forum speccy.pl
ZX Spectrum => HARDWARE => NAPRAWY => Wątek zaczęty przez: Perkoz w 2022.04.03, 12:47:05
-
Cześć,
Muszę wymienić membranę w moim gumiaku. Szukałem standardowej membrany, ale znalazłem coś takiego:
https://www.ginger-electronic.com/en/retro-computer/25-42-48k-kdlx-keyboard-for-sinclair-zx-spectrum-16k48k.html#/28-model-48k_kdlxr_inbuild_keyboard
Czy ktoś z Was korzysta z takiej membrany?
Znalazłem też standardowy zamiennik oryginalnej membrany:
https://www.sintech-shop.de/en/48k-keyboard-membrane/a-3025
Nie wiem co lepsze. Może ktoś z Was może polecić też inne rozwiązania?
-
Ja bym kupił zamiennik membramowy.
Mam klawiaturę na tych micro-switch-ach i jest jednak trochę toporna w przyciskach.
Mnie o wiele lepiej pisze się na standardowej klawiaturze z folią.
No ale, twoja kasa i twój wybór.
-
Dla odmiany ja sobie tę klawiaturę bardzo chwalę - ale wniosek z tego jest jedynie taki, że najlepiej by było jakbyś sobie sprawdził i sam zdecydował, jaka opcja ci bardziej pasuje.
-
Dzięki za odpowiedzi.
Głównie wpisuję LOAD"" więc pewnie powinienem wybrać tańsze rozwiązanie :)
Chyba, że na przykład membrana na micro-switch będzie bardziej trwała niż standardowa?
-
Współczesne membrany są dość trwałe. Jeśli zaś chodzi o mechaniczne, to wiele zależy od tego na jakie switche trafisz. Mogą być np. wkurzająco twarde w działaniu.
-
ja kupuję z "SellMyRetro" od Pokemona. Bardzo trwałe i dobrze działające klawisze.
-
Dzięki wszystkim za pomoc, zamówiłem zamiennik membranowy od Sintecha. Nie znalazłem nic dostępnego od zaraz w lepszej cenie. Jak przyjdzie, to będzie nowa przygoda z wymianą, nie miałem do tej pory okazji, przygodę ze Spectrum rozpocząłem w ubiegłym roku, trzymajcie kciuki :)
-
Filozofii dużej nie ma: wyjąć starą, włożyć nową :) Schody zaczynają się, jeśli maskownica jest przyklejona i nie chcesz jej zniszczyć. Pomaga operowanie suszarką. Najfajniej jest mieć maskownicę montowaną na wyginane blaszki. Przy składaniu obudowy uważaj żeby "wąsów" nie złamać modulatorem, czy radiatorem - trzeba je ułożyć, mogą mieć inną długość niż oryginalnie.
-
Dasz radę, tylko ostrożnie z odklejaniem blaszki by jej sobie nie pogiąć. ;)
Ja zwykle przyklejam gąbkową uszczelkę do okien pod taśmami z klawiatury na modulator i radiator, bo stara już pewnie skruszała.
-
Gąbka to chyba do plusów - tam "wąsy" idą w taki sposób, że muszą opierać się o modulator i radiator, więc izolacja się jak najbardziej przydaje (na pewno na radiatorze). W gumiaku "wąsy" trzeba tak ułożyć, żeby właśnie na niczym nie leżały, bo zamknięcie obudowy może spowodować ich zgniecenia i pęknięcie.
-
damik dobrze mówi. Przy starych/oryginalnych membranach podklejam (przy nowych olewam temat - wydają się bardziej odporne :))
-
Ja nadal nie wiem gdzie Wy to naklejacie w GUMIAKACH.
-
Zaznaczyłem w czerwonych obrysach, co prawda to wersja płyty z Plusa ale w Gumiaku też warto i czasem tak było robione.
Warto to jednak nakleić bo nie obciera o metalowe części i trochę izoluje termicznie folię klawiatury w tych miejscach.
PABB, zwróć uwagę że wersja z płytą 4S by Samsung miała już folię całkiem dobrej jakości, a też czasem bywało naklejane (chyba) fabrycznie ;)
Przynajmniej ja się z tym spotkałem rozkręcając kilka takich maszyn...
-
O, i to jest dobry pomysł z tym naklejaniem.
-
Ja nadal nie wiem gdzie Wy to naklejacie w GUMIAKACH.
No może masz rację z tymi Gumiakami, dawno już takiego nie rozbierałem, swojego jedynego Gumka przerobiłem dawno temu na microswitch'e ale w Plusach to już na pewno warto ;)
-
Nigdy nie spotkałem tych nakładek w gumiakach, bo i po co miałyby tam być? W gumiaku "wąsy" powinny zawijać się przed modulatorem i radiatorem. Odstęp między modulatorem/radiatorem w gumiakach jest na tyle mały, że zostawienie tam "wąsów" powoduje ich załamanie, w skrajnym wypadku złamanie. Co innego w plusach, gdzie "wąsy" muszą przechodzić nad radiatorem/modulatorem, bo po prostu tak jest zbudowana klawiatura i odizolowanie ich jest koniecznością (przynajmniej od radiatora). W gumiakach jakiś sens miałoby przyklejanie nakładek nie na wierzch radiatora, ale na jego krawędź, gdyż wybrzuszenie wywiniętego "wąsa" może teoretycznie do tej krawędzi dotykać.
-
... i dokładnie o tym mówię ;) Elementy izolacyjne lądują na granicy radiatora - ja najczęściej używam kawałka taśmy kaptonowej (zabezpiecza mechanicznie i termicznie). Znakomita ilość wymienionych przez mnie membran do gumiaka, miała ślady na ścieżkach mieszczących się w okolicy radiatora.
-
W zasadzie się zgadzam, ale czy kepton daje aż taką izolację termiczną ?
Lepiej chyba gąbkę, albo jedno i drugie (bo potem trudno takie coś odkleić bez walki ... z tym że na krawędzi radiatora. :)
-
... a to już zależy od ilości warstw ;)
Na poważnie - ja daję dwa paski i ufam, że to wystarcza :)
-
Wypadałoby za 40 lat sprawdzić ;)
-
Szanowni,
Wymieniłem membranę, wszystko poszło bez problemów. Podłączyłem sprzęt, wczytałem grę i po kilkunastu minutach całkowicie przestała działać klawiatura. Nie reaguje żaden klawisz. Wiecie co mogłem popsuć?
-
Nie wypięła się? Lewa taśma się nie zagięła na modulatorze i nie złamała? Bo zakładam, że wyłączyłeś/włączyłeś komputer.
-
Nie wypięła się. Po wymianie wszystko normalnie działało, można było pisać, po parunastu minutach przestało :(
Otworzyłem go raz jeszcze i sprawdziłem mocowanie taśm ale wszystko jest OK.
-
ULA umarła :(
-
Aby potwierdzić martwą ULA warto podmienić ją na inną i zobaczyć czy działa z Twoją klawiaturą.
Ale jeśli nie posiadasz innej na podmianę to...
Aby przetestować czy aby taśma klawiatury gdzieś nie strzeliła można też kawałkiem drutu zwierać na chwilę jeden pin z 5-pinowego złącza klawiatury z innym w 8-pinowym złączu klawiatury i sprawdzić czy coś reaguje, jeśli brak reakcji to raczej ULA padła.
Może ULA była już padnięta i jej problem objawia się dopiero po nagrzaniu komputera a po pełnym ostygnięciu lub jej schłodzeniu (specjalnym sprajem) zacznie na chwilę działać normalnie.
Napisz jeszcze jaką masz dokładnie sygnaturę na tej ULA lub daj jej fotkę, bo bywały też mniej udane serie tych układów i lubiły się gotować w czasie pracy aż w końcu padały.
Generalnie ten układ scalony nie jest tak łatwo zabić, ale się udaje ;)
-
Niestety nie mam układu na podmianę :(
-
Załączam jeszcze zdjęcie płyty, może będzie pomocne w diagnozie.
-
Próbowałeś zwierać styki klawiatury kabelkiem?
Po ostygniecu nadal nie działa?
-
Po ostygnięciu nadal nie działa.
Spróbuje jeszcze zewrzeć piny złącz klawiatury kabelkiem. Jeżeli to taśma jest popsuta a nie ULA, to rozumiem, że przy takim zwarciu pinów powinny się pojawić jakieś znaki na ekranie?
-
Zrobiłem test z łączeniem pinów i znaki na ekranie się pojawiają. To chyba dobrze?
Przyjrzałem się paskom membrany i nie widać, żeby były gdziekolwiek uszkodzone.
-
Grunt że ULA wydaje się być sprawna. :)
Czyli coś z folią jest nie teges.
Może coś nie styka w złączkach, albo napylona metalizacja na folii się wytarła.
Warto miejsce styku folii że złączami zobaczyć pod lupą lub mikroskopem warsztatowym.
Albo podciąć kilka mm koniec pasków foliowych, jeśli ich końcówki są wytarte.
-
Kilka nowych faktów :)
Podłączyłem klawiaturę, zanim skręciłem obudowę wszystko działało normalnie. Jak tylko ją skręciłem, to klawisze przestały działać. Jak rozkręciłem to z powrotem działa. Na rozkręconym sprzęcie wczytałem dwie gry, teraz zostawiłem komputer uruchomiony z odpalonym Pitfall 2, czekam, czy jak się dobrze zagrzeje to coś się zmieni. Jak na razie wszystko jest OK.
Przy oryginalnej membranie na paskach w miejscu ich mocowania do płyty komputera były doklejone takie grubsze paski foliowe. Przy tej nowej membranie takich nie było, więc umieściłem te paski w gniazdach takie jakie są, może to jest problemem? Może faktycznie coś w tych złączkach jest nie tak.
Pomyślałem, że przytnę dodatkowe paski cienkiego plastiku szerokości złączek i włożę je razem z paskami membrany, żeby dokładniej dociskały do złączek. Ma to sens?
-
Ma to jak najbardziej sens, możliwe że złącza mają już zbytnio spłaszczone styki i dobrze nie kontaktują.
Czasem poklejam na cienszych taśmach klawiatury w miejscu gdzie wchodzi w złącza od tyłu kawałki folii długości około 1cm i szerokości taśmy na cienką dwustronną taśmę klejącą.
-
Wielkie dzięki Damik. Podkleję plastikowe paski i zobaczymy co będzie. Wystarczy zwykła dwustronna czy powinna być jakaś specjalna?
Zauważyłem również, że na końcach pasków, 2-3 mm napylonych ścieżek jest jakby wytarte lub po prostu słabiej napylone, może tak jak pisałeś, bym je przyciął o tę długość. Nawet jeżeli okaże się, że nie to powoduje problem, to samej membranie chyba nie zaszkodzi?
-
Używałem zwykłej cienkiej biurowej taśmy dwustronnej.
Owszem można przyciąć 2-3mm paski z folii stykowej, tylko im częściej będziesz je wyjmował i wkładał to metalizacja może się obcierać i ciągle ich skracanie może spowodować ze w pewnym momencie nie będą wystarczająco długie by domknąć obudowę. ;)
-
Chyba udało się to naprawić, chociaż mało brakowało, żeby gumiak wyleciał przez okno ;)
Próbowałem podkleić dodatkową folię pod paski ze stykami, efekt był taki sam, tj. przy zamykaniu obudowy klawiatura przestawała działać. Stwierdziłem, że zaryzykuję i przytnę odrobinę paski, obciąłem około 1-1,5 mm, nadal nie dało się zamknąć obudowy, ale zauważyłem, że mogę bardziej zewrzeć jej górną i dolną część zanim klawisze przestaną działać. Zacząłem skracać te paski i udawało się coraz bardziej domykać obudowę. Tak po kawałku uciąłem w sumie prawie 4,5 mm i już wiele do skracania nie zostało :) Ale najważniejsze, że działa, przynajmniej na razie, wczytałem grę i jak jest OK, komputerek jest już dobrze rozgrzany i nic się nie zmienia, więc może będzie dobrze.
Jeszcze raz dzięki Damik, bez Ciebie by się nie udało!
-
W najgorszym wypadku może trzeba będzie wymienić złącza klawiatury, ale to i tak taniej niż ULA. ;)
Można też ostrożnie podoginac piny w złączach jeśli się uda.
-
Ale i tak bez radiatora ten typ ULA kiedyś wyzionie ducha.
Wszak to jedna z pierwszych płyt ISSUE 2.
-
czy są gdzieś podane maksymalne wysokości dla radiatora na ULA dla gumiaka i plusa?
-
Weź kawałek plasteliny, przyklej do ULI i zamknij obudowę. Potem otwórz i zmierz. Jedy Ne co to jakoś nie widzę radiatora w gumiaku bo radiator to jedno ale potrzebny jest jeszcze obieg powietrza - inaczej to jest bez sensu.
-
Do plusa na ULA pasuje 2-3szt tych większych samoprzylepnych radiatorów z Raspberry Pi.
W gumiaku z gotowców podejdzie jedynie jakiś płaskownik z alu, bo tam jest dość ciasno, lepiej taki niż nic.
-
Tu aż się prosi o wstawienie miniaturowego wentylatorka, np. 20x20x6mm, nawet kosztem głośniczka. Wtedy będzie obieg.
-
Wystarczy wyrzucić jeden grzejnik z obudowy, tj. stabilizator wraz z radiatorem, a zrobi się dużo chłodniej we wnętrzu obudowy z płytą wydania 2. Dowolna przetwornica DC-DC 5V@1A, zamiennik 7805 będzie dobra do tego zadania.