Tak generalnie, to chyba najbardziej przydatne bylyby takie "trainery", zeby programy, ktore maja jakies niestandardowe loadery (speed, kolorowe paski, cos tam rysowane w trakcie ladowania itp.) lub/i inne zabezpieczenia, zostaly przerobione do "przyjaznej" postaci:
1. BASIC--> CLEAR XXXXX, BORDER X, PAPER X, INK X itp., LOAD"" SCREEN$, LOAD"" CODE (ew. dalsze LOAD"" CODE) i w koncu RANDOMIZE USR XXXXX
2. obrazek
3. blok kodu
4. ew. kolejny(e) blok(i)
To znakomicie ulatwiloby dostosowanie tego typu programow do "szczegolnych" zastosowan, np. do przerobek na wersje dyskowe roznych systemow dyskowych stosowanych ze spectrumowatymi, ew. do innych przerobek (np. wstawienie na paczatku gry wyboru, czy ma byc normalna czy z wstawionymi poke'ami), do uruchaminia w emulatorach, divIDE itp. itd.
W pelni zdaje sobie sprawe, ze nie na to zadnego automata i ze trzeba wszystko za kazdym razem rozkminic na piechote, co wymaga sporego nakladu pracy, wiedzy i doswiadczenia, Sam kiedys kilka-kilkanascie takich przerobilem (ale to bylo ponad 20 lat trmu, od tamtego czasu 95% wyparowalo z glowy
). Najbardziej utkwila mi w pamieci jedna gra, ktorej customowy loader zewnetrznie wyroznial sie w zasadzie tylko nietypowymi kolorami paskow podczas ladowania, a koniec koncow okazalo sie, ze blok kodu programu ladowany byl od gory do dolu (czyli od wyzszych adresow do nizszych). Zeby przerobic to na przyjazna postac trzeba bylo, poza tym co mniej wiecej zwykle, dodatkowo odwrocic ww blok (czyli ostatni bajt na pierwszy, przedostatni na drugi itd.). Jesli mnie pamiec nie myli, to ta gra to Road Race.