forum speccy.pl
ZX Spectrum => PROGRAMOWANIE => Wątek zaczęty przez: tooloud w 2017.09.13, 16:56:26
-
parę osób pytało mnie o IDE dla Z80 na Mac'a - jako, że temat mielę aktualnie i ciągle odkrywam - wrzucam dwa linki. Chętnie wymienię się doświadczeniami i przemyśleniami :)
Jeżeli chodzi o assembler to padło na Pasmo - za rekomendacją Tygrysa. Początkowo używałem Textmate z rozszerzeniem do ZASM i ZX SP jako emulator/debugger, ale to się powoli zmienia - o czym napiszę niedługo.
http://tooloudtoowide.marcinrusinowski.com/z80/i-started-to-learn-assembler-for-z80-and-zx-spectrum/ (http://tooloudtoowide.marcinrusinowski.com/z80/i-started-to-learn-assembler-for-z80-and-zx-spectrum/)
Dość przydatna rzecz to wrzucenie narzędzi tak, aby mieć do nich dostęp z dowolnego folderu na dysku bez klepania długiej ścieżki dostępu:
http://tooloudtoowide.marcinrusinowski.com/z80/z80-ide-placing-our-tools-within-macosx-catalog-structure/ (http://tooloudtoowide.marcinrusinowski.com/z80/z80-ide-placing-our-tools-within-macosx-catalog-structure/)
Skończyłem dzisiaj skrypty do BBedit i Pasmo (generujące .tap i .tzx z loaderami w BASICu - czyli do szybkiego testowania w emulatorze), linki poniżej. Trochę pokorespondowałem z Derek'iem Bolli, który co prawda siedzi na ZASM a nie Pasmo, ale jego skrypt dla BBedit wystarczył mi do zbudowania podobnego skryptu dla Pasmo.
https://derekbolli.wordpress.com/2012/11/16/editing-z80-assembler-zasm-source-files-with-bbedit/ (https://derekbolli.wordpress.com/2012/11/16/editing-z80-assembler-zasm-source-files-with-bbedit/)
Derek jest autorem modułu do ZASM/Z80 do BBedit'a.
Przy okazji - Derek zrobił też skrypt do ZASM i zmakebas do BBedita - wygoda korzystania z tego jest naprawdę zauważalna - kompilacja/konwersja leci w tle. skrypt do zmakebas rozpoznaje sekwencję ZX81 i tworzy wtedy pliki .p - więcej tutaj:
https://derekbolli.wordpress.com/2012/11/16/create-zx-spectrum-basic-program-tap-file-from-text-source-file-in-bbedit-using-zmakebas/ (https://derekbolli.wordpress.com/2012/11/16/create-zx-spectrum-basic-program-tap-file-from-text-source-file-in-bbedit-using-zmakebas/)
i
https://derekbolli.wordpress.com/2012/11/16/create-tap-file-from-bas-text-source-in-bbedit-using-zmakebas-via-applescript/ (https://derekbolli.wordpress.com/2012/11/16/create-tap-file-from-bas-text-source-in-bbedit-using-zmakebas-via-applescript/)
Właśnie te proste skrypty Derek'a przekonały mnie do zmiany edytora na BBedit.
Mój skrypt do Pasmo (z opcją --tapbas) robiący .tap z BASICowym loaderem
https://drive.google.com/open?id=0B7Kd4Ep9e1kbUGFnYlFadUtHVlE (https://drive.google.com/open?id=0B7Kd4Ep9e1kbUGFnYlFadUtHVlE)
i skrypt tworzący .tzx (opcja --tzxbas) jak powyżej z BASICowym loaderem:
https://drive.google.com/open?id=0B7Kd4Ep9e1kbUGFnYlFadUtHVlE (https://drive.google.com/open?id=0B7Kd4Ep9e1kbUGFnYlFadUtHVlE)
Mała prośba - o te rzeczy pytajcie tutaj w wątku a nie na priv, bo wychodzi, że piszę x razy to samo do paru osób i zostaje to tylko w wiadomościach prywatnych. Pozdrawiam
-
Dziękujemy :) Sprawdzę w wolnej chwili i może coś postaram się podyskutować ;)
-
Hehe, sam o to Ciebie męczyłem ;) Dzięki za ten wątek.
-
dorzuciłem do kategorii
http://tooloudtoowide.marcinrusinowski.com/category/dev/ (http://tooloudtoowide.marcinrusinowski.com/category/dev/)
http://tooloudtoowide.marcinrusinowski.com/dev/converting-binary-to-ascii-decimal-data-list-on-mac-osx/ (http://tooloudtoowide.marcinrusinowski.com/dev/converting-binary-to-ascii-decimal-data-list-on-mac-osx/)
mały opis - prosty skrypt konwetujący binarkę na ciąg decymalny (dziesiętny) co może być przydatne np. do przenoszenia z programu graficznego fragmentu cz-b bitmapy na sprite czy UDG (tak wiem - robi się to prosto z palca BIN nawet do poziomu BASICa ale przy 32x32 już łatwo się pomylić - ja robię to przez format .pbm (portable bit map) i odpowiedni skrypt pomijający pierwsze 9 bajtów nagłówka pliku i robiący dalej tekstowy kod dziesiętny (jak będę miał moment to zrobię skrypt na hex):
https://github.com/tooloudtoowide/zx-spectrum-pixel-dev/ (https://github.com/tooloudtoowide/zx-spectrum-pixel-dev/)
Skrypty do wszystkich rzeczy, które robię odpowiednio "piętro wyżej" na moim koncie githubowy.
-
Podrzucę tutaj, dla tych co używają makówek: Z80 Syntax Highlighter (http://sky.relative-path.com/zx/z80_syntax_highlighter.html) do TextMate'a.
-
Pojawiła się nowsza wersja ZASM 4.3.x: https://github.com/Megatokio/zasm