forum speccy.pl
Komputery z Z80 => TIMEX => Wątek zaczęty przez: kolo30kolo w 2024.02.22, 19:16:31
-
Cześć, dorwałem takiego staruszka jak na zdjęciach. Na początku znalazłem uwalone 74ls157 i lm7805, komputerek po wymianie tych elementów nadal był martwy, dopiero po wyjęciu dram jak zdjęciu daje taki obraz. I teraz pytania:
1. Czy bez wszystkich kości dram coś jeszcze powinien pokazywać oprócz prostokąta?
2. Jakie kości dać zamiast tych co są i czy ich wymiana powinna go postawić na nogi? Czy te będą ok <link to Allegro usunięto> (TMS4416-15NL 64kbit nmos dram)
3. Kiedy można być pewnym że scld jest sprawny?
Do dyspozycji mam sprawne zx spectrum +
Nie posiadam żadnego testera diagnostycznego do timexa, ale posiadam oscyloskop.
Tyle na tą chwilę, dzięki za odzew.
-
Moim zdaniem, bez DRAM ekran powinien być raczej pusty.
Kości 4416 to pojemność 4x16K, a 4264 to chyba raczej 4x64K.
Z moich eksperymentów z TC2048 wynika, że tam, gdzie jest pamięć obrazu, powinny być pamięci 120 ns. Pozostałe mogą być 150 ns. Jest to co prawda komputer nieco inny, niż TC2068, ale SCLD jest identyczny.
Masz możliwość zaprogramowania i włożenia ROM-u diagnostycznego?
-
Nie znam się, ale wypowiem się ;) Ze zdjęć wynika, że wyjąłeś „górny” RAM i obraz jest w zasadzie prawidłowy dla TC2086/UK2086 bez tego RAMu. Ramka jest generowana poprawnie, obszar wyświetlania jest biały. CPU, ROM i SCLD są raczej sprawne. Wsadź kartridż z „emulatorem” ZX Spectrum a komputer powinien ruszyć jako ZX Spectrum 16K.
Ale jak napisał @trojacek: 4264 nie są zamiennikami 4416 i nie powinny być używane w tym komputerze, szczególnie w dolnym RAMie.
-
Wprowadziłem w błąd, obraz jak na zdjęciu w temacie jest bez kości dram, gdy włożę te 2 sztuki(bardzo prawdopodobnie nie sprawne) obraz miga jak na zdj. Te 4264 były w nim ale chyba nie powinny i dlatego pytanie czy te z allegro będą dobre?
Dysponuję programatorem tl866, choć wieki go nie używałem.
-
Nie znam się, ale wypowiem się ;)
No to był chyba przytyk do mnie :D
Dopiero na dużym ekranie zauważyłem, że ekran JEST PUSTY, a te pionowe pasy to raczej "zasługa" monitora, a nie SCLD.
-
Nie Jacku, to była samokrytyka. Dla Twojej wiedzy i doświadczenia mam dużo szacunku.
Ad rem. Te 4264 schowaj do szuflady i kup 4416.
Jeśli masz programator, wyjmij ROM z komputera i podmień go EPROMem z dowolnym ROMem diagnostycznym do ZX Spectrum.
-
Przyjdą ramy jutro prawdopodobnie to dam znać
-
niestety po wymianie ramów taki obraz, co dalej?
-
Masz procka na podmianę?
Bo jakoś tak mi się kojarzy ten widok.
-
z8400 podnieniony ze sprawnej zx spectrum, obraz ten sam
-
Albo RAM ;)
-
Niestety mój programator nie gada z mn4827128G, nie daje podobno odpowiednio wysokiego napięcia, a to nie taki tani programator, kurde. Pamięci raczej sprawne, mam 8szt, pobór mam 250mA.
-
Niestety mój programator nie gada z mn4827128G, nie daje podobno odpowiednio wysokiego napięcia
Jeśli masz jakiś warsztatowy zasilacz regulowany to dostarcz napięcie Vpp na odpowiednim poziomie z niego i z ograniczeniem prądu do 50mA.
Po prostu odginasz nóżkę Vpp by nie trafiła do podstawki ZIF, łączysz minus do GND układu, a plus zasilacza do nogi Vpp.
HM482718G pewnie nie będzie na liście obsługiwanych układów, ale możesz wybrać np. Intel 27128, albo HM27128AG jako najbliższy odpowiednik.
Trzeba jeszcze tylko przekonać oprogramowanie programatora by nie sprawdzało ID oraz pinu Vpp, i manualnie wybrać Pulse Time na poziomie 50us (Tyle podaje karta katalogowa).
-
A nie Vcc?
-
Proponuję z jakiejś muzealnej VGA wziąć W27E257.
-
Dobra, rom pusty, mam jakiś ami bios z 486 i ten dała się odczytać tą metodą. Poproszę jakiś rom aby wgrać. Jakiś dorwałem ale mam to podczas wgrywania do obu kości
-
A nie Vcc?
Nie. Vcc ma być normalnie podłączone.
Dobra, rom pusty, mam jakiś ami bios z 486 i ten dała się odczytać tą metodą. Poproszę jakiś rom aby wgrać. Jakiś dorwałem ale mam to podczas wgrywania do obu kości
Programowanie nie powiodło się. Jeśli Vpp jest w porządku to podnieś do 100us Pulse Time.
-
Dobra, wygląda na to że nie mogę nic wgrać bo to eprom i nie można go skasować, przepierdzieliłem chyba wszystkie płyty i karty graficzne starsze od węgla i wszędzie znajduję tylko z okienkiem lub np atmelka at27c256r którego również nie można wykasować a co za tym idzie nic wgrać :( Pozostaje zakup jakiejś kości i wgranie romu. Bo ta z komputerka ma same ff. Jaką kupić?
-
W stare EPROMy 27C128 bym nie inwestował, jeśli nie masz kasowarki UV.
EEPROM np używany Winbond W27E257 lub W27C257. Jeśli nowy EPROM to zostaje OTP Atmela AT27C256R.
Może pomyśl o interfejsie diagnostycznym od ZX Spectrum lub kartridżu z ROMem do TC2068. Może ktoś z okolic pożyczyłby Tobie, jeśli nie chcesz kupować.
-
Mogę użyczyć ZX Tester.
-
Dobra, wygląda na to że nie mogę nic wgrać bo to eprom i nie można go skasować
On najprawdopodobniej już jest skasowany, bo czyta 0xFF, ale nie może zaprogramować.
-
Zamówiłem te, będą dobre?
<link do Allegro usunięto> EEPROM Winbond W27C512-45 DIL-28
-
Jasne.
-
27C512 ma 4x większą pojemność niż potrzebujesz. W stosunku do 27C128, 27C512 mają podpięcia pod dodatkowe linie adresowe (A15 na 1 i A14 na 27) zamiast /PGM (27) i Vpp (1). Sprawdź jak są one podpięte w płycie UK2086, albo 4x wgraj tą samą zawartość do tego układu.
Re ROM diagnostyczny: binarki znajdziesz w sieci, np z paczką do SmartCart z Retroleum, albo na githubie (ZX Diagnostics):
https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=2761.0
-
Dobra, mam kości, wgrałem romy testowe, choć przydałby się oryginał, cięrzko znaleźć bo linki wygasły. Niestety z tą kością tracę już obraz i nie mam nawet tego prostokąta, z oryginalną kością jest. Z tego co znalazłem wymaga przeróbki, aktualnie jest tak jak na zdjęciu, jeżeli to możliwe proszę o rozrysowanie co przeciąć a co połączyć. Niepokoją mnie pomiary karalucha.
-
Dobra, mam kości, wgrałem romy testowe, choć przydałby się oryginał, cięrzko znaleźć bo linki wygasły.
Wyciągnij pliki z emulatora, np. Fuse.
-
Już mam stąd https://oldcomputer.info/keep/c/museum/8bit/Unipolbrit
-
Karalucha zostaw w spokoju, zdechł i powyginało mu odnóża;) Karaluch jest tą „przeróbką” o której wspominałeś. Podłącz lepiej nogę 1 EEPROMu do Vcc i umieść obraz ROMu w najwyższej jego ćwiartce.
P.S.
do zdalnej diagnostyki i pomocy bardzo przydatne są zdjęcia tego, co komputer wyświetla na ekranie. Jeśli możesz, wrzucaj takie fotki.
-
No więc wygląda że ten rom nie dogaduje się z płytą, obraz mam taki szary, inny niż jak by nic nie było podłączone. Zworka zrobiona, wgrany soft x4.
Jak włożę oryginalny rom ten z ff to jest ta ramka czerwona jak na zdjęciu. Czy problemem może być ten rom co jest wlutowany?
-
A bez ROMu jaki jest obraz?
-
Bez romu krzaki
-
To nie jest dobry objaw. Do tego utarta synchronizacji. Timex bez ROMu ale że sprawnymi innymi elementami wyświetla czerwoną/niebieską ramkę z pionowymi pasami czarno-niebiesko-białymi.
-
Jak na mój gust, gdzieś jest zwarcie. Oby tylko nie w CPLD.
-
Czesc!
Powyzszy unipolbrit trafil w moje rece. Wczoraj znalazlem troche czasu wieczor zeby go uruchomic.
Koniec koncow cos bardzo zlgo sie musialo wydarzyc z tym komputerem (lub poprzednicy ktorzy go probowali naprawic cos uszkodzili), ale podsumowujac:
1. SCLD uszkodzone (stad tez czarny pionowy pasek ktory bylo widac na obrazie)
2. AY uszkodzony zwiral Reset do masy przez co Z80 nie startowal
3. Uszkodzony karaluch (74LS00)
4. Uszkodzony ROM B
(https://www.ecumaster.com/jadzwin/scldRemoved.jpg)
(https://www.ecumaster.com/jadzwin/fixed.jpg)
(https://www.ecumaster.com/jadzwin/fixedScreen.jpg)
-
I mialbym prosbe. Ma ktos moze obraz ROMU A i B unipolbrita ?
Link z tego watku nie dziala u mnie (w sensie nie da sie sciagnac plikow), a chcialbym zamnac sprawe i finalnie odpalic go z orginalnego ROM'u
-
Znalazłem u siebie coś takiego, mam nadzieję, że się przyda.
-
Dziekuje, bede testowal :)
-
Czy uszkodzenie SCLD objawiało się brakiem /INT?
-
Niestety nie wiem, ale sprawdze.
Nie podobal mi sie ten pionowy czarny pasek na borderze, wiec pierwszym krokiem bykol wylutowanie scld i wlozenie ukladu do sprawnego timexa. Co ciekawe efekt byl ten sam, ale w innym timexie byl problem z synchronizacja i mocno znieksztalcalo obraz. Ale wygladalo ze czyta pamiec obrazu.
-
Chętnie przygarnąłbym tego uszkodzonego SCLD.
-
Pewnie. Wyslij mi prosze adres na priv to Ci puszcze w orzyszlym tygodniu.
-
Finalnie, korzystając z wolnego czasu podczas świąt, udało mi się zakończyć renowację Uniplobrita. Będzie on mógł zająć czołowe miejsce w mojej kolekcji Timexów :)
Podsumowując: Na płycie zostały spalone wszystkie układy scalone, włącznie ze wzmacniaczem do AY, oraz trochę ścieżek od gniazda magnetofonu. Cos musiało się tam bardzo złego stać.
Wszystko zostało naprawione, wymienione zostały kondensatory na nowe osiowe, ponaprawiane ścieżki, uzupełniona została solder maska w miejscach, gdzie była uszkodzona.
Obudowa została odrestaurowana, nowy faceplate klawiatury, klawiatura oczywiście wyczyszczona.
Wszystko działa jak należy :P
Pozwoliłem sobie dołożyć głośniczek, którego w oryginalnym UK nie było, ale jest to całkowicie nieinwazyjne i w każdej chwili można go usunąć i przywrócić komputer do stanu "oryginalnego".
(https://www.ecumaster.com/jadzwin/unipolbrit_board.jpg)
(https://www.ecumaster.com/jadzwin/unipolbrit_komputer.jpg)
(https://www.ecumaster.com/jadzwin/unipolbrit_komputer_rom.jpg)
Na sam koniec demko Timmy
(https://www.ecumaster.com/jadzwin/unipolbrit_timmy.jpg)
A tak wygladal w orginale :)
(https://www.ecumaster.com/jadzwin/unipolbrit_orginal.jpg)
-
Coś w tym musi być, bo mam jednego TIMEX-a w podobnym stanie uszkodzeń po awarii zasilania (tak mniemam).
W przetwornicy aż ścieżki się zwinęły i spaliły od zwarcia. Oczywiście CPLD, pamięci etc. też martwe.
-
Piękne cacko, wygląda jak nowy z pudełka. ;D
Pogratulować !
Obudowę wystarczyło tylko domyć czy trzeba było coś prysnąć matowym lakierem ?
Jak kiedyś robiłem "małego" Timex'a to trzeba było nawet ubytki plastiku uzupełniać bo po latach zaczęły się już fragmenty obudowy wykruszać.
U mnie poszło trochę kleju i szpachli w ubytki a potem trzeba to było maskować lakierem.
Nie wiem czy we wszystkich Timex'ach był stosowany taki kiepski plastik (prawdopodobnie z odzysku) że po latach często się łamie i pęka, chyba że to kwestia długoletniej ekspozycji na UV.
-
Podejrzewam, że te poupalane Timexy są skutkiem używania tandetnych zasilaczy impulsowych (bez pełnej separacji galwanicznej) o złej polaryzacji i/lub przepięć w sieci zasilającej. W późnych latach 90-tych i początkach XXw przepięcia w sieci 230/400 V zbierały żniwo w instalacjach domowych, bo na „prundzie” każdy się znał, a ochronniki były „zbędnym i drogim” wydatkiem.
Plastik obudowy jest podatny na rozpuszczalniki organiczne np. benzynę ekstrakcyjną i zapewne na długotrwałe działanie UV. Skoro kruszy się, Timex wygrzewał się na promieniach UV.
-
Obudowa wyczyszczona i pokryta delikatnie lakierem z aerografu żeby odzyskała ładny wygląd i wyrównała się czerń. W dotyku czy z bliska nie do sie zauważyć ze jest lakier. Teraz eksperymentuje ze środkami chroniącymi przed UV aby chronić jasne plastiki przed żółknięciem. Zobaczymy co z tego wyjdzie, bo ważne jest dla mnie żeby nie było widać ze jest cos naniesione na plastik.
Co do awarii nie wiem czy ktoś nie podpiął zasilacza lub czegoś tego typu do gniazda EAR / MIC bo tam są wypalone wszystkie ścieżki I ta droga "wysokie" napięcie dostało sie na płytę główną. Bo o dziwo przetwornica działa jak złoto :)
-
Może ktoś wpiął zasilacz od ZX81.
-
To mi tez przyszlo do glowy.