak ktos jest zainteresowany.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #12 dnia: 2016.04.19, 14:22:27 »
Akurat na World of Spectrum jest w tej chwili bardzo podobny wątek. Jak ktoś chce to może sobie sprawdzić tytuły książek padające w tym wątku, większość powinna być dostępna do ściągnięcia:

http://www.worldofspectrum.org/forums/discussion/52503/any-noob-friendly-speccy-dev-tutorials

Z tym że właściwie 100% angielskich książek jakie powstały na Spectrum to jakiś 1982 - 1984 rok, czyli opisywane przykłady dotyczą prostych gier na poziomie z tamtego okresu, są to jakieś proste klony Froggera, Centipede czy Space Invaders.

O tym jak zrobić zaawansowaną grę typu Robocop żeby był scrolling, duże sprajty z maską i żeby to jeszcze w miarę szybko chodziło nie będzie nic.

Inna sprawa że początkujący programista zdecydowanie powinien mierzyć siły na zamiary i nawet nie próbować zrobić czegoś takiego jak Robocop jako swoją pierwszą grę.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #13 dnia: 2016.04.25, 23:22:41 »
Nikt nie jest zainteresowany, wiec sam sie zainteresowalem  ;D W ramach porzadkow i przypomnienia przegladam sobie skany ksiazek i trudno w ogole cos z tego wybrac. Wiekszosc ksiazek byla pisana w latach 83-84 jak pojawil sie Spectrum i dotyczyla "co z tym w ogole robic". O 128K praktycznie nie ma zadnych publikacji. W polaczniu ze starymi narzedziami odbiega to zupelnie od tego co mozna zrobic obecnie i jakimi metodami. Takze zostaja fora i nowe tutoriale w Internecie.
Jak skoncze przeglad, to moze cos wymienie.


Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Jak napisać grę na Spectrum (w asm) - książka (po angielsku)
« Odpowiedź #14 dnia: 2016.04.27, 20:58:07 »
Wciąż uważam, że książka/broszura/jakkolwiek kto to nazwie nie jest złą pozycją, albo inaczej - nie ma lepszej. Tak jak Rafał napisał - stare książki opisują stare techniki programowania gier. Niektóre źródła bardziej zaawansowanych gier jakich jak Cabal dostępne są w sieci.

Z doświadczenia wiem że robienie gier na 128 niewiele różni się od tych od 48 - jest więcej pamięci do przechowywania danych, dodatkowo drugi obszar pamięci ekranu, który pozwala na lepszą synchronizację z rastrem.

A co do polskich materiałów - mam nadzieję że już w niedługo skończę i opublikuję artykuł o, raczej prostej animacji, którą można również wykorzystać w basicu. Oprócz tego inne materiały dla programistów, które ukazały się w RetroKompie.