Autor Wątek: Niepożądane porównania sprzętu  (Przeczytany 77231 razy)

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #75 dnia: 2013.04.20, 14:21:35 »
Hmmm ciekawe to jest. Znam parametry techniczne C64 ale nie znam się na trickach na nim. Wyszukałem trochę obrazków z Commodoroskiego Antiriada i wydaje mi się że do wyświetlenia tego obrazka nie potrzeba loresu, cały jest w hiresie plus parę sprajtów. W loresie za to powinny być te zegary na dole ekranu, a że obrazek zgrabowano w hiresie to się w podanym wyżej przykładzie skopały.
A tu są dobre > http://www.gb64.com/Screenshots/A/Antiriad.png
By część ekranu dzielonego w poziomie miała inny tryb komp musi go zmieniać 2 razy na każdą klatkę czyli w PAL ok 25 razy na sekundę, a gdyby chcieć to zrobić w pionie to musiałby go zmieniać 2 razy w każdej linijce czyli (nie wiem dokładnie ale) ponad 400 razy częściej. Nie mówię że się nie da. Raz coś takiego widziałem na Amstradzie, to przecierałem oczy. Ciekawostka Antiriad na CPC też ma dzielony tryb graficzny ale akurat odwrotnie, tzn zegary ma we wyższej rozdzielczości niż resztę ekranu.
http://www.amstradabandonware.com/mod/upload/ams_en/images/d4/cd/91/e8/0f/36/f8/f3/10/36/17/de/d9/12/85/60/the_sacred_armour_of_antiriad.png
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #76 dnia: 2013.04.21, 22:56:47 »
Rzeczywiście ciekawe to jest...
1. Te zegary rzeczywiście nie są wyświetlane u mnie poprawnie, powinny być w lores. Na początku pomyślałem, że mam crack z NTSC i emu nie synchronizuje dzielenia ekranu w poziomie. Ściągnąłem więc z tego linku, co podałeś screenshot, niemiecką i hiszpańską versję gry, które na pewno są w PAL - i to samo. Uruchomione w emu WinVice 2.1 i 2.2 oraz w CCS 3.7 i 3.8, wszystkie wyświetlają dół ekranu w hires. Jest jeszcze jeden emu, a raczej gamebase, C64Forever. Jest tam kilkadziesiąt gier, ale nie wiem w jaki sposób dodać nową, której nie ma na liście. Dziwne trochę to tło ze screenshotu z linku od Ciebie, jakieś czerwone, trudno powiedzieć na czym oni uruchomili grę, że wyświetla zegary prawidłowo. Nie znam innych emu C64 oprócz zapomnianego już Frodo, do którego nawet nie potrafię załadować gry.
2. Tak jak napisałeś, gra na CPC dzieli ekran tylko w poziomie i wiemy, jak to jest zrobione.
3. Wracając do C64, na ekranie w którym zaczyna się grę, wszystko oprócz sprite gracza jest w hires. Na innym z dzielonych w pionie ekranów jest za dużo grafiki w lores, aby zrobiona była w spritach. Możliwe, że gra sprytnie operuje zmianą rozdzielczości w poszczególnych ekranach, tak że raz część hires jest w spritach, a w innych lores. Na tych 2 przykładowych ekranach nie ma dużo ruchomych obiektów, więc teoretycznie część grafiki może być zrobiona jako statyczne sprite.  Wygląda mi to na skomplikowane obliczenia, jeśli emulatory nie radzą sobie z prawidłowym dzieleniem w poziomie. Jednak, czy w 1986 znano takie tricki? Patrząc na dema na C64 z drugiej połowy lat 80tych, to już używano multikolorowych pasków na cały ekran wraz z border, czy dzielono obraz w poziomie też razem z border, ale na Spectrum też to robiono, nawet w grach. Szokiem na C64 był tekst scrollujący się przez border z normalnych liter, lecz nie wiem z którego roku było to demo.
4. Teraz mi się skojarzyło... dolna część ekranu aktywuje się dopiero, gdy wejdzie się w zbroję (Sacred Armour!), spróbuję trochę pograć, może wtedy wyświetli się dobrze.
« Ostatnia zmiana: 2013.04.21, 23:05:11 wysłana przez Abrimaal »
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #77 dnia: 2014.01.08, 18:51:47 »
Spróbuję ożywić temat bo fajny był. :)
Czy mieliście jakąś gierkę która na innej platformie u kolegi wyglądała zaskakująco lepiej lub gorzej niż u was?A przez to żal wam tyłek ściskał lub też pękaliście z dumy? ;)
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #78 dnia: 2014.01.08, 19:12:50 »
Ja zawsze byłem dumny jak widziałem wielkie pixele na XL/XE, mimo tego, że u mnie wszystko było w "mono"
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Damianx

  • *****
  • Wiadomości: 657
  • Miejsce pobytu:
    Pruszków
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #79 dnia: 2014.01.08, 19:55:16 »
no tak to niezaprzeczalna zaleta zx`a.

Spectrum512k - Spectrum+128k - +2A - +3 Pear Ay - TC2048 S-VIDEO - Didaktik Gama80k\192k- A4000\060 - A1200\030 - A600\9tails - CD32 - A500 GVP Impact II - C64\SD2IEC\DualSID - Atari130XE\SIO2SD\Stereo - CA2001 - CPC6128\HXC - Atari Mega Ste UltraSatan.

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #80 dnia: 2014.01.08, 20:11:52 »
Ale ja tak na poważnie...
Nawet większa ilość kolorów nie była w stanie mnie przekonać. Chociaż u drugiego kumpla z c64 już mi to o dziwo nie przeszkadzało ( z tego co kojarze to na oba większość gier była w 160x200 4col ?), ale może dlatego, że byłem tak zafascynowany intrami przed każdą grą na c64, a już sama gra mnie nie interesowała :D
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

twip

  • **
  • Wiadomości: 61
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa, PL
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #81 dnia: 2014.01.08, 22:35:38 »
Co ciekawe C64 ma bardzo podobny tryb graficzny jak Spectrum (HiRes: 320x200 - 2 kolory w bloku 8x8), ale prawie nikt go nie używał. Stąd wszelkie gierki na C64 zawsze miały "szerokie" piksele bo używano wspomnianego 160x200 (MultiColor chyba się zwie). Taka ciekawostka.
ZX Spectrum+, "szarak" +2, DivIDE+, Speccy2010, "chlebak" C64 + SD2IEC i plany na więcej...

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 580
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #82 dnia: 2014.01.08, 23:10:32 »
64 piksele szerzej i 8 pikseli po wysokości od rozdzielczości ZX spowalniałoby grę, chociaż znanych jest dużo gier gdzie stosowane były triki z mieszaniem trybów graficznych.
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #83 dnia: 2014.01.09, 02:59:28 »
Uuuu panowie potrzebna jest lekcja historii. ;)

Atari   XL/XE - standardowo ma 8KB videoRAM i można wyświetlać dowolny kawałek pamięci, także z ramdysku.
320 x 192 w 2 odcieniach jednego z 16 podstawowych kolorów.
160 x 192    w 4 odcieniach jednego z 16 kol, a z trikami 4 dowolne kol z palety 256 oraz zmienianie ich w każdej pikselowej linijce i to bez obciążania procka po zaprogramowaniu procka grafy w którym się mieścił krótki (bodajże kilkadziesiąt bajtów) program opisujący sposób w jaki ma tworzyć tryb graficzny.
80 x 192 (piksel 4 razy szerszy niż wysokość) i tu są 3 możliwości:    16 odcieni jednego z 16 podstawowych kolorów, 16 kolorów o tej samej jasności (np biały i czarny to skrajne odcienie szarości więc nie uzyskasz obu na raz) albo 9 dowolnych kolorów z palety 256 (tylko 9 a nie 16 mimo 4bitów na piksel bo nie ma więcej rejestrów by je zdefiniować). Ma też kolorowsze tryby ale z pikselami jak cegły. ;) Do tego Overscan 384x240 w mono lub
192x240 w tym kolorowszym. Oczywiście pamięć ekranu zajmuje wtedy więcej niż 8KB. No i sprajty, żaden szał tylko 4 w 8x8 mono i 4 pociski 4x4 (które można połączyć w 5go sprajta. Z trikami każda linijka duszka może mieć 1 inny kolor + przezroczysty. Można też mieszać tryby. A poruszające się poziome tęczowe paseczki to wręcz wizytówka Atarki. Jego grafa powstała już w 1979 roku w modelu 400.

Współczesnym wynalazkiem niespotykanym w gierkach ani demkach z epoki jest tryb 160x192 plus ewentualnie overscan w 30 do 50 kolorów z palety 256. Wygląda przecudnie, ale tworzą go konwertery na PC które tworzą też kod do procesora wyliczający co do taktu zegara kiedy który kolor zmienić na przerwaniach, a Atarka to tylko wyświetla. A że zdolnych artystów na Scenie Atari którzy się tym bawią nie brak, to jest czym cieszyć oczy, a digitalizacje w tym trybie przypominają tryb HAM z A500. Osobiście uważam że nie ma nić godniejszego uwagi na tej maszynce niż takie właśnie obrazki, och chciałbym je mieć na CPC. :)

Commodore64 ma 8KB videoRAM + 1KB na atrybuty. (scalak z 1982 roku)
320 x 200 w 2 kolorach podobnie jak w ZX w każdym polu 8x8 pikseli z palety 16 kolorów, jednak tu bez mrugadła i bez ograniczenia co do tego który z którym kolorem można w takim polu użyć jak to jest w ZX.
160 x 200 z 4ma kolorami w każdym polu 4x8 pikseli. z tym że jeden zdaje się że musi być wspólny we wszystkich. W sumie 16 kolorów na ekranie.
Ma 8 sprajtów 24x21 w 1 kol + przezroczysty lub 3kolorowe 12x21, z możliwością nakładania ich na siebie, oraz wyświetlania na ramce ekranu. Szerokość piksela może być w nich inna niż na ekranie. Można mieszać tryby ale nie ma overscanu. Próby tuszowania tego fakty udają się dzięki zmianom koloru ramki oraz sprajtami. Wykombinowali też mrugane tryby dające złudzenie kilkudziesięciu kolorów, (niektórzy mówią że nawet 100).

W modelach C16 i C+4 z 1984r rozdziałki takie same ale paleta ma 121 kolory za to bez sprajtów. A były popularne na Węgrzech i w Meksyku. :)
C128 prócz tego co ma C64 ma też tryb 640 x 200   (18KB razem z atrybutami) 2 kolory w oczku 8x8, paleta 16 kolorów tyle że takie jak w ZX Spectrum z dodanym drugim odcieniem szarości. A popularne były głównie w krajach niemieckojęzycznych i Skandynawii.
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

twip

  • **
  • Wiadomości: 61
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa, PL
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #84 dnia: 2014.01.09, 09:50:17 »
To ja jeszcze podrzucę stronkę o chipie VIC-II, który był w C64. Pomysłowość ludzi czasem zadziwia, jak się czyta opisy w sekcji Custom Graphics Modes.

http://codebase64.org/doku.php?id=base:vic
ZX Spectrum+, "szarak" +2, DivIDE+, Speccy2010, "chlebak" C64 + SD2IEC i plany na więcej...

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #85 dnia: 2014.01.09, 13:41:06 »
Podobno wszystkie 8 bit Commodorki  są do siebie zbliżone konstrukcyjnie z wyjątkiem C128, bo ma dwa różne procki i dwa różne do grafiki. To czemu jeszcze nie powstały przeróbki C+4 na C64 (więcej softu) albo odwrotnie (więcej kolorów i lepszy Basic), albo czemu C64 nie przerobiono na C128 takiego bez Z80 (wyższa rozdziałka). Przecież to gotowe rozwiązanie sprzętowe a i programowe do obsługi tego w ich ROMach, więc to chyba kwestia przelutowania paru scalaków. Czyżby ich środowisko miało tylko artystów i programistów, a elektroników to już nie? Czy poprostu żal rozbebeszyć jednego kompa by stworzyć Frankensteina. A może wiara że ich maszyna jest doskonała taka jaka jest? A może ja jestem naiwny i to jednak nie jest takie proste? ;)
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 834
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #86 dnia: 2014.01.09, 15:48:33 »
Spróbuję ożywić temat bo fajny był. :)
Czy mieliście jakąś gierkę która na innej platformie u kolegi wyglądała zaskakująco lepiej lub gorzej niż u was?A przez to żal wam tyłek ściskał lub też pękaliście z dumy? ;)

Nigdy nie żałowałem i nie żałuję, że mam "tylko" Spectrum zamiast Atari/C64/Amstrada. Przyznaję jednak, że na Atari lepsze są "Ghostbusters" i seria "Spy vs Spy".

Natomiast lekkim szokiem było zagranie w amigową wersję "Chase HQ", która jest gorsza od spectrumowej.
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

zoon

  • ***
  • Wiadomości: 172
  • Miejsce pobytu:
    Lublin
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #87 dnia: 2014.01.09, 17:25:09 »
Cytuj
Cytuj
dopiero w XL był dobry Basic jedyny niezaprzeczany plus nad C64
Nawet pełnoekranowy edytor nie potrafił mnie przekonać do próby pisania czegokolwiek w Basic na XE i C64.
Odstraszają nieprecyzyjne, archaiczne komunikaty błędów "Error 8" czy "Syntax Error", które nie podpowiedzą nic, gdzie szukać błędu. Spectrum od razu wskaże, w którym miejscu początkujący się pomylił. Komunikaty jasno informują, co zaszło.

A dla basicowych hardkorów był Tiny Basic w TRS-80. Za http://en.wikipedia.org/wiki/TRS-80#BASIC : The only error messages were: "WHAT?" for syntax errors, "HOW?" for arithmetic errors such as division by zero, and "SORRY" for out of memory errors.
Suma inteligencji na planecie jest stała. Populacja rośnie.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #88 dnia: 2014.07.19, 23:31:50 »
Kiedyś tu wspominałem że dopiero po latach Atarowcy wykombinowali jak więcej kolorów na raz uzyskać w znośnej rozdzielczości, ale nie umiałem podać linka z większą ilością takich obrazków. Teraz się poprawiam. :)

http://g2f.atari8.info/gallery/index.html

Niektóre są tak cudne że chciałbym je mieć na CPC, choć troszkę by kolorów zbrakło zwłaszcza szarości i beżów.
« Ostatnia zmiana: 2014.07.19, 23:40:39 wysłana przez ZbyniuR »
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Niepożądane porównania sprzętu
« Odpowiedź #89 dnia: 2014.07.21, 20:47:58 »
Zauważylem to w nowszych produkcjach, że grafika jest 160x200 w 16 a nawet większej ilości kolorów, czyli podobnie jak w C64, z tym że paleta kolorów nie 16, tylko 16^2. Wcześniej było to coś w rodzaju gigascreen, ekran migał.
Takze w trybie 320x200 zauważyłem, że kolorów jest wiecej.
Ciekawi mnie, czy to rozwiązanie hard czy soft. Ponoć chip graficzny Atari jest bardzo skomplikowany.
Dla przykładu screen z Commando - 24 kolory.
AY Music, ULA plus.