Autor Wątek: spectrum vs inne  (Przeczytany 35254 razy)

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2055
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #60 dnia: 2013.04.26, 11:25:24 »
Czy mogłaby być lepsza? Oczywiście.

Taka jak jest jest wynikiem kompromisu. Zastosowane - stosunkowo tanie w momencie projektowania - pamięci miały ograniczenia na dostęp i sposób adresowania wymuszał, że żeby  w jednym "cyklu" (nie cykl maszynowy tylko ciąg operacji pobierania danych) uzyskać odpowiednie czasy dostępu (chodziło m.in. o równoczesne pobieranie bajtu bitmapy i atrybutu) część linii adresowych musiała pozostać stała.
Wybrana organizacja to - o ile pamiętam - jedna z trzech możliwych - ta konkretna została wybrana dlatego, że stosunkowo prosto się implementuje dostęp w trybie "znakowym" - kolejne linie w ramach bloku 8x8 pikseli są przesunięte o 256 bajtów i przeskok między liniami to jedna inkrementacja rejestru.

Jakby ktoś chciał dokładniej to polecam zakup ULA Book'a ;) A jak ktoś ładnie poprosi, to mogę przeskanować/przefotografować kawałek wyjaśniający szczegółowo przyczyny takiej a nie innej organizacji :)
« Ostatnia zmiana: 2013.04.26, 11:27:23 wysłana przez matofesi »

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #61 dnia: 2013.04.26, 11:25:50 »
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2055
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #62 dnia: 2013.04.26, 11:28:34 »
@sect0r Tak - tam jest opis jak to działa i jak z tym żyć. Moim zdaniem opis dlaczego jest tak a nie inaczej jest znacznie ciekawszą lekturą :)

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #63 dnia: 2013.04.26, 11:50:16 »
Jakby polaczyc jedno i drugie to fajny materal na arta o screenie Zx Spectrum...
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Szuwarek

  • **
  • Wiadomości: 80
  • Miejsce pobytu:
    Rabka-Zdrój
    • http://xxl.atari.pl/
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #64 dnia: 2013.04.26, 12:45:09 »
:-) tez z przyjemnoscia przeczytalbym takiego artka :-)

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2013
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #65 dnia: 2013.04.26, 14:01:32 »
Mat ma racje, organizacja ekranu w ZX to glownie wynik kompromisu pomiedzy mozliwosciami i potrzebnym HW. Altwasser musial upchnac mnostowo logiki w ULA i pamietac ciagle o calkowitym koszcie. Np. jak pokazali Rosjanie contention w ZX jest w ogole nie potrzebne (Pentagon pracuje na calej pamieci w full speed), ale to wymaga dodatkowej logiki. ULA w ZX byla wypchana po brzegi, mozna bylo tylko upraszac.
Amstrad tez nie ma prostej organizacji ekranu, ani CGA, dopiero VGA na PC przyjelo liniowy model.
Czy mozna lepiej niz w ZX - niektorzy twierdza, ze Vector-06C ma swietna organizacje.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #66 dnia: 2013.04.26, 16:26:59 »
Organizacją pamięci graficznej Spectrum tak naprawdę jest koszmarem dla każdego początkującego programisty w asemblerze :)

Jeśli chcemy wydrukować literkę w kwadracie 8x8 to jest prosto, ale zrobienie sprajta latającego płynnie po ekranie jest na początku naprawdę niezłym wyzwaniem.

Kolesie ułatwili sobie życie przy prostej czynności i jednocześnie skomplikowali jakikolwiek ambitniejsze działania

Ja to bym chciał taką organizacje pamięci graficznej Spectrum

Rozdzielczość 320x256 pikseli

- jedną linię w dół zawsze przechodzimy przez INC L
- jeden bajt w prawo zawsze przechodzimy przez INC H

i wszystko byłoby prostsze :)

A jak nie tak, to prosta pamięć liniowa -32 bajty jedna linia, kolejne 32 bajty następna linia itp. Też byłoby prościej niż to co jest teraz
z punktu widzenia programisty.

Natomiast co jest proste z punktu widzenia projektanta sprzętu nie wiem.

« Ostatnia zmiana: 2013.04.26, 16:28:38 wysłana przez RafalM »

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #67 dnia: 2013.04.26, 18:03:28 »
Cóż... wtedy "screen" zajmowałby 1/4 całej pamięci Spectrum :p 10240 bajtów + 1280 na atrybuty...
Przerzucenie tego dla procka nie byłoby takie łatwe skoro niezbyt dobrze radzi sobie z 6144/6912.
Owszem, odpadłyby obliczenia "szukania" linii niżej, ew. tablicowania początków każdej linii czy innych zabiegów spotykanych teraz. Kompromis jest jednak znośny tylko te tercje... Można było już zrobić tak jak jest, z tym, że nie dzieląc na 3 części tylko malując pierwsze 24 linie każdego wiersza do samego dołu, a potem te kolejne. Choć jak znam życie też w czymś by to przeszkadzało. No i nie ma co gdybać. Mamy jak mamy :)
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #68 dnia: 2013.04.26, 18:59:01 »
Można by przerzucać tyle co dotychczas i zostawiać puste miejsce po brzegach ;)

Lub wypełnić raz na początku jakąś statyczną grafiką tak jak to było na C64 w grach żywcem konwertowanych ze Spectrum, np. Dizzy:

http://www.lemon64.com/games/details.php?ID=729

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1261
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #69 dnia: 2013.04.26, 19:02:36 »
Kolesie ułatwili sobie życie przy prostej czynności i jednocześnie skomplikowali jakikolwiek ambitniejsze działania

Ułatwili sobie nie drukowanie, tylko wytwarzanie sygnału TV przez ULA! Ułatwienie drukowania wyszło przy okazji ;)

Kompromis jest jednak znośny tylko te tercje...

Tercje są właśnie po to, żeby uprościć ULA.
Jeśli, tak jak pisze matofesi, mamy jednocześnie odczytać treść i atrybut, to łatwiej będzie jak modszy bajt adresu treści i atrybutu będzie taki sam :)
Z ośmiu bajtów treści "trafiamy" do tego samego atrybutu.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2055
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: spectrum vs inne
« Odpowiedź #70 dnia: 2013.04.26, 20:33:38 »
No dobra. Odpowiadając na sugestię w wątku i na zaczepkę Tygrysa - będzie artykuł o organizacji ekranu. Widzę potrzebę edukowania i będę mógł uzasadnić wydanie 25 funtów ;) Ja opiszę bazując na ULA Booku skąd się wzięła taka organizacja a Tygrys obiecał napisać drugą część wyjaśniającą jak radzić sobie z tą organizacją.

Mam nadzieję, że wyjdzie z tego coś sensownego i będzie można linkować w przyszłości w odpowiedzi na pytanie "dlaczego jest tak dziwnie?" ;)