Autor Wątek: Niepożądane porównania sprzętu  (Przeczytany 77231 razy)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #106 dnia: 2017.10.24, 20:05:53 »
Ta muzyka to jakiś zły sen. Gdyby taka była wtedy w grach, grałbym dziś na gitarze :)
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #107 dnia: 2017.11.18, 03:50:17 »
Jeszcze jedna stronka z porównaniem fontów na popularnych 8bitówkach. :)
http://www.bruneras.com/arcadegamestudio/help_charsets.php

A propo czy znacie może podobną stronkę z tak wyglądającymi stronkami ale we formacie do użytku na PC?
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

ZorrO

  • ***
  • Wiadomości: 152
  • Miejsce pobytu:
    UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #108 dnia: 2023.10.02, 17:26:12 »
Jakiś czas temu dawałem linka we wątku Yutubowym na kanał "Modern ZX retro Gaming"
z porównaniami gier z 8bitówek:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLxOanVBhqd3tGbtF6YywnVMgSg9Gip6nB

Ale jeśli komuś mało to znalazłem inny podobny kanał "RetroNoName":
https://www.youtube.com/@retrononame/playlists
A są zarówno ZX XE C64 i CPC. :)

damik

  • Fresh rosin sniffer ;)
  • *****
  • Wiadomości: 2434
  • Miejsce pobytu:
    Generalnie Polska, głównie Bytom czasem Bielsko-Biała oraz okolice
  • ZX'owy i nie tylko...
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #109 dnia: 2023.10.02, 21:54:03 »
Ciekawe to porównanie z ostatniego linka, dla mnie głównie pomiędzy C64 i 800XL bo jako Amstradowiec i BBC microwiec w młodości miałem z tymi kompami do czynienia tylko u kolegów gdzie każdy chwalił swoją platformę i nie miałem porównania bo nie wszystkie gry widziałem na obu i nigdy jednocześnie.
Na przykładzie kilkunastu przeglądanych teraz gier z linka odnoszę wrażenie że graficznie te platformy były bardzo podobne, gdzie dobór kolorów ku mojemu zaskoczeniu pasuje mi bardziej z Atari XL natomiast dźwięk na C64 wymiata i Atari się chowa co akurat było do przewidzenia. ;)
Na C64 kolory wydają mi się bardziej mdłe natomiast w Atari wygląda to przynajmniej dla mnie lepiej.   :o

To oczywiście moje subiektywne wrażenie jako że obie te platformy były mi dość słabo znane oraz też nie byłem fanem żadnej z nich i nie służy to w żaden sposób tworzeniu "świętej" wojny czy innych antagonizmów.  :P
« Ostatnia zmiana: 2023.10.02, 22:04:15 wysłana przez damik »
Wszystkiego po trochu: Schwarz, mydło i powidło... konsole, stare i nieco nowsze komputery oraz akcesoria i duperele.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6846
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #110 dnia: 2023.10.02, 22:09:05 »
Na C64 kolory wydają mi się bardziej mdłe natomiast w Atari wygląda to przynajmniej dla mnie lepiej.   :o

Paleta C64 jest "sprana" ;)

https://www.c64-wiki.com/wiki/Color

Jak widać, nie ma barw podstawowych w pełnym nasyceniu.
Czy to było robione pod specyfikę NTSC, by lepiej wyglądało, czy aby sprajty nie męczyły oczu lub postacie wyglądały naturalniej - diabli wiedzą. Ale z 8-bit Atari chyba ciężko porównywać, bo te potrafią wyświetlać 256 kolorów, z tego co pamiętam.

damik

  • Fresh rosin sniffer ;)
  • *****
  • Wiadomości: 2434
  • Miejsce pobytu:
    Generalnie Polska, głównie Bytom czasem Bielsko-Biała oraz okolice
  • ZX'owy i nie tylko...
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #111 dnia: 2023.10.02, 23:22:38 »
Wydaje mi się że Commodore dorównywało kolorystycznie a nawet nieco przerastało Atari dopiero w modelach rodziny 264, czyli C16,C116 i Plus4, jednak tutaj polityka oszczędnościowa firmy, czyli brak sprajtów i dość kiepski dźwięk oraz nietypowe złącza doprowadziły do małej popularności tych produktów i kłopotów finansowych tego producenta.
EDIT: Zaletą C264 jest jeszcze dwukrotnie szybsze CPU, ale też nie tak do końca bo te 2MHz (dokładniej to około 1,76) osiągało z tego co pamiętam tylko w porywach i zegar był tam dynamicznie zmniejszany o połowę w trakcie pracy komputera.

Myślę że idealnym rozwiązaniem byłaby może hybryda tych platform (C64 i C264) z pewną kompatybilnością wsteczną, no ale to tylko takie tam gdybanie po latach. ;)

Moim skromnym zdaniem Commodore wypuszczając rodzinę 264 zrobiło jeden krok do przodu i trzy kroki w tył.  ;D
« Ostatnia zmiana: 2023.10.03, 00:42:08 wysłana przez damik »
Wszystkiego po trochu: Schwarz, mydło i powidło... konsole, stare i nieco nowsze komputery oraz akcesoria i duperele.

ZorrO

  • ***
  • Wiadomości: 152
  • Miejsce pobytu:
    UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #112 dnia: 2023.10.03, 11:25:02 »
Pierwsze słyszę aby C+4 miało mieć 2MHz albo żeby miał zegar zmniejszany o połowę.
Ten opis bardziej do C128 pasuje, gdzie niby jest 4MHz dla Z80 a w praktyce chodzi na 2MHz.

A co do spranej palety w C64, to wystarczy podkręcić nasycenie i sprana szmata zmienia sie w landrynki. :)

Trudniej w CPC odjąć nasycenia by ją nieco upastelnić (sorry za słowo). Oryginalny monitor pokrętło nasycenia miał ale wewnątrz obudowy, ówczesne TV przez RGB nie reagowały na kręcenie nasyceniem, a Komodziarze nie mogli na tą landrynę patrzeć bo mieli alergię na kolory. ;)

A tak wygląda rozłożenie kilku palet na tęczę i jasności:

damik

  • Fresh rosin sniffer ;)
  • *****
  • Wiadomości: 2434
  • Miejsce pobytu:
    Generalnie Polska, głównie Bytom czasem Bielsko-Biała oraz okolice
  • ZX'owy i nie tylko...
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #113 dnia: 2023.10.03, 12:00:32 »
Cytuj
Pierwsze słyszę aby C+4 miało mieć 2MHz albo żeby miał zegar zmniejszany o połowę.
Ten opis bardziej do C128 pasuje, gdzie niby jest 4MHz dla Z80 a w praktyce chodzi na 2MHz.
C128 to już inna bajka...

Może nie pełne 2MHz ale 1,76MHz gdzie układ TED sterował sobie w locie prędkością zegara dla CPU i mógł go spowalniać do 0,89MHz w zależności od wykonywanych aktualnie operacji. W praktyce jednak w skutek tego kluczowania efektywna częstotliwość zegara wynosiła ok. 1,2 MHz dla systemów PAL (w NTSC nieco szybciej).

Był kiedyś nawet wątek na jakimś zagranicznym komodowym forum gdzie to ludzie rozkminiali, lecz teraz nie potrafię tego odszukać.
EDIT: https://www.forum64.de/index.php?thread/22081-jiffydos-f%C3%BCr-plus4/&postID=1227017#post1227017
 
A wiem o tym też dlatego bo kiedyś sam kombinowałem z zamiennikiem mojego uwalonego CPU w C16 i obawiałem się czy zwykłe 1MHz CPU z dodanym dodatkowym rejestrem się tam też wyrobi. ;)
Odsyłam niedowiarków do dokumentacji serwisowej.
https://guidessimo.com/document/1534279/commodore-c16-service-manual-20.html

Nawet na Wiki stoi jak byk że CPU w C16,116 i Plus4 to MOS 7501 @ 0.89 MHz lub 1.76 MHz.  ;D
« Ostatnia zmiana: 2023.10.03, 14:00:09 wysłana przez damik »
Wszystkiego po trochu: Schwarz, mydło i powidło... konsole, stare i nieco nowsze komputery oraz akcesoria i duperele.

dely

  • ***
  • Wiadomości: 160
  • Miejsce pobytu:
    Radom
  • Trzcinowy Zakapior
    • atari.area
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #114 dnia: 2023.10.03, 18:49:20 »
Czy to było robione pod specyfikę NTSC, by lepiej wyglądało, czy aby sprajty nie męczyły oczu lub postacie wyglądały naturalniej - diabli wiedzą.

Kolory w C64 zostały wybrane takie, które podobały się twórcom VIC-II, pisze o tym Bob Yannes np. tak:

"I'm afraid that not nearly as much effort went into the color selection as you think. Since we had total control over hue, saturation and luminance, we picked colors that we liked. In order to save space on the chip, though, many of the colors were simply the opposite side of the color wheel from ones that we picked. This allowed us to reuse the existing resistor values, rather than having a completely unique set for each color."

...C16,C116 i Plus4, jednak tutaj polityka oszczędnościowa firmy, czyli brak sprajtów i dość kiepski dźwięk oraz nietypowe złącza doprowadziły do małej popularności tych produktów i kłopotów finansowych tego producenta.

Seria 264 nie miała być następcą C64, a pomysłem Tramiela na tanią linię "obok", która zastąpiłaby VIC20 i stanowiła konkurencję dla innych producentów w zakresie low-end. Niestety w międzyczasie Tramiel odszedł z Commodore, a tym, którzy tam zostali wyszło niezupełnie to, czym miały te komputery być.
Z drugiej strony barykady ~ http://www.atari.org.pl/

damik

  • Fresh rosin sniffer ;)
  • *****
  • Wiadomości: 2434
  • Miejsce pobytu:
    Generalnie Polska, głównie Bytom czasem Bielsko-Biała oraz okolice
  • ZX'owy i nie tylko...
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #115 dnia: 2023.10.03, 19:53:03 »
W zasadzie to nie bardzo też rozumiem politykę wprowadzania nietypowych złączy w C264, albo to miało być coś w rodzaju tani komputer ale osprzęt to już nie koniecznie i na tym zarabiamy.
Ale słyszałem też wersję że niby złącza miniDIN (lepiej ekranują) mniej sieją w testach EMI, i to chyba tylko Niemcy wtedy mieli takie rygorystyczne przepisy w tym zakresie ale nie był to chyba jedyny rynek docelowy tych maszyn w fazie projektowania.
Wszystkiego po trochu: Schwarz, mydło i powidło... konsole, stare i nieco nowsze komputery oraz akcesoria i duperele.

zielony64

  • ***
  • Wiadomości: 106
  • Miejsce pobytu:
    Nowa sól
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #116 dnia: 2023.10.03, 20:36:43 »
Kiedyś to była jakaś norma jeżeli chodzi o zakłócenia teraz nawet nie można pogadać na 2m, 10m czy 70cm same zakłócenia z byle jakiej żarówki.

ZorrO

  • ***
  • Wiadomości: 152
  • Miejsce pobytu:
    UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #117 dnia: 2023.10.04, 02:00:23 »
Z tego co gdzieś tam czytałem to C116 miał konkurować z gumiaczkiem w UK, ale samą ceną bez fury softu udało sie tylko 4 miejsce, sprzedaż w 1986: ZX 33%, C64 28%, CPC 12%, C16 9%, BBC 3%.

C+4 miał być tanim kompem do smallbiznesu, ale to mogli mu 80znaków dać zamiast tylu kolorów i takiej fury ROMu z takimi lipnymi programami.

A te wtyczki do joyów czy magnetu nie wymyślili tylko zerżnęli z popularnych w USA Tandy, na tamtejszym rynku joyów na takie wtyczki nie brakowało jeszcze zanim seria C264 sie pojawiła.

A jego dźwięk nie jest zły, ma tylko 2 kanały ale identyczne parametry jak SID, i słyszałem w YT konwersje SIDów upchanych na 2 kanały i brzmiały świetnie. Chciałbym mieć takie muzyczki na CPC.

Sprzedali ich cały milion czyli ok 16 miejsce z najlepiej sprzedających sie 8bit, spośród dziesiątek startujących a których większość nie przekroczyła 100 tysi. Pewnie sie sprzedażą rozczarowali, ale nie sądzę by sie nie zwrócił i by musieli do niego dopłacać tak jak do C128 albo do A1200. Bo przeciwnie do tamtych nie były tak drogie w produkcji i nie wydali na ich reklamę aż tyle. Szkoda że tyle 16Kilowych sprzedali to gry równano w dół, a na ZX czy XL też gry dla 16KB szału nie robiły.

damik

  • Fresh rosin sniffer ;)
  • *****
  • Wiadomości: 2434
  • Miejsce pobytu:
    Generalnie Polska, głównie Bytom czasem Bielsko-Biała oraz okolice
  • ZX'owy i nie tylko...
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #118 dnia: 2023.10.04, 09:04:36 »
Cytuj
A jego dźwięk nie jest zły, ma tylko 2 kanały ale identyczne parametry jak SID, i słyszałem w YT konwersje SIDów upchanych na 2 kanały i brzmiały świetnie. Chciałbym mieć takie muzyczki na CPC.

No tak, dwa kanały tylko że jeden to dźwięk a drugi to dźwięk lub modulowany szum, czyli jeśli chcesz perkusję lub efekty z szumem to zostaje Ci jeden kanał dźwiękowy ;D
Niestety nawet ten jeden czy w porywach dwa kanały nie oferują takich możliwości kształtowania/syntezy dźwięków jak w SID, ale kosztem CPU można pewnie uzyskać podobne efekty. Nawet w ZX Spectrum na AY można w niektórych demach usłyszeć efekty SID'owe... ;)

Jednak to zawsze nieco lepiej niż 1-bitowy bzyczek... choć i na tym ludzie potrafią robić cuda.
« Ostatnia zmiana: 2023.10.04, 09:22:04 wysłana przez damik »
Wszystkiego po trochu: Schwarz, mydło i powidło... konsole, stare i nieco nowsze komputery oraz akcesoria i duperele.

ZorrO

  • ***
  • Wiadomości: 152
  • Miejsce pobytu:
    UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #119 dnia: 2023.10.04, 14:51:23 »
O tym że drugi kanał może być szumem to nawet nie wiedziałem, ale to by tłumaczyło dlaczego te SIDy przerobione na 2 kanały w Tedzie brzmią aż tak świetnie. Bo bez tej możliwości to perkusje tylko na samplu. A Pokeye z 4ma kanałami sie chowają.

I zgoda że w tłumie chipo-kletów mało jest takich co opanowali sztukę wciskania 2-3 ścieżek instrumentalnych w jednym kanale. Przeciętniaki wolą dodawać drugiego SIDa czy Pokeya by dać upust swej pomysłowości.

A co do AYa, i jego możliwości brzmienia jak SID, hmmm, chciałbym usłyszeć przykłady. Nigdy nie poświęciłem czasu na przesłuchiwanie tysięcy AYków w poszukiwaniu czegoś wyjątkowego, a tym łatwo wytłumaczyć że jedyny przykład muzyki z AY który mi przychodzi do głowy, a który wyróżnia sie brzmieniem z morza zwyczajnych AYków to muza z początku gry Captain Blood na CPC, (nie wiem czy w ZX jest taka sama), oraz kilka demek na Plusa, ale te raczej używają sampelków które w Plusach mają DMA do dyspozycji by nie męczyć proca. Tytułów nie pamiętam. Ale czy to brzmi jak SID?

Żebyśmy sie zrozumieli, nie jestem zakochany w SIDzie. Wg mnie w grach na C64 z 80% muzy jest irytująco nieznośna, i z dwojga złego czy coś takiego czy cisza, wolę to drugie. W muzie scenowej jest lepiej, ale nawet tam trzeba godzinami torturować uszy aby znaleźć coś wartego wysłuchania do końca a może nawet kolejny raz. Czyli z kilka % z muzy growej i naście ze scenowej. Jednak gdy już sie coś takiego znajdzie to AYowa muza nie ma podskoków. Nawet do tej wyciskającej najsmaczniejsze soki z TEDa. Bo prostokąty brzmią bardziej syntetycznie niż trójkąty, ot co.

Jedyne dźwięki z AYa jakie znam a których nie wstyd zaprezentować fanowi tych nielicznych dobrych SIDów, to MDL-e z Digitrackera, tyle że one zajmują dziesiątki KB a nie kilka, i zużywają dziesiątki procent mocy procka a nie ułamek procenta. Ale przynajmniej grają na tym co CPC ma natywnie a nie na przystawkach. No dobra w 464 trzeba extra 64K podłączyć. hahaha :)