forum speccy.pl

Komputery z Z80 => ENTERPRISE => Wątek zaczęty przez: pear w 2016.11.16, 08:14:38

Tytuł: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: pear w 2016.11.16, 08:14:38
Z powodu znikomego zainteresowania układami do komputera Enterprise odsyłam do działu hardware na forum enterpriseforever.com (http://enterpriseforever.com/hardware/).
Niniejszym odszczekuję, to co napisałem ponad rok temu.
Trochę trwało, ale pomyślałem, że może nie w tym rzecz, że zainteresowanie jest małe, tylko po prostu brak informacji na temat tego komputera.
Trochę się ze mnie śmieją, że w Polsce jest tylko dwóch użytkowników, ale ostatecznie wyprodukowanych zostało więcej sztuk niż Sam Coupe, więc to się jeszcze może zmienić.
Maszyna jest naprawdę warta docenienia. Jak na tamte czasy ma bardzo przemyślaną architekturę i nadal świetnie się sprawdza.
To jest chyba pierwsze miejsce w internecie, gdzie jest coś na temat Enterprise w języku polskim ;)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2016.11.16, 08:44:34
Niestety, ale w Polsce nadal jest to sprzęt niszowy. Z tego co kiedyś rozmawialiśmy, można próbować szukać ENTERPRISE`a na rynku Węgierskim ew. EbaY-u
Może, gdyby przybliżyć czytelnikom niniejszego forum możliwości tego komputera, dostępne do niego interface oraz możliwe zastosowania (oprócz unikalności), wtedy zainteresowanie tą konstrukcja by wzrosło. Zwłaszcza, że kilka przystawek do niego jest dostępne na naszym rynku :)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: pear w 2016.11.16, 08:58:34
Właśnie o to mi chodzi. Jeśli brakuje informacji, to nie ma zainteresowania.
Komputer był dość popularny, nie tylko na Węgrzech, ale też w Wielkiej Brytanii, skąd pochodzi, Hiszpanii, Niemczech i Holandii.
Zdarzają się też okazje zakupu na eBay.
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2016.11.16, 09:02:52
Strona wiki dość uboga.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Enterprise_(komputer) (https://pl.wikipedia.org/wiki/Enterprise_(komputer))

Ja nie uzupełnię, bo wiem o Enterprise mniej więcej tyle co tam napisano. Jak ktoś mi sprezentuje komputer to się nim pobawię i może dowiem się więcej (hahaha) ;D

A tak na serio:

Może, gdyby przybliżyć czytelnikom niniejszego forum możliwości tego komputera, dostępne do niego interface oraz możliwe zastosowania <CIACH>

No to lecimy:
10 gier na Enterprise
https://www.youtube.com/watch?v=GeYxdE_RMO0 (https://www.youtube.com/watch?v=GeYxdE_RMO0)

Demonstracyjne programy
https://www.youtube.com/watch?v=hEDP8ofKs_M (https://www.youtube.com/watch?v=hEDP8ofKs_M)

Ork Megademo
https://www.youtube.com/watch?v=oH5QXKoWRTg (https://www.youtube.com/watch?v=oH5QXKoWRTg)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2016.11.16, 09:10:12
A tu demo z tego roku:

Genesis Project - First Contact
https://www.youtube.com/watch?v=A9G-_faHZhg (https://www.youtube.com/watch?v=A9G-_faHZhg)

(Niestety niewiele) więcej na pouet:
http://www.pouet.net/prodlist.php?platform%5B%5D=Enterprise&page=1 (http://www.pouet.net/prodlist.php?platform%5B%5D=Enterprise&page=1)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2016.11.16, 09:16:28
Panie, grafika jak w Amidze :)
Na pewno ładniejsza niż w C64.
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2016.11.16, 09:27:35
Panie, grafika jak w Amidze :)
Na pewno ładniejsza niż w C64.

A jest coś co ma gorszą grafikę niż C64? ;)

Prince of Persia na Enterprise wygląda również przyzwoicie.

http://popuw.com/ep128.html (http://popuw.com/ep128.html)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: smok.wawelski w 2016.11.16, 12:01:21
Wow. Szacun. Prawie ST. A z drugiej strony - w liceum miałem do czynienia z MSXami (konkretnie ze Spectravideo 738) i mam wrażenie, że to również niedoceniany sprzęt, chociaż dużo popularniejszy... Po emulatorach MSX widać, jak dobry był to sprzęt (szczególnie kolejne iteracje)...
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: flypeter w 2016.11.16, 12:20:50
Jak na 8-bit sprzęt Enterprise, Sam Coupe, jak i MSX2 w górę i kilka innych były super... ale pojawiły się w czasie wzrostu popularności maszyn 16-bit (głównie Amiga i Atari ST) w przystępnych cenach. Nie mogły z nimi konkurować możliwościami ani zbytnio ceną. Od początku skazane były na porażkę.

Co do MSX - to uważam, że np. Xevious na MSX2 jest chyba najlepszą wersją tej gry na 8-bit :)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2016.11.16, 12:23:50
Enterprise wygląda fajnie, ale ja bym wolał mieć Tatunga Einsteina 256. Niestety ceny (jak już się znajdzie ofertę sprzedaży) powalają.
Swoją drogą, wizualnie ten Tatung wygląda trochę jak Junior 804 :)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2016.11.16, 13:40:30
grafika taka trochę atarowska.

Mała dygresja, w czasach podstawówki z Atari 800XL na stole kumpel zazdrościł mi, że tyle ma Atari kolorów... Mój monitor był czarnobiały :D Kolega miał gumiaka, u niego na telewizorze obraz też był czarnobiały (chyba kwestia, że SECAM), ale wg papierów Atari miało więcej kolorów... tylko to była fikcja marketingowa:

w trybie 320 x 192 było ich tylko 2. Monochrom.
w trybie 160 x 192 było ich aż 4. Jedyny plus, że dostęp do nich był na całym ekranie.
w trybie 80 x 192 było ich aż 16. To typowy tryb ze starych konsol Atari. Dodajmy do tego 16 odcieni koloru i jest magiczna liczba 256 kolorów.

Patrząc teraz obiektywnie - być może Spectrum leży z płynnym przewijaniem (vide Bluemax), ale generalnie stopień szczegółowości grafiki i kolory - dla mnie po latach - na wyższym poziomie niz w Atari. Inna sprawa, że oba komputery używają zdecydowanie różnych palet kolorów, więc siłą rzeczy gry wyglądają inaczej, dochodzi do tego obchodzenie ograniczeń kolor/8x8 w Spectrum, ale suma sumarum - jest więcej gier na Spectrum, które dzisiaj mnie kręcą. Bluemax niestety lepiej wygląda na Atari.
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: V0yager w 2016.11.16, 14:04:47
Enterprise jest cały czas na mojej (krótkiej) liście: muszę to mieć ;)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: flypeter w 2016.11.16, 15:12:24
grafika taka trochę atarowska.

Patrząc teraz obiektywnie - być może Spectrum leży z płynnym przewijaniem (vide Bluemax), ale generalnie stopień szczegółowości grafiki i kolory - dla mnie po latach - na wyższym poziomie niz w Atari. Inna sprawa, że oba komputery używają zdecydowanie różnych palet kolorów, więc siłą rzeczy gry wyglądają inaczej, dochodzi do tego obchodzenie ograniczeń kolor/8x8 w Spectrum, ale suma sumarum - jest więcej gier na Spectrum, które dzisiaj mnie kręcą. Bluemax niestety lepiej wygląda na Atari.

Tak to prawda - przewagą grafiki Atari były sprite'y i płynność przewijania ekranu, kumpel majacy Timexa 2048 jak zobaczył Mirax Force na mojej atarynce to nie mógł się nagrać :)
Ostatnie produkcje na Atari wyglądają już zdecydowanie lepiej - tryb 320x192 z wykorzystaniem sprite'ów- przenoszą z ZX takie tytuły jak Saboteur, Knight Lore, Manic Miner i wyglądają całkiem całkiem :)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2016.11.16, 15:23:54
O to muszę zerknąć. Tyle, że brak RGB w Atari mnie nie motywuje bardzo do tego. Chyba skończy się u mnie Atari na RPi :(
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2016.11.16, 15:41:47
to jest to Knight Lore na Atari?

https://www.youtube.com/watch?v=U_KdrB2850Y

wg mnie to chyba nie jest 320 x 192.
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: flypeter w 2016.11.16, 16:48:27
Hmmm, może faktycznie, ale te gry i Pentagram niby w hi-resie robione, dla pewności trzeba w necie poszukać.
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: pear w 2016.11.16, 17:12:08
To może dla odmiany dane Enterprise:
- 2 (640 pikseli), 4 (320 pikseli), 16 (160 pikseli) lub 256 (80 pikseli) kolorów na linię do wyboru z palety 256 kolorów (8-bit RGB),
- maksymalna rozdzielczość 672 x 512 pikseli,
- rozdzielczość zarówno w pionie jak i poziomie definiowana przez użytkownika,
- możliwość ustawienia dowolnego z 256 kolorów ramki,
- możliwość mieszania trybów graficznych (można podzielić ekran na kilka części różnej wysokości i w każdej mieć inną rozdzielczość),
- grafika, bitmapy i znaki mogą być definiowane jako całe obiekty (nie wiem, czy to są inaczej sprite'y ?),
- znaki mogą mieć wysokość od 1 do 256 linii,
- obraz może się znajdować w dowolnym obszarze pamięci, wystarczy wskazać stronę, z której ma być wyświetlany obraz (przestrzeń adresowa 4 MB: 256 stron po 16KB),
- tryb tekstowy 84 kolumny tekstu w czterech parach kolorów,
- zewnętrzne wejście kolorów (zewnętrzny interfejs sprzętowych sprite'ów lub do podłączenia kamery, niestety firma upadła zanim to ustrojstwo powstało, ale może jeszcze powstanie :D ).

Tylko korzystać :)
Mogłem coś pominąć. Mamy na forum kolegę, który na ten komputer pisze programy :)
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: dely w 2016.11.16, 20:46:11
to jest to Knight Lore na Atari?
wg mnie to chyba nie jest 320 x 192.
To jest dokładnie 256x192, żeby było łatwiej skopiować z ZX. W Atari dla każdego trybu można mieć trzy szerokości ekranu (wąską - 32 bajty, normalną - 40 bajtów i szeroką - 48). Kolory panelu są dodane za pomocą podkładu z duszków.

w trybie 320 x 192 było ich tylko 2. Monochrom.
w trybie 160 x 192 było ich aż 4. Jedyny plus, że dostęp do nich był na całym ekranie.
w trybie 80 x 192 było ich aż 16. To typowy tryb ze starych konsol Atari. Dodajmy do tego 16 odcieni koloru i jest magiczna liczba 256 kolorów.

To trochę nie tak. Zasadniczo dosyć prosto jest uzyskać większą ilość kolorów, a to co napisałeś, to czyste tryby graficzne "od producenta". To, że da się zrobić fajne, wielokolorowe gry pokazano już nie raz i nie dwa, problemem jest to, że zasadniczo żaden wydawca w latach, gdy sprzedawano Atari 8bit, nie interesował się tą platformą i dlatego gry były takie, jakie były.
Tytuł: Odp: Zawsze jest taka sytuacja, że ktoś musi zacząć pierwszy
Wiadomość wysłana przez: V0yager w 2020.07.30, 17:51:46
Enterprise jest cały czas na mojej (krótkiej) liście: muszę to mieć ;)
Stało się :)