forum speccy.pl

ZX Spectrum => MUZYKA => Wątek zaczęty przez: Abrimaal w 2013.10.04, 23:38:35

Tytuł: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.10.04, 23:38:35
Robimy kolekcję muzyki ze Spectrum z prawdziwego zdarzenia? Taką jak HVSC dla C64 i ASMA dla Atari 8bit.

Istnieją dwie takie Project AY - nie aktualizowana od 2008, zawiera przede wszystkim muzykę ze starszych gier.
http://www.worldofspectrum.org/projectay/
Druga to ogromna kolekcja modułów tracker'owych w różnych formatach, 61 MB czyli około 20K plików.
http://bulba.untergrund.net/music_e.htm
Wprawdzie AY Emul odtwarza formaty trackerowe, inne playery (dla różnych systemów, także mobilnych) radzą sobie jedynie z .ay.
Tak jak wszystkie utwory w HVSC są w formacie .sid, a w ASMA w .sap, tak samo podstawowy format dla muzyki ze Spectrum to .ay. Formaty trackerowe są głównie dla muzyków (remixy itp.) i dla programistów, crackerów, scenerów czyli raczej osób siedzących po uszy w Spectrum.
Zalety formatu .ay
- obsługiwany w wielu współczesnych playerach dla różnych systemów - sprawdźcie np. nowe odtwarzacze multimediów dla PC, sam nie wierzyłem, że tyle z nich odtwarza .ay (.sid czy .sap również).
- możliwość połączenia całego soundtracku z jednej gry czy demo w jeden plik .ay (subtunes)
- sprecyzowanie czasu trwania każdego utworu
- dodanie nazwiska czy pseudo autora, nazwy całej gry czy demo, tytułu każdego utworu, roku i nazwy firmy/grupy (nowsze trackery też mają tą możliwość)
Wady formatu .ay
- konieczność dodania playera do modułów, co zwiększa każdy plik o około 2 kB.

Ja już zacząłem to robić, na razie dla siebie, żebym mógł słuchać sobie na telefonie.
Podzieliłem na foldery wg nazwisk/pseudo autorów. Dziennie robię kilkanaście plików .ay, zrobienie całości zajęłoby jednej osobie kilka lat dzień w dzień (a codziennie na świecie przybywa przynajmniej 1 nowy utwór :D).
Używam AYMaker (http://www.worldofspectrum.org/projectay/tech.htm), Vortex Tracker II (http://bulba.untergrund.net/vortex_e.htm), AY Emul (http://bulba.untergrund.net/emulator_e.htm) i kilku pomocniczych aplikacji - emulator Spectrum, Tapir, kalkulator.

Czy byłby ktoś zainteresowany włączeniem się do projektu?
Czy ktoś z Was już robił pliki .ay?

Jakie zasady?
- nie łączymy w jeden plik utworów różnych muzyków, nawet jeśli pochodzą z jednej gry/demo - wyjątek - jeśli w programie czy opisie na WOS, czy innym źródle podane jest, że muzykę do tego zrobili pan A i pan B wspólnie.
- jeśli nie znamy autora, nie zgadujemy, piszemy "unknown", a w polu MISC tytuł gry lub demo
- jeśli nie znamy roku i innych detali, również nie zgadujemy, zostawiamy wolne lub piszemy np. 199X

Pojedyncze trackerowe utwory, gdy w programie użyty jest tylko 1 utwór lub mające własny tytuł, można w minutę wyeksportować do formatu .ay w Vortex Tracker. Uzupełnia się pole Autor/Tytuł, wybiera Export/Save with ZX Spectrum Player/AY File/Disable Loop i zapisuje. Niedogodnością jest niemożliwość dodania szczegółów. W tym miejscu (MISC) program wpisuje "Vortex Tracker II".

Do przetestowania w Waszych playerach dołączam 2 pliki (z crack'a Arkanoid - zawiera 5 utworów (subtunes) i Byte Me - drugi utwór to digi, nic innego nie chce go grać oprócz AY Emul).
Na zachętę jeszcze jeden plik, z gry która niedawno wyszła.

Ja sam mam co najmniej kilka pytań i wiele wątpliwości.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2013.10.05, 08:52:47
To ja proponuje pozostać w tematyce portalu i skupić się na twórczości naszych polskich spectrumowych muzyków :D
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.10.05, 20:01:52
Zna się pseudonimy polskich muzyków, a polskie nazwiska mimowolnie zatrzymują oko. Od nich się zacznie.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2013.10.05, 20:40:41
Mogę zaproponować nazwaprojektu.speccy.pl, trochę miejsca na dane oraz wsparcie w trudniejszych przypadkach,
gdzie trzeba pokombinować.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.10.06, 03:29:01
Nazwa projektu - moja propozycja to AYGOR (the AY Great Official Resource). Sprawdzałem, tą nazwą posługuje się jedynie jakaś kawiarnia w Budapeszcie, której strona nie ładuje się. Łatwe do zapamiętania. Logo byłoby takie, jak mój obecny avatar.
I tutaj przydałaby się pomoc grafika, żeby ktoś zrobił to jako skalowalną grafikę vektorową, o której tworzeniu nie mam pojęcia.

Najważniejsza chyba sprawa, to skontaktować się z Sergey Bulba. Napisałem do niego email na adres podany na jego stronie (http://bulba.untergrund.net/main_e.htm) i nic nie odpisał. Czy ktoś ma z nim kontakt? Kto wie, może on już ma to wszystko w AY, a może jakieś narzędzia do automatyzacji pracy. W AY Emulator jest automat do wyciągania muzyki z programów, ale rozpoznaje tylko formaty od Soundtracker 1 w górę, nie znajduje starszych, niestandardowych (np. digi-trackerów, AY+sample) ani muzyki na beeper.

Napotkałem już 2 problemy podczas tworzenia pliku .ay za pomocą AY Maker.
Przy robieniu plików zawierających kilka utworów, do każdego modulu dodaję player, który ma około 2 kB. Próbowałem załadować player jednorazowo, jako osobny plik przed znacznikiem NewSong, to nie dołącza go do pliku .ay, nie działa on wtedy wcale. Próbowałem też dołączyć player tylko do pierwszego utworu, pozostałe ładować powyżej niego, wtedy w pliku .ay gra tylko pierwszy. Trzecia próba -  ładować ten sam player i różne utwory - do tego używa się CodeName i CodeAddress, to przy powtórzeniu tych instrukcji (dla playera i utworu), AYMaker rozpoznaje tylko ostatni wpis, czyli umieszcza w pliku .ay sam utwór.
Jest jakieś ograniczenie w AY Maker, prawdopodobnie plik .ay nie może przekraczac 48 KB. Robiłem .ay z demo zawierającego 6 utworów, to z 5 zrobił, z 6 nie, a ograniczenie w ilości utworów to chyba 256. Próba zrobienia .ay z 2 utworów digi ponad 30 KB też nie powiodła się.
Kolejna rzecz do zrobienia, to rozebranie już istniejących plików .ay, które mają podaną domyślną długość utworu za pomocą AY SplitR i zrobienie nowych z właściwym czasem.
Postaram się wkrótce, gdy poprawię błędnie zrobione przez siebie pliki na początku pracy (kilkadziesiąt utworów) przesłać testową database opartą na Project AY i tych kilkudziesięciu poprawionych plikach, a później będzie się robić kolejne.

 
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.10.11, 03:21:46
Ograniczenie AY Maker jest chyba do 65536 bajtów, czyli przestrzeni adresowej Z80.
Trochę to dziwne, bo każdy utwór jest ładowany do odtwarzacza osobno, świadczy o tym choćby przykład zrobienia 2-utworowego pliku, gdzie w pierwszym utworze jest player+dane muzyki, w drugim próba podmiany samych danych. Przy włączeniu drugiego, nie gra, gdyż po playerze w emulowanej pamięci nie ma śladu.
Udało się zrobić plik 61 kB z 2 utworami digi, każdy z własnym playerem. Teraz pozostaje pytanie czy ma to sens?
Czy może lepiej, aby każdy podobnej wielkości utwór był osobnym plikiem?
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2013.10.16, 21:17:37
Świetny dokument opisujący format pliku .ay --  http://projectay.dl.spilsby.net/AY_Spec.txt

Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.10.16, 21:42:18
Czasem zdarza się, że plik .ay nie działa, jak powinien - zacina się, wiesza lub gra przypadkowe dźwięki, natomiast sam kod na Spectrum gra prawidłowo. Dotyczy to głównie muzyki na beeper.
Problemy, które dotąd napotkałem:
1. Zawiera CALL do ROMu. Wtedy trzeba procedurę skopiować do RAM, podmienić adres i sprawdzić czy nie ma dalszych.
2. Tworzy własną tabelę przerwań z wartością 255 ($FF), pod adresem 65535 (#FFFF) umieszcza JR a jego parametr zawarty jest w ROM pod adresem 0. Emulowana pamięć pliku .ay nie zawiera ROM, całe 65536B to RAM.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2013.10.16, 21:57:00
Co to za format pliku, ktory zawiera kawal kodu ??? W sumie AY to takie pociapane SNA z dodana informacja tekstowa.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.10.21, 01:47:25
SNA to zrzut całej pamięci ZX Spectrum, niezależnie co w niej się znajduje wraz z wartościami rejestrów, zawsze startuje z tego samego miejsca, w którym zostal zapisany, w określonej konfiguracji i jedynie na emulatorach ZX Spectrum.
AY to format muzyczny, zawiera wyłącznie muzykę (player+dane) napisaną dla AY3-891x lub/i spectrumowego beepera w dowolnym systemie, oraz tagi opisujące autora, tytuł i opcjonalnie prawa autorskie czy inną informację. Startuje zawsze od początku. Przeznaczony jest dla odtwarzaczy muzyki w różnych systemach.
Różnica jest wyraźna. Wprawdzie da się zapisać np. screen czy dowolny plik nie przekraczający 64KB w formacie .ay, lecz efekt działania będzie żaden. Odtwarzacze AY ograniczają się do emulacji Z80+AY+64KB RAM. Nie ma ekranu, klawiatury, joysticka, ROM, dodatkowych banków RAM ani taśmy/dysku. Dlatego np. muzyki nie da się zatrzymać klawiszem jeśli w kodzie znajdą się instrukcje odczytu klawiatury, ale jeśli np. na początku kodu będzie oczekiwanie na klawisz, nie usłyszymy muzyki.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2013.10.21, 02:00:32
SNA to zrzut całej pamięci ZX Spectrum, niezależnie co w niej się znajduje wraz z wartościami rejestrów, zawsze startuje z tego samego miejsca, w którym zostal zapisany, w określonej konfiguracji i jedynie na emulatorach ZX Spectrum.

Może źle zrozumiałem sens Twojej wypowiedzi, ale SNA jak najbardziej działa na realnym sprzęcie. Np. z divIDE.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.10.21, 02:13:25
Zgoda, divIDE to już rozszerzenie możliwości Spectrum. Podobnie jak drugi AY czy inny chip. Tak jak "zwykly" ZX Spectrum nie uruchomi snapshotu, to odtwarzacz .ay nie zagra nic na niestandardowy chip, o ile autor playera tego nie zaimplementuje. Player dla PC może np. migać diodami klawiatury w rytm perkusji, jeśli autor wpadnie na taki pomysł, ale tu już daleko wykraczamy poza temat.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2013.11.01, 00:33:35
Istnieje jeszcze coś takiego jak http://zxtunes.com/ (http://zxtunes.com/).
Autorzy strony odwalili tytaniczną pracę i stworzyli niesamowitą bazę. Wymaga jednak nieco poprawek i aktualizacji jak np. Bzyk - Piotr Baczkiewicz (yyy, że kto?).
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.11.01, 04:25:28
Wow, to połowa roboty do przodu, wiedząc who is who. Ja mam ściągniętą dużą część formatów trackerowych.
Niektóre są nawet w .ay, tylko te z klepsydrą chyba jeszcze nie zrobione, nie dają się ściągnąć.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.11.10, 04:43:31
To mamy logo. Zrobione na Spectrum i skalowalne. Do użycia dla AYGOR i w invitro informującym o powstaniu takiej databazy.
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.11.23, 05:46:42
Post #4 nieaktualna część o CodeName i CodeAddress
Cześć,

Spieprzylem sprawę pisząc, że AYMaker nie zrobi pliku z 2 bloków
kodu.
Po prostu do każdego formatu potrzebny jest oryginalny player, a ja
podstawiałem vtplayer np do frmatu .stc.
Wniosek z tego, że VTracker ładuje wiele formatów, ale wszystkie zapisuje
jako pt3. Na razie mam tylko player dla stc.
Będę musiał dorwać oryginalne programy, które tworzą formaty asc, sqt, stp,
pt1, pt2, fxm itd... lub po prostu dla nich robić starą metodą, czyli z pomocą VTracker.

Mając oryginalne playery będzie można obejść się całkiem bez VT i assemblera.
Porównaj tworzenie ay z pt3 w przykładach make-from-stc/stc.ini oraz
make-from-vtplayer/vtplayer.ini

pliki exe zamieniłem rozszerzenia na XE, dla użytkowników gmail, których poczta odrzuca załączniki z exe:/
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.11.23, 05:49:29
Post #4 nieaktualna część o CodeName i CodeAddress
Cześć,

Spieprzylem sprawę pisząc, że AYMaker nie zrobi pliku z 2 bloków kodu (player+dane w oddzielnych plikach dla jednego utworu).
Po prostu do każdego formatu potrzebny jest oryginalny player, a ja podstawiałem vtplayer np do formatu .stc.
Wniosek z tego, że VTracker ładuje wiele formatów, ale wszystkie zapisuje jako pt3. Na razie mam tylko player dla stc.
Będę musiał dorwać oryginalne trackery, które tworzą formaty asc, sqt, stp, pt1, pt2, fxm itd... lub po prostu dla nich robić starą metodą, czyli z pomocą VTracker.
Mając oryginalne playery będzie można obejść się całkiem bez VT i assemblera.

@Tygrys:
Porównaj tworzenie ay z pt3 w przykładach make-from-stc/stc.ini oraz make-from-vtplayer/vtplayer.ini
pliki exe zamieniłem rozszerzenia na XE, dla użytkowników gmail, których poczta odrzuca załączniki z exe:/
Tytuł: Odp: Baza Danych muzyki AY
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2014.01.24, 19:40:21
(http://abrimaal.pro-e.pl/zx/gfx/aygor-text.png)

Strona wystartowała pod tym adresem (http://abrimaal.pro-e.pl/zx/aygor.htm), link znajduje się również na stronie głównej speccy.pl (http://speccy.pl/news.php). Na razie jest to zbiór dostępnych w różnych źródłach gotowych plików .ay i kilkaset nowych. Podział na podfoldery bazuje na wypróbowanym w ASMA i HVSC schemacie, czyli wg muzyków. Do pozostałych folderów trafiają utwory niezidentyfikowanych autorów. Folder Turbo (turbosound 2xAY), ze względu na swoją specyfikę jest wyodrębniony.

Linki do znanych i wypróbowanych playerów (formatu .ay) na różne systemy, na razie są tylko trzy. Podsylajcie linki do playerów na różne platformy.

Przysylajcie swoją muzykę oraz wyciągniętą przez siebie, której tu nie ma. Jeśli ktoś chce pomóc w ripowaniu muzyki, temat znajduje się tutaj (http://speccy.pl/forum/index.php/topic,838.0.html).

Przerobienie kilkadziesiąt MB dostępnych w sieci utworów z trackerów (stc, pt3, sqt, asc i podobne) potrwa zapewne długo. W tej chwili priorytetem jest uporządkowanie błędnych wpisów w już istniejących plikach, zdefiniowanie czasu trwania (pliki zrobione przed 2001), korekta nazwisk i tytułów.

Design i zawartość strony jest w fazie testów. Sugestie będą mile widziane.