Autor Wątek: Niepożądane porównania sprzętu  (Przeczytany 76425 razy)

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #90 dnia: 2014.07.21, 20:58:22 »
Cytuj
Ciekawi mnie, czy to rozwiązanie hard czy soft. Ponoć chip graficzny Atari jest bardzo skomplikowany.

Generalnie to się nie znam ;) ale na podstawie tego co czytałem i widziałem mam wrażenie że małe Atari jest komputerem w którym po 30 latach ciągle są odkrywane nowe rzeczy w zakresie trybów graficznych. I nie są to jakieś współczesne przystawki sprzętowe tylko takie rzeczy można wydobyć z oryginalnego Atari. Jak ktoś umie oczywiście ;) a nie jest to z pewnością łatwe bo gdyby było łatwe to mielibyśmy wysyp kolorowych gier od samego początku a tak nie było.

Sporo rzeczy jest chyba robionych poprzez zmianę palety w trakcie odświeżania ekranu, między liniami. Przy statycznym obrazku mozna też sobie pomóć sprajtami (mogą mieć kolory różne od tła) - widzimy np. ludzką postać i nawet nie wiemy że jej oko to sprajt, rysowany na ekranie inaczej niż cała reszta.


ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #91 dnia: 2014.07.21, 21:52:19 »
Parę miesięcy temu był gdzieś tu ten temat poruszony. Parę lat temu ktoś poprawił ten obrazek startowy. :)

Niedawno trafiłem na forum c64scene.pl na takiego zipa  http://c64scene.pl/Atari/Chartari%2001%20-%20all%20txt.zip
w którym jest pliczek "Irwin - Porównanie możliwości graficznych.txt" a w nim ciekawe porównanie układów graficznych w 8bitowcach. Wyjaśnia co się da a co nie na poszczególnych scalakach. Nie pamiętam bym wcześniej znalazł w necie tyle prawdziwych i szczegółowych informacji o różnych 8bitówkach w jednym miejscu. Bo zwykle tacy porównywacze mają dziury we wiedzy o nieswoich platformach. Ten "zapomniał" wspomnieć jedynie o tym że z 8 lat przez jakie produkowano CPC przez 4 bo już od 88` roku miały poszerzoną paletę do 4096 (wersja LC która nie była droższa od poprzednika, na 2 lata wcześniej przed plusami) co mogło by bardzo zmienić jego wnioski końcowe. A przecież tak na szerszą skalę to dopiero w 90ych latach 8bitówki trafiły pod strzechy. :)

Autor zapowiedział też że następnym razem porówna w podobny sposób układy dźwiękowe. Ale chyba jeszcze tego nie zrobił bo nie udało mi się tego znaleźć. A chętnie bym poczytał bo mniej o nich wiem niż o graficznych. :)
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #92 dnia: 2014.07.21, 22:30:16 »
Z tego co kojarzę to Atarka jako jedyna 8bitówka ma układ graficzny który ma własny kod maszynowy i jeśli mnie pamięć nie myli to coś około 200 bajtów miejsca na program który opisuje wyświetlany tryb graficzny. Trochę mało tych bajtów by tam zmieścić bardziej złożony programik, dlatego MOSiek musi mu tam mieszać by uzyskać bardziej imponujące rzeczy. A że od paru lat mają do dyspozycji program na PC "Graph2Font" który pozwala tworzyć i/lub konwertować obrazki w overscanie w 5bitach na piksel i sam generuje kod do tego scalaczka oraz do 6502 z przerwaniami koniecznymi by mieszać kolorkami. Więc grafik już nie musi być także koderem. Z tego co niedawno czytałem (choć może to nie był aktualny wątek) to dopiero pracują nad tym by także sprajtami dodawał kolorków. Choć raczej cudów nie będzie bo sprajtów w A8 jest mało są małe i jednokolorowe. C64 ma zdecydowanie lepsze sprajty.
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

dely

  • ***
  • Wiadomości: 160
  • Miejsce pobytu:
    Radom
  • Trzcinowy Zakapior
    • atari.area
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #93 dnia: 2014.07.22, 12:03:30 »
Jak ktoś umie oczywiście ;) a nie jest to z pewnością łatwe bo gdyby było łatwe to mielibyśmy wysyp kolorowych gier od samego początku a tak nie było.
Wysypu kolorowych gier nie było, bo w odróżnieniu od np. C64 i Spectrum, na Atari nie ma mapy kolorów, która jest wręcz stworzona do projektowania plansz. Poza tym w porównaniu z C64 Atari ma dosyć słabe sprajty, a programowe ich generowanie zjada sporą część mocy 6502.

Z tego co kojarzę to Atarka jako jedyna 8bitówka ma układ graficzny który ma własny kod maszynowy i jeśli mnie pamięć nie myli to coś około 200 bajtów miejsca na program który opisuje wyświetlany tryb graficzny.
Miejsca na program dla Antica jest tyle, ile pamięci może zaadresować 6502, kod może być umieszczony w dowolnym dostępnym miejscu i zasadniczo trudno sobie wyobrazić aby był dłuższy niż 720 bajtów. Np. będzie to miało miejsce, kiedy każda linia 239-liniowego trybu graficznego będzie w innej lokalizacji w pamięci.

id_trybu+nowa_linia lsb_adresu_danych msb_adresu_danych
Choć raczej cudów nie będzie bo sprajtów w A8 jest mało są małe i jednokolorowe. C64 ma zdecydowanie lepsze sprajty.

To zależy w sumie do czego są lepsze. Do tworzenia ruszających się obiektów sprajty z C64 są zdecydowanie lepsze. Natomiast do tworzenia dodatkowych kolorów w tle statycznej grafiki atarowskie są przyjemniejsze, bo mogą przykryć bez stosowania przerwań cały ekran, gdyż mają wysokość całego wyświetlanego obrazu.

Sporo rzeczy jest chyba robionych poprzez zmianę palety w trakcie odświeżania ekranu, między liniami.
To jest akurat wielka moc możliwości napisania sobie własnego programu dla procesora graficznego. Po każdej linii można zmienić kolor w palecie, zmienić je wszystkie, zmienić pozycję sprajta, włączyć inny tryb graficzny, itp. Można podmieniać nawet paletę i tryb graficzny W ŚRODKU linii uzyskując trzy tryby graficzne w jednej linii. Jeśli chcecie, to mogę napisać tu przykłady jak to zrobić za pomocą dwóch na krzyż rozkazów - zmiana trybu graficznego w kolejnej linii odbywa się w ogóle bez rozkazów 6502 :)
Z drugiej strony barykady ~ http://www.atari.org.pl/

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #94 dnia: 2014.07.22, 13:28:00 »
Dzięki Dely - miałem nadzieję że odezwie się jakiś Atarowiec i sprecyzuje szczegóły. :)

Czy znasz może tego Irwina co pisał teksty do Chartari ?

Bo nie jestem oblatany w Ataroskich forach a jeśli powstała już 2ga część z porównaniem układów dźwiękowych to nie chciałbym aby mnie to ominęło. :)
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #95 dnia: 2014.07.23, 02:29:16 »
Rozwalił mnie ostatni obrazek na tej stronie. Ten z miśkiem na drzewie, w C64.
http://www.atlantis-prophecy.org/recollection/?load=online_issues&issue=2&sub=article&id=9
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #96 dnia: 2017.04.15, 06:28:37 »
Pora jest właściwa by odświeżyć temat o wyższości świąt Wielkiej Nocy nad.... yyyy no, tymi drugimi. ;)

Porównajmy palety....
« Ostatnia zmiana: 2017.04.15, 06:37:00 wysłana przez ZbyniuR »
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #97 dnia: 2017.04.15, 16:53:16 »
Przy okazji palet - bardzo ciekawa apka dla Android
8bit Photo Lab. Zapisuje wprawdzie tylko w jpg, a po w wersji Pro także w png, ale oferuje bardzo ciekawe możliwości.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ilixa.ebp
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #98 dnia: 2017.04.18, 19:03:11 »
W Nowej Zelandii jest taki kolekcjoner i vloger o ksywce Tezza, i znalazłęm na jego stronce taką oto fotkę z podpisem że od razu widać który jest świetny. ;)  Bo angielskie słowo great znaczy zarówno wielki jak i świetny.


- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #99 dnia: 2017.08.14, 19:57:41 »
Sprzęt gotowy, a gdzie zawodnicy?
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #100 dnia: 2017.08.15, 04:41:01 »
R-Type na ZX, Savage na CPC, a co na XE i C64?
AY Music, ULA plus.

dely

  • ***
  • Wiadomości: 160
  • Miejsce pobytu:
    Radom
  • Trzcinowy Zakapior
    • atari.area
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #101 dnia: 2017.08.15, 08:13:13 »
Zybex i chyba Spy vs Spy.
Z drugiej strony barykady ~ http://www.atari.org.pl/

Barts

  • *****
  • Wiadomości: 504
  • Miejsce pobytu:
    Łódź
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #102 dnia: 2017.08.15, 19:26:50 »
Sprzęt gotowy, a gdzie zawodnicy?

O kurza, jakie śliczności, to Twoje własne?

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #103 dnia: 2017.08.15, 20:37:24 »
Zybex i chyba Spy vs Spy.
Tak, poznaję ;)
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #104 dnia: 2017.08.15, 21:08:19 »
To nie moje, tylko znalezione w sieci.
Ale 2gi TV z lewej to taki sam Samsung jaki zostawiłem w PL.
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)