Autor Wątek: ZX Spectrum kontra AMIGA  (Przeczytany 23292 razy)

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 196
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #30 dnia: 2019.05.21, 20:15:09 »
Dobra gra na amige wymaga 10 albo 20 razy wiecej pracy niz gra na 8 bit, wiec sie nie dziw. Poza tym hw amigi w porownaniu do zx jest niebanalny w programowaniu :)
Wymyślenie gry na Amigę też wymaga 10-20 razy więcej czasu niż w przypadku gry na Spectrum? ;)
Zalezy jak zdefiniujesz to wymyslenie - jesli to np "gra o kierowaniu ludkami na ekranie" albo "latanie i strzelanie w kosmosie" czy "ukladanie spadajacych klockow", to zajmie tyle samo czasu na 8bitach jak i na 16.
Jak przejdziesz juz do realizacji, to sprawa sie komplikuje. Z reguly gry na amige, szczegolnie fabularne jak np. przygodowki czy strategie sa bardziej zlozone niz gry na 8bitowe komputery - maja dluzszy i bardziej skomplikowany scenariusz, co automatycznie wymaga wiecej pracy, szczegolnie jesli chodzi o grafike czy kod.

Cytuj
Chyba nie, a mimo tego pod względem pomysłów spectrumowe gry są lepsze.
Wiekszosc gatunkow gier ma swoje korzenie w 8 bitach, rozwijane pozniej na 16bitach, ale nie oszukujmy sie - spora czesc gier na 8 bity to proste zrecznosciowki, gdzie pomysl jest banalny a scenariusz nie jest kluczowy a w wielu przypadkach w ogole go nie ma :)

Cytuj
Poza tym wydaje mi się, że dyskusja zeszła trochę w kierunku wielodyskowych superprodukcji, które mają zachwycić wykonaniem technicznym. A to nie jest warunek konieczny. Na Spectrum ukazują się dobre gry logiczne, które są klonami współczesnych gier internetowych, np. Snake Escape, Speccies 2. Ta ostatnia powstała w 4,5 dnia. Więc jeśli amigowa wersja wymagałaby 20 razy więcej czasu, to w 90 dni powinna być gotowa.
Speccies 2 wygladaja na prosta gre, wiec pewnie mozna by to w miare szybko zrobic. Problem w tym, ze gier tego typu na amige jest duzo i jest w czym wybierac, wiec musialaby byc porzadnie wykonana wizualnie, podobnie do flashowego oryginalu a to na pewno bedzie wymagalo wiecej czasu niz 4.5 dnia.
Oczywiscie mozesz zrobic te sama gre w wersji na spectrum i amige, nawet jesli taka wersje na amige napiszesz od zera w assemblerze, to pewnie nie bedzie to trwalo 10-20 razy dluzej. Chodzi o to, ze oczekiwania uzytkownikow sa inne wobec gier na spectrum i amige i jesli chcesz uzyskac ten sam efekt "wow", to musisz duzo wiecej czasu poswiecic na wykonanie gry na amige niz na spectrum czy amstrada.
Wezmy takie "speccies" tego samego autora - oryginalne "speccies" zostalo na amige zrobione juz w 1992 jako "Tiny skweeks" i zajmuje 2 dyski :) - dla porownania wersja na amige https://www.youtube.com/watch?v=UIqeBFeuMqo i zx https://www.youtube.com/watch?v=h2TSDx9H4RY
Na pewno przygotowanie obu wersji nie zajelo tyle samo czasu


Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 196
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #31 dnia: 2019.05.21, 20:38:37 »
Mniejsza rozdzielczość grafik nie oznacza mniej pracy.
Colorclash i inne ograniczenia (np. palet) nie powoduje przyśpieszenia prac.
Kazda platforma ma swoje ograniczenia - na zx jest colorclash, na amidze 32 kolory w ecs itp.
Cytuj
W kwestii muzyki - nuty to nuty, masz albo AY (ZX) albo sample (Amiga). To drugie to kolejne dane.
Muzyka na ay to najczesciej 2-5kb, dobrze brzmiacy modul na amige to setki kb.
Cytuj
Porównaj ile zajmuje obrazek na ZXa a ile na Amigę.
Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga, objetosciowo 23296 do 51200
Jak widac, samo postawienie pixeli wymaga 2 razy wiecej pracy :)


trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #32 dnia: 2019.05.21, 20:51:38 »
Hmm, chyba więcej, niż 2 razy. Screen na Spectrum ma 6192 bajtów.

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 196
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #33 dnia: 2019.05.21, 23:27:57 »
Porównaj ile zajmuje obrazek na ZXa a ile na Amigę.
Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga, objetosciowo 23296 do 51200
Jak widac, samo postawienie pixeli wymaga 2 razy wiecej pracy :)
Nie ma to jak uzyc kalkulatora w windowsach do przeliczania z hex :) - oczywiscie powinno byc  6912 do 51200, czyli prawie 8 razy wiecej...

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 196
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #34 dnia: 2019.05.21, 23:29:14 »
Hmm, chyba więcej, niż 2 razy. Screen na Spectrum ma 6192 bajtów.
Masz racje, z atrybutami ma nawet 6912.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #35 dnia: 2019.05.22, 00:30:04 »
Czeski błąd :) 6144 bez atrybutów, 6912 z atrybutami.

Dalthon

  • ****
  • Wiadomości: 428
  • Miejsce pobytu:
    TriCity
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #36 dnia: 2019.05.22, 16:46:55 »
Rozbijanie co ile zajmuje w pamięci, czy liczenie pixeli nie ma sensu. Podobnie ograniczenia, takie czy inne. Na Ami niektóre rzeczy robi się łatwiej i przyjemniej niż na 8-bit i odwrotnie: część wymaga więcej pracy - szczególnie kodowanie.

Faktem jest że na Ami TERAZ piszą gry głównie mniej utalentowani ludzie (ale są wyjątki żeby nie było;P) i żadne krzyki że białe jest białe a czarne - czarne, tego nie zmienią :D Jakby byli dobrzy, to by demka tworzyli - a tak to gierki klepią :D
ZX Spectrum +2 Grey | Just Speccy 128 | ZX Spectrum Next | ZX-Uno 2MB |  Murmulator | Amstrad 6128 | MSX2 Philips VG-8235 | Commodore 64 | Commodore +4 | Atari 520 STF | Amiga 1200

galaxian

  • ***
  • Wiadomości: 178
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #37 dnia: 2019.07.06, 08:39:58 »
"Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga"

Ktoś tu pomylił wielkość obrazka z całkowitą pojemnością pamięci Spectruma :)
Ale jak widać, obrazek Amigi zajmuje więcej, niż cała pamięć ZXa. I już to o czymś świadczy.
ZX Spectrum 48kB / ZX Spectrum+ / ZX Spectrum 128 +2 / Timex 2048 / Atari 800XL / Atari 65XE / Atari 130XE / Atari 800XE / Atari 1040 STF / Commodore 64C / Commodore 64G / Amiga 500 / Amiga 500+ / Amiga 600 / Amiga 1200 / Amiga 1200 Magic

tdu

  • *****
  • Wiadomości: 926
  • Miejsce pobytu:
    Gdansk
    • Nasze Wędrowanie
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #38 dnia: 2019.07.06, 14:42:12 »
Wedlug mnie obrazek zx zajmuje 49152 pikseli (6144x8) plus 768 bajtow nformacji o kolorze (atrybuty)
ZX81/ZX 48k/Zx48k+/ZX +2/ZX +2A/+3/TC2048/FDD3000/FDD5000/3"/3,5'/5,25'/Beta 48k Apina/D+/GP50s/DIVIDE CF/Masterface/Polbasic SamCoupe QL CPC6128/N100 MSX-SVI738  MSX2-VG8235

Dr Piotr

  • ***
  • Wiadomości: 196
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #39 dnia: 2019.07.06, 17:35:15 »
"Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga"

Ktoś tu pomylił wielkość obrazka z całkowitą pojemnością pamięci Spectruma :)

Nikt nic nie pomylil, to liczba pixeli na ekranie kazdego z komputerow.

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 3185
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #40 dnia: 2019.07.07, 17:05:02 »
Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga, objetosciowo 23296 do 51200
Jak widac, samo postawienie pixeli wymaga 2 razy wiecej pracy :)

mam propozycję - narysuj na ZXa a potem narysuj na Amigę. To samo. Ręcznie. W programie graficznym. A potem się wypowiedz. Albo narysuj w programie graficznym współczesnym i skonwertuj tak, aby wykorzystać na maksa możliwości graficzne i ZXa i Amigi. Zobacz co zajmie więcej czasu - wtedy zamiast arytmetyki z podstawówki podzielisz się swoim doświadczeniem w temacie.
dużo sprzętu mało czasu.

amiga4ever

  • **
  • Wiadomości: 89
  • Miejsce pobytu:
    UK
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #41 dnia: 2019.08.28, 23:37:06 »
Brak grywalnych tytułów na Amige...  :o tutaj skomentuje to jedynie minutą ciszy... Nie wierzę, że ktoś mógł coś takiego stwierdzić. Lata spędzone z Amiga były moimi najlepszymi latami ever. Bez Amisi świat nie byłby taki sam.
Atari 65XE (turbo 2000),
Commodopre 64 Breadbin,
Commodore 64C,
Pegasus,
Amiga 600 (Aca 630),
ZX Spectrum 48,
ZX Spectrum +2A 128k

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #42 dnia: 2019.08.29, 00:06:45 »
Ale przeczytałeś cały wątek i wiesz, że chodzi o gry tworzone obecnie? :)

amiga4ever

  • **
  • Wiadomości: 89
  • Miejsce pobytu:
    UK
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #43 dnia: 2019.08.29, 11:04:18 »
Przeczytałem oryginalne zapytanie plus większość odpowiedzi. Wiadomo, że gry na Amige dłużej się robi i komu by się chciało, ale coś kosztem czegoś. Jedynie grywalnościa mogą gry ZX coś ugrać, ale ograniczenia sprzętowe również robią swoje. Wątek moim zdaniem bez sensu :) Moje zdanie i proszę o nie wywoływanie przez to wojny. Więcej nie będę się tu udzielać. Bez obawy:)
Atari 65XE (turbo 2000),
Commodopre 64 Breadbin,
Commodore 64C,
Pegasus,
Amiga 600 (Aca 630),
ZX Spectrum 48,
ZX Spectrum +2A 128k

galaxian

  • ***
  • Wiadomości: 178
Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
« Odpowiedź #44 dnia: 2020.05.15, 15:30:58 »
Nie ma to jak przeczytać ze zrozumieniem :)
I to chyba był typowy przykład typowego Amigowca.

Nadal podtrzymuję swoje zdanie, że Amiga to był komputer do grania.
Gry produkowały filmy, ludzie kupowali i grali. Jak mają napisać coś sami, to już jest tragedia.

Nawet w latach 90 panowała opinia, że jak do domu to się kupuję Amigę (do grania), a do biura Atari ST (bo miał dobry edytor tekstu, DPT). Kultowe pismo Komputer składane było na Atari ST właśnie.
Nawet do profesjonalnej muzyki nadawało się Atari, bo miało porty MIDI, a Amiga nie miała.
A to że Amiga miała sample, a nie generator nadawało się do gier.

Poza tym nikt nie traktował profesjonalnie komputera, w którym co chwila wyskakiwało Guru Meditation.
A nawet sam Commodore zaczął produkować Amiga-konsole CD-TV i CD32, głównie do grania.

Jeśli ktoś zna dobre gry na Amigę, które powstały przez ostatnie 10 lat, to czekamy.
ZX Spectrum 48kB / ZX Spectrum+ / ZX Spectrum 128 +2 / Timex 2048 / Atari 800XL / Atari 65XE / Atari 130XE / Atari 800XE / Atari 1040 STF / Commodore 64C / Commodore 64G / Amiga 500 / Amiga 500+ / Amiga 600 / Amiga 1200 / Amiga 1200 Magic