Autor Wątek: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...  (Przeczytany 46359 razy)

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6650
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #75 dnia: 2019.09.30, 19:30:23 »
Przemek, spróbuj to przeportować do Timex-a 2048.
Wiem, że na taką przeróbkę byłby co najmniej jeden chętny :)
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #76 dnia: 2019.09.30, 20:14:45 »
Mnie z 4 lata temu też sie pytał o to  jeden facet  z  Kazachstanu albo z Kigrgistanu ? . To byłby drugi chętny  :) ... Na razie czekam na video z dem ... Pentagon na płycie 48, z ula 48. Toż to rewolucja !!!  No chyba że jeszcze trzeba z płyty wywalić ULA, dorobić RGB, działający Beta Disc..... przerobić zasilanie żeby dało rade , napchać kolejnych protez i z płyty od 48, zostaje gniazdo zasilania, ale je przy tym poborze mocy warto i tak wymienić z 2.1 na 2.5  :D
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #77 dnia: 2019.09.30, 20:19:02 »
Oj tam, oj tam...;)



Jak widać, sporo się zmieści :)

W sumie mam podobnie przerobionego TC2048, ale boję się do niego dotykać, bo już nie mam nawet schematu tego, co tam nawyrabiałem. A efekt wcale nie był zadowalający. Mało która gra 128k odpalała się z dźwiękiem.

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #78 dnia: 2019.09.30, 20:25:11 »
Jacek, to pewnie rezystor  :D
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1641
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #79 dnia: 2019.09.30, 20:32:11 »
w tym temacie lotharek1977 nie słuchaj zaxona  ;D
ja czekam i czekam tyle że cos takiego chce do timexa a nie do zx

trojacek mógłbyś pokazać tego timexa to chociaż oko nacieszę  :D
moje marzenie: Timex 2048 128K

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #80 dnia: 2019.09.30, 20:35:49 »
trojacek mógłbyś pokazać tego timexa to chociaż oko nacieszę  :D

Na razie jestem w rozjazdach, ale jak będę miał okazję cyknąć fotki, to wrzucę :)

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #81 dnia: 2019.09.30, 20:41:00 »
Oj tam, oj tam, ale ULA dalej 48K.
Pentagona jest bez sensu robic na bazie ZXa, tu Zaxon ma racje.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6650
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #82 dnia: 2019.09.30, 21:03:28 »
Prawda jest taka.
Wyżej ULA nie podskoczysz.
I tyle.

"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #83 dnia: 2019.09.30, 23:04:23 »
Do poprawnej pracy zdecydowanej większości programów ROM 128 nie był potrzebny. Co więcej, to na ROMie 128 właśnie mało co chodziło (trzeba przez usr0 przełączać na 48). Zresztą kilka pierwszych przeróbek tak właśnie chodziło.
Też uważam, że przerabianie 48 na tryby Pentagona to trochę niewypał. Sam mam Plusa przerobionego na 128 i niestety jeśli chodzi o dema to potrafią działać tylko do pewnego momentu. No ale pomijając demoscenę, to mogłoby to wypalić, bo raczej wszystkie gry/użytki pójdą.
Zaxon - akurat Devotion chodzi dobrze na przerobionej 48->128. Illusion się wysypuje tak gdzieś w 3/4.
Trojacek - skoro mało co się odpala na tej przeróbce, to tam musi być napitolone. Przeróbka Timexa by STAVI działała niemal identycznie jak przerobiony 48. Ze dwa programy może miały jakiś zgrzyt.
I tak, przerabianie Timexów ma sens, bo daje dodatkowe możliwości. Natomiast jest dużo bardziej skomplikowane i chyba w razie niepowodzenia zamiennik ULA (ten kwadratowy) jest praktycznie nieosiągalny.
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #84 dnia: 2019.09.30, 23:13:48 »
Trojacek - skoro mało co się odpala na tej przeróbce, to tam musi być napitolone. Przeróbka Timexa by STAVI działała niemal identycznie jak przerobiony 48. Ze dwa programy może miały jakiś zgrzyt.
I tak, przerabianie Timexów ma sens, bo daje dodatkowe możliwości. Natomiast jest dużo bardziej skomplikowane i chyba w razie niepowodzenia zamiennik ULA (ten kwadratowy) jest praktycznie nieosiągalny.

No, w mojej przeróbce jest napitolone, bo nie miałem żadnej dokumentacji, jak te banki tak do końca działają ;)
Fakt, timexowy SCLD jest niedostępny, zamienników (na razie) brak.
Te dodatkowe możliwości, to zgaduję, że chodzi Ci przede wszystkim o 512x384 :)

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #85 dnia: 2019.09.30, 23:28:52 »
Dokładnie.
No i pamiętam, że największy problem to nie było stronicowanie banków, ale drugi videoram. Można było nawet zrobić przeróbkę na 128k bez dodatkowego ekranu i kosztowało to prawie połowę mniej. Tam jakaś dodatkowa płytka z logiką była do tego potrzebna (GAL?). Zaznaczam, że to wszystko z pamięci odtwarzam - mogło mi się przez te lata coś poprzestawiać :)
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

Rzeznik

  • *****
  • Wiadomości: 2134
  • Miejsce pobytu:
    Katowice
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #86 dnia: 2019.10.01, 09:50:18 »
nie pisano w tym watku od 120 dni ;-)

Dobra, to podsumujmy.
Lotharek zrobił kiedyś zamiennik dolnego RAM'u do ZX - zrobił, działa.
Postanowił zrobić zamiennik górnego ramu (ile jest maszyn z uwalonym tym ramem to wiadomo, że naprawa polega na wywaleniu wszystkich kości, wlutowaniu podstawek i włożeniu kości też wiadomo), więc wpadł na pomysł z SRAM razem z prockiem.
I tutaj naraz wykluły się inne możliwości, więc dla jajek właściwie zrobił RAM jak w Pentagonie 512, bo tak, bo była taka możliwość.
Potem, po rozmowie, stwierdziliśmy, że to bez sensu, że może da się zrobić ten RAM bankowany jak w ZX 128 (Rammer) i Lotharek to zrobił, działa to, gdzieś wrzucałem filmik, dużo gier i dem zaczęło działać ja na ZX 128.

https://www.youtube.com/watch?v=KBj5uJj_HPY

W trakcie kolejnej rozmowy, wyszło nam, że jak się prosto da, to fajnie będzie dorobić do tego drugi video ram jak w ZX 128. Prace nad rozwiązaniem trwają, jak się uda to będzie super.

Te 512 KB jak w Pentagonie zostało w fejsie, bo jest program kopiujący na ZX, który sprawdza taką pamięć, więc zworką na ten moment można sobie ten tryb ustawić i sprawdzić - ale jest to tylko po to, że jest, po nic więcej. Zostanie może nawet z fejsa usunięte - nie wiem, decyzja Lotharka, ale skoro wzbudza takie niezdrowe emocje to lepiej imo to wyciąć po prostu.

Ciekawszy jest tryb ZX 128 i tutaj cała zabawa. ULA oczywiście zostanie po staremu, w wersji 48.  Trwają też prace nad opcjonalnym AY razem z ramem.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #87 dnia: 2019.10.01, 10:21:20 »
I tu sie rodzi pytanie, czy nie lepiej w takim razie od razu walnac CPLD zamiast ULA i miec wsparcie dla roznych timingow.
Ok, sporo programow pojdzie na 48K ULA + 128K RAM, ale to dalej bedzie kulawy 128K, poza tym czy warto dewastowac 48K lub Timexy,
ktorych tez za duzo nie ma ?

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #88 dnia: 2019.10.01, 10:51:45 »
Gumiaków i plusów było ok 5 000 000 sztuk, wiec można dewastować do woli ;)
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

lotharek1977

  • **
  • Wiadomości: 90
  • Miejsce pobytu:
    Maly sklepik ;-)
  • Jestem maly sklepikarz ;-)
    • Lotharek`s Lair
Odp: ZX 48kb przebudowa na 128k prawie udana ale...
« Odpowiedź #89 dnia: 2019.10.01, 11:37:35 »
powaznie 5 mln ?
a ja myslalem ze c64 bylo najwiecej 1mln..
NIE ODPISUJE NA PM, tylko [email protected]