forum speccy.pl
Komputery z Z80 => TIMEX => Wątek zaczęty przez: emdek w 2022.12.21, 23:57:57
-
Hej, dotarł w końcu Timex 2048, ten o którym pisałem że wg relacji klawisz siedzi twardo. Fakt trochę się zasiedział, ale wystarczyło kombinerkami poruszać i jest ok. Choć faktycznie klawiatura wymaga uwagi przy wklepywaniu... Co do dłubania przy faceplate jeszcze się zastanowię czy bardziej klawiszy rozruszać nie da rady.
Ogólnie sprzęt minimum 25 lat przeleżał w garażu, a mimo to odpalił, joy po rozuszaniu na testerze też całkiem spoko reaguje, choć konserwacja mu się przyda.
Jedyny minus: gniazdo EAR niezbyt styka chyba - jak byście poradzili je sprawdzić / rozruszać / doprowadzić do stanu używalności?
-
I jeszcze parę fotek. W ręku - stan wprost z paczki.
-
No, panie kolego, tak po 25-ciu latach w nieznanych warunkach i od razu do prądu. Bez przeglądu wnętrza ?
To było duże szczęście, że nic się nie stało.
-
Zasilacz sprawdzony miernikiem, środek też na tyle że wiedziałem że nie strzeli. Pan Almeida też go przed sprzedażą podpinał żeby zrobić zdjęcie że dioda świeci, bo nie miał kabla antenowego żeby sprawdzić bardziej...
Tu tylko jedno zdjęcie jest zaraz po wyjęciu z paczuchy. Spodziewałem się że jeżeli coś strzeliło to już w Portugalii, ale środek był "czysty" :)
-
Spodziewałem się że jeżeli coś strzeliło to już w Portugalii, ale środek był "czysty" :)
Gratulacje udanego zakupu :)
Kupiłeś go za pośrednictwem olx, czy zupełnie inny kanał?
-
OLX i tłumaczenie deepl :) całkiem spoko kanał, na pewno lepszy niż lokalny Marketplace fejsbuniowy
"Zaryzykowałem" bo pojawił się w okolicach w których koleżanka mieszka, no i zasilacz, joy... i mikrofon na din w zestawie ;) :-X
-
A no i koleżanka też pozbyła się z domu wszystkich kabli Chinach i bała się ruszać ten jeden klawisz który siedział dużo mocniej, więc tak do teraz byłem w niepewności jak sprzęt się rzeczywiście ma...
Teraz najważniejsze to gniazdo EAR. Macie jakieś patenty na to?
-
Teraz najważniejsze to gniazdo EAR. Macie jakieś patenty na to?
Wymienić na nowe.
-
Wymienić na nowe.
Fakt, docelowo będzie najlepiej, macie jakieś sprawdzone wymiarami gdzieś do kupienia w sieci? bo u mnie "w lesie" to sobie mogę poszukać, mógłbym MIC zamienić miejscami, ale to nie gwarantuje powodzenia... no i jednak chciałbym zachować oba w formie funkcjonalnej w celach dydaktycznych ;)
Liczyłem, że możę ktoś jakoś "poprawił" istniejące, a szwankujące gniazdo i się podzieli patentem...
Myślę, żeby psiknąć Kontaktem (U - czyszcząco rozpuszczający i S - do czyszczenia styków), ale innego doraźnego pomysłu nie mam...
-
https://www.tme.eu/pl/details/cl1384/zlacza-jack/cliff/s6-bb-pc-cl1384/
-
https://www.tme.eu/pl/details/cl1384/zlacza-jack/cliff/s6-bb-pc-cl1384/
Dzięki! :)
-
Temat zamiennika gniazda się powtarza, więc dla porządku - Gniazdo MIC Timex (https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=3123.0)
-
Myślę że póki Timex działa jako/tako to nic nie ruszam - spryskanie Kontaktem i zadbanie o blaszki pomogło - gry się wczytują. Mam audio przez wyjście mic, ale wbudowany głośnik leży i kwiczy.
Przy ruszaniu będzie do zrobienia vel dopieszczenia:
- wymycie w zmywarce obudowy i klawiszy
- może wybielanie, ale na pewno polakierowanie klawiszy żeby nie farba nie zeszła
- wymiana gumek
- taka robota pewnie skończy się wymianą faceplate
- naprawa glośniczka
- wymiana gniazd ear/mic na coś nowego.
-
Ja bym zaczął od przemierzenia napięć w komputerze.
-
Ogólnie trzeba sprawdzić kondensatory elektrolitycznie - często robi się recap dla świętego spokoju.
Nie traktuj zmywarką - to barbarzyństwo! Lepiej myjka ultradźwiękowa. Klawiatura jest na PCB plus gumowe styki. Woda jak się tam dostanie to będziesz miał po pewnym czasie korozję. Trudno tam się dostać i odradzam nawet z tego powodu że faceplate jest przyczepiony na specjalną taśmę dwustronną ( tudzież klej). Na alledrogo są dostępne do 2068 ale jak napiszesz do sprzedawcy że chcesz do 2048 to taką wyślą.
Głośniczek np. ABS-231-RC-1 dostaniesz np tu: https://uk.farnell.com/multicomp/mcabs-231-rc/transducer-speaker-800hz/dp/2433036 (https://uk.farnell.com/multicomp/mcabs-231-rc/transducer-speaker-800hz/dp/2433036) .
Wybielanie spowoduje uszkodzenie powierzchni klawiszy co może doprowadzić do zmycia/starcia napisów. Twój sprzęt - Twoje ryzyko :D.
Wymiana elementów na płycie głównej TC2048 jest bardzo ryzykowne bo jakość nadruku jest z racji wieku dość słaba, przegrzanie czy nieostrożne wyjęcie elementu po wylutowaniu i wyrywa się ścieżka :| .
Jak chcesz to mogę odsprzedać płytkę TZDUINO https://www.eightbitclone.com/pub.php?id=31 (https://www.eightbitclone.com/pub.php?id=31) będziesz miał łatwiej w wgrywaniu programów.
-
Hej, co do zmywarki: tam trafią tylko czarne plastiki i to tylko w sytuacji gdy już wezmę się za wszystko raz, a porządnie - łącznie ze ściąganiem/wymianą faceplate'a i wklejeniem nowych gumek do pilota
Prześledziłem forum i lekkie wybielenie + zabezpieczenie lakierem może dać radę.
Z recapem dobry pomysł. Jest gdzieś jakaś lista potrzebnych kondensatorów? To akurat musiałbym zlecić znajomemu - ponad dwa razy młodszemu od timexa🤣, tak jak zlepienie tzxduino. Ile chciałbyś za płytkę?
-
Głośniczek np. ABS-231-RC-1 dostaniesz np tu: https://uk.farnell.com/multicomp/mcabs-231-rc/transducer-speaker-800hz/dp/2433036 (https://uk.farnell.com/multicomp/mcabs-231-rc/transducer-speaker-800hz/dp/2433036)
Prawie zgadza się. Głośnik, który podałeś pasuje do ZX Spectrum i jego klonów np. Harlequin. W Timexach głośnik powinien być o impedancji 45-50 omów (a nie 32) i średnicy 45-50 mm (a nie 23).
W Farnellu mają odpowiednie typy.
-
Głośniczek np. ABS-231-RC-1 dostaniesz np tu: https://uk.farnell.com/multicomp/mcabs-231-rc/transducer-speaker-800hz/dp/2433036 (https://uk.farnell.com/multicomp/mcabs-231-rc/transducer-speaker-800hz/dp/2433036)
Prawie zgadza się. Głośnik, który podałeś pasuje do ZX Spectrum i jego klonów np. Harlequin. W Timexach głośnik powinien być o impedancji 45-50 omów (a nie 32) i średnicy 45-50 mm (a nie 23).
W Farnellu mają odpowiednie typy.
Czyli zostaje jeden typ:
https://uk.farnell.com/visaton/k50wp-2916/mini-waterproof-speaker-2in-2w/dp/3762733
-
Nie tylko: Visaton K40 50 omów, nr 2841 tez pasuje. Taki wsadziłem w swojego TC2068.
-
Nie tylko: Visaton K40 50 omów, nr 2841 tez pasuje. Taki wsadziłem w swojego TC2068.
Dzięki! I ten głośnik wpadnie, bo mam potwierdzenie że jest spalony.
Timex mnie nastraszył - w wigilię nie odpalił, zaczął buczeć, obraz szalał, potem już tylko czarno na ekranie i świecąca dioda - brzmi znajomo?
Szczególnie jak już na oko było widać że nic nie wylało...
Oddałem sprzęt mądrzejszemu od siebie, żeby nie narobić szkód.
Okazało się że kondensatory trzymają ładnie parametry, a za fakt że już chciałem składać wniosek o zasiłek pogrzebowy odpowiadała... taśma klawiatury, która od otwierania kompa musiała delikatnie popękać, a jedna z linii podobno idzie do audio i tam się robił bałagan
Po odpięciu taśmy Timex ruszył ponownie.
Tak myślę: dużo byłoby roboty żeby zrobić przy okazji wyłącznik kempstona żeby wbudowany na przyszłość nie gryzł się z interfejsem od Zaxona, ale żeby go jednak mieć w razie czego?
-
Tak myślę: dużo byłoby roboty żeby zrobić przy okazji wyłącznik kempstona żeby wbudowany na przyszłość nie gryzł się z interfejsem od Zaxona, ale żeby go jednak mieć w razie czego?
Możesz dorobić sobie wyłącznik (zwierający przeciętą w tym celu jedną ze ścieżek U16: od pinu 1, 2 lub 5, albo też piny 1 i 19 od U5), ale może lepszym wyjściem jest implementacja prawidłowej linii /IORQGE (o ile interfejs z niej korzysta?), jak to jest opisane na stronie Yarka:
https://8bit.yarek.pl/computer/zx.tc2048/index-pl.html
EDIT: dołączyłem schemat Kempstona w TC2048, by było wiadomo, co który pin oznacza.
-
Okazało się że kondensatory trzymają ładnie parametry, a za fakt że już chciałem składać wniosek o zasiłek pogrzebowy odpowiadała... taśma klawiatury, która od otwierania kompa musiała delikatnie popękać, a jedna z linii podobno idzie do audio i tam się robił bałagan
Po odpięciu taśmy Timex ruszył ponownie.
Hmm w tasmie klawiatury nie ma żadnego sygnału związanego z torem audio. To jakaś „miejska legenda”.
Osobiście nie bawiłbym się w pomiary starych kondensatorów elektrolitycznych, tylko je wymienił dla świetego spokoju i dobrej pracy np. przetwornicy.
@trojacek: ważniejsza sprawa jest zmiana polaryzacji wbudowanego kempstona, bo oryginalna jest niezgodna ze standardem.
-
@trojacek: ważniejsza sprawa jest zmiana polaryzacji wbudowanego kempstona, bo oryginalna jest niezgodna ze standardem.
Ale nie każdy ma ochotę robić ten mod. Bo w sumie nie trzeba nic przerabiać, by używać zwykłego joysticka (i bez autofire).
-
@trojacek: ważniejsza sprawa jest zmiana polaryzacji wbudowanego kempstona, bo oryginalna jest niezgodna ze standardem.
Ale nie każdy ma ochotę robić ten mod. Bo w sumie nie trzeba nic przerabiać, by używać zwykłego joysticka (i bez autofire).
Timex na warsztacie u kumpla ale z tego co pamiętam joy który dotarł razem z Timexem na testerze joyów od c64 zgłaszał się jak każdy inny i na Timexie działał normalnie. Czyli bałagan zaczyna się dopiero jak auto fire odpalę? Tak coś kojarzę z dzieciństwa ale może to upływ lat robi swoje... Materiał do testów jest już jak coś...
Spis kondensatorów macie jakiś pod ręką (albo nawet sprawdzony, szybki sklep)?
Myślę sobie, biorąc pod uwagę wrażliwość ULA, że taka check lista - jak zadbać o nowego Timexa w rodzinie byłaby bardzo przydatna i niejeden sprzęt by uratowała.
Korzystacie przykładowo oryginalnych zasilaczy, czy jednak jakiś nowszy wypust pracuje na co dzień u Was?
-
Ja mam dyżurny impulsowy 9V/4A.
Kondensatory:
C | 5a | 5d |
c17 | 100µF 16V | 100µF |
c19 | 100µF 16V | 22µF |
c21 | 22µF 16V | 22µF |
c22 | 100µF 16V | 100µF |
c23 | 1µF 50V | 1µF |
c24 | 1µF 50V | 1µF |
c25 | 100µF 16V | 100µF |
c35 | 22µF 16V | 22µF |
c36 | 22µF 16V | 22µF |
c37 | 22µF 16V | 22µF |
c38 | 100µF 16V | 100µF |
c47 | 100µF 16V | 100µF |
c49 | 1µF 50V | 1µF |
c53 | 4,7µF 25V | 4,7µF |
-
Niech CI Bó...
eee, niech ci któs tam u góry w ULAch wynagrodzi!
Dzięki!
-
Jako, że bebechy czekają na wymianę kondensatorów i głośnika (już wszystko na miejscu. Zabrałem się za konkretną obróbkę plastików.
I jednak, nauczony doświadczeniem z białych 8- i 16-bitowców "zaryzykowałem" krótki program do szklanek w zmywarce.
Zgodnie z planem wszystko czyste bez szorowania. Teraz tylko znaleźć dobry lakier półmatowy do zabezpieczenia klawiszy, bo są w fajnym stanie... No i poskładać do kupy. Ale z nowym Faceplate jest dobrze...
-
Piękny, nie zniszczony, płyta tak z daleka wygląda jak nowa.
Lakier do plastyku - ale widziałem tylko w sprayu. Sam robiłem kiedyś akrylowym do wnętrz i nie był to dobry pomysł.
a czy może mógłbyś podesłać w wolnej chwili zdjęcie płyty z góry? ... lubię oglądać nagie płyty Timexów. ;D
-
Eee, jak te klawisze wyszły bez odklejenia naklejki górnej klawiatury ?
-
Wyszły z odklejeniem, stwierdziłem, że jak już robić to od a do z i wziąłem faceplate od retronics
stara była pęknięta pod folią z nadrukiem, na nadruku delikatny ale upływ czasu było widać.
A skoro i tak robię recapa, wymieniam taśmę, głośnik itp to stwierdziłem że akurat Timexa robię jak najbardziej odpicowanego:
Czyli na zewnątrz:
Nowy faceplate
Umyte czarne plastiki w zmywarce i ogarnięte chemią do plastików
Umyte w zmywarce i wytarte do sucha klawisze - czekają na lakierowanie, najlepiej bezbarwnym półmatem więc jak macie coś sprawdzonego...
Fotka płyty w załączniku, z grudnia - lepszej nie mam, bo recapa zostawiłem sprytniejszemu ode mnie i bebechy są u niego.
-
A to zmienia postać rzeczy.
Gratuluje udanego remontu tak już unikatowego sprzętu.
-
Remont okazuje się nie tak udany, bo czas dokładnie przejrzeć schemat serwisowy. Timek po recapie daje czarny obraz o nic więcej... :/
-
Zakładam, że sprawdziłeś, czy jest 5V? Przetwornica pracuje? Jest 12V? W Timeksach zdarzały się błędy na warstwie opisowej. Kolega wstawiał kondensatory tak jak były, czy sugerował się tylko opisem na płycie? Wrzuć wyraźne zdjęcie płyty po recapie.
-
4.94 tam gdzie ma być 5, 12 daje 12 (posiłkuję się fotką tutaj z forum) tylko kondensator pierwszy z lewej C3 daje 9 zamiast 11...
kondensatory brałem z AVT z masą rzeczy do innych celów...
Coś mi fotek z telefonu nie chciał dodać, ogarnę, wrzucę..
EDIT:
chyba tak to muszę obejsć (wycinek fotki do której porównywałem napięcia - mam 11 tam gdzie powinno być 9):
(https://i.postimg.cc/fkpjRTxJ/IMG-20230131-222616-copy-3468x2604.jpg) (https://postimg.cc/fkpjRTxJ) (https://i.postimg.cc/BXF5L9gN/IMG-20230131-222623.jpg) (https://postimg.cc/BXF5L9gN)
(https://i.postimg.cc/H8cw9fCY/IMG-20230131-222701-copy-2604x3468.jpg) (https://postimg.cc/H8cw9fCY) (https://i.postimg.cc/HjV9m78q/Screenshot-2023-01-31-21-39-42-803-com-facebook-orca-copy-810x1755.jpg) (https://postimg.cc/HjV9m78q)
-
No i właśnie ten środkowy kondensator masz chyba odwrócony :)
-
Który? Bom ślepy 🤣🤣🤣
Wygląda mi jakby wszystkie miały plus do plusa... Któryś trzeba inaczej?
-
No to spójrz na zdjęcie płyty z grudnia i zobaczysz, który miał plus do minusa :)
Przecież pisałem, żeby się nie sugerować opisem na płycie ...
-
O fak...tycznie :D
-
C3 jest oznaczeniem kondensatora odsprzęglającego pod ROMem a nie kondensatora elektrolitycznego.
Odnośnie polaryzacji tych trzech elektrolitów (od lewej: C21, C24 i C23), raczej sprawdziłbym ją ze schematem, jeśli są jakieś wątpliwości. C24 ma plus przypięty do masy (!), która jest na wyższym potencjale niż elektroda ujemna.
-
Hej.
Dzięki wszystkim za pomoc.
Sprzęt hula i pohula jeszcze - po wymianie kondensatorów, taśmy klawiatury na płytki z pinami i wklejeniu gumek (po umyciu zdechły praktycznie)
Do tego umyty i nowy faceplate
Zamknąłem się że wszystkim w 530pln, gdzie faceplate podbił finalne koszty
Postanowiłem starych gumek nie wycinać - skok może mniejszy, ale przynajmniej nie ma opcji żeby mi się klawisze zablokowały...