Autor Wątek: Nowe gry na CPC  (Przeczytany 137608 razy)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3226
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #60 dnia: 2015.02.07, 19:54:41 »
Powstaje też Amstradowa wersja gry Canabalt. Znana dotąd z Komody i telefonków. To platformówka z bieganiem po dachach. Coś jak parkour, koleś cały czas biegnie nie mamy wpływu na jego prędkość, a musimy w porę reagować na przeszkody które generują się inne w każdej grze. Cel - biec jak najdłużej nim zginiesz. :D

Tu jest wątek o tym, i parę screenów z CPC.
http://www.cpcwiki.eu/forum/games/game-idea-cpcanabalt/msg34758/#msg34758
A tu jak wygląda na innych platformach.
http://www.mobygames.com/game/canabalt/screenshots
« Ostatnia zmiana: 2015.02.07, 20:05:51 wysłana przez ZbyniuR »
- Muminki cie widzą, Muminki cie śledzą. Muminki cie znajdą zabiją i zjedzą!

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #61 dnia: 2015.02.07, 20:42:16 »
Pograłem trochę na C64. Zastanawia mnie po co kombinują z dithering, na C64 gra jest w 4 odcieniach szarości. Chyba że będzie zsynchronizowany ze scrollem dając efekt nowych kolorów. Ciekawe czy CPC wyciągnie parallax scrolling, te przesuwające się słupy itp.

W sumie to znudziła mnie po kilkunastu próbach, dlatego że startuje zawsze z tego samego miejsca i w tej samej kolorystyce. 

AY Music, ULA plus.

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 103
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #62 dnia: 2015.02.07, 21:23:52 »
Mogliby pójść w niebieski. Tych kolorów CPC ma aż za dużo... ;>
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3226
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #63 dnia: 2015.02.07, 22:47:30 »
Widziałem na YT jak Canabalt wygląda na PSP, Andku i C64. Dwa pierwsze mają tak ok 8 odcieni szarości i tła przesuwane w paralaksie. Momentami ciekawe rzeczy się tam dzieją, ale założę się że w trakcie gry nie ma czasu tego śledzić, bo za szybko to się dzieje. I dźwięki jak prawdziwe (szyby ptaki itp). A C64 ma 3 szarości plus czarny i biały, miejscami siateczka tworzy więcej. Niema paralaksy. Za to jest muzyczka, a koleś zdaje się zasuwać szybciej niż rusza nogami. hehe

Myślę że jedyna szansa na CPC by scroling był tak płynny, to także brak paralaksy, a belki na pierwszym planie dałoby się zrobić jedynie na Plusie. Palety które proponują w tamtym wątku mi się podobają, założę się że będzie można sobie wybrać. :)

A tak swoją drogą to niezły mocarz z tego biegacza. Zasuwa jak pędziwiatr i jeszcze co chwila bucha w szyby i spada lub skacze o kilka pięter. Nawet gdyby jakimś cudem miał tyle siły, to gnaty by mu się połamały od takich przeciążeń, no chyba że to jest na Księżycu a te szyby są z cukru. :D   
FlappyBird już było. Ciekawe jakie jeszcze gierki da się zrobić do obsługi jednym klawiszem. ;)


A propo przesuwanego ekranu. Jeden z szybszych jaki widziałem na CPC jest w grze Tornado LL. Na ZX na tym samym silniku zrobiono także Cyclone, która mi przypomina Desert Strike z Amigi. Szkoda że nie ma takiego Cyklonka także na CPC. :(

PS. Amun widzę że ładnie sobie kompiki poukładałeś w stopce. Sporo tego masz. :)
- Muminki cie widzą, Muminki cie śledzą. Muminki cie znajdą zabiją i zjedzą!

Amun-Ra

  • ***
  • Wiadomości: 103
  • Miejsce pobytu:
    Kielce
  • P. D.
    • Moja kolekcyjka
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #64 dnia: 2015.02.08, 01:07:01 »
PS. Amun widzę że ładnie sobie kompiki poukładałeś w stopce. Sporo tego masz. :)

Było na to kapkę czasu to się uzbierało. Części nie wymieniłem - mam w pudłach. "Prawie" świeżo po przeprowadzce i jeszcze nie zaprojektowałem retropokoju. :>
And the Lord said unto John, come forth and thou shall receive eternal life. But John came fifth and won a toaster.
https://retro.rocks/cc/

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3226
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #65 dnia: 2015.02.18, 02:30:50 »
Z okazji 20ej rocznicy ukazania się gry Megablaster powstała jej kolejna część. :D  Ooołłł Jeeeee !!!!

Tu można sobie na nią popatrzeć:  https://www.youtube.com/watch?v=9OZvW-hTEs8
Tu o niej poczytać i wyrazić zachwyt: http://www.cpcwiki.eu/forum/games/%28new-game-uploaded%29-megablasters-escape-from-castle-in-the-clouds
A stąd ściągnąć: http://www.cpcwiki.eu/forum/index.php?action=dldir;sa=get;file=3958;dl=3939
- Muminki cie widzą, Muminki cie śledzą. Muminki cie znajdą zabiją i zjedzą!

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3226
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #66 dnia: 2015.02.26, 14:12:06 »
Hiszpańscy Amstradowcy zrobili sobie niedawno konkurs na grę #CPCRetroDev competition.
A na angielskojęzycznych forach tylko ubolewają że są tacy samowystarczalni, że nie gadają po angielsku i nie informują międzynarodowej społeczności o swoich poczynaniach. A są bardziej produktywni niż inne nacje i nie mają zwyczaju tłumaczyć swoich gier na inne języki. ;)

Wyniki konkursu: http://concursocpc.byterealms.com/2014/11/resultados-cpcretrodev-2014
Lista filmików z gier na YT: https://www.youtube.com/watch?v=Acyz85a3xNY&index=12&list=PLnNtPzP5Xy3R2ax75GYEJDTG2GuvyM4pY

Z połowa to Bejziki, szału niema, hiszpańskiego nie rozumiem. Jedynie Color Wars wydaje mi się prostym i fajnym pomysłem na grę. Jedno jest pewne - mają opanowane robienie wąskich literek, z 90% z nich to MODE 0 i wąskie literki. :)
- Muminki cie widzą, Muminki cie śledzą. Muminki cie znajdą zabiją i zjedzą!

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #67 dnia: 2015.02.26, 18:34:14 »
Megablaster - jeden z trudniejszych bomberów jakie znam. Bardzo szybka akcja, grafika na bardzo wysokim poziomie. Nie wiem czy kolorowe tło pod sprite'ami to jakieś szczególne wyzwanie, bywa troche męczące.
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3226
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #68 dnia: 2015.02.28, 04:29:17 »
No i jak tu ich nie chwalić skoro Hispaniole robią kolejną przepiękną grę.  :o
- Muminki cie widzą, Muminki cie śledzą. Muminki cie znajdą zabiją i zjedzą!

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 194
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #69 dnia: 2015.03.04, 07:22:52 »
Hiszpańscy Amstradowcy zrobili sobie niedawno konkurs na grę #CPCRetroDev competition.
A na angielskojęzycznych forach tylko ubolewają że są tacy samowystarczalni, że nie gadają po angielsku i nie informują międzynarodowej społeczności o swoich poczynaniach. A są bardziej produktywni niż inne nacje i nie mają zwyczaju tłumaczyć swoich gier na inne języki. ;)

Wyniki konkursu: http://concursocpc.byterealms.com/2014/11/resultados-cpcretrodev-2014
Lista filmików z gier na YT: https://www.youtube.com/watch?v=Acyz85a3xNY&index=12&list=PLnNtPzP5Xy3R2ax75GYEJDTG2GuvyM4pY

Z połowa to Bejziki, szału niema, hiszpańskiego nie rozumiem. Jedynie Color Wars wydaje mi się prostym i fajnym pomysłem na grę. Jedno jest pewne - mają opanowane robienie wąskich literek, z 90% z nich to MODE 0 i wąskie literki. :)
Waskie literki to zadna filozofia - po prostu wlasny font 6x4 i odpowiednie funkcje do wyswietlania tekstu z jego uzyciem :)
 

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3226
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #70 dnia: 2015.03.04, 09:03:22 »
Jeszcze nie widziałem 6x4 w grze na CPC.
Standardem jest 4x8, i wystarczy font i dwa POKE. Nie trzeba pod to procedur pisać. :)
- Muminki cie widzą, Muminki cie śledzą. Muminki cie znajdą zabiją i zjedzą!

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 194
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #71 dnia: 2015.03.04, 09:51:24 »
Jeszcze nie widziałem 6x4 w grze na CPC.
Standardem jest 4x8, i wystarczy font i dwa POKE. Nie trzeba pod to procedur pisać. :)
sorry - mialo byc 4x6. To jest najmniejszy jeszcze w miare czytelny font.
Wiekszosc co przyzwoitszych gier nie uzywa systemu wiec poke im nic nie dadza.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3226
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #72 dnia: 2015.03.04, 12:25:08 »
Słyszałem że w Spectrum, Atari czy nawet w Amidze w lepszych grach pisze się procedury od nowa bo w ROMie są wolne. W CPC takie wolne nie są, za to jest mało miejsca w RAMie. Pamięć ekranu a więc i cała grafa (tilesy sprajty), zajmują 2 razy tyle miejsca co w innych 8bit. Kursy asemblera na CPC zaczynają się od zapoznania się z Kernelem by nie wymyślać koła na nowo. Wystarczy:
MODE 0:POKE 47043,1:POKE 46892,39
albo:
MODE 1:Call &BA10             -  I już mamy wąskie znaczki. :)
Po co się z tym motać? Wystarczająco dużo roboty jest ze sprajtami i scrolingiem. No chyba że gra ma być w magazynku do Plusa, wtedy trzeba bo OS jest wyciągnięty. ;)
- Muminki cie widzą, Muminki cie śledzą. Muminki cie znajdą zabiją i zjedzą!

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 194
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #73 dnia: 2015.03.04, 18:15:45 »
Słyszałem że w Spectrum, Atari czy nawet w Amidze w lepszych grach pisze się procedury od nowa bo w ROMie są wolne. W CPC takie wolne nie są, za to jest mało miejsca w RAMie. Pamięć ekranu a więc i cała grafa (tilesy sprajty), zajmują 2 razy tyle miejsca co w innych 8bit. Kursy asemblera na CPC zaczynają się od zapoznania się z Kernelem by nie wymyślać koła na nowo. Wystarczy:
MODE 0:POKE 47043,1:POKE 46892,39
albo:
MODE 1:Call &BA10             -  I już mamy wąskie znaczki. :)
Po co się z tym motać? Wystarczająco dużo roboty jest ze sprajtami i scrolingiem. No chyba że gra ma być w magazynku do Plusa, wtedy trzeba bo OS jest wyciągnięty. ;)
Call &ba10 jak i oba poke sa tylko do 6128 i nie dzialaja na cpc 464 a efekty sa bardzo malo czytelne w porownaniu do czcionek 4x6, specjalnie w tym celu zrobionych. 
Tu chodzi o mozliwosc dowolnego ksztaltowania kroju czcionki, no i przede wszystkim o maksymalne wykorzystanie dostepnej pamieci - gra bez systemu na cpc 464 moze zajac od $40 do $bf00 plus troche miejsca w niewykorzystanych miejscach pamieci ekranu. Jesli zostawiasz system to masz wolne od $40 do $a6fc - to jest 6kb mniej. A jesli jeszcze chcialbys miec basic by te poke wpisac, to jeszcze trzeba odjac conajmniej 0,5kb....
Co do amigi, chodzilo dokladnie o te same powody, predkosc wyswietlania tekstu jest drugorzednym problemem, bo w koncu ile tego tekstu sie w przecietnej grze wyswietla? score, liczba zyc i starczy....
Zreszta amiga nie miala wcale wolnego wyswietlania tekstu, szczegolnie przy wykorzystywaniu graphics.library.
 

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3226
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Nowe gry na CPC
« Odpowiedź #74 dnia: 2015.03.04, 20:46:24 »
Jasne że chodzi o dowolne kształtowanie czcionki, ale jak jej nie wczytasz to oryginalna wygląda nieczytelnie.
I dobrze wiesz że w kodzie maszynowym są odpowiedniki komend POKE i CALL, a chodziło mi o to że do wyświetlania wąskiej czcionki można używać standardowej procedury i nie trzeba jej pisać na nowo. :)

Dzięki za wychwycenie błędu, faktycznie obie metody działają tylko na 6128. Wreszcie ktoś dociekliwy tu zagląda. :)
Za to CALL &BD1C działa na wszystkich CPC. I bez kasowania ekranu zmienia jego wyświetlanie na MODE 0.
CALL &BD1C,1 - zmienia na MODE 1 a CALL &BD1C,1,1 - zmienia na MODE 2. :)
A w kodzie zamiast dodawania tych jedynek po CALL trzeba przed jej wywołaniem do rejestru A wpisać nr trybu jaki chcemy.

Będę musiał dopisać sprostowanie na wątku o czcionkach. ;)
- Muminki cie widzą, Muminki cie śledzą. Muminki cie znajdą zabiją i zjedzą!