Autor Wątek: Format dyskietki  (Przeczytany 7669 razy)

flypeter

  • ****
  • Wiadomości: 415
  • Miejsce pobytu:
    KUJ-POM
Format dyskietki
« dnia: 2015.11.19, 10:30:35 »
Chce uruchomić CPC 6128, wymieniłem pasek w napędzie, zdobyłem parę dyskietek CF2 i chciałbym sprawdzić działanie napędu. Mam sprawny ZX +3 i mam pytanie (dla znawców tematu może głupie :) ) - czy dyskietki sformatowane na ZX będą widoczne na CPC?
ZX81, ZX 48k/+/128+2/2A/+3, QL, TC 2048, UK2086, Harlequin | Atari 8/16-bit | Commodore 8/16-bit | CPC | MSX | TI99/4 | Acorn Electron, BBC Master Compact | Mac Classic, PowerMac 6100, Apple II+ | Elwro 800 Junior | Meritum | Robotron A5105 | Oric-1 | 8088/80286/80386/80486/Pentium I-IV

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #1 dnia: 2015.11.19, 10:55:40 »
Powinny być widoczne bez problemu.

Na pewno te formatowane na CPC są widoczne na +3 i można na nich pracować pod +3.
Sam to wykorzystuję bo formatuje dyskietkę na CPC  (opcja formatu DATA) i uzyskuję 178 kB wolnego miejsca
podczas kiedy ta sama dyskietka sformatowana komendą FORMAT w +3DOS ma tylko 169 kB.
Zatem zyskuję prawie 10kB miejsca więcej.
 
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF

flypeter

  • ****
  • Wiadomości: 415
  • Miejsce pobytu:
    KUJ-POM
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #2 dnia: 2015.11.19, 11:13:45 »
Dzięki za info :)
ZX81, ZX 48k/+/128+2/2A/+3, QL, TC 2048, UK2086, Harlequin | Atari 8/16-bit | Commodore 8/16-bit | CPC | MSX | TI99/4 | Acorn Electron, BBC Master Compact | Mac Classic, PowerMac 6100, Apple II+ | Elwro 800 Junior | Meritum | Robotron A5105 | Oric-1 | 8088/80286/80386/80486/Pentium I-IV

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #3 dnia: 2015.11.19, 11:55:33 »

Zatem zyskuję prawie 10kB miejsca więcej.

Nieźłe! Jak to możliwe? Czy dane na dyskietce o 10kB pojemniejszej są mniej bezpieczne? Czy głowica dalej wyjeżdża? Być może to banalne pytanie, ale CPC nigdy nie miałem i nie zajmowałem się.
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #4 dnia: 2015.11.19, 17:48:14 »
A ja gdzieś czytałem że komenda Format w +3 z jakimś parametrem formatuje 42 ścieżki a nie 40 więc powinna dawać jeszcze o kolejne 9K więcej niż Data z CPC.
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #5 dnia: 2015.11.19, 18:41:32 »
Na pewno standardowy FORMAT pod +3Dos formatuje na 40 ścieżek.

Z tym, że ja nie wnikam w sprawy techniczne tylko pisze o tym co się pojawia na ekranie
po wpisaniu komendy CAT dla dyskietki sformatowanej pod +3 i pod CPC

@ZX Freeq  - można nawet na 220kB sformatować i nadal będzie to stabilne...
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #6 dnia: 2015.11.19, 19:21:01 »
Oj chyba nieco przesadziłeś.. 5KB na ścieżkę razy 42 ścieżki to 210 od tego trzeba odjąć 2KB na katalog. I taki format 208K promował kiedyś Bajtek w CPC i PCW.
Podobno w niektórych egzemplarzach stacji 3" daje się też sformatować ścieżkę 43 ale w innych głowica wtedy "jedzie" nadal po 42. A 220K to by było 44 ścieżki, nie zobaczę nie uwierzę. ;)

Za to w gęstych (3.5") stacjach 80 ścieżkowych zwykle sięga do ścieżki 83 a w niektórych także 84, jednak w praktyce poszerzone formaty formatują na 82 ścieżki czyli 5K razy 82 ścieżki razy 2 głowice = 820K - katalog który miewa w nich 4KB. Może dlatego że duże stacje 5.25" nie dają rady więcej niż 82.

Wszystkie powyższe nr ścieżek podawałem licząc od ścieżki 1, choć programy formatujące często liczą od 0. :)
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #7 dnia: 2015.11.19, 20:06:12 »
Oj chyba nieco przesadziłeś..

Masz rację, poleciałem z głowy bez sprawdzania. Chodziło mi o 208k.

Taki dysk jako obraz ma 226kB (widziany w Total Commander pod Windows) stąd ta moja pomyłka.
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #8 dnia: 2015.11.19, 21:19:44 »
Dzięki za odpowiedz(i). Przypomniały mi się czasy XT i dyskietek 5.25 cali. Był sobie program bodajże fdread, który przesuwał głowicę dalej niż standard i zamiast 360kB, w zalezności od producenta dyskietki udawało się "nawet" 420kB wcisnąć. :)
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

flypeter

  • ****
  • Wiadomości: 415
  • Miejsce pobytu:
    KUJ-POM
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #9 dnia: 2015.11.19, 22:18:14 »
Ju po testach. CPC zobaczyl dyskietke, polecenie cat podalo ilosc wolnego miejsca 154kB... ZX 169kB.
Zapis i odczyt pliku na CPC prawidlowy. Faktycznie szkoda, ze te pare kB sie traci. Teraz musze obrazy dsk zgrac na 3.5" a potem na 3" i teoche sie pobawic :)
ZX81, ZX 48k/+/128+2/2A/+3, QL, TC 2048, UK2086, Harlequin | Atari 8/16-bit | Commodore 8/16-bit | CPC | MSX | TI99/4 | Acorn Electron, BBC Master Compact | Mac Classic, PowerMac 6100, Apple II+ | Elwro 800 Junior | Meritum | Robotron A5105 | Oric-1 | 8088/80286/80386/80486/Pentium I-IV

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #10 dnia: 2015.11.20, 10:19:06 »
Nie baw się w nagrywanie zabezpieczonych obrazów bo to bez sensu i szkoda nerwów.
W sieci jest kilka stron gdzie jest tona odbezpieczonych obrazów:

http://webs.ono.com/spectrum3/index.html     (klikaj w ARCHIVO w lewym górnym rogu) - tutaj są obrazy dysków z pojedynczymi grami

http://trastero.speccy.org/cosas/Plus3/Discos.htm  - potężne archiwum obrazów dysków w postaci gotowych składanek
 zwłaszcza fajne gotowe składanki to LOS DISCOS DE NEIL PARSONS, drugie bogate źródło składanek to LOS DISCOS DE ZUP
z tym, że trzeba uważać bo kolega ZUP chyba nie sprawdza tych swoich przekonwertowanych obrazów na realnym sprzęcie
i czasem się u niego trafiają gry które nie działają poprawnie.


Także wykorzystaj ZX-Blockeditor i stwórz sobie własne kompilacje wedle Twego uznania. Polecam - to jest świetna zabawa.

W ogóle wg mnie ZX 128+3 to najfajniejsza maszynka z wszystkich Spektrusiów pod względem użytkowym.

Rozumiem, że stację 3.5" podłączasz jako zewnętrzną i jest u Ciebie jako napęd B.
W takim wypadku dyskietki 3.5 cala nagrywasz na PC a później kopiujesz na napęd A (3")
poleceniem  COPY "b:*.*" TO "a:"    to polecenie kopiuje wszystkie pliki z napędu B
plik po pliku (kopiowanie plikowe) na napęd A
Nie polecam kopiowania sektorowego  COPY "b:" TO "a:"
« Ostatnia zmiana: 2015.11.20, 10:27:49 wysłana przez ikci »
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF

flypeter

  • ****
  • Wiadomości: 415
  • Miejsce pobytu:
    KUJ-POM
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #11 dnia: 2015.11.20, 11:16:12 »
Dzięki za info oraz linki do obrazów składanek.
Mam pytanko jeszcze - składanki LOS DISCOS DE ZUP są tak nagrane, że gry uruchamia się z Basica przez load "nazwa.bas", czy z zawartości tych dysków mogę powyciągać gry, który są dla mnie interesujące i przekopiować pliki na nowe obrazy? Czy zostaje metoda tworzenia swoich kompilacji z użyciem Zx-Blockeditora?
ZX81, ZX 48k/+/128+2/2A/+3, QL, TC 2048, UK2086, Harlequin | Atari 8/16-bit | Commodore 8/16-bit | CPC | MSX | TI99/4 | Acorn Electron, BBC Master Compact | Mac Classic, PowerMac 6100, Apple II+ | Elwro 800 Junior | Meritum | Robotron A5105 | Oric-1 | 8088/80286/80386/80486/Pentium I-IV

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #12 dnia: 2015.11.20, 15:41:23 »
Te dyski od ZUP'a są na pewno bez pliku DISK w obrazie dysku, zatem  nie uruchamiają się
same.
Jak już pobierzesz jakiś spakowany obraz dyskietki to zobaczysz że w każdej paczce jest plik tekstowy TXT
z opisem ładowania każdej gry.
Dla przykładu:

COLECCIÓN YIE AR KUNG FU:
-------------------------
  Este disco contiene los juegos de la serie Yie Ar Kung Fu.
Para jugar, ejecutar:

LOAD "YAKF.BAS"      Yie Ar Kung Fu (128k)
LOAD "YAKF48.BAS"   Yie Ar Kung Fu (48k)
LOAD "YAKF2.BAS"   Yie Ar Kung Fu 2

  Este disco tiene la versiones de 48k y 128k de Yie Ar Kung Fu, con los
parches necesarios para que funcione en un +2A/+3.


Zatem jak widzisz - masz wszystko opisane, Oczywiście możesz przy pomocy ZX-Blockeditora
powyciągać z tych obrazów pojedyncze gierki i stworzyć swoje własne kompilacje.
Takie rzeczy się pod tym programem robi dosłownie na zasadzie WYTNIJ-WKLEJ
więc jest prosto i jest zabawa.

Ale żeby to jeszcze miało lepszy smaczek - stwórz swoje kompilacje w ten sposób aby były
auto-boot'ujące czyli jeśli dyskietka jest w kieszeni i klikniesz, będąc w głównym menu systemu
(piszę o realnym ZX Spectrum 128+3)  klawisz ENTER - wtedy się wczytuje plik DISK w którym jest
krótki programik w BASIC-u z listą gier i opcjami wyboru gry, którą chcesz wczytać.

W załączniku masz  plik Dizzy.zip ze spakowanymi w nim  trzema obrazami DSK na których
są chyba wszystkie najważniejsze części DIZZY.
Te dyskietki są auto-boot - wkładasz do stacji dysków, stukasz ENTER i widzisz:



To fajnie wygląda i możesz to sobie dostosować do swoich gierek.
Edytuj (w ZX-Blockeditor) na przykład obraz pierwszej dyskietki czyli KolekcjaDizzy01.dsk
W obrazie dysku na samym dole zobaczysz plik DISK  (nagłówek bez żadnego rozszerzenia).
Przy pomocy ZX-EDITORA edytuj blok Program data który jest pod tym nagłówkiem.
(klikasz prawym przyciskiem myszki i wybierasz Edit datablock with ZX-Editor.
Zobaczysz listing BASIC który możesz edytować:

   4 CLS : INK 1: BORDER 6: PAPER 6: CLEAR 65535
   5 LET x$="Dizzy": LET a$="dizzy1.bas"
   6 LET y$="Treasure Island Dizzy": LET b$="dizzy2.bas"
   7 LET z$="Crystal Kingdom Dizzy": LET c$="dizzy7.bas"
   8 POKE 23675,124: POKE 23676,91
   9 PRINT AT 1,0 ; BRIGHT 1; PAPER 7; INK 0 ;"ZX Spectrum +3 Game Pack "; INK 2;"\a"; PAPER 6;"\b"; INK 4;"\a"; PAPER 5;"\b"; INK 7;"\a\::"
  10 PRINT AT 6,2; "1) ";x$
  20 PRINT AT 9,2; "2) ";y$
  30 PRINT AT 12,2; "3) ";z$
  50 GO TO 151
  58 BEEP 0.2,0: BEEP 0.5,-5: BEEP 0.8,0: CLS : INK 0: BORDER 0 : PAPER 0: LOAD a$
  59 BEEP 0.2,-5: BEEP 0.2,1: BEEP 0.8,0: CLS : INK 0: BORDER 0 : PAPER 0: LOAD b$
  60 BEEP 0.3,-3: BEEP 0.2,1: BEEP 0.8,0: CLS : INK 0: BORDER 0 : PAPER 0: LOAD c$
 151 IF INKEY$= "1" THEN GO TO 58
 152 IF INKEY$= "2" THEN GO TO 59
 153 IF INKEY$= "3" THEN GO TO 60
 170 GO TO 151

Jak widać po wczytaniu tego pliku i kliknięciu klawisza wyboru 1,2 lub 3  zostaje odegrana
trzy-nutowa melodyjka i komputer przystępuje do ładowania właściwej gierki.

Dobrej zabawy życzę!
« Ostatnia zmiana: 2015.11.20, 17:38:37 wysłana przez ikci »
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF

flypeter

  • ****
  • Wiadomości: 415
  • Miejsce pobytu:
    KUJ-POM
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #13 dnia: 2015.11.20, 21:30:27 »
Przestudiowalem Twoj swietny poradnik i podzialam z wlasnymi kompilacjami na ZX +3.
Potem poszukam metody na CPC.
ZX81, ZX 48k/+/128+2/2A/+3, QL, TC 2048, UK2086, Harlequin | Atari 8/16-bit | Commodore 8/16-bit | CPC | MSX | TI99/4 | Acorn Electron, BBC Master Compact | Mac Classic, PowerMac 6100, Apple II+ | Elwro 800 Junior | Meritum | Robotron A5105 | Oric-1 | 8088/80286/80386/80486/Pentium I-IV

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: Format dyskietki
« Odpowiedź #14 dnia: 2015.11.20, 23:03:30 »
Na CPC polecam CPCdiskXP http://www.cpcmania.com/cpcdiskxp/cpcdiskxp.htm
Nie jest już tak fajny w obsłudze jak ZX-Blockeditor ale też można na nim tworzyć własne kompilacje,
przenosić pliki pomiędzy obrazami itd.
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF