Komputery z Z80 > MSX
Programowanie MSX assembler - pytania, hello-world
siudym:
Czy ktoś programuje MSX ? Jaki jest najpopularniejszy assembler dla MSX - z tego co widzę VASM_Z80 ?
Informacji jest dosyć sporo na temat architektury, ale nie znalazłem ani jednego sensownego "hello world" który można by przeanalizować.
Próbowałem przepisać kod z tego tutoriala ale nic nie działa:
https://www.youtube.com/watch?v=jqL9zCZoWUU
Znacie jakieś przykładowe źródła?
tooloud:
pasmo --msx
i da radę. Ten hello world Ci nie działa?
prosty tutek krok po kroku, nie da się pomylić :)
https://tooloudtoowide.com/dev/hello-world-of-msx-czyli-assembler-starter/
siudym:
Super, dzięki. :) A jak się ma sprawa z kodem ale bootowany z kartridża ? Jako pierwszy cel chciałbym:
1. Pominąć czcionki z BIOS/ROM, użyć je z osobnego pattern table (tilebased) czyli sam narysuje grafiki.
2. Ekran narysowany będzie na bazie tilesów 8x8 z pattern table używając TileMap pod adresem $1800-1AFF (768 bajtów = jeden bajt na 8x8 tile = 256x192)
Z tego co widzę MSX VDP jest podobny do tego z 8-bitowych konsol SEGA:
0000 07FF VRAM: Main Tile Patterns (1/3)
0800 0FFF VRAM: Extra Tile Patterns (2/3)
1000 17FF VRAM: Extra Tile Patterns (3/3)
1800 1AFF VRAM: Tilemap
1B00 1B7F VRAM: Sprite Attributes
1B80 1BAF VRAM: Palette Table
2000 37FF VRAM: Colormap
3800 3FFF VRAM: Sprite Patterns
- TileMap ma 768 tilesów 8x8 (256x192) i jest jedno-bajtowa czyli jeden bajt jednego tile zawiera w sobie numer 0-255 grafiki 8x8 z pattern table.
- Paleta jest 16 kolorówa i jest z tego co czytam sztywna i sprzętowo określone kolory ?
- Jeden tile z TileMap ma głębię kolorów 2-bitowa? (2bpp) ? czyli kolor0 + 3 pozostałe ?
- Sprites 32 sztuki, po 4 bajty na jeden (X,Y,pattern,ex-color) czyli 128 bajtów w VRAM ($3800- 3FFF)
- Ogólnie jak jest z dostępem do VDP/VRAM ? Czy można mieć dostęp w dowolnej chwili np. w pętli procesora, czy trzeba wykonywać zapis/odczyt podczas jakiegoś przerwania np. VBLANK ?
tooloud:
Z MSX i jego właściwościami nie pomogę, interesuje mnie tylko od MSX2 w górę. Pewne rzeczy ogólne są takie same w MSX1/2:
Kartów były x rodzajów, do MSX jedynki zwykle 16 albo 32k, najprostszy 16k raw binary ma taki nagłówek:
--- Kod: ---db "AB" ; to jest ID dla tzw. "additional ROM"
dw Runadr ; adres startu kodu przy autostarcie carta
dw 0 ; pomijasz, chyba, ze z BASICa przez CALL chcesz cos wywolywac z karta
dw 0 ; ten adresik jest dla obslugi dodatkowych "device" dodawanych do systemu przez cart np. jak robisz karta który jest kontrolerem dysku etc.
dw 0 ; tutaj wrzucasz adresik programu w BASICu, jeżeli zaszywasz go w ROMie.
dw 0,0,0 ; nieużywane
--- Koniec kodu ---
pamiętając, że musisz wygenerować plik wielkości ROMu, w tym wypadku 16k czyli na końcu dodajesz odpowiednio
--- Kod: ---DEFS adreskońcowyROM, 255
--- Koniec kodu ---
aha - kompilujesz pod $4000.
1. mode 0 do grafiki (czyli screen1 z BASICa), 32x24x8 czyli 256x192px Aha - masz w tym trybie colorclasha czyli max 2 kolory z 16 ze stałej dla MSX1 palety.
2. szukaj manuali do gfx na Coleco, TI99/4A bo tam jest ten sam VDP czyli TMS9918A.
3. max 32 sprite'y ale w poziomie na raz na linię tylko 4. Spirte'y są jednokolorowe, efekt nakładania nie ma OR, to dopiero w MSX2.
4. VRAM masz 16k albo 4k, te starsze MSX1 tak miały.
ogólnie: http://bifi.msxnet.org/msxnet/tech/tms9918a.txt
poczytaj najpierw o architekturze MSXa, nie u tego człowieka do którego kanału linkowałeś, bo on nie bardzo chyba Ci wyjaśnia co i dlaczego, poczytaj o dostępie do VDP (koderzy zwykle robią go sekwencyjnie), na których bitach jakiego rejestru VDP włącza się np. przerwania, kiedy jak procek uaktualnia sprite'y VDP, o strukturze slotów RAM etc. Generalnie do MSX1 jest mniej materiałów w sieci, ale w sumie się nie dziwię - mnie ta generacja totalnie nie zachwyciła i ją olewam.
Na Segach się nie znam, nie pomogę. Powodzenia!
rzookol:
MSX jest prawie kompatybilny z Sega SG-1000 (mają ten sam VDP są konwertery na format MSX), a że MasterSystem jest prawie kompatybilny z MSX to można konwertować z MSX na MasterSystem
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej