Autor Wątek: Pentagon i inne rosyjskie klony  (Przeczytany 8560 razy)

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1878
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Pentagon i inne rosyjskie klony
« dnia: 2012.02.21, 09:59:02 »
Szukam sobie informacji na temat programowania elementów specyficznych dla rosyjskich klonów. Jak na razie znalazłem jakieś wiki (http://speccy.info/) w którym jest kilka opisów sprzed roku czy dwóch. A może znacie jakieś strony, gdzie byłyby dokładne opisy extra trybów graficznych, zarządzania pamięcią itp. Najlepiej oczywiście jakby były po angielsku, choć z rosyjskim też sobie poradzę.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #1 dnia: 2012.02.21, 11:35:10 »
Yo,
być może postaram się coś dostarczyć (chociaż nie zarzekam się ws. dostępnego języka).
Jeśli chodzi o urządzenia rozwinięte, to jednak wszyscy trzymają się trzeciej generacji Pentagona, czyli SL.
1Mb ramu (do czterech), 256*192 16 kolorów z palety 64 kolory (bez atrybutów, ew. 320*200, ale nie wiem, ile on ma kolorów wtedy, coś jakby mniej). Dźwięk pozostawiono bez zmian, ale nowsze spectrumy mają więcej slotów NEMO, więc programuje się karty - głównie GeneralSound lub tenże w wersji NEO sprzed 3 lat. Dochodzi ew. programowanie TSFM (może podadzą jakies porty), chociaż on jest zakładany zamiast AY.
Na tej zasadzie działa więcej spectrumów, więc tworzy się niejaki standard.
Prócz Pentagona SL jeszcze ZX Evolution i ATM Turbo. Nie wiem nic nt. zgodności ZXM Phoenix.
Jak coś będę miał, to dam znać oczywiście.
Pozdrrrrrrr.
Y

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #2 dnia: 2012.02.21, 11:46:03 »
Na razie:

_______________________________
DimkaM:
"Po angielsku, ale bardzo stare, plik OpenOffice:
http://pentevo.googlecode.com/svn/docs/zxevo_base_configuration_eng.odt
Nowe dane, ale po rosyjsku, plik OpenOffice:
http://pentevo.googlecode.com/svn/docs/zxevo_base_configuration.odt
PDF: http://nedopc.com/zxevo/rom/zxevo_base_configuration.pdf   "
_______________________________

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1878
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #3 dnia: 2012.02.21, 12:01:11 »
Na razie poczytałem to, co znalazłem a potem ściągnąłem źródła (jeszcze do nich nie zaglądałem, bo muszę znaleźć chwilę, żeby opracować metodę wyrwania zawartości z plików TRD) NedoDemo i The Link - oba są jak widzę i jak podejrzewałem pisane w C. Dodanie pamięci i mocy procesora (zwłaszcza w TheLink, który poza normalnym procesorem pracującym w trybie turbo używa do obliczeń Neo General Sound z Z80 taktowanym na 24 MHz) powoduje, że programowanie takiej maszyny w C staje się zdecydowanie sensowniejsze - łatwiej przedstawia się w takiej sytuacji bardziej skomplikowane algorytmy obliczeniowe.

Swoją drogą po przeczytaniu jak zorganizowana jest pamięć w trybie 16 kolorów jakoś nie potrafię jeszcze wyobrazić jak miałoby się to dać sensownie programować... Organizacja wygląda bowiem następująco:
- ekran zajmuje 24 kB w czterech blokach po 6 kB po dwa na jednej stronie pamięci
- są oczywiście dwa ekrany
- na ekranie (i jak rozumiem chodzi o blok 6kB) pamięć ma organizację taką jak oryginalny Spectrum czyli 3 tercje i kolejne linie z przeplotem co 8
- w pojedynczym bloku 6kB jeden bajt koduje dwa piksele ekranu - w pierwszym bloku piksele 1 i 2, w drugim 3 i 4, w trzecim 5 i 6, w czwartym 7 i 8 i znowu w pierwszym 9 i 10 itd.
- pojedynczy bajt kodowany jest mniej więcej tak jak dotychczas atrybuty - od najmłodszego bitu 3 bity na kolor jednego piksela, 3 bity na kolor drugiego i na najwyższych dwóch bitach BRIGHT dla pierwszego i drugiego piksela (tu różnica - normalnie najwyższy bit to FLASH)

I to zasadniczo tyle... na oko straszna sieczka. Ale patrząc na w.w. dema czy gry robione przez Alone Codera (jak rozumiem to on jest autorem całego rozwiązania) efekty są na prawdę przyjemne.

Pozostałe tryby są równie smaczne - np. 384x304 dodaje do normalnej pamięci ekranu dodatkowe bloki kodujące border - osobno górny i dolny, osobno lewy z prawym.

Całość na oko wygląda tak, że goście po prostu doklejają elektronikę realizującą dodatkowe tryby do już istniejącej - w ekstremalnych wypadkach lutując po prostu na pająka do płyty Pentagona (jako zaletę w opisie Pentagona (jednego z tych starszych modeli) znalazłem, że nie ma w nim ULA więc można się nie przejmować, że jak się coś źle podłączy to się spali i można się podpinać spokojnie do wszystkich dostępnych sygnałów ;)).

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1878
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #4 dnia: 2012.02.21, 12:24:27 »
Na razie:

Nowe dane, ale po rosyjsku, plik OpenOffice:
http://pentevo.googlecode.com/svn/docs/zxevo_base_configuration.odt

O. O coś takiego mi chodziło. Przejrzałem... nawtykali w ten sprzęt jak biednemu do torby ;) Nic dziwnego, że daje się tego używać prawie jak peceta ;)

To teraz jeszcze tylko brakuje mi sprzętu na którym mógłbym tych informacji poużywać... ;)

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #5 dnia: 2012.02.21, 13:04:05 »
MAT:


Oczywiście na kodowaniu się nie znam, ale co mogę, to powiem.

> Na razie poczytałem to, co znalazłem a potem ściągnąłem źródła (jeszcze do nich nie zaglądałem, bo muszę znaleźć chwilę, żeby opracować metodę wyrwania zawartości z plików TRD) NedoDemo i The Link - oba są jak widzę i jak podejrzewałem pisane w C. Dodanie pamięci i mocy procesora (zwłaszcza w TheLink, który poza normalnym procesorem pracującym w trybie turbo używa do obliczeń Neo General Sound z Z80 taktowanym na 24 MHz) powoduje, że programowanie takiej maszyny w C staje się zdecydowanie sensowniejsze - łatwiej przedstawia się w takiej sytuacji bardziej skomplikowane algorytmy obliczeniowe.
-----------------
Zgadza się - The Link nie gra na NGS, ale na niej liczy (coś jak Atari Falcon na DSP).
Co do procesora głównego, to Eva ma trzy tryby - 3,5, 7 oraz 14Mhz (bo do 14-stu spowalnia ULA). Ale w przypadku tego komputera i tak turbo jest niezłe, bo mówią "it has >no wait<" cokolwiek to znaczy.


> I to zasadniczo tyle... na oko straszna sieczka. Ale patrząc na w.w. dema czy gry robione przez Alone Codera (jak rozumiem to on jest autorem całego rozwiązania) efekty są na prawdę przyjemne.
-----------------
Nie wygląda to źle. Zwłaszcza, że Eva - tak jak SAM Coupe - potrafi w sposób statyczny wyświetlić spectrumowski tryb RGB/8-color, czyli wspomniany w innym wątku obrazek:

Eva też wyświetla statycznie (a 'brytyjczyki' wyświetlają jeden po drugim).
I niby jest 8 kolorów, a wygląda na więcej. Że nie wspomnę o tym, iż do tego ma do dyspozycji całą paletę BRIGHT, jakby chciał dodatkowo podkolorować, albo też jakikolwiek inny kolor z jego własnej palety 64 kolorów. Co dodałoby głębi itp.



> Całość na oko wygląda tak, że goście po prostu doklejają elektronikę realizującą dodatkowe tryby do już istniejącej - w ekstremalnych wypadkach lutując po prostu na pająka
-------------
No bo właśnie o to chodzi, żeby to był ZX Spectrum, a nie jakieś nie wiadomo co.
W Evie jest tak, że to wszystko, co w Pentagonie 128 i ATM było "dolutowane" - tu jest inkorporowane na stałe. Platforma rozwijała się 'płynnie', bez dziury 90/2000.


> Nic dziwnego, że daje się tego używać prawie jak peceta ;)
--------------
Eee, ja tam narzekam. To nadal nie jest porządnie zrobione. Wciąż czekam na jakieś fundamentalne poprawki.


> To teraz jeszcze tylko brakuje mi sprzętu na którym mógłbym tych informacji poużywać... ;)
---------------
Ale nadal polecam, jak najbardziej.
Z resztą częściowo możesz to sobie potestować na 99% perfekcyjnym emulatorze Unreal Speccy.
Tylko jego konfiguracja to pain in da arse.
Za to nie emuluje jedynie NeoGS (a może już tak????). Reszta - wszystko jest. Po odpowiednim skonfigurowaniu.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 1878
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #6 dnia: 2012.02.21, 14:15:04 »
Cytuj
MAT:

Oczywiście na kodowaniu się nie znam, ale co mogę, to powiem.

Zgadza się - The Link nie gra na NGS, ale na niej liczy (coś jak Atari Falcon na DSP).

Ta... A czytałeś historyjkę o gościu co używał drukarki postscriptowej jako serwera obliczeniowego? ;)

http://thedailywtf.com/Articles/The-Killing-Job.aspx

Cytuj
Co do procesora głównego, to Eva ma trzy tryby - 3,5, 7 oraz 14Mhz (bo do 14-stu spowalnia ULA). Ale w przypadku tego komputera i tak turbo jest niezłe, bo mówią "it has >no wait<" cokolwiek to znaczy.

To znaczy, że (prawdopodobnie - nie wgryzałem się w to dlaczego tak jest) dostęp do pamięci przez grafikę wymusza wprowadzenie opóźnienia na procesor, żeby się wszystko nie pochrzaniło. Wg opisów różnica prędkości między taktowaniem 7MHz a 14 MHz to x1.66.

Cytuj
Nie wygląda to źle. Zwłaszcza, że Eva - tak jak SAM Coupe - potrafi w sposób statyczny wyświetlić spectrumowski tryb RGB/8-color, czyli wspomniany w innym wątku obrazek:

Eva też wyświetla statycznie (a 'brytyjczyki' wyświetlają jeden po drugim).
I niby jest 8 kolorów, a wygląda na więcej. Że nie wspomnę o tym, iż do tego ma do dyspozycji całą paletę BRIGHT, jakby chciał dodatkowo podkolorować, albo też jakikolwiek inny kolor z jego własnej palety 64 kolorów. Co dodałoby głębi itp.

Pisząc o sieczce miałem na myśli samą organizację ekranu. Wyglądu grafiki w dodatkowych trybach nie kwestionuję - te konstrukcje mają sporo fajnych trybów graficznych i przy odpowiednim podejściu da się je całkiem sprawnie wykorzystać.

A używanie ich do zwykłego wyświetlania statycznej grafiki to tak trochę strzelanie z armaty (no może z działka .50 ;)) do muchy ;)

Cytuj
No bo właśnie o to chodzi, żeby to był ZX Spectrum, a nie jakieś nie wiadomo co.
W Evie jest tak, że to wszystko, co w Pentagonie 128 i ATM było "dolutowane" - tu jest inkorporowane na stałe. Platforma rozwijała się 'płynnie', bez dziury 90/2000.

Czy ja wiem czy takie narośla na pierwotnej konstrukcji to płynny rozwój? ;)
Rozwój to to, co teraz widać - przenoszenie całego tego chłamu konstrukcyjnego do FPGA itp.

Ale niewątpliwie ciągłe zmiany i to, że platforma żyła bez przerw mają jedną zaletę - jest duża baza softu czy to przystosowanego do nowego sprzętu czy też specjalnie dla niego napisanego.

Cytuj
Eee, ja tam narzekam. To nadal nie jest porządnie zrobione. Wciąż czekam na jakieś fundamentalne poprawki.

A bo ty nie jesteś miarodajny :P Jakbyś tego używał jako podstawowego komputera a nie jednej z wielu zabawek to bys inaczej do kwestii podchodził ;)

Cytuj
Ale nadal polecam, jak najbardziej.

Wiesz... cały czas czekam na info o Speccy 2010... Głównie w tym celu szukam informacji i przyglądam się co w tym wszystkim siedzi. On co prawda nie ma 100% tego co siedzi w Pentagonach czy EVO, ale ma wystarczająco dużo fajnych rzeczy, żeby na jakiś czas wystarczyło. A w międzyczasie obczaję FPGA i popróbuję czy da się tam jeszcze coś dorobić ;)

Cytuj
Z resztą częściowo możesz to sobie potestować na 99% perfekcyjnym emulatorze Unreal Speccy.
Tylko jego konfiguracja to pain in da arse.
Za to nie emuluje jedynie NeoGS (a może już tak????). Reszta - wszystko jest. Po odpowiednim skonfigurowaniu.

Oczywiście, że emuluje NeoGS - jak inaczej odpaliłbym na nim The Link? ;)
W konfigurację się nie bawiłem - w paczce ze źródłami przyszedł emulator z gotową konfiguracją odpalający demo od kopnięcia.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #7 dnia: 2012.02.21, 14:59:59 »
MAT:

> Czy ja wiem czy takie narośla na pierwotnej konstrukcji to płynny rozwój? ;)
------------
Nie ma problemu; miałem na myśli czas (za tym idzie to 'obudowywanie' ;) ) .


> Rozwój to to, co teraz widać - przenoszenie całego tego chłamu konstrukcyjnego do FPGA itp.
------------
Wiadomo.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #8 dnia: 2012.02.21, 15:02:46 »
Oczywiście, że emuluje NeoGS - jak inaczej odpaliłbym na nim The Link? ;)
W konfigurację się nie bawiłem - w paczce ze źródłami przyszedł emulator z gotową konfiguracją odpalający demo od kopnięcia.

A no to świetnie.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #9 dnia: 2012.02.21, 16:06:59 »
Tak w ogóle to Eva ma 256 kolorów na monitorach CRT (statycznie wyświetla nawet GigaScreen), ale ma razie tego nie rozgryzłem, więc dam znać potem.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 1918
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #10 dnia: 2012.02.23, 22:53:55 »
Jak ktos ma nadmiar czasu, to wchodzimy na zxpress.ru i czytamy...

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #11 dnia: 2012.02.27, 12:08:13 »
Wesołego. I tak dalej.

Ponoć tutaj Alone Coder opisuje, jak programować NeoGS, żeby stanowił akcelerator.
http://www.nedopc.com/ARTICLES/NedoPC_6.pdf

Oo, nawet napewno. Na stronie 13.

To powinno być użyteczne.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #12 dnia: 2012.02.28, 15:05:00 »
Tu w DOCu coś o ATM Turbo +2
http://atmturbo.nedopc.com/download/shems/roms/xbios134.zip
Nie wiem, może się przyda.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #13 dnia: 2012.02.28, 23:02:39 »
MAT, autor 256-kolorowego firmware'u do Evy przesyła "galaktyczny respekt" :) :) i prosi o zainteresowanie się "jego wersją" Evy, ale detale przeslę na priva. ;)

PS: TS-Conf i tak nie jest chyba emulowany.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Pentagon i inne rosyjskie klony
« Odpowiedź #14 dnia: 2012.03.06, 13:01:44 »
LCD wygrzebał jakąś dokumentację Sprintera (na to - to by się przydało mieć coś nowego. :) To wasze V6Z-coś-tam wysiada ;) ).
Ale zamiast dać tutaj, to wrzucił na WOS, zdrayca. ;)
Może się to do czegoś przyda:

______________________________
Yesterday I found a old printout of the Sprinter 2000 BIOS 2.12 functions, I did the printout before the site folded. Unfortunaly the Informations are not available anywhere else on the Internet, so I scanned them to DJVU format and even if it looks like something was croped out, I think, this informations will be very useful. So I uploaded it here:
http://min.us/mbk23elfOF
I do not have BIOS 3.00 functions, becaurse AFAIR they were available only for very limited time. Maybe someone has the BIOS 3.00 Docs?
I used DJVU because it produces files in size on 1/10 of PDF at much higher quality.
A very good reader for DJVU format can be downloaded here:
http://code.google.com/p/windjview-subpix/
______________________________