Chwilkę pociągnę w swoim wątku jeszcze temat obrazu wyrzucanego przez "szaraka" +2 na gnieździe DIN8. Może komuś się przyda.
Najlepszą opcją oczywiście jest użycie sygnału RGB i zastosowanie specjalnie spreparowanego kabla RGB-Scart. W moim przypadku nie było to możliwe, gdyż nie mam obecnie w domu TV ani monitora przyjmującego sygnał RGB. Został więc sygnał Composite i prosty frame-grabber PC. Okazuje się, że w przypadku tego modelu nie jest to takie proste.
Mojego szaraka nabyłem w stanie bez przeróbek. Nikt nie grzebał w nim od nowości, co mogłem potwierdzić organoleptycznie otwierając go. Okazało się jednak, że sygnał Composite dostępny na pinie 1 gniazda DIN8 jest praktycznie bezużyteczny. I tu zaczyna się dość ciekawa historia tego konkretnego modelu. Panowie z Amstrada nie za bardzo przyłożyli się do produkcji konstrukcji wujka Clive'a. Podczas produkcji błędnie wlutowano (przekręcono o 180 stopni) wszystkie tranzystory 2N3904 powodując m.in. wspomniane problemy z wyjściem Composite. Mój frame grabber nie łapał praktycznie w ogóle koloru (czasem się udawało cudem) a czarno-biały obraz falował i daleko mu było do stabilności. Remedium na dolegliwość braku koloru było odwrócenie tranzystora TR4. Nic to jednak nie pomogło na falowanie obrazu i w dodatku pojawiły się dziwne kolorowe artefakty objawiające się poświatą źółtą lub fioletową na krawędziach liter. Okazuje się, że w sygnał Composite zostało wplecione audio. Zrobiono to jednak tak nieudolnie, że szumy generowane przez szaraka lądowały w sygnale Composite co powodowało wspomniane falowanie i brak stabilności obrazu. Rozwiązaniem tej bolączki okazało się odcięcie sygnału audio od Composite. Robi się to poprzez usunięcie kondensatora C31. Byłem w szoku, jak bardzo poprawiła się jakość wyświetlanego obrazu. Pozostały jednak te dziwne żółto-fioletowe artefakty. Okazało się, że na to również jest rada. Wystarczy bowiem nóżkę nr 8 TEA2000 zewrzeć do masy poprzez cewkę i kondensator. Jeśli dobrze zrozumiałem dokument (patrz niżej) polecane są kombinacje 32uH+51pF lub 16uH+100pF. Nie miałem akurat takich wartości i zastosowałem 22uH+68pF. Jak to mówią: close enough. Artefakty prawie znikły a sygnał video Composite jest po prostu normalny, a to znaczy o niebo lepszy od pierwotnego.
Wszystkie te rady, jak polepszyć sygnał w ZXach 128K można znaleźć w dokumencie Bena Versteega.
http://www.8bit-wiki.de/index.php?id=3&filt=Sinclair/ZX_Spectrum/_zx128/other/&cid=8023&mode=dl&tx=f25114b0000Najnowsza wersja dokumentu (na dzień dzisiejszy v2.1):
http://www.benophetinternet.nl/hobby/vanmezelf/ZX%20Spectrum%20128K%20video%20fixes%20and%20video%20cables.pdf