forum speccy.pl
ZX Spectrum => HARDWARE => Wątek zaczęty przez: trojacek w 2020.05.25, 23:07:23
-
No różne pomysły ludzie miewają... Dla mnie to przerost formy nad treścią.
https://github.com/c0pperdragon/ZX-Spectrum-Component-Video
(https://raw.githubusercontent.com/c0pperdragon/ZX-Spectrum-Component-Video/master/doc/install.jpg)
-
Z tą płytką, to się chyba w obudowie nie zmieści.
-
Pomysl swietny, bo dot crawl na kompozycie to niezabawny artefakt. Szkoda ze tylko YPbPr, bo ZX to jednak maszyna popularna w RGB/SCART rejonie. Chyba ze mozna latwo jakis konwerter czy przejsciowke zastosowac.
Cena 50E tez nie taka zla. Tego samego goscia projekt RGB do C64 ma kosztowac 100E+50E instalacja...
-
Ale te przewody ciągnione przez pół płyty.
Nie za bardzo to widzę.
-
Ale chyba wszystkie sygnały, które są przez to cudo używane są na złączu krawędziowym? Wtedy nie trzeba ciągnąć przewodów po płycie?
PS. Sprawdziłem i nie ma CAS.
-
Nie do końca. Trzeba pobrać sygnał /CAS wprost z ULA, jak również D0-D7 z szyny ULA-RAM, a nie z CPU-RAM.
Mnie z kolei zastanawia ten fragment:
you can switch to RGsB output
Sugeruje, że wyjście może być RGB z SoG (sync on green). Hmm.
-
Tak, w implementacji jest zaimplementowany ten tryb. Jest do tego zworka. Z FPGA wychodzi opis każdego sygnału na 5 bitach, następnie przetwornik cyfra-analog na drabince rezystorów, wzmacniacz sygnału analogowego i wyjście na monitor.
-
Ciekawe jak na żywca wygląda porównanie obrazu z tego wynalazku względem CV.
-
Najwiekszy problem z CV to dot crawl. Ja zapomnialem jak bardzo to boli, bo rozowe okulary itepe - a za malego nikt sie takimi drobiazgami nie przejmowal...szczegolnie na moim czarno-bialym rupieciu :)
Ale jak ostatnio podlaczylem prawdziwe ZX do CRT przez kompozyt to troche mnie to ubodlo. Co ciekawe, przy wyswietlaniu z emulatora na RPi (tez przez kompozyt) nie jest to az tak widoczne.
Component jakosciowo to bardzo podobnie jak RGB, wiec nie bedzie tego zalosnego anty-efektu, no i oczywiscie pixele/obraz generalnie beda wyrazniejsze.
Roznica miedzy CV a S-Video: https://www.youtube.com/watch?v=xQ4Rh8CNAQU
(S-Video < RGB.Component wzgledem wyraznosci obrazu, ale mozna zobaczyc jaka roznice robi brak dot crawl)
-
"Dot crawl" wynika z braku synchronizacji zegara ULA/pixeli z zegarem kodera PAL w ZX Spectrum. W płytach wydań 1 i 2, można go doregulować delikatnie kręcąc trymerami od kwarców. W późniejszych płytach zostaje wymiana kondensatorów ceramicznych przy kwarcach.
W późniejszych modelach (od 128K) jeden kwarc "pędził" ULA/pixele i koder PAL, dlatego tego efektu tam nie ma.
Emulator ma zaszyte na sztywno wagi liczników, nie posiada elementów biernych z "pływającymi" od temperatury parametrami i stąd efekt nie jest widoczny lub przeszkadzający.