Autor Wątek: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap  (Przeczytany 13703 razy)

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« dnia: 2015.10.27, 11:50:41 »
Witam po dość długiej przerwie :)

Chciałbym Was zapytać jak stworzyć plik .tap z danymi (chciał bym żeby zawartością tego pliku były utwory .ay) lub dodać do już istniejącego pliku .tap dane w postaci właśnie muzyki .ay. Chcę te dane zaczytać do programu sound tracker.
Np. mam taką zawartość plik .tap z programem sound tracker i chciał bym tam dodać utwory. Jednak jak w menadzerze plików na pc przeglądam ten .tap to tam te utwory które już są mają rozszerzenie .c ??
A może zupełnie inaczej obejść ten temat - ogólnie chodzi o zaczytanie muzyki .ay do soundtrackera w emulatorze FUSE.
pozdrawiam

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #1 dnia: 2015.10.27, 12:22:44 »
Nie rozumiem... Chciałbyś wziąć plik .AY (taki jakie zbiera i składa Abrimaal) i wsadzić to do .TAPa? A potem otworzyć w Sound Trackerze???

AY to jest specjalny binarny format zawierający nagłówek z informacjami o tym, co w nim siedzi oraz binarny player i dane dla niego. Cały format przeznaczony jest do odtwarzania w pecetowych (macowych, mobilnych itp.) playerach, które mają w sobie de-facto wbudowany emulator Z80 i emulator stosownych generatorów dźwięku. Nie da się go tak wprost nawet odtworzyć na Spectrum albo jego emulatorze a o otwieraniu do edycji w ogóle nie może być mowy.

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #2 dnia: 2015.10.27, 12:34:37 »
No to mnie zabiłeś teraz :) Co prawda moja wiedza na temat zx spectrum jest na prawdę nie wielka ale byłem przekonany że format .ay to taki odpowiednik amigowego .mod. Czy to oznacza że wszystkie spectrumowe muzyczki mogę sluchac tylko na wspolczesnym sprzęcie i nie mam możliwości uruchomienia ich na spectrum??? Czy jest chcociaż możliwość skonwertowania tego .ay do formatu jaki łyka sound tracker na zx spectrum??

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #3 dnia: 2015.10.27, 12:54:37 »
Odpowiednikiem amigowego MODa na Spectrum jest np. to, co zapisuje Sound Tracker kiedy każesz mu zapisać moduł. Ten plik wymaga Sound Trackera albo innego odtwarzacza, który będzie potrafił go odtworzyć. I to jest zasadniczo "kod źródłowy". Na Amidze moduły były po prostu odtwarzane bez żadnej obróbki, bo miała odpowiednio więcej RAMu - moduł z Sound Trackera potrafi być na tyle duży, że użycie go "wprost" spowoduje, że w RAMie zmieści ci się moduł, player i w zasadzie nic więcej ;) Żeby tego uniknąć moduły są kompilowane przy użyciu załączonego do Sound Trackera Compilera, który generuje z modułu dane binarne - znacznie bardziej kompaktowe niż sam moduł - i dodatkowo pozwala dołączyć player do umieszczenia pod wybranym przez użytkownika adresem pasującym do pisanego programu. Taki skompilowany moduł można potem skonwertować do formatu AY i słuchać go "na zewnątrz". Muzyczki z gier w formacie AY to procedura "w drugą stronę" - trzeba w kodzie gry znaleźć player i jego dane, wyciąć stosowne kawałki i pokleić wraz z nagłówkiem do formatu AY. I znowu - to, co dostaniesz zasadniczo nie służy do słuchania na fizycznym sprzęcie.

Wiem, że kiedyś były jakieś "playery", które potrafiły odtwarzać format AY, ale na ile znam ten format to prawie na pewno nie każdy plik da się wciągnąć do takiego playera (bo będą się pokrywać obszary pamięci) a dodatkowo format AY to nie tylko Spectrum - muzyki w formacie AY z np. CPC w ogóle nie da się odpalić na Spectrum, bo sprzęty róznią się zegarem przez co grają z innymi częstotliwościami a do tego CPC ma zupełnie inną mapę pamięci i kod playera może trafić na przykład tam, gdzie Spectrum ma ROM.

Co do konwersji AY do formatu Sound Trackera - da się to zrobić tylko w wypadku utworów, które oryginalnie były tworzone na Sound Trackerze. Taki skompilowany utwór należałoby "rozpruć" wyjmując z niego same dane muzyczki a następnie przepuścić przez stosowny decompiler (nie jestem nawet pewien, czy coś takiego istnieje, ale teoretycznie powinno się dać zrobić ;)) i dopiero wtedy plik wynikowy da się otworzyć w Sound Trackerze.

O takiej samej procedurze dla utworów z gier czy po prostu z innych programów do tworzenia muzyki możesz zapomnieć chyba, że ktoś zrobił stosowny decompiler i konwerter do formatu Sound Trackera, bo mimo dużych możliwości tego ostatniego nie wykorzystywał on wszystkich możliwości AYgreka i różne inne playery mogą grać rzeczy, których po prostu nie da się zagrać Sound Trackerem.

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #4 dnia: 2015.10.27, 13:35:27 »
Dzięki Ci wielkie za wyczerpującą odpowiedz. Chciałem zaczytać Ayki do soundtrackera ponieważ chciałem drogą analizy ustwaień sampli i ornamentów zrozumieć zasade powstawania brzmień. Są kawałki w których bardzo podoba mi się perkusja i jestem ciekaw ustawień.
Rozumiem że trackery (obojętnie jakie) nie łykają .AY?


ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #5 dnia: 2015.10.27, 13:40:05 »
chciałem drogą analizy ustwaień sampli i ornamentów zrozumieć zasade powstawania brzmień.


Jak poczekasz do wieczora, to mogę podesłać plik *.TAP (llub *.TZX) z Sound Trackerem i przykładowymi muzyczkami dla niego. Chociaż jak się postarasz, to pewnie da się wygooglać ;)
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #6 dnia: 2015.10.27, 13:45:39 »
Tak, wiem, mam tego ST z tymi muzyczkami, Dzięki… Natomiast są kawałki gdzie są niesamowite brzmienia i chciałbym po prostu to zobaczyć :):)


matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #7 dnia: 2015.10.27, 14:02:12 »
Rozumiem że trackery (obojętnie jakie) nie łykają .AY?

Niestety nie. Musisz po prostu poszukać muzyczek w formacie strawnym dla Sound Trackera albo np. Vortex Trackera (http://bulba.untergrund.net/vortex_e.htm) - ten ostatni jest pod Windowsa i potrafi na ile rozumiem bardzo ładnie wyemulować stosowne chipy. A potem już tylko zajrzeć tu: http://bulba.untergrund.net/music_e.htm i popróbować, czy tam nie znajdziesz czegoś co brzmi podobnie do tego, czego szukasz :)

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #8 dnia: 2015.10.27, 14:02:29 »
Vortex Trackerem możesz edytować pliki muzyczne, w tym *.AY.

http://bulba.untergrund.net/vortex_e.htm

@matofesi. Przepraszam za duplikat, rozpędziłem się w klikaniu 'wyślij'.
[@tygrys - ten post można usunąć]
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #9 dnia: 2015.10.27, 14:07:18 »
Vortex Trackerem możesz edytować pliki muzyczne, w tym *.AY.

A próbowałeś to robić w praktyce? Ja nie mam Windowsa a Vortex na emulacji jakoś tak słabo mi chodził.

Ciekawi mnie jakby to miało wyglądać w praktyce w kontekście tego, czym format .AY tak na prawdę jest... Rozumiałbym, że Vortex potrafi wciągać niektóre pliki AY, które potrafi rozpoznać i zdekompliować, ale jakoś tak nie bardzo chce mi się wierzyć, że potrafi otworzyć dowolny taki plik ;)

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #10 dnia: 2015.10.27, 14:15:39 »
Ogromniaste dzięki za pomoc! Sprawdzimy tego vortexa ;)

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #11 dnia: 2015.10.27, 14:18:42 »
Vortex Trackerem możesz edytować pliki muzyczne, w tym *.AY.

A próbowałeś to robić w praktyce?

W paczce z Vortexem jest jeden(!) przykładowy plik *.ay. Program najpierw sobie coś konwertuje, a potem umożliwia edycję itd. Od strony technicznej plików ay nie znam, więc pewnie jest tak jak piszesz. :)
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: ja stworzyć lub dodać zawartość do pliku .tap
« Odpowiedź #12 dnia: 2016.01.08, 10:10:11 »
Jest taki pakiecik który konwertuje pliki .ay do .tap ale zdaje się iż nie wszystkie tak jak napisał ktoś wcześniej. W załączniku specay
« Ostatnia zmiana: 2016.01.08, 10:19:15 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники