ZX Spectrum > DEMOSCENA

Demoscena a Crackscena

(1/1)

Ramos:
Przyjęło się uważać, że podwaliny pod demoscenę wzięły się z crack sceny. Jednak dużo osób nie związaniem z łamaniem gier tworzyło proste programy typu demo. Czy te produkcje miałby szanse ewoluować w produkcje uważane teraz za dema?

Inne pytanie to jaka jest najstarsza grupa tworząca coś na Spectrum?

Pyza^Illusion:
Pierwsza część:
To, że osoby nie związane z łamaniem gier tworzyły dema nie znaczy, że samo zjawisko nie wywodzi się z crack-sceny. Samodzielne dema (jakie by proste nie były) zaczęto tworzyć dużo później niż łamano gry i pozostawiano w nich jakiś ślad.
Przykładowo, gry łamano niemal od początku istnienia platformy, lub raczej od momentu ich zabezpieczania, chyba że POKE'owanie też zaliczymy do łamania gry ;) Na początku pozostawiano po sobie ślad w postaci napisu w loaderze, dopisek na screenie etc. Potem były jakieś proste trainery czy wreszcie pierwsze dodane małe efekty.
Demoscena zaczęła się dużo później gdzieś około 1988 (nie wliczam ewentualnych tech-demo przygotowywanych przez producentów platform). Jakby więc jednak nie patrzył całe zjawisko zapoczątkowała crack-scena.
A gdyby dema zaczęto robić zanim powstała crack-scena, to nie widzę powodu, dlaczego miałyby nie ewoluować w podobny sposób.

Najstarsza grupa na Spectrum? The Lords albo Players. Potem już były nasze The Jokers, kilka pomniejszych mniej znaczących oraz ESI i Pentagram. Za granicą zaś Israeli Team, Mad Guys czy Dynamite Dynastie.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

Idź do wersji pełnej