Autor Wątek: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.  (Przeczytany 45014 razy)

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 766
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #45 dnia: 2014.12.06, 14:16:45 »
Kombinuję i kombinuję bez diód i coś wykombinowałem :-). Okazuje się iż miałem rację - w miarę zwiększania wartości rezystorów na BRIGHT kolory są ciemniejsze tylko, że wszystkie włącznie z PAPER 0. Przy rezystorach 2.5K x3 na BRIGHT kolor czarny i niebieski jest ledwo odróżnialny. Po wstawieniu rezystorów 1K x3 kolory są rozróżnialne odpowiednio i myślę iż tak jest lepiej niż było 150om x3. Oczywiście PAPER 0 też ma BRIGHT 1 :-). Potestuję czy ma to jakiś wpływ na kolory w grach i demach.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6841
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #46 dnia: 2014.12.06, 14:19:33 »
Były, ale profesjonalne (oraz na wzór profesjonalnych, monitory dedykowane - np. Commodore). Jeszcze przed epoką CGA były rozmaite maszyny i terminale, używające 16 kolorów. A RGBI to proste odzwierciedlenie reprezentacji kolorów w sterowniku monitora - 4 bity. Kodowanie na 3 bitach marnowałoby 1 bit pamięci. Żadnych DAC-ów czy innej wysublimowanej elektroniki - 4 bity idą z pamięci wprost na złącze monitora...
Na potrzeby terminali istniał też inny śmieszny standard - mono z brightem. Tańsze monitory terminali nie były kolorowe, ale była potrzeba podwyższania jaskrawości dla wybranych znaków, dlatego na wyjściu był sygnał 0/1 (piksel zgaszony/zapalony) oraz oddzielnie sygnał I (bright). Wtyczka była identyczna, jak RGBI (najczęściej DB9) - dla zachowania kompatybilności.
Tak czy siak, przeciętny użytkownik Spectrum nie miał dostępu do takiego monitora, chyba że wyniósł z pracy ;)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6841
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #47 dnia: 2014.12.06, 14:23:43 »
Potestuję czy ma to jakiś wpływ na kolory w grach i demach.

Polecam Ci też potestować wpływ wzajemny, czy jak kto woli - "crosstalk". Chodzi o to, czy zmiana koloru np. borderu nie wpływa na jasność/odcień koloru wyświetlanego wcześniej. Najbardziej to zwykle widać po bieli i żółci, widać oko jest bardziej wrażliwe na jasne barwy. Dla przykładu - robisz cały PAPER na żółto przy białym borderze, po czym zmieniasz border na czerwony, zielony i niebieski (po kolei). Najlepiej niech się zmienia cyklicznie sam lub po naciśnięciu klawisza. Trzymasz wzrok skupiony na żółtym tle, czy aby się on nie zmienia.

I koniecznie porównaj czerń z BRIGHT 0 i 1. Nie powinny się różnić, a u Ciebie będą się różnić.
Tak w ogóle nieco modyfikując ten sumator na rezystorach można by całkowicie zmienić paletę barw, zbliżając ją np. do palety C64. Ciekawie by to wyglądało :D

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1363
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #48 dnia: 2014.12.06, 15:23:19 »
Tak w ogóle nieco modyfikując ten sumator na rezystorach można by całkowicie zmienić paletę barw, zbliżając ją np. do palety C64. Ciekawie by to wyglądało :D
Tak w ogóle, to mając cyfrowy sygnał IRGB, to ja bym poszukał jakiejś starej karty graficznej z ADV476, MUSIC albo innym kompatybilnym RAMDACem i przykleił go do kompa prościutką logiką. Szesnaście 18 bitowych palet wybieranych dowolnie jednym outem. ULA+ się chowa :>
Machines should work. People should think.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 766
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #49 dnia: 2014.12.06, 15:53:08 »
Zrobiłem tak jak zalecasz, włączyłem komputer, ustawiłem BRIGHT 1 globalny i po kolei sprawdzałem każdy PAPER globalny z każdym BORDER:
  • PAPER 7 globalny i zmieniałem BORDER od 1 do 7
  • PAPER 1 globalny i zmieniałem BORDER od 1 do 7
  • itd.
Nie zauważyłem żadnych niepożądanych zmian kolorów ani interferencji. Granice między PAPER a BORDER są ostre i wyraźne, kolory czyściutkie, jestem zadowolony  :D , przy okazji mam 16 kolorów zamiast 15 - wydaje mi się iż nie powinno mieć to negatywnego wpływu w grach i demach. Będę testował i dam znać. Te krzywe na filmiku to wina aparatu i częstotliwości odświeżania 60Hz w TV - normalnie wszystko jest cacy - > Link <
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6841
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #50 dnia: 2014.12.06, 15:57:49 »
Gratulacje, nie jest źle :)
No i masz szesnasty kolor ;)
Pracuj dalej, może jeszcze jakiś wykombinujesz :D

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 766
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #51 dnia: 2014.12.06, 20:44:34 »
No i za długo się nie nacieszyłem  ::). Komputer działa bez problemu i owszem, obraz jest stabilny bez zakłóceń, piękne kolory, BRIGHT działa globalnie ale jest jedno ale - wiele gier i programów używa BRIGHT dla koloru INK na kolorze PAPER 0 tylko w wybranych miejscach ekranu i wówczas mamy na ekranie bloki 8x8 w miejscu gdzie jest BRIGHT. Tak jest np. w grze Exolon i Jet Pac. Oczywiście są gry które używają BRIGHT ale globalnie dla PAPER 0 i wówczas ujdzie np. Krakout czy Airwolf 2. Są też gry które w ogóle nie używają BRIGHT i wówczas problemu nie ma np. Chuckie Egg, Batty.

Podsumowując, to na dłuższą metę tak nie może być - już lepiej było bez BRIGHT. Trzeba będzie jednak bawić się dalej ale to już może za jakiś czas bo na razie mi się nie chce  8)
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #52 dnia: 2014.12.06, 22:15:11 »
Czekałem kiedy to powiesz ;) Sto lat temu widziałem jakieś Timexy albo Unipolbrity podłączane do monitorów mono twoją metodą - z BRIGHTem modyfikującym również PAPER 0. Okazało się, że jest mnóstwo gier na Spectrum, które zakładają, że PAPER 0 wygląda tak samo niezależnie od BRIGHTa. I wyglądały brzydko ;)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6841
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #53 dnia: 2014.12.07, 01:18:10 »
A ja w ramach zabijania nudy uwaliłem sobie plusika. I to "wyjściowego", najładniejszego i z nowiutką folią... Miało być nietypowe wyjście monitorowe, a skończyło się generalnym padem przetwornicy :D
Oczywiście już działa, ale wyjście monitorowe jeszcze nie. Dociekam dlaczego, coś jest zrobione niestandardowo, skutkiem śledztwa było rozkręcenie monitora celem dokonania pomiarów wewnątrz, na moim "ulubionym" TDA152021.
Zero sukcesów :/

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 766
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #54 dnia: 2014.12.07, 09:44:36 »
Może jednak da się zrobić wyjście z tymi diodami ale bez tranzystorów. Znalazłem bloga z października tego roku - czyli całkiem świeży - From Zed to Zee na którym gościu podłącza ZX Spectrum +2 i +2B używając diód i rezystorów. Na zdjęciu widać iż są to inne diody niż ja próbowałem użyć a rezystory chyba dał 150om tak jak ja - czy dobrze widzę - te paski to czerwone czy brązowe? Jakie to diody i rezystory na zdjęciu?

P.S. Z bloga dowiedziałem się też że:
  • ZX Spectrum 128, +2 -> cyfrowy sygnał RGBI TTL (BRIGHT oddzielnie)
  • ZX Spectrum +2A, +2B, +3, +3B -> analogowy sygnał RGB tylko trochę za wysoki poziom (BRIGHT zmieszany)
Czyli w Bajcie mam podobnie jak w 128 lub +2 i jak coś muszę szukać w necie info o podłączaniu. W pliku 128_rgb.pdf znalazłem ciekawe informacje, między innym schemacik z diodami i rezystorami. Ja robiłem podobnie tylko rezystory 150om z RGB wpinałem razem z rezystorami 150om z BRIGHT do SCART RGB a na schemaciku jest trochę inaczej bo rezystory są wpięte chyba szeregowo do RGB w SCART co daje 300om. Tylko, że wewnątrz ZX 128 są rezystory 68om a w Bajcie chyba inne.

Zdaje się iż jest różnica jak rezystory 150 RGB są z lewej niż jak są z prawej strony na schemacie bo teraz to BRIGHT mam wpięty za rezystorami od RGB a na schemacie wychodzi iż BRIGHT trzeba wpiąć przed rezystory z RGB i dopiero razem do SCART.
« Ostatnia zmiana: 2014.12.07, 11:32:46 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 766
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #55 dnia: 2014.12.07, 11:28:52 »
Skoro w ZX 128 jest 68R w środku a w Bajcie 160R to dałem zamiast 150R wszystkie 50R i dupa nadal brak BRIGHT  >:(  >:(. Aha dałem też inne diody - nie wiem jakie to dokładnie, takie czarne - podobne do tych na zdjęciu które zamieściłem wcześniej, wymontowane chyba z zasilacza ATX więc wyeliminowałem chyba ewentualny problem z diodami. Sprawdzałem też wszystko z samymi diodami bez żadnych rezystorów i to samo brak BRIGHT  :(
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6841
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #56 dnia: 2014.12.07, 12:26:49 »
rezystory chyba dał 150om tak jak ja - czy dobrze widzę - te paski to czerwone czy brązowe? Jakie to diody i rezystory na zdjęciu?

Paski są brązowe, czyli rezystory (oprócz jednego, pewnie tego od Composite Video) są 150 ohm. Diody 1N4001..1N4007. O tyle dziwne, że te diody mają napięcie przewodzenia 1,1V, czyli bardzo dużo. Ale Twoje dalsze odkrycia wyjaśniają, dlaczego to działa.

Cytuj
Zdaje się iż jest różnica jak rezystory 150 RGB są z lewej niż jak są z prawej strony na schemacie bo teraz to BRIGHT mam wpięty za rezystorami od RGB a na schemacie wychodzi iż BRIGHT trzeba wpiąć przed rezystory z RGB i dopiero razem do SCART.

I to wydaje się być odpowiednim połączeniem. Może właśnie dlatego Twoje eksperymenty kończyły się niepowodzeniem właśnie. Kompletnie tego wcześniej nie zauważyłem, dobrze, że drążyłeś temat dalej, bo chyba jesteś krok od sukcesu :)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6841
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #57 dnia: 2014.12.07, 12:29:51 »
Skoro w ZX 128 jest 68R w środku a w Bajcie 160R to dałem zamiast 150R wszystkie 50R i dupa nadal brak BRIGHT  >:(

Rozumiem, że nie chcesz się wpinać diodami przed te fabryczne rezystory?

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 766
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #58 dnia: 2014.12.07, 12:51:24 »
Rozumiem, że nie chcesz się wpinać diodami przed te fabryczne rezystory?
Nie zamierzam modyfikować nic w środku komputera tylko na zewnątrz.

Znalazłem jeszcze jedną różnicę. W instrukcji 128_rgb.pdf na schemacie rezystory są za diodami a Prusak na swojej stronie na schematach ma rezystory przed diodami, ale wydaje mi się iż to nie ma różnicy bo sprawdzałem oba połączenia z rezystorami 150R - przed diodami i za diodami i obraz jest taki sam w obu przypadkach czyli brak BRIGHT.

Sprawdziłem też podobny układ jak zaleca Prusak tylko rezystory dałem 3x600R na RGB i 3x2.5K na BRIGHT bo nie mam innych pod ręką. To robiłem jeszcze dając te 2.5K za diodami. No i powiem tak, że to już jest najbliżej prawdy chyba bo wtedy BRIGHT już coś tam widać słabiutko :-) tylko że cały obraz jest za ciemny i musiałem zwiększyć jasność obrazu w TV.

Wniosek jest taki iż te 600R na RGB to trochę za dużo bo obraz jest wtedy ciemny i muszę dać mniejsze - coś pomiędzy 150R a 600R. Na BRIGHT pewnie trzeba dać inne.

Zastanawia mnie jeszcze jedno. Dlaczego jak dać wszystkie 150R bez diód - tak jak miałem ostatnio - to obraz jest ładny, BRIGHT działa (z PAPER 0) a jak dam to samo ale z diodami (według schematu z instrukcji 128_rgb.pdf) to już BRIGHT w ogóle nie działa?
« Ostatnia zmiana: 2014.12.07, 13:02:09 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6841
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Kabel RGB - SCART do klona "Bajt" - pytanie o diody.
« Odpowiedź #59 dnia: 2014.12.07, 13:26:54 »
Zastanawia mnie jeszcze jedno. Dlaczego jak dać wszystkie 150R bez diód - tak jak miałem ostatnio - to obraz jest ładny, BRIGHT działa (z PAPER 0) a jak dam to samo ale z diodami (według schematu z instrukcji 128_rgb.pdf) to już BRIGHT w ogóle nie działa?

Strzał w ciemno: odwrotnie podłączasz diody? :D