Autor Wątek: Ładne i Zaskakujące...  (Przeczytany 125856 razy)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #15 dnia: 2013.02.28, 01:24:03 »
Jeśli już jesteśmy offtopowo przy SAM'ie, to jak wgrać taki obrazek zrobiony za pomocą BMP2SCR do emulatora SimCoupe?
BMP utworzył plik .ss4 (dla MODE 4), plik ma 24kB, czyli zawarty jest sam obraz, jeszcze do tego trzeba zapisać paletę w osobnym pliku .spl, który też nie wiem, jak załadować.

Musiałem to zzipować, bo nie chciał przyjąć załączników o takich rozszerzeniach.

Forum staje się multiplatformowe i nie uniknie się offtopów przy porównywaniu różnych maszyn. Byle nie flame'ować i nie rulezować 8)
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #16 dnia: 2013.02.28, 02:40:45 »
Co to znaczy flame'ować i rulezować?  Ja serio pytam/
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #17 dnia: 2013.02.28, 03:12:06 »
Co to znaczy flame'ować i rulezować?  Ja serio pytam/
Tutaj krótkie wyjaśnienie: http://pl.wikipedia.org/wiki/K%C5%82%C3%B3tnia_internetowa
Podam taki przykład:
- C64 ma najlepszy chip dźwiękowy i reszta się chowa
- ale CPC ma więcej kolorów i szybki procesor
- co z tego, kiedy nie ma spritów, a kolory są do d.
- twoje kolory są do d. wyglądają jak sraczka
- sam jesteś sraczka, p... cię i ten twój złom, mój komp rules!

do moderatora: to przykład, proszę nie kasować

AY Music, ULA plus.

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #18 dnia: 2013.02.28, 08:08:00 »
Ale z ta sraczka to prawda :D
« Ostatnia zmiana: 2013.03.01, 20:07:37 wysłana przez sect0r »
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #19 dnia: 2013.02.28, 10:18:07 »
Jeśli już jesteśmy offtopowo przy SAM'ie, to jak wgrać taki obrazek zrobiony za pomocą BMP2SCR do emulatora SimCoupe?
BMP utworzył plik .ss4 (dla MODE 4), plik ma 24kB, czyli zawarty jest sam obraz, jeszcze do tego trzeba zapisać paletę w osobnym pliku .spl, który też nie wiem, jak załadować.

Nie wiem której wersji bmp2scr używasz i czy różne wersje generują takie same pliki, ale w 2.11a nie ma potrzeby zapisywania palety w osobnym pliku. Plik wynikowy ma nieco ponad 24 kB (czyli nieco ponad 24576 bajtów) i właśnie od bajtu nr 24576 zaczyna się tablica kolorów. Niestety nie działa zwykłe LOAD "nazwa" SCREEN$. Zadziałałoby, gdyby dało się wrzucić ten plik na dyskietkę z typem SCREEN$ zamiast CODE, ale nie wiem jak to w prosty sposób zrobić. Dlatego wrzucam zrobioną na szybko dyskietkę z prostym programikiem w Basicu, umożliwiającym załadowanie obrazka z bmp2scr w MODE 4. Jest na niej jeden przykładowy obrazek o nazwie "kwiaty". Uwaga: żeby coś swojego na tą dyskietkę dorzucić za pomocą programu Sam Diskimage Manager, trzeba ją najpierw rozpakować (SimCoupe łyknąłby i zipa).

Edit: Dopisałem na dyskietce programik o nazwie "chmod", który zmienia typ podanego pliku na SCREEN$ MODE 4. Taki plik można już załadować np. przez LOAD "nazwa" SCREEN$.
« Ostatnia zmiana: 2013.02.28, 11:29:35 wysłana przez Sir David »

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #20 dnia: 2013.02.28, 16:37:39 »
Tak jak kiedyś obiecałem, wklejam parę obrazków w nowej palecie CPC. Ta stara tyle szarości beżów i brązów nie ma. :)

Jako ciekawostkę powiem że pierwszymi produkowanymi Amstradami z taką paletą 4096 zamiast starej 27 były modele 464 i 6128 z płytami głównymi w wersji LC, od roku 1988. Ale producent wcale się tym nie chwalił i wyszło to na jaw dopiero 2 lata później po ukazaniu się modeli PLUS. Mimo że niektórzy zauważyli że część kolorów w LC ma jakby nieco inny odcień, to przypisywano to monitorowi. Stare programiki do rozpoznawania wersji CRTC rozpoznawały ASIC w Plusie jako CRTC 0, więc szybko napisano nowe które rozpoznają go prawidłowo i udostępnią jego szersze funkcje i wtedy się okazało, że w tych LC też widzi szerszą paletę, choć bez sprajtów które ma tylko Plus. :)

PS.: W 6128 LC jakoś nie widać by na jego płycie głównej się zmniejszyła ilość elementów, ale 464 LC ma najmniejszą płytę główną z wszystkich CPC. Co jak się porówna z poprzednimi dwiema też jest zaskakujące, bo poprzednik miał 2 razy większą a pierwszy 464 aż 4 razy większą niż w tym LC. ;)


PS2.: Do Sir David - Propo żalu że obrazki w SAMie zajmują aż 24KB i szerokich pikseli w CPC. Może to jest troszkę tak, że za płotem trawa zawsze wydaje się bardziej zielona.  ;) Uważam że 256x192 w 16kol na SAM wygląda cudnie, a w CPC się trzeba nad czymś podobnym tyle nagimnastykować że taki laik jak ja sam sobie tego nie zrobi a nawet jak ktoś zrobi to mruga. A co do objętości to FullScreen w CPC zajmuje 25KB i mimo że procek ma wolniejszy niż w SAMie, widywałem jak coś bardzo dynamicznego na tym śmiga. By go włączyć i mieć w 16 kol więcej niż standardowe 160 pikseli szerokości, też trzeba się znać i nagimnastykować, bo nie słyszałem o programie graficznym który pracuje na Overscanie. Nawet jak się znasz to wyjdzie maks 192 szerokości to i tak mniej niż w SAMie. Kilka lat Amigowania przyzwyczaiło mnie że komp ma tryb HAM8 który nadaje się tylko do wyświetlania statycznych obrazków i nie zmartwiłbym się gdyby na mojej ulubionej 8bitowej dzidzi dało się choćby i statycznie wyświetlić np. tryby jak w ST w 32KB, to by natchnęło grafików i opady szczęk murowane.
Nie wiem czy widziałeś obrazki na XE w rozdzielczości która normalnie wyświetla marne smutne 4 kol w 160x192 (szerokie piksele) włączają Overscan 192x240 i zużywają prawie całą moc procka by tak często modyfikował paletę kolorów, wręcz niemal co parę pikseli, by całość miała po kilkadziesiąt kolorów. Coś PIĘKNEGO, a odkryli to dopiero po tylu latach. :)

PS3.: Stare gry w których zmieniono kolory we wersji na plusa są bardziej szarobure, a te wcześniejsze są bardziej cukierkowe, więc wolę te starsze. Za to artyści graficy z nową paletą tworzą PIĘKNO. :)
« Ostatnia zmiana: 2013.03.11, 22:11:47 wysłana przez ZbyniuR »
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #21 dnia: 2013.02.28, 18:14:55 »
PS2.: Do Sir David - Propo żalu że obrazki w SAMie zajmują aż 24KB i szerokich pikseli w CPC. Może to jest troszkę tak, że za płotem trawa zawsze wydaje się bardziej zielona.  ;) Uważam że 256x192 w 16kol na SAM wygląda cudnie

I wcale bym się z CPC nie zamienił! ;) Brakuje mi tylko _dodatkowego_ trybu w mniejszej rozdzielczości, gdzie pamięć ekranu byłaby przynajmniej o połowę mniejsza. Przy zerowym sprzętowym wspomaganiu przerobienie 24 kB w rozsądnym czasie jest po prostu niemożliwe i trzeba sobie radzić inaczej. Natomiast CRTC w CPC ma na tyle fajne możliwości, że nie ma problemu z całoekranowymi efektami w demach. A do wielu efektów, np. plazmy, duża rozdzielczość wcale nie jest potrzebna.

Cytuj
Nie wiem czy widziałeś obrazki na XE w rozdzielczości która normalnie wyświetla marne smutne 4 kol w 160x192 (szerokie piksele) włączają Overscan 192x240 i zużywają prawie całą moc procka by tak często modyfikował paletę kolorów, wręcz niemal co parę pikseli, by całość miała po kilkadziesiąt kolorów. Coś PIĘKNEGO, a odkryli to dopiero po tylu latach. :)

Widziałem. Na Samie też jest coś takiego, tylko bez overscanu:

http://simonowen.com/sam/shamview/shamview.dsk

Polecam obejrzeć!

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #22 dnia: 2013.02.28, 18:59:45 »
Liczba kolorow robi swoje, wystarczy spojrzec na gry Java 128x128x65k. Ale bajt na piksel dla 8bit to juz stanowczo za duzo, choc chyba MSX2 tyle mial.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #23 dnia: 2013.02.28, 19:50:59 »

Te najnowsze MSX2+ miały jeśli dobrze pamiętam 192KB graficznej i 65 tys kolorów na raz, choć rozdziałek imponujących nie miały. Ja tam uważam że 16 kolorów zwłaszcza z palety ponad 100 to już jest fajnie, zwłaszcza gdy nie mają szerokich pikseli. Stąd moja zazdrość wobec ST, OCS i SAMa. ;)
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #24 dnia: 2013.03.01, 00:55:24 »
Ilość kolorów w palecie i brak ograniczeń w ich łączeniu robi swoje.
Nie chce się wierzyć, że obrazek z okiem to tylko 31 kolorów, nawet po powiększeniu do pełnego ekranu wygląda wspaniale.
W obrazkach z SAM (z tego dysku Shamview) jest 30-60 kolorów, a nie wyglądają tak ciekawie z dwóch powodów.
Pierwszy to mniejsza ilość kolorów dostępnych na SAM, lecz to jest mniej istotna rzecz.
Ważniejszy jest dobór odpowiednich grafik (fotografii), aby zawierały gradienty, utrzymane były mniej więcej w jednej tonacji,
a nie jak najwięcej kolorów. Przykładem grafiki, jakiej nie powinno się konvertować na 8bit jest to miasto z SAM'a.
Oryginalny obraz zawiera zbyt dużo kolorów i w rezultacie wychodzi pstrokacizna, "sałatka jarzynowa", bo konverter głupieje. Natomiast truskawki utrzymane są w jednej tonacji i na SAMie wygląda to idealnie. Wydawałoby się, że w obrazku przedstawiającym miasto jest co najmniej kilka razy więcej kolorów. Nieprawda - miasto ma ich 57, a truskawki 45, niewielka różnica. Kredki też są dobrą grafiką, bo zawierają gradienty i duże powierzchnie o zbliżonych kolorach. Ten obrazek liczy "tylko" 58 kolorów, a wydaje się jakby było kilkaset. Jednak tutaj także przekroczone zostało "maximum", gdyż dobre oko zauważy natychmiast, że tam gdzie nie mógł wstawić dodatkowych kolorów widnieją odcienie szarości.
To oko z CPC+ jest najlepszym przykładem, jakie grafiki najlepiej wyglądają w ograniczonej do kilkudziesięciu kolorów jednocześnie możliwości wyświetlania.

Atari XE (chyba?) ma możliwość regulacji częstotliwości przerwań. Odtwarzając muzykę z XE w SAP Player wyświetlana jest wartość IRQ Freq, która dochodzi nawet do kilkunastu tysięcy Hz. Jeśli rzeczywiście jest taka możliwość, to zmiana kolorów będzie niezauważalna.

David, czy mógłbyś dorzucić do tego dysku "moją" Syrenkę w Mode 3 i 4? Nie mam pojęcia jak to zrobić, a jeśli chcesz mi wytłumaczyć, to może przeniesiemy się na dział o SAM'ie.
« Ostatnia zmiana: 2013.03.01, 01:07:18 wysłana przez Abrimaal »
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #25 dnia: 2013.03.01, 02:34:12 »
No noo, a nie spodziewałem się. Te kredki przypominają mi zdjęcia lub obrazki z C64 konwertowane dla XE co wygląda troszkę jak w HAM na Amie. A truskawa przypomniała mi że miałem kiedyś w CPC dyskietkę z przeróbkami IFF-ów w tym wielką truskawę oraz wisienkę wpadającą do wody. Oryginał krążył wśród Amigowców.

To oko ma środek zrobiony ze sprajtów by była tam większa rozdziałka niż reszta obrazka. I być może przez to ma 30 kolorów, ale generalnie w Amstradowym świecie 16 kolorów uważa się za dostatecznie kolorowe i trudno znaleźć przykłady by to podkolorowywać. Raczej są tendencje by dążyć trickami w kierunku 320x200 w 16. Stąd był temat o mruganiu. A modyfikowanie palety na przerwaniach częściej się robi w 4 kolorowym Mode1, lub rzadziej w 2 kol Mode2, i to na starej palecie, bo ci co mają do dyspozycji Plusa nie muszą kombinować żadnego mrugania czy przełączania, tylko poprostu tworzą w lepszej palecie w szerokich pikselach Mode0 16kol, sporadycznie dodając sprajty i już jest ładnie. :)
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #26 dnia: 2013.03.01, 08:44:19 »
David, czy mógłbyś dorzucić do tego dysku "moją" Syrenkę w Mode 3 i 4? Nie mam pojęcia jak to zrobić, a jeśli chcesz mi wytłumaczyć, to może przeniesiemy się na dział o SAM'ie.

Chętnie wytłumaczę. Załóż wątek i napisz konkretnie czego nie możesz zrobić. Wrzucić pliku z bmp2scr na dyskietkę czy potem wyświetlić go na Samie?

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #27 dnia: 2013.03.01, 22:08:39 »
kolorowe papryczki są w slideshow climax

Obejrzałem w końcu climax na swoim CPC. Niestety, na żywo papryczki migoczą niemiłosiernie i wyglądają fatalnie.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #28 dnia: 2013.03.01, 22:22:38 »
To oko ma środek zrobiony ze sprajtów by była tam większa rozdziałka niż reszta obrazka. I być może przez to ma 30 kolorów
To też jest plus dla Plusa, że można zwiększyć ilość jednocześnie używanych kolorów dodając statyczne sprite, w dodatku w innej rozdzielczości.

A obrazek z kredkami z SAMa wygląda na kombinację MODE 2 i 4. Stąd te poziome kreski. W MODE 2 pamięć ekranu zajmuje 12 kB, 6k dla 1bitowych pixeli + 6k dla kolorów zdefiniowanych w 8x1 (2 kolory). Ten tryb zapożyczono z Timex'a.
AY Music, ULA plus.

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Ładne i Zaskakujące...
« Odpowiedź #29 dnia: 2013.03.01, 22:35:41 »
W MODE 2 pamięć ekranu zajmuje 12 kB, 6k dla 1bitowych pixeli + 6k dla kolorów zdefiniowanych w 8x1 (2 kolory). Ten tryb zapożyczono z Timex'a.

Ale w odróżnieniu od Timexa, kolejne linie obrazu w MODE 2 są ułożone po kolei w pamięci, a nie z "przeplotem" co 8 linii.