... korzystając z luźniejszego tygodnia, postanowiłem (vide dokument "Video solutions for ZX 128" -
https://goo.gl/rTWwD7 ) wyposażyć swoje 128 +2/+3 w wyjścia Composite w miejsce modulatora. W szaraku jest to bajecznie proste, jednak w pozostałych "stodwudziestkachósemkach" już nie...
Założenie główne jest proste - płytka z układem bazującym na TEA2014 powinna się zmieścić wewnątrz oryginalnego modulatora (jak najmniejsza ilość dodatkowych "klocków" widocznych w środku)
Wyniki testów:
a) płytka stykowaŚredni rezultat - obraz był, kolor był, jednak była również mocna mora i żółto/niebieskie duszki. Po rozmowie z Trojackiem (tak nam zeszło z motoryzacji na retro
) postanowiłem zmniejszyć długość połączeń i kolejnym etapem była...
b) ... mała płytka prototypowaJakość obrazu poprawiła się, jednak nadal nie powalał na kolana. Mora zmniejszyła się znacznie, lekkie falowanie obrazu zniknęło. Niby dobrze, ale oczekiwania były większe. Szczególnie denerwowały niebiesko/żółte rozmycia. Dlatego kolejnym krokiem było...
c) ... zamontowanie go w maszynie z filtrem LC na TEA2000Duszki zniknęły w diabła, kolory ładne - jednak obraz lekko się rozmydlił. Nic przerażającego, mam jednak wrażenie, że to zazwyczaj daje Composite (np. na szaraku) wygląda lepiej.
I tutaj pytanie - czy takie delikatne "mydełko" jest znanym zjawiskiem (czyt. czy ma jakąś oczywistą przyczynę powstawania)? A jeżeli tak - to może wiadomo też, jak się go pozbyć?
Pierwsze pomysły:
a) nadal mam całkiem długie kabelki od TEA2000 do układu - docelowo przewody połączeniowe nie powinny być dłuższe niż kilka cm (czy ich długość może wpływać na to rozmydlenie?)
b) na razie układ połączony via chwytaki pazurkowe - nie jest to raczej rozwiązanie preferowane (później "pewne" połączenie do podstawki z TEA2000)
Zdjęcie pokazujące jakość po podłączeniu przez zmontowany układ - poniżej...
Sygnały wzięte z TEA2000:
GND - pin 9
+12V - pin 11
Composite - pin 6