forum speccy.pl

ZX Spectrum => PROGRAMOWANIE => Wątek zaczęty przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.03.05, 13:23:24

Tytuł: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.03.05, 13:23:24
(http://i40.tinypic.com/33zd3tc.gif)
Demko tegoż: ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/utils/BIFROSTENGINE.tzx.zip
Wątek/opis: http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=38179
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.03.09, 14:23:59
Więcej o tym (jakieś koderskie rzeczy).
http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=38245
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.13, 05:28:38
W sumie to już było w grach Buzzsaw i Bozxle, choć tu są animowane.
Wreszcie ktoś zaaranżował technikę multicolor do gier, a nie tylko w demach.

Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: andys w 2012.03.13, 13:20:38
najglupsze jest to, ze ja myslalem o tym w latach 90..... sixth demo bylo inspiracja i wiedzialem, ze sie da... zaczynalem w basicu to robic a pozniej w asmie.... ja jeszcze mam na kasetach dosc zaawansowane procedurki tego mojego programoania...ale te co juz widze, ze sa lepsze.... ale to wtedy  byly lata 90...wyliczanie na oko i zapisywanie na tasmie... doslownie porazka
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.17, 11:59:48
Moim zdaniem revelacja. Gdyby tylko nie dobierali kolorów podobnych do siebie, bo efekt jest mało widoczny.
W związku z tym mam pytanie. Czy na "żywym" Spectrum różnica między BRIGHT 0 i 1 jest tak mała?
Ja miałem Timex'a i kolory bardziej się różniły (nawet na zielonym monitorze).
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: DDX w 2012.03.17, 13:05:15
Moim zdaniem revelacja. Gdyby tylko nie dobierali kolorów podobnych do siebie, bo efekt jest mało widoczny.
W związku z tym mam pytanie. Czy na "żywym" Spectrum różnica między BRIGHT 0 i 1 jest tak mała?
Ja miałem Timex'a i kolory bardziej się różniły (nawet na zielonym monitorze).
Na zywym ZX Spectrum roznica miedzy BRIGHT 0 i 1 nie jest mala, jest wyrazna. No chyba, ze ktos ma jakis nieudany egzenplarz, ktory wyswietla jakies wyblakle kolory, ew. na monitorze ustawiony zbyt maly kontrast lub/i zbyt duza jasnosc..
Generalnie w "normalnych" warunkach roznice sa podobne jak w TC2048.

Aha, oczywiscie nie mowie o kolorze czarnym, bo ten z kazdym BRIGHTem wyglada tak samo (BRIGHT 1 jest ignorowany). Inaczej jest np. w przypadku TS2068, TC2068, UK2086, ktore wyswietlaja 16 kolorow, a nie 15 jak np. wszystkie modele ZX Spectrum czy TC2048.
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.03.17, 13:19:48
O ile pamiętam, to BRIGHT na Timex'sie (najpopularniejszy był TC2048, więc nim pewnie była mowa) był nieco bardziej widoczny. Przynajmniej taka chodziła opinia w "tamtych" czasach.
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.17, 13:28:40
@DDX O ile pamiętam, to TC2048 miał dokładnie tak samo jak wszystkie inne klony ze stajnie Timexa - 16 kolorów a nie 15. Przynajmniej tak miały te egzemplarze, z którymi miałem do czynienia.
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: DDX w 2012.03.17, 14:44:31
Przykro mi Panowi, ale mylicie sie. Jesli mowimy o oryginalnym (nieprzerabianym) TC2048, to on wyswietlaja 15 kolorow (to jedna ze spraw, ktore zrobiono podczas tworzenia TC2048, czyli zblizania/"ukompatybilniania" TC2068 do Spectrum), natomiast TS2068, TC2068/UK2086 wyswietlaja 16. Domyslam sie, ze ktos mogl sie sugerowac tym, ze w TC2048 jest identyczna ULA jak w TC2068/UK2086, ale wbrew pozorom tu nie ma sprzecznosci. Po prostu ukadzik obslugujacy jednoczesne wykrywanie INK 0 i BRIGHT 1 (i ignorujacy wtedy BRIGHT 1) jest zrobiony na zewnatrz. Z reszta jest to dosc prosty ukladzik i ZTCP jedna z przerobek, ktore Jarek kiedys przed laty oferowal do maszyn z timexowska ULA i 24kB ROM byla wlasnie taka powodujaca, ze TC2068 i UK2086 wyswietlaty 15 kolorow (czyli tak jak Spectrum i TC2048) . Oczywiscie jest tez mozliwa przerobka odwrotna (tzn. zeby TC2048 wyswietlalo 16), ale nie pamietam, czy taka Jarek rowniez oferowal (bardziej przydatna wydaje sie przerobka 16->15).

EDIT: -->Pyza^Illusion: Masz na mysli roznice miedzy INK 0, BRIGHT 0 a INK 0, BRIGHT 1, czy ze ogolnie roznice w kolorach miedzy BRIGHT 0 a BRIGHT 1 byly w TC2048 wieksze/wyrazniejsze niz w Spectrum? Jesli to dugie, to to ew. moglo wynikac z moze nieco lepszego/wyrazniejszego wyswietlania TC2048 vs ZX48/+ (zwlasza jesli TC2048 byl podlaczony przez CV, a ZX48/+ przez modulator, bo wyj. CV tam nie bylo bez przerobki). Natomiast nie bylo w oryg. TC2048 dodatkowego koloru (vs Spectrum) w postaci INK 0, BRIGHT 1.
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.17, 16:11:47
Oczywiście nie będę się sprzeczał, ale na 99% TC2048 (żadnych przeróbek - wyjęty nowy z pudełka około '89 roku) podłączony do zielonego neptuna wyświetlał 16 kolorów (PAPER 0, BRIGTH 0 było różne niż PAPER 0, BRIGHT 1). I tak samo było w kilku innych sztukach, które widziałem w innych miejscach. Ale było to ponad 20 lat temu stąd zastrzeżenie, że się nie będę sprzeczał ;)

Z drugiej strony przez prawie dwa lata miałem Unipolbrita 2086 (choć tu znowu nie dam sobie uciąć głowy czy numerek to nie było 2068 - był inny niż wszystkie zdjęcia, które widziałem bo zamiast "timexowej" klawiatury z prostopadłościennymi klawiszami miał twardą klawiaturę z klawiszami w kształcie normalnych klawiatur pecetowych) i tam znowu na 99% było 15 kolorów.

Choć to wszystko było na tyle dawno, że sprzeczał się nie będę i dam się przekonać, że nie mam racji ;)
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.17, 17:38:43
Mój TC 2048 wyświetlał czarny w obu poziomach BRIGHT jednakowo,
z kolei Elwro 800 Junior, z którym miałem do czynienia w liceum, wyświetlał 16 kolorów,
i w niektórych grach były nieciekawe kratki.
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.03.18, 06:59:53
Z drugiej strony przez prawie dwa lata miałem Unipolbrita 2086 (choć tu znowu nie dam sobie uciąć głowy czy numerek to nie było 2068 - był inny niż wszystkie zdjęcia, które widziałem bo zamiast "timexowej" klawiatury z prostopadłościennymi klawiszami miał twardą klawiaturę z klawiszami w kształcie normalnych klawiatur pecetowych) i tam znowu na 99% było 15 kolorów.

Mój Unipolbrit 2086, z klawiszami jak Timex, wyświetlał na pewno 16 kolorów. Pamiętam, bo mnie to wkurzało i musiałem dość mocno ściemniać monitor.
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.03.20, 11:45:05
Timex 2048 - piętnaście.
16 miał Junior ('jasny' czarny jest brązowy).
Mam Timexa 2068, ale jakoś się nie przyglądałem. Leży tylko.
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.20, 12:36:46
No dobra. Nie będę się sprzeczał. Pamiętam tylko, że któreś z timexopodobnych z którymi miałem do czynienia na 100% miały czarny i jasnoczarny. Ale faktycznie nie pamiętam już teraz które więc dam się przekonać, że 2068 ;)
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.04.15, 21:46:08
Njus.
http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=38829
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: rafamiga w 2012.05.12, 22:21:15
Aha, oczywiscie nie mowie o kolorze czarnym, bo ten z kazdym BRIGHTem wyglada tak samo (BRIGHT 1 jest ignorowany).

Teoretycznie. Ale na czarnobiałym Neptunie 156 z podłączonym gumiakiem widać było różnicę w prążkach jasności modulowanego obrazu, przynajmniej na moim egemplarzu. 8^)
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.05.12, 22:39:52
To wydaje się w ogóle dziwne, że niektóre modele wyświetlają "jasny czarny". Teoretycznie, jeśli składowe R+G+B=000, zmiana BRIGHT nie powinna wpływać na czarny, bo jak rozjaśniać coś czego nie ma, chyba że ULA podaje wyższe napięcie na cały blok pixeli 8x8, niezależnie czy składowe są włączone czy nie, wtedy takie dziwy mogą wyjść.
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.05.13, 00:57:22
Oryginalna ULA w Spectrum nie rozjaśnia czarnego, bo technicznie w układzie generowania obrazu nie da się tego zrobić. Sygnał BRIGHT (a dokładnie /HL) wyłącza jeden z tranzystorów odcinając z połączenia równoległego jeden rezystor podnosząc w efekcie napięcie na wyjściu układu. Ale dzieje się tak tylko wtedy jeśli jest co podnosić - trzy bity składowe koloru kluczują trzy tranzystory i jeśli wszystkie są ustawione na 0 to zmiana poziomu HL nie ma wpływu na poziom sygnału wyjściowego.

Klony w których czarny z aktywnym BRIGHT wygląda inaczej niż bez mają po prostu inaczej rozwiązany układ generowania luminancji - prawdopodobnie odpowiednik HL podawany jest na kolejnu tranzystor kluczujący i sumuje się do sygnału wyjściowego niezależnie od wartości pozostałych składowych.
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.07.27, 10:36:05
Autor silnika BIFROST napisał pierwszą cześć artykułu o wykorzystaniu tegoż w wraz z pakietem z88dk (kompilator C).

Do przeczytania na WoS:  http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=40246
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.07.29, 21:46:45
Kolejna część "BIFROST* Advanced Programming - part 2"
http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=40296
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.07.31, 09:56:43
" BIFROST* Advanced Programming - part 3"

http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=40312
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.08.09, 10:27:57
Kolejna część "BIFROST* Advanced Programming - part 4"

http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=40437
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.08.19, 14:04:17
Kolejna już, piąta część programowania BIFROST*:

http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=40556
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.09.10, 10:46:17
Pojawił się tutorial tłumaczący jak używać najnowszego ZX Paintbrush do edycji grafiki dla BIFROST

Do przeczytania tu: http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=40773
Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.09.20, 09:48:23
Kolejna, 6 już część programowania BIFROST

http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=40870

Tytuł: Odp: Nowy engine MULTICOLOUR na gumiaka i 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2013.03.19, 09:25:29
Tym razem opis jak tworzyć grafikę do wykorzystania.

"BIFROST* for graphic artists - part 1" do przeczytania na http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=43060