forum speccy.pl

ZX Spectrum => GRY => Wątek zaczęty przez: ediman w 2017.11.09, 11:20:02

Tytuł: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ediman w 2017.11.09, 11:20:02
Witam
Mam banalne pytanie, jak w prawdziwym Spectrum wpisuje się POKE w grach.
Pamiętam że chyba trzeba wczytać grę specjalna komendą żeby później można było wpisać POKE?
Może mi to ktoś łopatologicznie wyjaśnić wraz z odpowiednimi komendami?
Szukałem w necie ale znalazłem tylko info jak to robić w emulatorach.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: popocop w 2017.11.09, 11:27:50
Zamiast LOAD "" wpisujesz MERGE "". Jeśli loader nie był zabezpieczony, to po wczytaniu możesz go wylistować (LIST) i przed ostatnim RANDOMIZE USR wpisać POKE'a.
Ten sposób nie zadziała jeśli program ładujący jest zabezpieczony - po załadowaniu przez MERGE "" może się zawiesić lub nie dać wylistować.
Wtedy można wpisywać POKE używając programu COPY COPY.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2017.11.09, 11:47:43
Żeby załadować zabezpieczony loader, ja kiedyś używałem programu OPENER. Był absolutnie genialny.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.11.09, 12:29:53
Pytanie może podstawowe ale problem wcale nie banalny.

Bo jakieś 90% gier było zabezpieczone rozmaitymi, różnymi trickami przed wczytaniem loadera instrukcją MERGE.

Dotyczy to zarówno oryginalnych wersji z custom loaderami typu Speedlock jak i polskich wersji crackerskich od Billa Gilberta itp. Trzeba się trochę znać by łamać takie zabezpieczenia. W którymś starym Bajtku był spory artykuł na ten temat, który zresztą w swoim czasie wywołał oburzenie czytelników że Bajtek promuje piractwo ;)

Ja ze swojej strony mogę chyba polecić by wejść na World Of Spectrum i pobrać stamtąd wersję .tap. Są to bardzo często już odbezpieczone wersje gier, bez żadnych zabezpieczeń.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2017.11.09, 12:44:36
Jeśli gra ma zabezpieczony loader, ale blok CODE nie "wchodzi" na interpreter BASICa, to można napisać własny. W dużej liczbie przypadków wystarczy odczytać początek adresu z nagłówka. Ale do tego potrzebne jest narzędzie. Albo samemu napisać taki analizator nagłówka. Mając ten adres możemy zaryzykować CLEAR adr-1: LOAD "" CODE adr. [Tu wlasne POKE]: RANDOMIZE USR adr. I jest szansa, że zadziała. A jak nie, to zaczyna się kombinowanie. Analiza loadera, potrzebne narzędzie albo ZX BASIN na PC. Tak czy siak, dużo kombinowania. Prościej będzie pod emulatorem wczytać grę, wpisać POKE poprzez grzebanie w pamięci - prawie każdy emulator na to pozwala i zapisać snapshota. Są toole, które przerabiają SNA i Z80 na TAPy. No ale znowu.... kombinowanie. Można jeszcze inaczej: wyposażyć się w jakąś wersję Multiface. Znowu, wydatek. Chyba najprościej, jak już napisano: pobrać odbezpieczoną wersję z internetu :)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2017.11.09, 13:07:57
Albo wspomoc sie dopalaczem typu Multiface czy jakies divXXX - wcisakamy NMI i wpisujemy co trzeba.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Ilyad w 2017.11.09, 13:21:21
Jeżeli korzystasz z interfejsu typu Divide, to polecam zainstalowanie Esx-dos'a. W większości gier w formacie .trd, Rosjanie już dawno dorobili poke-loadery.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.09, 13:37:38
W którymś starym Bajtku był spory artykuł na ten temat, który zresztą w swoim czasie wywołał oburzenie czytelników że Bajtek promuje piractwo ;)

to był cały cykl (siedem części) - jest on od numeru 1/88 (Zamiast pirackiej flagi) - bardzo fajna lektura.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.11.09, 14:59:09
Jest jeszcze taka opcja, względnie prosta, skuteczna pewnie w jakichś 90% przypadków

1) Wczytujemy grę do emulatora
2) W emulatorze wstawiamy POKE
3) Zapisujemy snapshot
4) Używamy programu typu Z802TZX ( http://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=358.0 )
 aby ze snapshota zrobić obraz taśmy

Metoda ta nie będzie skuteczna dla programow typu multiload, które nie doczytują danych z taśmy.

Z tym że nie jest to wpisanie POKE'a na prawdziwym Spectrum tylko przygotowanie obrazu taśmy pod prawdziwe Spectrum na pececie ;)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.09, 17:43:16
no to już bliżej na ZXie zrobić to na multiface albo z poziomu ESXDOS'a na DivIDE/MMC, snapshot, poke...
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2017.11.09, 18:21:45
Min. do takich celów złożyłem sobie klona Multiface 128 :)
Ale nie jest to najtańsze rozwiązanie, choć komfortowe.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.09, 20:37:06
no - do tego on służy - ja mam oryginał multiface128, muszę tylko obczaić bo znalazłem doatkowe papiery do tego i jakieś softy.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2017.11.09, 20:47:05
To jak Znajdziesz, wrzuć jakieś skany na forum.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.09, 21:22:49
to są rzeczy do GENIE, LIFEGUARD etc
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ediman w 2017.11.11, 22:22:20
Zamiast LOAD "" wpisujesz MERGE "". Jeśli loader nie był zabezpieczony, to po wczytaniu możesz go wylistować (LIST) i przed ostatnim RANDOMIZE USR wpisać POKE'a.
Ten sposób nie zadziała jeśli program ładujący jest zabezpieczony - po załadowaniu przez MERGE "" może się zawiesić lub nie dać wylistować.
Wtedy można wpisywać POKE używając programu COPY COPY.

OK sciafnalem three weeks in paradise z worldofspectrum
Wpisuję MERGE"" loader sie laduje
na pozycji 5 znajduje sie RANDOMISE USR
wpisuje POKE 50027,201
i co dalej?
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.11, 22:34:25
może wklej tekst loadera, bo inaczej to musimy albo zgadywać co jest wcześniej :)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2017.11.11, 22:54:02
Ogólnie, jak loader był w BASIC-u i odbezpieczony, POKE wpisywało się PRZED ostatnim RANDOMIZE USR xxxxx.
Często było tak, że było kilka poleceń RANDOMIZE USR xxxxx. Pierwsze rozpakowało dane do pamięci ZX-a, zaś drugie, skakało pod adres startu gry.

Ale czasami to nie działa, bo gry są albo oryginalne, z własnymi loaderami w kodzie maszynowym, albo pocięte maszynkami typu MF 1/128.
Istnieje jeszcze pojęcie "bajtów bez nagłówka" ale to na później.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ediman w 2017.11.12, 12:02:30
może wklej tekst loadera, bo inaczej to musimy albo zgadywać co jest wcześniej :)

przesyłam teks loadera
https://www.dropbox.com/s/hgpkfdh3jcm90q1/loader.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/hgpkfdh3jcm90q1/loader.JPG?dl=0)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2017.11.12, 13:30:01
Nie da się w łatwy sposób wpisać POKE do tego loadera.
Loader basicowy ładuje krótki loader w asemblerze, który robi całą robotę i do BASICa już nie wraca. Myślałem że w minutę osiem da się go zmodyfikować żeby wrócił na chwilę do BASICa, ale nic z tego, bo końcowe uruchomienie sobie przywraca (!) a w trakcie też coś kombinuje (sprawdza całość?) bo zmiana powoduje reset.

Drugi klasyczny sposób, czyli użycie COPY COPY też odpada, bo pliki mają lekkie turbo, jeśli to jest plik .tzx
Na WOS mają też plik .tap, który jest w normalnej prędkości i mógłby się dać załadować do COPY COPY, ale autor go złośliwie wydłużył i nie zmieści się ("ładuje się" do ROM i chyba nawet na ekran).

Nie mam więcej czasu, może ktoś kontynuuje?
Można by np. skrócić główny blok i zmienić długość w loaderze - wtedy sposób z COPY COPY by zadziałał, lub po prostu wpisać POKE w odpowiednie miejsce.

Ach! Przypomniał mi się jeszcze jeden sposób: wpisanie POKE na stałe do głównego (najdłuższego) bloku za pomocą ZX Blockeditor (do dowolnej wersji). Ten sposób jest chyba najprostszy! Główny blok ma długość 57408 i ładuje się od 27392. Trzeba tylko przeliczyć sobie gdzie wpisać.
Czemu nie pomyślałem o nim wcześniej? Na usprawiedliwienie powiem, że nigdy wcześniej nie wpisywałem POKEów :o Chyba tylko jedną wersję dyskową zrobiłem z wyborem POKE.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ediman w 2017.11.12, 18:34:32
W wersji 48kB loader jest troche inny
https://www.dropbox.com/s/zs6jpwca3rlzolg/IMG_5555.JPG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/zs6jpwca3rlzolg/IMG_5555.JPG?dl=0)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2017.11.13, 08:41:58
Tu się wszystko dzieje w języku maszynowym. Trzeba przeanalizować zawartość pamięci i jeśli jest miejsce, to rozbudować loader w ASMie. Jeśli dobrze pamiętam, 3 tygodnie w raju zajmują prawie 100% pamięci ZX Spectrum.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.13, 09:22:15
tak długie pliki to najprościej "na Spectrum" edytować na dyskietce czy innym nośniku pozwalajacym na podgląd pliku bez konieczności ładowania całego do pamięci, w sumie to dotyczy każdego systemu 8bitowego. Reasumując - mając do dyspozycji tylko Spectrumy to zrobiłbym to właśnie tak. Nie mając stacji dysków do Spectrum jesteśmy trochę w kropce - jeżeli nie jakiś Multiface to przy tak długich plikach jest sytuacja patowa.

[cały czas przy założeniu, że robimy to na realnym Spectrum a nie na emulatorze]
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2017.11.13, 09:33:45
Mozna chyba bez POKE:

CHEATS
POKE 36739,X where X is the number of lives you'd like.
When on the ropes, press C, H, E, A and T for infinite lives.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2017.11.13, 10:19:48
Nie mając stacji dysków do Spectrum jesteśmy trochę w kropce - jeżeli nie jakiś Multiface to przy tak długich plikach jest sytuacja patowa.

Dla cierpliwych, można pobawić się monitorkiem, działającym w pamięci ekranu. (na przykład foxmon) :)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.13, 10:54:40
zamiotłeś temat - tym da się na 100% to zrobić :)

http://www.speccy.pl/archive/prod.php?id=403 (http://www.speccy.pl/archive/prod.php?id=403)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2017.11.13, 11:14:29
tak długie pliki to najprościej "na Spectrum" edytować na dyskietce czy innym nośniku pozwalajacym na podgląd pliku bez konieczności ładowania całego do pamięci, w sumie to dotyczy każdego systemu 8bitowego. Reasumując - mając do dyspozycji tylko Spectrumy to zrobiłbym to właśnie tak. Nie mając stacji dysków do Spectrum jesteśmy trochę w kropce - jeżeli nie jakiś Multiface to przy tak długich plikach jest sytuacja patowa.

[cały czas przy założeniu, że robimy to na realnym Spectrum a nie na emulatorze]

Ale gra jest z WoS, więc jest chwilowo na pececie :)
I wtedy można użyć ZX Blockeditor (też jest na WoS). Podglądając loader widać LD IX,27392, czyli najdłuższy blok ładuje się od adresu 27392. Chcąc wpisać POKE pod adres 50027, trzeba otworzyć plik i w trzecim (najdłuższym) bloku zmienić bajt o numerze 22635 (50027-27392).

zamiotłeś temat - tym da się na 100% to zrobić :)

http://www.speccy.pl/archive/prod.php?id=403 (http://www.speccy.pl/archive/prod.php?id=403)

Wtedy kiedy ja działałem, jeszcze tego nie było ;) Wtedy królował MAD, który zdeklasował MONSa, bo był trzy razy krótszy i siedział w pamięci ekranu :D http://www.speccy.pl/archive/prod.php?id=263 (http://www.speccy.pl/archive/prod.php?id=263)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.13, 11:26:30
Phonex, tak, ale autor wątku chciał to zrobić wszystko na ZX Spectrum :) nie w emulatorze :)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2017.11.13, 11:32:55
A plik z WoS też sciągnął używając ZX Spectrum???
A ZX Blockeditor nie wymaga użycia emulatora :P
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: pear w 2017.11.13, 11:35:54
ZX Blockeditor nie uruchamia się na moim ZX Spectrum.
Jestem w kropce. Pomóżcie.
Pozdrawiam
Janusz


:D :P
Myślę, że każdy ma własną granicę, do kiedy to ma być nauka, czy zabawa, a odkąd zaczyna się walka z materią i czy warto.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.13, 11:39:38
A plik z WoS też sciągnął używając ZX Spectrum???
A ZX Blockeditor nie wymaga użycia emulatora :P

myślałem, że chodzi o wyzwanie zrobienia tego na prawdziwym kompie, nie na emulatorach i programach na pececie :)
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.11.13, 11:48:00
Tak dla uzupełnienia tematu dodam że jeszcze jedną opcją dodania cheata jest napisanie od zera własnego loadera który zastąpi oryginalny.

W latach 80-tych w Wielkiej Brytanii było to dość popularne. Czasopisma publikowały kod w Basicu który należało nagrać na taśmę zastępując oryginalny loader. Oczywiście działało to z oficjalnym wydaniem gry, nie zadziałałoby raczej z wersją od Billa Gilberta ;)

Tutaj przykład dla Robocopa, na samym dole strony:
http://www.the-tipshop.co.uk/cgi-bin/info.pl?name=RoboCop

Wklepanie tego było do ogarnięcia dla przeciętnego nastolatka nie znającego assemblera. Natomiast żeby samemu zrobić coś takiego znów trzeba było być mocnym w kodzie maszynowym. I koło się zamyka.

Ale i tak było to lepsze niż poke'i w Bajtku których nie mogłem wpisać bo miałem program zcrackowany i zabezpieczony przez Billa.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2017.11.13, 11:49:59
A plik z WoS też sciągnął używając ZX Spectrum???
A ZX Blockeditor nie wymaga użycia emulatora :P

myślałem, że chodzi o wyzwanie zrobienia tego na prawdziwym kompie, nie na emulatorach i programach na pececie :)
Proszę bardzo - nie używając peceta, trzeba przygotować sobie na kasecie własną wersję:

1. Wgrać COPY COPY
2. Skopiować trzy pierwsze bloki (loader, loader w kodzie, obrazek)
2. Przed załadowaniem najdłuższego bloku wpisać LOAD AT 23040 (żeby ustalić sobie adres bazowy)
3. Jeszcze nie puszczać taśmy, wcisnąć BREAK
4. Wpisać LOAD (38144 i puścić taśmę
5. Jak się załaduje wpisać zmianę POKE 45675,201  adres to 50027-27392+23040
6. Zgrać na przygotowaną kasetę SAVE
7. Skopiować resztę bloków

Pozostaje jeszcze tylko zmienić długość ładowanego bloku w loaderze w kodzie albo wpisując w ten sam sposób w COPY COPY, albo jako POKE w loaderze.
Sposób skuteczny dla wersji tap.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2017.11.13, 12:30:52
Oczywiście Bill Gilbert punkty 2-6 zrobiłby szybciej: napisałby programik (ignorując COPY COPY i asembler ;)):

1 CLEAR 24999
10 DATA 221,33,0,107,17,64,224,62,255,55,195,86,5
20 FOR l=25000 TO 70E3: READ a: POKE l,a: NEXT l
RUN, a potem z ręki RANDOMIZE USR 25000
Programik załadowałby blok bez nagłówka (na właściwe miejsce). Część oczywiście "pójdzie w powietrze" bo będzie "ładował" do ROM. Teraz dbając żeby nie wyczyścić ekranu (bo jest na nim fragment obrazka) wpisać nieśmiertelność POKE 50027,201 i zgrać. Jak zgrać blok bez nagłówka? To proste: zgrać normalnie SAVE "alabama" CODE 27392,57408 a magnetofon włączyć po przejściu nagłówka ;D
Ten sposób jest nawet jeszcze prostszy bo zachowuje długość bloku, nie trzeba modyfikować loadera.

Dla nie piszących DATA z pamięci z szybkością światła, jak Bill Gilbert, też jest rozwiązanie:
Przygotować trzecią kasetę, wpisać SAVE "alabama" CODE 27392,57408 i nagrać na nią SAM NAGŁÓWEK.
Teraz mamy na trzeciej kasecie brakujący nagłówek i żeby załadować główny blok piszemy normalnie CLEAR 27000: LOAD "" CODE po czym wczytujemy dorobiony właśnie nagłówek a potem już właściwy plik. Nie ma znaczenia że nie są od razu po sobie.
POKE i SAVE jak wyżej
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: pear w 2017.11.13, 12:38:34
Słabo się znam, ale czy SAVE z BASIC-a zamaże obrazek ?
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2017.11.13, 12:49:57
Tak, ale zamaże tylko dół.
Istotna jest tylko pierwsza i druga tercja do 27392+57408-65536=19264.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ediman w 2017.11.14, 09:15:37
To ja nie rozumiem jednej rzeczy, może ktoś mi wyjaśni po co są podawane POKE które daje infinity lives np.: POKE 50027,201 w grze Three Weeks in Paradise skoro nie można ich wpisać?
Trochę jestem rozczarowany bo chciałem zrobić gejmplaye z kilku gier na prawdziwym Spectrum no i przydała by się nieśmiertelność ale widzę że nie lekko i chyba trzeba będzie więcej poćwiczyć albo włączyć emulator:/
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.14, 09:30:53
dżizas, dwie strony ludzie Ci tłumaczą jak to zrobić...
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: popocop w 2017.11.14, 09:34:53
POKE są do konkretnej wersji gry, nie zawsze tej, którą masz. Ten problem istnieje od ponad 30 lat :)
Natomiast POKE nie jest jedynym sposobem na aktywację cheatów (wieczne życie itp.). Dla każdej gry na WoS istnieje odnośnik do Tipshopu. Znajdziesz tam różne ułatwienia do danej gry (POKE, mapy, podpowiedzi, cheaty).
Dla Three Weeks in Paradise masz następujące sztuczki:

Wait until Wally has been killed for the first time and then press symbol- shift D and P simultaneously while Wally is sitting on the floor. You'll then get infinite lives. (YS Smash Tips , Page 54) 3900
To gain infinite lives on Three Weeks in Paradise wait until Wally has been knocked down. When the stars start revolving round his head quickly press Symbol Shift, D and P.

(Paul Crowley in Sinclair User issue 49 , Page 29) 4236
To activate the cheat mode, hold down Symbol Shift, D and P at the same time when Wally loses a life, and when you hear an appropriate jungle noise, let go of the keys. (Richard Swann in Your Sinclair issue 63 , Page 36) 5017
(Reproduced in Crash issue 91 - uncredited)

When sitting down whilst losing a life press Symbol Shift, D and P for infinite lives.

(Claude Longman in Crash issue 63 , Page 35) 9505
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.11.14, 10:13:57
rzecz druga... gameplay z nieśmiertelnością? po co? po prostu graj.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2017.11.14, 10:55:35
To ja nie rozumiem jednej rzeczy, może ktoś mi wyjaśni po co są podawane POKE które daje infinity lives np.: POKE 50027,201 w grze Three Weeks in Paradise skoro nie można ich wpisać?
Trochę jestem rozczarowany bo chciałem zrobić gejmplaye z kilku gier na prawdziwym Spectrum no i przydała by się nieśmiertelność ale widzę że nie lekko i chyba trzeba będzie więcej poćwiczyć albo włączyć emulator:/

Jak to nie można wpisać? Można 8)
Tu właśnie objawia się funkcja edukacyjna komputerów w przypadku normalnych użytkowników, którzy nie zostali komputerami zafascynowani od początku i tylko chcieli sobie pograć raz na jakiś czas. "Jak do diabła mam wpisać tego POKE?" Niektórzy dzięku temu tak się naedukowali, że potem zostali szefami IT w dużych firmach!

Jak już będziesz zdesperowany, mogę zamieścić moją wersję "Three weeks...", którą zrobiłem żeby można było nagrać na dysk. Nie ma w niej żadnych zabezpieczeń i wpisanie POKE zajmie minutę osiem ;)
Tylko to jest wersja na Spectrum 48K - nie ma muzyki na AY.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.11.14, 12:25:23
Cytuj
Dla każdej gry na WoS istnieje odnośnik do Tipshopu.

No właśnie. Coś się tak uczepił tego poke'a jeśli chcesz po prostu pograć  z nieśmiertelnością a twoja gra oferuje wbudowane cheaty?

A na przyszłość to kup sobie Divide, na pececie uruchom grę w emulatorze,wpisz poke, zapisz snapshot, wrzuć na Divide i graj ze snapshota.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ediman w 2017.11.20, 00:59:09

No i to jest konkretna odpowiedź:)
Divide już mam od Zaxxona patent fajny w ostateczności bo jednak wolę gry wczytywać z taśmy.
Tytuł: Odp: jak wpisywać POKE w grach na prawdziwym Spectrum
Wiadomość wysłana przez: ediman w 2017.11.27, 09:18:46
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Wbudowany w grę cheat wykorzystałem w tym nagraniu.
https://youtu.be/xBoYmlgb8PE (https://youtu.be/xBoYmlgb8PE)